De batterij van mijn Sparta E bike heeft rare kuren
Tijdens het rijden is de batterij ineens zogezegd plat, en kan dus niet verder rijden met trapondersteuning
Als ik nu de batterij even aan de oplader zet, minder dan 1 minuut, geeft die onmiddelijk 44% aan en kan ik weer verder
De fietsenmaker weet het ook niet meer
Kan er mij iemand helpen?
Dank bij voorbaat

Klinkt gewoon als een slechte cell ergens in je accupakket

Gebeurt dit ook als ie net helemaal vol geladen is?

Precies, één rotte cel zorgt ervoor dat het pakket uit balans raakt en uitgeschakeld wordt. Als dat een paar keer achter elkaar gebeurd wordt de accu softwarematig definitief uitgeschakeld. Zolang dat nog niet het geval is, zou je die ene of alle cellen kunnen vervangen. Eenmaal op slot is het klaar met dat BMS.

Op 3 oktober 2023 21:21:28 schreef SparkyGSX:
Als dat een paar keer achter elkaar gebeurd wordt de accu softwarematig definitief uitgeschakeld.

Geldt dat voor alle BMS'en of specifiek voor de BMS'en in de Sparta accu's?

-ongeveer 90% van de bms gaat NIET op slot, ze onderbreken gewoon de stroom. eens het probleem is opgelost.
ongeveer 7/10 ervan werkt onmiddelijk weer, 3/10 van die bms'en moet je effe lader aan de uitgang koppelen om te resetten.

-10% van de BMS gaat onmiddelijk of na een paar keer op slot en mij nog niet gelukt om te resetten. als er geen communicatie is met de fiets, gooi ik de bms eruit en vervang door een generieke. met een beetje pech verlies je dan ook de ingebouwde verlichting ermee.

sparta-gazelle en bepaalde oxford fietsen laat ik al aan kant staan, is geen beginnen aan.

heb nu thuis ook een oxford met werkende accu, doch zegt display dat de accu leeg is en weigerd ondersteuning te geven.
nieuwe cellen erin, uitgang komt mooit op 35V, lader werk ook, nog altijd geen communicatie tussen display en accu waardoor de fiets niet start (geeft wel display beeld en kan in de menus in)

@fcapri,

Dank voor de info.

Een beetje off-topic, heb je een overzicht van die 10% e-bike merken/modellen waarbij het reviseren van de accu, om welke reden dan ook, niet lukt of niet gaat?
Dit is handig om te weten bij de aanschaf van een nieuwe e-bike welk merk/model e-bike beter te mijden wanneer je de accu wilt laten reviseren.
Dank alvast.

Het gaat steeds meer richting: "duurdere BMSen". En die duurdere dingen doen dan ook dingen als "op slot als ze het onveilig achten om verder te gaan met deze accu". En de reden dat het steeds meer daarheen gaat is dat je met zo'n dure BMS chip ook nog "charge remaining" info tot op de procent kan laten zien op het display.

Dat geldt dus in ieder geval voor het hele ION systeem (Sparta, Batavus, Koga, en Hercules): als die eenmaal een "E003" melding geeft, is het over. Tot die tijd kun je cellen vervangen, gewoon de zekering eruit trekken, dan is het BMS spanningsloos, en kun je alles gaan vervangen. Naderhand de zekering erin steken, lader aansluiten, tot 100% laden en een paar uur de tijd geven om te balanceren, daarna werkt hij weer.

Dus als ik het goed begrijp dan kun je e-bike accu's waarvan bekend is dat ze "op slot gaan" bij defecte cellen (zoals bij Sparta/Gazelle) alleen reviseren zolang alle cellen in de accu nog goed zijn ook al is of wordt de BMS geheel spanningsloos bij het reviseren en onafhankleijk van in welke volgorde de BMS draden worden losgemaakt?

Als hij meerdere keren vaststelt dat het mis is gaat hij definitief op slot. Je mag het BMS helemaal los maken, zolang je als eerste de zekering eruit trekt, en die pas terug steekt als alles weer vast zit.

Wanneer je tijdens het fietsen (met een Sparta/Gazelle als voorbeeld) plots een lege accu hebt door een defect geraakte cel-groep en de BMS daardoor de stroom afschakeld dan is de accu dus nog te reviseren op de manier zoals je dat aangeeft, correct?

Wanneer krijg je de "E003" melding meestal? Door de defecte accu een of meerdere keren proberen te laden en er vervolgens weer mee proberen te gaan fietsen?
Of komt die melding ook na verloop van tijd vanzelf (een tijd-mechanisme) als de net defect geraakte accu te lang blijft liggen (ook al gaan er geen andere cel-groepen defect in die tijd)?

HI

INDIEN JE EENMAAL AAN DE ACCU WERKT OF ZELF DE-MONTEERT IS JE FIETS NIET MEER ONDER GARANTIE ! EN MERKEN ZOALS O.A. SPARTA HEBBEN DEZE STRIKTE POLICY SOFTWARE... ENKEL SPARTA KAN DEZE SOFTWARE CONNECTIE ACCU ACTIVEREN ...

HOI :?
IEMAND EEN IDEE FOUTCODE 0005 KOMT TELKENS WEER ERNA 0004 KAN IK WEER FIETSEN EN NU PLOTS ENKEL 0005 CODE HEB GEEN TRAPONDERSTEUNING ... 8)7

Je toetsenbord is ook stuk, caps-lock blijft hangen. Als je dat nou eerst even aanpakt, en probeert een enigszins samenhangend verhaal te schrijven, zal ik er inhoudelijk op reageren.

Ik type in hoofdletters kan je steeds niet lezen scroll dan verder mijn vraag is duidelijk hoe je het ook leest u hoeft niet alles te beantwoorden hier geef een beetje ruimte aan d rest of ga je me verwijderen omdat het u niet zint .

De leestekens werken volgens mij ook niet goed...ik heb geen idee wat je nu vraagt.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (26%)]

Met deze instelling ga je echt ergens komen in het leven. Ik denk niet dat je hier op het forum iemand gaat vinden die meer weet van het ION systeem dan ondergetekende, maar op jouw verzoek zal ik hier niet meer antwoorden.

Op 3 oktober 2023 19:50:28 schreef knutselaar0:
De batterij van mijn Sparta E bike heeft rare kuren
Tijdens het rijden is de batterij ineens zogezegd plat, en kan dus niet verder rijden met trapondersteuning
Als ik nu de batterij even aan de oplader zet, minder dan 1 minuut, geeft die onmiddelijk 44% aan en kan ik weer verder
De fietsenmaker weet het ook niet meer

Wat voor fiets/accu? Zoals gezegd is er veel kennis hier maar een soortgelijk probleem bij mijn NiMH banaan accu bleek domweg een half weggerotte zekering te zijn. Die fietsenmaker is geen knip voor de neus waard als dat bij jou ook het probleem is.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/163260

Hallo
Hier ben ik terug
Een vriendin van mij heeft een Sparta Ebike van ongeveer 10 jaar oud met een bananenvorm batterij
Volgens de fietsenmaker is de batterij volledig kapot, en ook het computertje was volgens hem defect
Nu is de firma die deze computertjes maakt, failliet
Dus niet meer verkrijgbaar
Bij iemand geweest die dezelfde fiets heeft, en aan het computertje mankeert niets
Nu ben ik de batterij aan het opladen, hoe kan ik aan de contactpunten de spanning meten van de batterij?
Hierbij een foto
En morgen haal ik de batterij eruit

Ik heb de batterij er uit gehaald
Nu hoor ik dat er veel problemen zijn met Sparta batterijen,
BMS, enz
Als ik de batterij laat reviseren, dus nieuwe cellen er in, welke problemen kom ik dan tegen?
Zal de software van de fiets deze batterij aanvaarden?
Volgens de fietsenmaker, die nooit een batterij laat reviseren, heb je een code nodig om de batterij te laten aanvaarden door de fiets,
De fiets is van een vriendin, dus vooraleer ik de batterij laat herstellen, moet ik toch zeker zijn dat deze batterij dan zal werken op de fiets

Op dinsdag 21 november 2023 16:21:12 schreef IdontLikeCars:
Ik type in hoofdletters

Dat staat gelijk aan schreeuwen, is ongebruikelijk en schreeuwen vinden we niet leuk. Zonder hoofdletters kom je wat sympathieker over.

geef een beetje ruimte aan d rest of ga je me verwijderen omdat het u niet zint .

Verwijderen kan alleen een moderator, maar ik kan je adviseren de algemene gedragscode in de FAQ eens na te lezen.

Op dinsdag 5 augustus 2025 17:30:08 schreef vergeten:
maar ik kan je adviseren de algemene gedragscode in de FAQ eens na te lezen.

die komt na 20 maanden echt niet meer terug om de FAQ te lezen

Gelukkig was dat ook niet de TS, maar iemand die het topic kwam kapen, en hij heeft zich sindsdien meer met laten zien op het forum. Lekker negeren dus.

@TS: tenzij iemand inmiddels de software heeft gekraakt, kunnen deze accu's niet gereviseerd worden. Als het BMS eenmaal heeft besloten dat de accu te slecht is geworden, zal deze het nooit meer gaan doen.

Ik neem aan dat je met "het computertje" het scherm bedoeld, want deze fiets bevat 4 of 5 "computers" (microcontrollers), afhankelijk van de uitvoering.

Inderdaad, de display op het stuur
@SparkyGSX dus volgens jou is deze batterij niet meer herstelbaar?