Bij twee verschillende verkopers een videokaart en een computer gekocht voor een budget game PC.

PC blijkt een 'prebuild' te zijn zoals verkoper het noemt en draait op 300W 12V kleiner-dan-ATX voeding.
Inmiddels de behuizing aangepast voor een 860W Fractal Design en nu moet ik nog het moederbord aansluiten.

Oude voeding had dus alleen 4x 12V, 4x GND en een PS_ON. De 12V was aanwezig, ook als PS_ON los hangt (als in: niet aangesloten op MB, dus ook niet naar GND getrokken).
Nieuwe voeding heeft deze 12V natuurlijk alleen als de PS_ON naar massa wordt getrokken, dus nog kijken of dit werkt: het MB zal dus geen spanning hebben als de computer uitstaat met de nieuwe voeding waar hij dat wel had met de oude voeding.
Maar voordat ik dit ga testen vroeg ik me af wat de 12V sense (en GND sense) doet in de Fractal voeding of eigenlijk meer of dit nodig is. Dit maakt namelijk het verschil tussen een 10 pens aansluiting (met 5 draden) op de voeding of ook de noodzaak de 18 pens stekker in ere te houden (met 20+ draden van de 10 en 18 pens stekkers). De 12V sense draad is gewoon afgetakt van een 12V pen in de ATX stekker, idem met de GND sense.
De Fractal Design Ion pinout:

Ook bijgevoegd de twee 12V aansluitingen op het Acer MB: groen is PS_ON, wit en geel is allebei 12V (zelfde rail binnen de oude voeding (0,000V met diodetester) maar gescheiden op het MB). Het 8 pins 'stopcontact' op het MB is compatibel met twee 4-pens 12V aansluitingen in één van de modulaire kabels, dus dat is makkelijk aan te sluiten (4 pennen van het stopcontact zijn 12V (en 4 GND) ondanks dat er maar twee waren aangesloten, de modulaire kabel heeft twee 4 pens stekkers dus kan de tweede los laten hangen of, logischer, gewoon aansluiten). De 6-pens stekker heb ik inmiddels de pennen uitgehaald (speciale ATX-pen remover voor gekocht en vervolgens toch gewoon met een nietje van een elektrische tacker verwijderd...).

Ik heb geen risico gelopen, heb de 18 polige stekker in stand gehouden maar heb uit de 24 polige stekker de 12V en de GND plug gehaald waar de sense draad aan zat en deze (resp.) op pin 5 en 2 van de 6 polige stekker gezet.

Zoals gevreesd start de PC nu alleen op wanneer ik een kortsluiting aanbreng tussen de PS_ON en de GND. Maar als ik deze laat zitten, gaat de fan van de processor full-speed draaien, ook na softwarematig uitzetten van de PC.
Ik kan de aan/uit knop op de voeding gebruiken en de kortsluiting tussen PS_ON en GND laten zitten maar sta open voor mooiere oplossingen...

Tevens heb ik een poos zitten klooien omdat geen enkel display iets weergaf maar dit bleek te liggen aan een lege CMOS batterij die vorige week met de normale voeding nog geen probleem gaf (3,060V onbelaste spanning, nieuwe was 3,2xxV). Hierdoor kwam pas na een minuut een 'boot'-scherm tevoorschijn en zo lang wachtte ik niet ;)

Na vervangen van deze batterij is het gedrag als volgt (dus met de kortsluiting tussen PS_ON en GND): aanzetten voeding via zijn eigen aan/uit schakelaar: processor fan en de videokaart fans (EVGA RTX 2060 super) gaan full-speed. Aan-uit knop op de computer laat vervolgens de computer opstarten en de fans langzamer draaien.

Hoe werkt een PS_ON? Is een pulsschakelaar tussen PS_ON en GND voldoende om de voeding op te starten? Of moet deze constant naar ground getrokken worden?

Oude situatie: constant 12V op MB en de aan-uit puls schakelaar van de computer schakelt het MB in.
Nieuwe situatie: constant 12V op MB door bewuste kortsluiting tussen PS_ON en GND: aan-uit puls schakelaar van de computer schakelt het MB in maar als de computer softwarematig 'uit' staat, draaien de fans nog steeds.

Acer gebruikt waarschijnlijk 12VO of 12VXO, of erger, een eigen standaard.

Een gewone ATX voeding daar aan knopen wordt spannend omdat ook de standby voeding bij 12VO 12V is.
En die ga je niet vinden in een ATX PSU, daar is dat 5V.
Je zou een DCDC boost converter er tussen kunnen plakken om 12V te maken van de 5Vstby. Hoewel dat ietwat smerig is kan ik zo even geen betere oplossing bedenken buiten het het aanbieden van die 12V via een extra voeding (wat zo niet nog smeriger is)

Wat de signaal spanningen zijn voor PS_ON is eigenlijk niet zo spannend, dat valt altijd wel te verknopen. Als het de ATX12VO standaard volgt is het een active low TTL (net zoals ATX was) en kun je het direct aansluiten.

Heb je hier iets aan?
https://aliexpress.com/item/1005003918672412.html

[Bericht gewijzigd door Sine op (2%)]

Bedankt voor de link maar ik heb onderstaande stekker erbijgeplakt, dus aan een stekker omzetter heb ik niet zo veel en die lost mijn 12V probleem ook niet op. En ik heb al de ruimte voor een volledige ATX voeding eruit geslepen, dus alsnog een passende bij ome Ali halen is ook een gepaseerd station ;)

Ik heb zitten denken aan een DC-DC vanaf de 5Vsb maar er zitten twee 12V aansluitingen op het MB en beide zijn dubbel uitgevoerd wat toch een beetje impliceert dat er best wat stroom kan lopen: ook de voeding voor de HDD's komt bv. van het MB af. Daarom had ik dat al min of meer afgeschoten zonder iets van stroomgebruik te meten.

Voorlopig werkt denk ik de methode voeding hardwarematig aanzetten en dan aan/uit knop op computer drukken wel even. Misschien ooit een schakelvertraging tussen behuizingschakelaar en MB inbouwen die dat pulssignaal een seconde vertraagd terwijl gedurende die seconde de PS_ON naar massa getrokken wordt.

Ik ben in ieder geval genezen van 'pre-builds' (of in ieder geval zal ik daar voortaan op letten...)

Voor en na foto van de behuizing (tweede behuizingfoto zit de 860W Fractal Design er al in).

[Bericht gewijzigd door Sine op (0%)]

Op maandag 21 juli 2025 17:39:17 schreef r-p:

Ik heb zitten denken aan een DC-DC vanaf de 5Vsb maar er zitten twee 12V aansluitingen op het MB en beide zijn dubbel uitgevoerd wat toch een beetje impliceert dat er best wat stroom kan lopen

Ik weet niet wat er op het type plaatje van die oude voeding staat, maar normaal gezien is de standby voeding hooguit een paar Amp, op 5V .. dus op 12 zou dat nog minder zijn.

De hoofdvoeding komt uit de rest van de 12V lijnen, daar zal wat meer stroom lopen inderdaad.

'hard' de voeding inschakelen is nogal .... smerig ;)

Veel van dit soort dozen (vooral Dell is daar erg goed in) hebben allemaal eigen ontworpen spul aan boord. Helemaal prima ... als je er maar niets aan wilt veranderen.

tijd geleden ging een klus pc ineens stuk tijdens draaien. bleek de stby 5V dood te zijn en ja die schakelt de hoofdvoeding weer in. de oorzaak was een tny280 welke ik niet had liggen, dus een 278 erin gezet. die hield een week en toen weer tak en dood. alleen ic stuk verder niks. apart genoeg was het als de pc aanstond en warm was geworden. dus de fanregeling greep niet in. idd zo'n fijne dell compact voeding dus fan draden losgeknipt en direct vanuit de 12V aangestuurd. sindsdien draait het nog steeds op die tny278. echter dat 5V circuit kun je ook 12V maken, echter zit je dan wel weer met andere problemen. een 12V smps adapter van 2A is gemakkelijker :P

Op maandag 21 juli 2025 20:24:07 schreef Sine:
[...]
Ik weet niet wat er op het type plaatje van die oude voeding staat, maar normaal gezien is de standby voeding hooguit een paar Amp, op 5V .. dus op 12 zou dat nog minder zijn.

De oude heeft echt fysiek alle 12V draden in één gat op de print in de voeding zitten. Er is dus geen 12VSB. Desondanks is volgens mij Chinese plug-in wattmeter het verbruik (voeding losliggend op de tafel) 0,0W (af en toe springt ie één meting naar 1,0W).
Bij laagtrekken PS_ON (kortsluiten naar massa) begint de fan te draaien en wordt het ~1W.

Zowel bij losliggende PS_ON alsook naar massa getrokken is de 300W voeding niet in staat een 60W halogeen autolamp te laten branden (klapt in beveiliging). Een 12V sigaretten-aansteker-telefoon-lader werkte wel prima bij ~12W verbruik zonder aansluiten PS_ON. Kon even zo snel geen andere 12V belasting vinden.

Ik ben niet zo van de Arduino's e.d. dus heb deze simpele oplossing bedacht die ik (hopelijk volgende week) ga proberen. Dit is ongeveer het niveau van mijn oplossingen :+
Moet nog wel nameten of schakelaar op de behuizing inderdaad een maakcontact is. Misschien is het wel een dubbelpolige schakelaar waarvan maar de helft wordt gebruikt _/-\o_
Bij nader inzien was een aparte 250W 12V voeding voor de videokaart een stuk makkelijker geweest. Ach ja, al doende leert men. (Eigenlijk is dat misschien nog steeds wel een optie...)

Op dinsdag 22 juli 2025 15:37:54 schreef r-p:
[...]

De oude heeft echt fysiek alle 12V draden in één gat op de print in de voeding zitten. Er is dus geen 12VSB.
Bij laagtrekken PS_ON (kortsluiten naar massa) begint de fan te draaien en wordt het ~1W.

Jep, daar was ik al bang voor, dan heeft ome Acer (weer eens) een eigen 'standaard' verzonnen.

De prutsers.

Start het bord ook meteen door of wacht die wel eerst op een "power good" van de voeding?

Op dinsdag 22 juli 2025 15:57:00 schreef Sine:
[...]Start het bord ook meteen door of wacht die wel eerst op een "power good" van de voeding?

Bedoel je de originele of de nieuwe voeding? Ik begrijp de vraag niet helemaal dus wat algemene info in de hoop dat dit de vraag beantwoord:
De originele heeft qua aansluitingen alleen twee gele en twee witte 12V draden (die allemaal uit hetzelfde gat op de print van de voeding komen en met 2+2 bijbehorende GND kabels) en een groene PS_ON. Geen andere kabels waar een terugkoppeling mee gegeven kan worden.
De nieuwe voeding met hardwarematig (en dus permanent) kortgesloten PS_ON naar GND start gewoon op met de aan/uit knop op het front van de computer en sluit ook netjes af. Het enige probleem is dus de draaiende fans als de computer 'uit' staat.

Ik heb inmiddels een 600W 12V Cosel voeding (volgens ChatGPT was het een goed merk) in een opwelling gekocht om deze evt. op de videokaart te zetten en via een SSR aan te zetten (bv. door de SSR stuurspanning tussen 5VSB en PS_ON te knopen) als de PC, draaiend op de originele voeding, wordt aangezet. De videokaart schijnt max. 225W (2060 super ultra) te trekken, dus een beetje overkill maar ik kon geen goedkopere vinden van >250W.

(volgens ChatGPT was het een goed merk)

:D :D :D Kan niet helemaal opmaken of je het nou meent of niet, maar in beide gevallen grappig..

Geen goedkopere te vinden is altijd een veeg teken. In de begintijd van de zelfbouwcomputers betekende dat dat de voeding ongeveer de helft kon leveren van wat er op staat.

Nou lijkt Cosel op het eerste gezicht wel een serieus merk, dus het kan meevallen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (35%)]

Ik bedoelde het serieus, en het is een tweedehandsje, vandaar de uitspraak: kon geen goedkopere vinden. ChatGPT staat sinds kort altijd bovenaan de zoekresultaten en vaak is het een best makkelijke en goede samenvatting*.
Ik zei eerder de SSR tussen de 5VSB en de PS_ON knopen om 'm zo aan te sturen, maar dat moet natuurlijk de 12V van de altijd-aan ATX12VO-achtige originele voeding en de PS_ON zijn... Want die losse 12V voeding voor de videokaart is alleen nodig als ik weer terug ga naar de originele voeding.

* niet altijd correct en ondanks dat ik dat weet en daar rekening mee houd toch vorige week een hartverzakking gekregen omdat ChatGPT aangaf dat ik TOT 10 dagen de tijd heb om mijn borg terug te vragen bij een buitenlandse autoverhuurder. Dat was 3 weken na inleveren van de auto. Ik dacht me te herinneren dat het pas NA 10 dagen terug te vragen was... Overigens had ik het goed, vervolgens gaf Wise (online bank) aan dat het geld niet op die rekening teruggestort kon worden omdat ze geen 'binnenlands rekeningnummer' voor dat land kunnen aanmaken (vanwege Maleisische regelgeving) tenzij je daar woont. Ik netjes alle gegevens van ING doorgegeven en bereidde me er al op voor een kwart in de conversiekosten kwijt te raken, wordt het vervolgens toch op de Wise rekening teruggestort 8)7 Zonder verdere kosten.

Ik heb nu de PS_ON uit de moederbordplug gehaald en met een massa in de ongebruikte 24-pens plug kortgesloten. Standby verbruik na aanschakelen van de Fractal voeding was 6W bij de vorige meting (losliggend op tafel) en er zit een 'zero RPM' knop op de voeding die ik op "AAN" gezet heb zodat de fan niet draait bij lage belasting. De computer *lijkt* nu gewoon te werken: geen fans van de videokaart die draaien en met de behuizing aan-schakelaar gaat de PC netjes aan.
6W is niet niks maar een verademing in vergelijking met het Ziggokastje dat we 10 jaar gehad hebben en 12W in standby verbruikte...

Lijkt me voor nu een acceptabele tussenoplossing totdat ik tijd, zin en inspiratie heb om een nog betere oplossing te vinden.

Inmiddels een 5A boostconvertertje binnen gekregen om te kijken of ik de 3A 5VSB naar 12V om kan zetten en zo het MB voor de gek kan houden.
Ik heb ooit eerder de fout gemaakt te denken dat elke schakelende voeding een diode op de uitgang heeft dus dat er een spanning op de uitgang van deze voeding mag staan terwijl de voeding niet aan staat. Dit zal ik sowieso proberen na te gaan en hier NIET van uitgaan. Gewoon een 40A Schottky driepoot van 12VSB naar 12Vinput_op_MB en de andere tussen 12V en 12Vinput_op_MB?

Ook las ik ergens, in een posting uit ~2023 over ATX12VO voedingen dat de laatste 15 jaar alle ATX voedingen eigenlijk een 12V voeding zijn en dat de 5V en 3,3V daarvan afgetakt wordt met eigen DC-DC convertertjes. Wellicht klopt dat voor de voedingen waar je het volledige vermogen ook op de 12V rail kunt gebruiken, maar de voeding die ik in gedachte heb (Corsair VX550) kan dit niet. De Fractal Design zit nog 5 jaar garantie op en mag dus (1) niet open en is (2) erg overkill. De bestaande voeding in de Acer prebuild was 300W en de kaart verbruikt max 225W dus met 492W op de 12V rail moet ik een heel eind komen en kan ik een DC-DC converter in de behuizing van de voeding wegmoffelen.

Op donderdag 7 augustus 2025 12:22:36 schreef r-p:
Inmiddels een 5A boostconvertertje binnen gekregen om te kijken of ik de 3A VSB naar 12V om kan zetten en zo het MB voor de gek kan houden.

In dit geval gok ik van niet omdat je er geen aparte aansluiting voor hebt, ik twijfel of je opzet zo gaat werken.

Ook las ik ergens, in een posting uit ~2023 over ATX12VO voedingen dat de laatste 15 jaar alle ATX voedingen eigenlijk een 12V voeding zijn en dat de 5V en 3,3V daarvan afgetakt wordt met eigen DC-DC convertertjes.

Dat klopt, alleen is die ACER geen 12VO, dat is een eigen freubel, 12VO heeft een apart lijntje voor standby.