Ik wil de dashcam van een konstante voeding voorzien via de ODB aansluiting op pin 16 en 4 zodat die ook kan opnemen tijdens het parkeren. Ik kon geen zekering vinden maar wat is een gangbare stroomsterkte vooor zo'n aansluiting?

Die 12 volt blijft er constant op staan, dan trekt je camera de accu leeg...
Beter de sigarettenplug gebruiken, die schakelt met het contact mee.
Die ODB is iets van 2 ampere dacht ik.

Edit:
Eve opgezocht, in ,mijn volvo XC is het een 5A zekering.

[Bericht gewijzigd door revado op (15%)]

Hoeveel uur houd je accu dat vol?
Hoeveel dagen gaat je SD kaart in je camera mee als je 24/7 blijft schrijven?

Ik denk dat er verschillen zijn tussen de verschillende merken en modellen auto's. In mijn Ducato heb ik zo'n blauwtand-ELM329 geplaatst, die is enkel zichtbaar als blauwtandpartner als het contact op staat. Wat niet garandeert dat hij anders geen stroom trekt, natuurlijk.

zie volgende art https://blackvue-nederland.nl/kan-een-dashcam-de-accu-van-je-auto-leegtrekken/

je kan ook overwegen op een start hulp te gebruiken als volgende model met usb uitgang
https://www.bootman.nl/noco-genius-gbx75?gad_source=1&gad_campaignid=2…

[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op (43%)]

meen dat er zelfs continu en geschakelde 12V op de ODB stekker staat. de meeste dashcams hebben een eigen accu aan boord. heb er weleens 1 omgebouwd naar een 5x grotere accu want die was na een lang weekend staan al leeg.

zie bij 2e hands wagens dat er vaker T&T voeding van die ODB stekker is afgetakt. merendeels omdat het makkelijk is bij de bestuurderskant zonder veel uitvlooiwerk. de canbus hangt er ook meteen aan, kan de wagen op afstand uitgezet worden..

bij de radio heb je ook een continu en geschakeld, en als het een canbus radio is heeft de kachelschakelaar wel geschakelde 12V.

Op donderdag 7 augustus 2025 20:32:21 schreef revado:
[...]
Beter de sigarettenplug gebruiken, die schakelt met het contact mee.
[...].

Sigarettenplug ga je niet veel meer vinden. Zijn tegenwoordig 12V aansluitingen zonder het bimetaal onderaan.
Dat is gewoon merk en model afhankelijk. Bij mijn auto wordt de 12V van de 12V pluggen op geen enkel moment afgeschakeld. Niet de 2 vooraan, niet die op de passagiersplek, niet die in de koffer.

Testen is de enige mogelijkheid.

Ook bij de radio's is dat het geval. Mijn vorige schakelde de radio uit na 30 minuten. Ook al stond het contact in ACC stand. De huidige doet dat ook niet. Beide zijn van hetzelfde merk.

Op donderdag 7 augustus 2025 21:15:24 schreef Guy.v2:
[...]
je kan ook overwegen op een start hulp te gebruiken als volgende model met usb uitgang
https://www.bootman.nl/noco-genius-gbx75?gad_source=1&gad_campaignid=2…

Dan is de GB70 een betere keuze. https://www.bootman.nl/noco-genius-gb70 Heb je zowel 5V als 12V aansluiting. Dan kan je ook via 12V laden tijdens het rijden. Wat uiteraard sneller gaat dan 5V. Iets minder vermogen maar dat gaat die dashcam niet voelen.

Op donderdag 7 augustus 2025 20:48:08 schreef DK:
Hoeveel uur houd je accu dat vol?
Hoeveel dagen gaat je SD kaart in je camera mee als je 24/7 blijft schrijven?

Het is de bedoeling dat de cam gaat opnemen als de auto wordt aangestoten en de G sensor reageert. Als die ODB plug erop zit meet ik even wat de cam idle trekt tijdens het parkeren. Dat de accu leeg wordt getrokken lijkt mij niet het geval. De sigarenaansteker gaat in de slaapstand na het verlaten van de auto. Er zit nu een 32GB kaart in maar een grotere is besteld. Is wel nodig bij opnamen in 4K.

Op donderdag 7 augustus 2025 21:22:19 schreef testman:
meen dat er zelfs continu en geschakelde 12V op de ODB stekker staat. de meeste dashcams hebben een eigen accu aan boord. heb er weleens 1 omgebouwd naar een 5x grotere accu want die was na een lang weekend staan al leeg.

zie bij 2e hands wagens dat er vaker T&T voeding van die ODB stekker is afgetakt. merendeels omdat het makkelijk is bij de bestuurderskant zonder veel uitvlooiwerk. de canbus hangt er ook meteen aan, kan de wagen op afstand uitgezet worden..

bij de radio heb je ook een continu en geschakeld, en als het een canbus radio is heeft de kachelschakelaar wel geschakelde 12V.

Deze cam heeft geen accu maar een supercap maar de voeding moet extern komen.

Gewoon ff meten of ie constant is of via contact is dit is merk afhankelijk.

Ook zo met de waarde van de zekering het ene merk gebruikt m met aparte voeding maar de meeste combineren de eobd connector met bijv sigaretten aanstekker of verlichting dashboard kasje.

wil je weten wat de zekering waarde is in het instruktieboekje kijken of in het deksel v.d zekeringenkast.

Van een ELM OBD adapter het printje verwijderd en de 12V sigarenplug contra op aangesloten.

Nu nog kijken hoeveel die camera uit de accu trekt.