Verschil Arduino Nano(standaard) en Arduino® Nano R4

Als ik het goed heb gelezen zit er een andere microprocessor op het board van de R4.
Deze heeft meer geheugen en verder lijkt het tav IO hetzelfde.
Toch is de prijs een stuk lager. Zie ik iets over het hoofd.

Het lijkt dan toch logisch om de goedkopere en ook nieuwere versie te kiezen toch?
Zijn er hier personen met ervaringen?

IK hoor graag,

Goedkoper? Een gewone nano is echter wel een heel stuk goedkoper.

Op de nano R4 zit inderdaad een heel andere MPU en die werkt op 3,3V daar moet je wel rekening mee houden. Alle IO is dan ook 3,3V.

De MPU is ook 32bit en voor ca 21,- op ali vind ik hem erg duur. Dan is een Samd21 die dezelfde vormfactor heeft als de nano een heel stuk goedkoper.

https://nl.aliexpress.com/item/4000169610268.html?spm=a2g0o.productlis…

De nano R4 met de RA4M1 mpu is wel een stuk beter dan de samd21 maar dus ook een heel stuk duurder.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (74%)]

Oeps, dat is wel een heel belangrijk verschil.
Dank je.

Alle nieuwe CPU die uitkomen zijn als een tijdje 3,3V en 5V is gewoon oud, hoewel heel soms zie je dat een nieuwe MPU ook nog wel op 5V kan werken.

Veel displays werken ook vaak op 3,3V en er zijn ook level shifters die je er nog tussen kan zetten.

Ja ik zat al te twijfelen de Nano R4 is een moderne chip die ook op 5V kan werken. Als je via de USB aansluiting werkt dan werkt alles op 5V.

Maar veel displays werken echter weer op 3,3V is en 5V is niet altijd beter of een voordeel. En zoal ik zei ik vind de nano R4 vrij duur

Normale nano ca 23 euro
Nano R4 ca 13 euro.

De Renesas op de UNO R4 loopt inderdaad op 5V.
Die CPU is een van de weinigen ARM chips die op 5V kan.

En duurder? Tja, als je officiele Arduino prijzen vergelijkt met een Ali kloon dan wel ja.

Ik heb hier een Ali versie van een UNO R4, ook met die Renesas RA4M1. Kost bijna niks. De mijne heeft een schakelaartje waarmee je kunt kiezen tussen 5V en 3V3. Maar de meesten hebben dat niet. Zie https://nl.aliexpress.com/item/1005007946863144.html

Belangrijke nieuwe feature is ook dat die R4 de USB interface in de chip zelf zit. Daarmee kun je USB apparaten nabootsen, dus je kunt die arduino laten werken als USB-toetsenbord, of USB-muis, of USB-memory-stick.

Ben ik erg nieuwsgierig waar je die prijzen gevonden hebt.

Arduino nano op ali = 3,29
https://nl.aliexpress.com/item/1005008871798502.html?spm=a2g0o.product…

Arduino nano R4 = 21.-. Maar daar kan ik alleen originele van vinden. Maar de kees heeft een ander voorbeeld.
https://nl.aliexpress.com/item/1005009620409870.html?spm=a2g0o.product…

En duurder? Tja, als je officiele Arduino prijzen vergelijkt met een Ali kloon dan wel ja.

Ik keek alleen even snel op ali en vind nog geen goedkoper nano R4.
Maar ali houd ook heel erg je zoekgeschiedenis bij en het is soms lastig om iets anders te vinden. En zoveel had ik er niet voor gedaan.

Ik kijk heel erg van project tot project of ik een 3,3V of 5V arduino ga gebruiken en de laatste tijd is dat meestal een 3,3V.

Dat zijn ze de R4 wel heel erg aan het promoten of ze hebben bewust de nano duurder gemaakt. Geen idee want ik koop nooit het origineel.

Maar voor jouw het zijn allebei nano's met dezelfde aantal pennen en op 5V. En de goed kopere kan dan veel meer en is veel sneller en heeft veel meer geheugen.

En dus als je die snelheid en het geheugen niet eens nodig hebt is de R4 goedkoper dus altijd die dan nemen.

Wel een advies voor als je weer zo een vraag hebt. Geef dan ook van beide nano's in dit geval even de link naar de website. Want nu heb ik alles op Google moeten zoeken.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (17%)]

Op zondag 10 augustus 2025 22:07:33 schreef benleentje:
Dat zijn ze de R4 wel heel erg aan het promoten of ze hebben bewust de nano duurder gemaakt. Geen idee want ik koop nooit het origineel.

Maar voor jouw het zijn allebei nano's met dezelfde aantal pennen en op 5V. En de goed kopere kan dan veel meer en is veel sneller en heeft veel meer geheugen.

En dus als je die snelheid en het geheugen niet eens nodig hebt is de R4 goedkoper dus altijd die dan nemen.

Wel een advies voor als je weer zo een vraag hebt. Geef dan ook van beide nano's in dit geval even de link naar de website. Want nu heb ik alles op Google moeten zoeken.

Thnx voor je info.
En zal er volgende keer op letten(links).