Ik ben opzoek naar stekker voor de Tech TE-15 dip-meter. Zie foto. Complete spoeltjes met stekker zijn ook welkom

Heb je wat liggen of weet welke type stekker dit is en waar deze te koop is? Ik hoor het graag.

Groet, Bart

Dat is lijkt op een DIN bus waar een DIN stekker in past.Of een Japanse variant daarvan.

De verhouding tussen de diameter van de steker en die van de pennen klopt niet met DIN. De positionering van de pennen ook niet.

Maar wat is het wel...

Japans,jaren 60-70 https://www.radiomuseum.org/r/tech_tradiper_te_15te1.html

Als ik het goed zie zitten er 3 pinnen op de verwisselbare spoelen.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (33%)]

Zitten wel allevier aangesloten...

Idd 4 pennen.Die bus is waarschijnlijk door de fabrikant verzonnen/gemaakt en niet volgens e.o.a. standaard.

Afmetingen zijn me niet duidelijk, maar het lijkt wel wat op de luidsprekerpluggen die ik zag op buizenversterkers van Geloso, anno 1960-1970.
Maar die hadden zeker geen vier pennen.

Lijkt mij een klusje voor de 3D printer.
Houder printen, printpennen (of iets anders dat past) solderen en daarna in de houder lijmen.

Als je dan toch alles moet maken dan kan je net zo goed de connector veranderen naar een din plug

Op dinsdag 12 augustus 2025 23:48:15 schreef Hubie:
Idd 4 pennen.Die bus is waarschijnlijk door de fabrikant verzonnen/gemaakt en niet volgens e.o.a. standaard.

As ik moet gokken is het wel een plug die ergens gemaakt werd, en om ervoor te zorgen dat men er niet per ongelijk een verkeerde stekker erin kon steken hebben ze voor deze vreemde connector gekozen

Op woensdag 13 augustus 2025 14:55:35 schreef benleentje:
Als je dan toch alles moet maken dan kan je net zo goed de connector veranderen naar een din plug

Mijn idee, maar dan zit je wel met potentieel (te?) veel werk aan de spoeltjes.

Ik dacht dat TS de spoeltjes ook niet had. Maar als die spoeltjes er wel zijn ja dan beter iets (laten) 3D printen.

Bij Seeed studio waar ik mijn pcb's laat maken daar kunnen ze het ook voor je printen. Geen idee wat de prijzen zijn.

Alternatief?
Als de dikte van pennen even groot is als van een dinplug, dan zou je een dinplug kunnen slopen. Als het je dan lukt allemaal losse connector deeltjes over te houden schuif die dan op een spoeltje. Soldeer er alvast draadjes aan. Leg dan het metalen frame van de gesloopte din connector daar los omheen en vul alles met smeltlijm.

EN er zijn ook wel varianten op te bedenken dat je eerst ergens pennetjes vind die op de spoeltjes passen.

Ik heb ook zo'n meter en die pinnen zijn 2.35mm terwijl din-pinnen 1.48mm zijn (zopas gemeten).
30j geleden zocht ik die ook om een uitbreiding te maken maar die waren nergens te vinden.

NB. spoelen namaken is echt niet te doen, schaalverdeling zal niet kloppen en dan is het niet werkbaar.

[Bericht gewijzigd door MGP op (22%)]

In de advertentie staan nu toevallig XLR connectoren, zouden die de goede dikte hebben?

Ze zullen zeker niet de vereiste pin-out hebben - maar dat lijkt me sowieso een hopeloze zaak.

Even snel iets geprobeerd. De afmetingen heb ik van de afbeelding van TS.
Pinnen heb ik 2,35 genomen wat duidelijk te veel is...
(of ik heb de afmetingen van de afbeelding verkeerd)

TS:
Als je me wat exacte maten geeft kan ik er wel een paar voor je maken.

[Bericht gewijzigd door gghouweling op (11%)]

Snel even mijn vrouw foto's laten maken nu de meter nog op tafel lag.

Foto1: dikte pinnen
Foto2: afstand tussen de pinnen ( midden - midden van de pinnen)
Foto3: lengte pinnen

Edit: foto2 is bedriegelijk omdat de pinnen in Y opstelling staan, de afstand van die 2 pinnen naar de onderste pin is dan 8.10mm, zo kun je die niet verkeerd inpluggen.
Van de middenste pin gezien staan ze alle 3 op 4,0 mm (midden midden)

[Bericht gewijzigd door MGP op (41%)]

Met de maten van MGP kom ik al weer een stukje verder.
Het meten/schatten van de maten met de afbeelding van TS ging duidelijk mis...

Ervan uitgaande dat de middelste pin ook daadwerkelijk in het midden staat kom ik tot onderstaand resultaat.
Feitelijk mis ik nu nog afstand van de 3 pennen tot de middenpen.
(de 2,00 en 3,425 zijn een gokje)

edit:
Na de aanvulling van MGP een nieuwe poging gedaan:

Maar bij mij klopt die 8.10 mm niet...

[Bericht gewijzigd door gghouweling op (13%)]

Ik heb er eens een afdruk gemaakt en gemeten.
Hier de juiste gegevens, maar je doet toch veel moeite voor een TS die niet meer van zich laat horen.

edit: het zijn dezelfde (gemeten) pinnen als die steekrelais.

[Bericht gewijzigd door MGP op (18%)]

@MGP
Dank voor de update.
En ja, je hebt gelijk, ik laat het nu eerst maar weer even rusten.
Het was de initiële uitdaging om te kijken hoever ik kon komen met de gegevens in 't topic.

Mocht er nog iemand zijn die (ook) belangstelling heeft dan pak ik het wel weer op.

Nu eerst maar even lunch in de zon ?