Of 5*75 koper vs 5*150 alu.

Tegen die tijd zijn de prijzen zo goed als lineair met het oppervlak. De 5*75 koper zal dus ongeveer 165 euro kosten de meter. haast drie keer de prijs van de alu kabel.

(Hetzelfde blijft gelden als je 2* 5*150 in alu moet gaan leggen: de alu kabel kost dan 130 per meter tegen 326 voor het equivalent in koper.)

Op woensdag 13 augustus 2025 19:02:00 schreef rew:
Of 5*75 koper vs 5*150 alu.

Tegen die tijd zijn de prijzen zo goed als lineair met het oppervlak. De 5*75 koper zal dus ongeveer 165 euro kosten de meter. haast drie keer de prijs van de alu kabel.

(Hetzelfde blijft gelden als je 2* 5*150 in alu moet gaan leggen: de alu kabel kost dan 130 per meter tegen 326 voor het equivalent in koper.)

5x75 ?? 5x70 is meer gangbaar..

Ik concludeer dus dat contact vet aangewezen en gangbaar is en dat vernikkelen / vertinnen overkill is :)

Op woensdag 13 augustus 2025 19:21:11 schreef High-Voltage:
Ik concludeer dus dat contact vet aangewezen en gangbaar is en dat vernikkelen / vertinnen overkill is :)

Wat ik er van weet is dat Aluminium echt ENORM snel een afsluitend oxidelaagje krijgt. Dus voor koper waar dat oxidelaagje weken tot maanden nodig heeft om te vormen, dan werkt schoonmaken/schuren, vet er op en goed aandrukken: het vet zorgt voor een luchtdichte afsluiting.

Bij alu, is het al geoxideerd, nog voordat je de vetpot kan pakken.

Hoe dat dan wel gedaan wordt, weet ik niet. Ik zou een "echte" bron willen raadplegen, niet een paar nerds op circuitsonline. Als je een busbar nodighebt, gaat het kennelijk om grote stromen.

Op woensdag 13 augustus 2025 19:14:46 schreef testman:
5x75 ?? 5x70 is meer gangbaar..

Whatever. Dat soort dingen weet ik niet. Boven wat ik gebruik, 2.5mm^2, zijn er nog 4, 6 en ik geloof ook 10. Daarboven weet ik het echt niet.

[Bericht gewijzigd door rew op (58%)]

Hoe dat dan wel gedaan wordt, weet ik niet.

Toch vergelijkbaar als bij koper. Hoewel koper langzaam oxideert soldeert het een stuk beter als het helemaal schoon is. In de meeste soldeer zit daarvoor een flux toegevoegd.

Voor alluminium zijn er ook middelen die tegelijk de oxidehuid verwijdert en het afsluit voor zuurstof. Met sommige van de middelen kan je zelfs aluminium solderen want schoon aluminium is ook te solderen.

Via deze link kom je op de website van het product dat ik gebruik voor aluminium cel-terminals en busbars.
Hierin gaat men dieper in op de werking, met een apart pdf document.
Of het product vers geoxideerde contacten (na het schoonmaken) kan de-oxideren, zag ik zo snel niet staan.