andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Ik zit al 16 jaar full time in PV, maar deze heb ik nog niet gezien met dubbele aansluitingen.
Het zijn idd dunne film panelen, dat kan CIS of CIGS zijn, maakt niet heel veel uit (behalve voor de recycling)
Bij dunne film is elke smalle dunne bruinige strook 1 "cell".
deze panelen geven idd een vrij hoge spanning bij n lage stroom t.o.v. silicium cellen panelen.
let daarom extra goed op bij het aansluiten op een 1 fase omvormer, een te hoge spanning en hij is stuk voor je hallekiedeehallo kan roepen.
Als gevolg hiervan worden ze vaak in een combinatie van serie en parallel geschakeld.
(wij zetten ze vaak met 8 in serie en dan daarvan weer 3 tot 4 parallel, dat geeft zo'n 800-900 V en tot 9 A, dat past mooi op een 3 fase omvormer)
Vaak kan je de aansluitkastjes achterop met wat geduld en een paar platte schroevendraaiers netjes open maken en bij de oudere modellen zijn ze vaak niet vulgeblubbert met een soort siliconnen massa, waardoor je kan zien hoe de aansluitingen zitten en of er diodes in zitten etc. let wel op dat je dan met 100V bezig bent, dus het paneel afdekken of zo opstellen dat er geen licht op valt is wellicht verstandig.
Grappig paneel, beetje afwijkende maat. Het voordeel van dunne film is dat ze het relatief goed doen onder wat mindere omstandigheden en je, waar je op zuid op 30 graden helling in NL 1kWh/Wp/Y mag verwachten kom je bij dunne film rond de 1,2 kWh/Wp/Y uit.
dat "paneel" waar Obama bij staat te kijken is overigens een Solyndra, en hopeloos geval van leuk geprobeerd... ook n dunne film techniek.
@Andre1973, heeft u al eens de afzonderlijke stromen gemeten in parallel geschakelde zonnepanelen ?
Ik heb daar niet de beste ervaringen mee .
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Op donderdag 14 augustus 2025 07:16:19 schreef Lead Acid:
@Andre1973, heeft u al eens de afzonderlijke stromen gemeten in parallel geschakelde zonnepanelen ?
Ja, dat is geen probeleem zolang je maar met dezelfde panelen en dezelfde orientatie werkt.
Voorheen werden vaak oost en west panelen op een zelfde MPPT parallel gezet, en dat mocht ook gewoon tegenwoordig is de scope12 daar kritisch over. Dat is op te lossen met diodes, die zijn er ook speciaal in MC4 stekker behuizingen. je kan terugloop stromen hebben, de meeste panelen kunnen dit aan als je maximaal 3 strings zonder enige beveiliging parallel zet.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 14 augustus 2025 07:16:19 schreef Lead Acid:
Ieder paneel gedraagt zich redelijk als een "stroombron met kortsluitende diode-serie". Dus voor 30V zullen dat een stuk of 20 diodes in serie zijn.
Het maximum power punt krijg je als je de spanning zo veel mogelijk laat oplopen dat de diodes net geen stroom afpakken. Als je op dat moment de spanning IETS laat oplopen dat de diode net een heel klein beetje stroom gaan pakken, dan levert in het begin die "extra spanning" net iets meer extra vermogen op dan het verlies aan stroom. Op het mppt is het dus zo dat het verlies aan vermogen door meer stroom door de diodes precies gelijk is aan het toenemen van het vermogen door hogere spanning.
Maar goed. Twee gelijke panelen hebben dus even lange diode-strings. Dus waar de diodes gaan geleiden is ongeveer gelijk. Ieder paneel zal z'n max stroom leveren, en 1 van de panelen gaat dus als eerste geleiden dus mogelijk had je uit het andere paneel iets meer vermogen kunnen halen, maar veel is het niet.
Op woensdag 13 augustus 2025 23:11:19 schreef andre1973:
dat "paneel" waar Obama bij staat te kijken is overigens een Solyndra, en hopeloos geval van leuk geprobeerd... ook n dunne film techniek.
Deze panelen hebben ook 4 aansluitingen voor parallel schakelen.
Geprobeerd mijn broer een tweedehands Solyndra systeem aan te smeren van 15kW panelen+omvormer voor 1000euro ruim 5 jaar geleden. Denk nog steeds dat hij het had moeten doen om de simpele reden dat deze panelen geen enkele verzwaring nodig hebben op een plat dak (hij heeft een oude gymzaal als bedrijfsgebouw). De constructie is zo open dat ze monteren op de bijgeleverde aluminium voetjes van een paar honderd gram voldoende is om te blijven liggen op een plat dak zonder balast of schroeven in je bitumen.
(Ik heb de twee die ik zelf nog heb staan wel van mijn dak gehaald: 2x165W is vervangen door 3x470W reguliere panelen).
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 25 augustus 2025 15:21:16 schreef r-p:
De constructie is zo open dat ze monteren op de bijgeleverde aluminium voetjes van een paar honderd gram voldoende is om te blijven liggen op een plat dak zonder balast of schroeven in je bitumen.
Panelen zijn in mijn optiek altijd redelijk "winddicht". En als het licht is, dan is de vraag of het blijft liggen onder "extreme" omstandigheden.
Zeg 90% kans dat in 10 jaar niet zodanig heftig weer voorkomt dat het er niet afwaait... Dat is te weinig. Ik weet niet OF er een norm is en zoja wat dan de grens is. Maar je moet best wel behoorlijk zeker weten dat het blijft liggen.