maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De datumcodes van het formaat letter+cijfer (en 10 jaar daarna cijfer+letter) zijn in 1964 ingevoerd, ik verwacht ongeveer tegelijk met de 12NC.
Datumcode K8 lijkt me oktober 1968 dus dat lijkt wel allemaal te kloppen.
Is het fabriekssymbool dat daar vóór staat een vierkantje? Ziet er een beetje vaag uit op de foto, maar als dat klopt dan gaat het waarschijnlijk om de Splendor fabriek in Wychen. Dat zou eventueel ook nog de afwijkende ballonvorm kunnen verklaren, de meeste duplolampen die ik ken zijn bolvormig.
De 12NC lijkt plausibel voor "in de loop van de jaren '60".
Heeft de omverpakking ook een 12NC?
In elk geval geen grap. Philips voerde de blauwe verpakking nog tot in de jaren '70 en voertuiglampen waren kennelijk nog best lang actueel (ik denk dat er nu ook nog steeds auto's met H4 lampen geleverd worden, terwijl Xenon alweer als 'maintenance type' wordt beschouwd en opgevolgd is door LED en Laser).
Wel heel gaaf zo in die omverpakking. Als ik zelf tegen dit soort lampen aanloop zou ik de neiging hebben ze per stuk te verkopen (vintage handel), maar als ik zo'n doos tegenkwam in fabrieksnieuwe staat, zou ik hem eerder in de vitrine zetten als uniek object.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]
Zouden het lampjes voor de koplamp van een motorfiets kunnen zijn?
Voor een auto zit er een andere fitting aan meestal.
Proxxima
Golden Member
Een normaal mens ligt aan het water met dit weer, deze idioot struint kringloopwinkels af.
Hey een lampenbak, ff snuffelen... grote bol... Hey die is zwaar! Hmm....
Tungsram? Ammenooitniet! Dit is gewoon een Philips
Tenminste, het binnenwerk is van een 2e generatie SL lamp. De kap kan er vrij gemakkelijk af. Ik vind het ding wel gammel in elkaar zitten. Als hij in elkaar zit en er iets mee schud, dan voel je het binnenwerk rammelen tussen het plastic.
Nou probeer ik iets van een jaartal te achterhalen. Maar mijn creativiteit stopt bij 1988 gezien de 8 stipjes rondom de 9W. Zou dit ding nu door Philips zijn gemaakt of alleen het binnenwerk zijn ingekocht?
Ik heb wat meer foto's van Tungsram Globolux gezien, maar niet al die binnenwerkjes lijken van Philips te zijn. Hij doet het nog wel, maar er staan wel de nodige uren op de teller als ik zo naar het buisje kijk.
Tungsram is eind 2022 failliet gegaan, daarvoor was er al een overname / fusie met GE-lighting.
Mogelijk komt die binnekant van de GE kant?
Al lijkt het binnenwerk wel heel erg op de aloude eerste versies van de SL lamp van weleer.
En die kringloopwinkels afstruinen is veel leuker dan aan het water zitten 
Ik zit wereldwijd maar een paar kilometer van het strand Scheveningen of Wassenaar af, maar kom er nooit 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
En weer wat antiek bemachtigd 
Buizen zullen ergens 1970-1971 zijn schat ik.
Er zit een mooi verhaal aan.
Mijn oude huisarts, hij is bijna 80 intussen, en familie ben ik al heel lang mee bevriend.
In 1975 heeft hij de patienten van de toenmalige huisarts overgenomen en het woonhuis met praktijk ook.
Ik was toen 11.
Op de hal / overloop zit een enorm verlaagd plafond , met aan de zijkanten een ingespaarde ruimte aan de muren, met daar aan de kanten een berg armaturen met TL buizen, 40 watt, 25 watt en 20 watt, dat vanwege de afmetingen van het plafond.
Peter ( de huisarts) heeft toen ze er pas woonden de buizen er bijna allemaal uit gedraaid, veel te veel licht... ( dat geloof ik met 8 x 40 watt, 4 x 25 watt en 2 x 20 watt 
De resterende 2 waren voor de aanlichting van een wandkleed, maar zijn er ook uit gegaan op een geveven moment.
De uitgedraaide buizen heeft hij alle jaren los op de rand van het plafond laten liggen.....
Maar dinsdagavond was er 2 keer een knal, een hoop rook, rookmelder ging af en paniek.
Het nam weer af maar toch...
Geen zekeringen door of aardlek uit.
Toen belden ze mij de volgende ochtend aangedaan op wat dat kon zijn.
Ben er meteen maar even naar toe gegaan, had wel een vermoeden maar zekerheid voor alles.
Op de overloop constateerde ik meteen "een RIFA rookbom" die lucht is zo herkenbaar.
Vervolgens een paar armaturen er af gepield, is slecht bij te komen en de duspol er op.
Ja hoor, de afgelopen 35 jaar heeft er gewoon spanning op gestaan 
De schakelaar was keurig afgeplakt, maar wel in de aan stand 
Kortom, alles er af gesloopt na eerst de vervaarlijk rollende buizen met een berg stof te hebben weggepakt.
lasdopjes op de aanvoerdraden en de schakelaar los gesloopt en afgedopt.
Van de 6 rifa's die in diverse bakken zaten waren er al 5 afgegaan, nummer 6 dus dinsdag, die was vers en stonk oorverdovend.
Ik heb de buizen, T8 40 watt kleur 27 en T8 25 watt kleur 27 gefotografeerd en ze ook maar meegenomen 
Ze zijn nog als nieuw.
2 gaan er naar collega ledlover, wie er wil hebben, laat het weten!
Maarten, hoe oud zijn ze echt?
maartenbakker
Golden Member
maartenbakker
Golden Member
Ik geloof op lamptech.co.uk of iets dergelijks.
Vanaf 1964 kun je het in principe onthouden zolang je weet hoe ze begonnen (dat zoek ik nog vaak even op).
jan 1964: A4
jan 1970: 0A
jan 1980: A0
jan 1990: 0A
jan 2000: A0
jan 2010: 0A
sep 2025: J5
Hieraan kun je al zien dat de maandletters niet gelijk zijn aan die Philips al langer in gebruik had bij elektronenbuizen. Daar sloeg men de I niet over. Hier wel omdat de periodieke verwisseling van plaats elke 10 jaar een maand lang minder nut zou hebben.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (34%)]
Merk op dat kleur 27 de zeer zeldzame 2700k, 93 CRI halofosfaat versie is van de anders zo gewone TL's. Zijn erg mooie buizen, de eerste en ten dele ook de enige die gloeilamplicht écht konden vervangen zowel kwa kleurweergave als kwa temperatuur. De efficiëntie is krap de helft van de conventionele TL's uit die tijd (zie je bij alle halofosfaat buizen met goede kleurweergave), maar alsnog 3 a 4x beter dan die van gloeilampen. Grofweg 44lm/w.
2700k >90 CRI buizen waren zelfs in de triphosphor tijd erg zeldzaam. Ik heb twee kleur 930 buizen, maar ik geloof dat 927 nooit heeft bestaan bij Philips.
Het verschil met de standaard kleur 827 is groter dan je zou denken, als je ze naast elkaar zet. De 827 is veel geler.
Ik moet de kleur 27 buizen nog eens vergelijken met een 92CRI ledlamp.
Op zaterdag 16 augustus 2025 21:22:39 schreef Ledlover:
Merk op dat kleur 27 de zeer zeldzame 2700k, 93 CRI halofosfaat versie is van de anders zo gewone TL's. Zijn erg mooie buizen, de eerste en ten dele ook de enige die gloeilamplicht écht konden vervangen zowel kwa kleurweergave als kwa temperatuur. De efficiëntie is krap de helft van de conventionele TL's uit die tijd (zie je bij alle halofosfaat buizen met goede kleurweergave), maar alsnog 3 a 4x beter dan die van gloeilampen. Grofweg 44lm/w.
2700k >90 CRI buizen waren zelfs in de triphosphor tijd erg zeldzaam. Ik heb twee kleur 930 buizen, maar ik geloof dat 927 nooit heeft bestaan bij Philips.Het verschil met de standaard kleur 827 is groter dan je zou denken, als je ze naast elkaar zet. De 827 is veel geler.
Er liggen er 2 klaar 
Binnenkort maar weer eens afspreken.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
2700k >90 CRI buizen waren zelfs in de triphosphor tijd erg zeldzaam. Ik heb twee kleur 930 buizen, maar ik geloof dat 927 nooit heeft bestaan bij Philips.
Het verschil met de standaard kleur 827 is groter dan je zou denken, als je ze naast elkaar zet. De 827 is veel geler.
58/930 buizen heb ik een tijd terug nog opgeruimd toen het tl buizenrek op t werk wat ruimte in moest gaan leveren. kwam ook nog wat 58W polar buizen tegen die 50.000 branduren hebben. en ook een hoop incourante zut als 15W en 32W buizen of 36W in 100cm uitvoering.
Op zaterdag 16 augustus 2025 21:52:47 schreef testman:
[...]58/930 buizen heb ik een tijd terug nog opgeruimd toen het tl buizenrek op t werk wat ruimte in moest gaan leveren. kwam ook nog wat 58W polar buizen tegen die 50.000 branduren hebben. en ook een hoop incourante zut als 15W en 32W buizen of 36W in 100cm uitvoering.
Er was ook nog 38 watt, die zaten in die half ronde spiegelarmaturen in een systeemplafond.
Gaven wel mooi licht.
Nog een handige tip.
Bailey maakt sinds heel kort vervangers voor TL 4 watt, 6 watt en 8 watt HF.
De 8 watt ook voor direct 230 volt.
Voor noodverlichting kan dat makkelijk zijn als er niet makkelijk wat anders te plaatsen is.
TL wordt lastiger en onbetaalbaar.
Op zaterdag 16 augustus 2025 22:52:15 schreef revado:
Nog een handige tip.
Bailey maakt sinds heel kort vervangers voor TL 4 watt, 6 watt en 8 watt HF.
De 8 watt ook voor direct 230 volt.
Voor noodverlichting kan dat makkelijk zijn als er niet makkelijk wat anders te plaatsen is.
TL wordt lastiger en onbetaalbaar.
Ik weet niet waar je inkoopt maar er liggen nog 14630 standaard tl-8w op voorraad . De kleine TL voor bv NV hebben een uitzondering tot voorlopig 2032. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/afval/vraag-en-antwoord/welke….
Weet ik, de TU heeft er ook nog genoeg.
Maar dit is een mooi alternatief met de helft aan energieverbruik.
Op zaterdag 16 augustus 2025 18:16:37 schreef revado:
Op de hal / overloop zit een enorm verlaagd plafond , met aan de zijkanten een ingespaarde ruimte aan de muren, met daar aan de kanten een berg armaturen met TL buizen, 40 watt, 25 watt en 20 watt, dat vanwege de afmetingen van het plafond.
Peter ( de huisarts) heeft toen ze er pas woonden de buizen er bijna allemaal uit gedraaid, veel te veel licht... ( dat geloof ik met 8 x 40 watt, 4 x 25 watt en 2 x 20 watt[bijlage]
[bijlage]
De 20 Watt niet meegenomen? Deze zoek ik nog enkele.
Grappig die 25 Watt uit dezelfde maand en jaar als de mijne.
Mooi verhaal.
2700k >90 CRI buizen waren zelfs in de triphosphor tijd erg zeldzaam. Ik heb twee kleur 930 buizen, maar ik geloof dat 927 nooit heeft bestaan bij Philips.Het verschil met de standaard kleur 827 is groter dan je zou denken, als je ze naast elkaar zet. De 827 is veel geler.
Is zeker een groot verschil tussen 27 en 930, de 930 geeft ook meer licht. Dus naast elkaar gebruiken gaat het niet worden. Heb ook kleur 82 liggen, volgens mij ook weer anders, wel 2700K, nog naast elkaar aanzetten.
Denk dan de 82 wat meer lichtopbrengst heeft dan de 27.
testman
Op zondag 17 augustus 2025 09:17:25 schreef revado:
Weet ik, de TU heeft er ook nog genoeg.
Maar dit is een mooi alternatief met de helft aan energieverbruik.
door een verkeerde bestelling jaren geleden liggen er op t werk nog wat dozen met 8W 640 buizen. er zijn al amper nog tl noodbakjes want met 10+ jaar zijn die dingen met continu licht wel gaar tegenwoordig. het is al 12 jaar led intussen. als er nog 2 dozen tl8W op een jaar doorgaan is het veel..
edit @ hieronder: ken er 1 die vaak op daken moet werken, en dan staan soms de gsm masten te dichtbij. providers werden dan gebeld dat die zender voor onderhoud uit moest, maar de tl test was genoeg om te zien of dat ook echt gedaan was, want dat was maar al te vaak niet zo..
[Bericht gewijzigd door testman op (21%)]
Die 8w buisjes zijn handig voor zendamateurs en zelfs professionele technici om te kijken of iets 'heet' is qua HF 
Ik heb er zelf genoeg hoor. Maar je kan kijken of je ze aan de zendamateurs kwijt kan.
In de oude jaren 30 catalogi staan neonlampen speciaal bedoeld om aan een hoogspannings of HF leiding te verbinden (enkelpolig). Dan gloeien ze op als er spanning op staat. Werkt uiteraard net zo goed met een klein TL buisje.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (36%)]
Probleem met de nieuwe led buisjes is dat sommige merken NV niet door de zelftest komen, status = lamp is defect.
Nieuwe NV is hier al helemaal LED zonder (led)buisjes.
Bij mij op 't werk hangt er nog aardig wat oud NV spul. Maar de laatste resten gewone TL verlichting (niets interessants) worden in de komende maanden vervangen, en het lijkt me logisch als ze dan ook die laatste noodverlichtingsbakjes doen.
testman
Op zondag 17 augustus 2025 12:10:23 schreef Ledlover:
Bij mij op 't werk hangt er nog aardig wat oud NV spul. Maar de laatste resten gewone TL verlichting (niets interessants) worden in de komende maanden vervangen, en het lijkt me logisch als ze dan ook die laatste noodverlichtingsbakjes doen.
zeker leuk als die NV word vervangen door 3en. bij een klant was een deel van de NV na 13 jaar eens vervangen, terwijl dat een groot centraal systeem is. goedkope NV zut is erop gezet. dat is een groot systeem met tegen de 800 armaturen welke ziet of er storingen zijn omdat het ook een databus is, nou storingen waren er..
en idd ik zou geen NV met tl van een ledvervanger voorzien. die armaturen hebben veel uv en hitte gezien dus doorgaans is de kunstof en bedrading rot als 10 anderen, tijd voor nieuw spul..