Op zondag 17 augustus 2025 10:58:56 schreef TV museum:
[...]

De 20 Watt niet meegenomen? Deze zoek ik nog enkele.
Grappig die 25 Watt uit dezelfde maand en jaar als de mijne.

Mooi verhaal.

Jawel, ik heb alle TL8 meegenomen.
Morgen kijk ik even wat het precies is, ik heb het bij elkaar geplakt om te vervoeren...

Op zaterdag 16 augustus 2025 21:22:39 schreef Ledlover:

2700k >90 CRI buizen waren zelfs in de triphosphor tijd erg zeldzaam. Ik heb twee kleur 930 buizen, maar ik geloof dat 927 nooit heeft bestaan bij Philips.

Het verschil met de standaard kleur 827 is groter dan je zou denken, als je ze naast elkaar zet. De 827 is veel geler.
Ik moet de kleur 27 buizen nog eens vergelijken met een 92CRI ledlamp.

Ik heb wel twee 92 buizen die van Philips vandaan komen, zouden 2700K moeten zijn.
Zijn uit 1988, deze buizen zijn voor test of voor ontwikkeling gebruikt. Maar helaas verder weinig info van.
Maar de 920 of 927 ook nog niet voorbij zien komen.

Andere buizen die bij Philips zijn gevonden zijn de Philips MCFE 75-85W/96.
Ook een vreemde geval een T12 met een 96 kleur. Verhaal hierachter zou zijn dat
deze klant specifiek gemaakt zijn voor een warenhuis in Engeland.
Blijkbaar kunnen de vreemdste buizen boven water komen, is meer gemaakt dan we denken.....

OFFTOPIC: Toen ik laatst even iets ging "afdrukken" in een oud bedrijfsgebouw keek ik zoals gewoonlijk naar de verlichting en de opdrukken om te kijken of er nog een bijzonder lampje hing, maar helaas. Maar toen ik wilde gaan zitten viel me iets anders op.

Nooit geweten dat ze ook toiletbrillen maakten! :D

Ja zeker, de oude school toiletten hadden allemaal een Philips bril van pressalit.
Ook toen hadden ze al schijt aan wat ze moesten maken :)

Philips 7996D IMP.X

Philips 8089D IMP.X

Enig idee wat IMP.X betekent en waarom Philips niet gewoon V + A op de lamp zette ?

Op woensdag 10 september 2025 17:46:00 schreef flash2b:
Philips 7996D IMP.X
[bijlage]
Philips 8089D IMP.X
[bijlage]

Enig idee wat IMP.X betekent en waarom Philips niet gewoon V + A op de lamp zette ?

die heb ik ook nog liggen, ooit uit een schrot parij gekregen. wrs magazijnspul uit tuners en versterkers uit de 60's en 70's nog. benieuwd of er iemand iets meer van weet.

Beide zeer bekende lampjes voor schaalverlichting idd.
De 8089d is 12 volt 100 mA en is typisch voor een U buizentoestel met 100 mA alles in serie.
De 7996D is 7 volt 300 mA en voor radio's met 6,3 volt gloeispanning.

Zou imp.X staan voor import van een of ander land?

Edit: nee, het is impx zonder puntje.

Bijgaand een handig tabelletje met veel lampjes, ooit gedownload op een of andere vintage site.

Eentje in de uitverkoop:

Dit logootje zit op waarschijnlijk 13 in een dozijn lampen, maar ik had hem nog niet gezien.

Die zitten nog volop in oude van Lien noodverlichtingsarmaturen.
Zowel 4 watt als 6 watt.
Zijn nog gewoon te koop maar waar ze vroeger een jaar of wat heel bleven sneuvelen de china versie buisjes al na een maand of 2-3 vaak ...
Er is dan aan een kant een gaatje in gebrand, letterlijk.
Door die HF omvormertjes "slijten" ze aan een kant toch al veel harder.

[Bericht gewijzigd door revado op (23%)]

Die kende ik ook nog niet. Overigens kwamen die kleine TL Mini ook lang geleden vaak al uit andere fabrieken, bijvoorbeeld Matsushita.

Wat IMPX danwel IMP.X betreft, dat zal zonder twijfel op geïmporteerde lampjes slaan. Waarschijnlijk dus ook uit een fabriek die niet van Philips was, maar dat is niet zeker.

Matsushita is Panasonic, die zullen wel goed zijn.
Maar die huidige zijn ome Ali kwaliteit :)

Bij een klant hangen er nog een hele berg van die van Lien dingen die op termijn wel weg gaan.
Voorlopig lossen we het op door ze leeg te trekken en er een E14 fitting in te zetten en een 2 watt led buislampje van 24 volt, geeft zelfs meer licht dan die mini TL.
Het is een centraal systeem met 24 volt.

Op woensdag 10 september 2025 20:30:21 schreef revado:
Die zitten nog volop in oude van Lien noodverlichtingsarmaturen.
Zowel 4 watt als 6 watt.
Zijn nog gewoon te koop maar waar ze vroeger een jaar of wat heel bleven sneuvelen de china versie buisjes al na een maand of 2-3 vaak ...
Er is dan aan een kant een gaatje in gebrand, letterlijk.
Door die HF omvormertjes "slijten" ze aan een kant toch al veel harder.

op een accu branden die gaar is nekt ze pas vlug, accu spanning zakt te snel in en de buis word te lang ontstoken. binnen t uur is het buisje weg, constant die blauwe gloed van het ontsteken. hoewel de led opvolgers niet beter zijn. zag in een pand met 4 jaar oude NV zeker 5 armaturen die geheel dood waren. dat had je voorheen niet met de oude trafo noodunits en vsa modellen. de buizen uit japan gingen wel 2 jaar mee, dat werd later polen en nog later alleen nog china made. toch kom ik wel buisjes tegen die 4 jaar hebben gebrand 24/7 op een evsa. hoewel dat vaak ook het moment van knip en flats nieuwe NV erop is. tl nv als transparant NV gaat prima, maar continu branden lijd het veel..

edit: v lien had 25 jaar terug al slechte elco's op die printjes zitten en dat is niet veranderd. vaag merk 400V elco's 85 graden halen de 10 jaar niet eens in continu armaturen.

dat piepen van de inverters ken ik wel, vaak als het geluid hoorbaar licht veranderde dan was het overslag in de HF trafo. als er dan de tip41c uitlag was dat doorgaans de reden, HF trafo in sluiting..

Het is centraal en de accu's zijn net een half jaar oud, de spanning is geen probleem.
Daar hebben die decentrale wel veel last van, accu;s rot, ledje knippert dan al en dan gaat de TL er aan.
Ik denk dat de elco's op de HF printjes ook niet al te fris mee zijn.
Voor de gein zal ik zo'n printje meenemen en de elco's eens testen.
Ik hoor die krengen ook piepen... ik ben heel gevoelig voor hele hoge tonen en hoor dat meteen ondanks dat ik 61 ben.
Vooral als die lampjes ouder worden ga je de omvormers horen.
En dan komt het gaatje er in :)

[Bericht gewijzigd door revado op (11%)]

In een Philipstopic is het vloeken in de kerk... Maar het sluit aan bij T5 noodverlichting.

Ik probeer het verschil te vinden tussen Osram L8W/640 en L8W/640EL. Bij die laatste staat nadrukkelijk vermeld dat hij geoptimaliseerd is voor noodverlichting, maar alle parameters lijken exact hetzelfde. Ik kan er verder nog niet echt wat over vinden.

Dus mijn vraag, wie weet het verschil? En had Philips ook dit soort fratsen? In elk geval nog nooit gezien.

Op donderdag 11 september 2025 17:48:45 schreef maartenbakker:
In een Philipstopic is het vloeken in de kerk... Maar het sluit aan bij T5 noodverlichting.

Ik probeer het verschil te vinden tussen Osram L8W/640 en L8W/640EL. Bij die laatste staat nadrukkelijk vermeld dat hij geoptimaliseerd is voor noodverlichting, maar alle parameters lijken exact hetzelfde. Ik kan er verder nog niet echt wat over vinden.

Dus mijn vraag, wie weet het verschil? En had Philips ook dit soort fratsen? In elk geval nog nooit gezien.

die had philips. bij de eerste evsa's waren er ook speciale tlbuizen voor te koop, meen dat een 36W buis dan een 32W buis werd. ben ze weleens tegengekomen maar die buizen kwam je later nooit meer tegen, want de gewone 36W tl-D werkten ook prima met die evsa's.

Sterker nog, het is de enige die Philips nog heeft zo te zien. Als ik op hun site naar TL5 mini ga, dan krijg je 1 soort te zien die als normale TL gepresenteerd wordt met de gebruikelijke beschrijving, maar als je naar de productoverzichten gaat, luiden de productnamen allemaal "TL5 Mini EL".

Is het soms een truukje om nog TL's te mogen verkopen die al verboden zijn in de consumentenversie?

als philips die 4-6-8W buisjes TL5 noemt is dat een truc idd. tl mini is een veel ouder model buis en die moeten eerder het veld ruimen als de TL5 reeks welke de laatste tl ontwikkeling was en het langste nog verkocht mag worden.

Peter112 had deze link al eerder geplaatst.
Dat lijkt wel te bevestigen dat voor NV het nog mag voorlopig.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/afval/vraag-en-antwoord/welke…

Mooi, de T17 TL buis mag nog, staat niet in de lijst als illegaal :)

@testman: TL5 Mini is volgens mij een redelijk gangbare benaming.

Die bestaan al heel erg lang, vroeger was het TL-mini volgens mij.
In flats uit de jaren 60 zat al volop tl 8 watt.
In het begin nog met zo'n messingkleurig startstripje er op.
Ik weet nog dat in ons gebouw de oude TL armaturen bij de woningen zijn vervangen.
Dat waren die oude met een grijs VSA, metalen frame en pressalit fittingkjes.
De kap was een soort piramidevormige polyesther ding , wit gespoten en alleen het deel wata licht uit moest komen was afgeplakt met spuiten.
Heb er helaas geen compleet meer liggen..
Die zijn ergens rond 1985 weggehaald en door de bekende grijze TCH ( serie 1) armaturen vervangen.Toen zaten er nog een paar van die hele oude buisjes in met stripje, die het 18 jaar hadden uitgehouden.
Daarna de nieuwere TCH 329 en vorig jaar Led ( WL055) er op gezet.

Daar wil ik mee aangeven dat hoe ouder de tl buisjes, des te beter de kwaliteit.
Kan ook liggen aan het feit dat er bijna geen kwik meer in mag.

Waren deze TLB buisjes, starten beter bij lagere temperaturen.
Buisje uit 1967.

[Bericht gewijzigd door TV museum op (10%)]

Ja, dat zijn ze, maar dan kleur 33 bij ons vroeger.

Doosjes waren vierkant karton, geel met blauwe opdruk, dat weet ik nog wel.