Hallo,

Om te beginnen stel ik mezelf voor aangezien ik nieuw ben hier.
Wat fijn dat er zo'n mooi forum in mijn moedertaal bestaat. :)

Ik heb dit forum gevonden op aangeven van een vriendelijke man van een elektronicawinkel in Vlaardingen.

Het gaat om het volgende:

Ik heb een Honda CB-1 motorfiets waarop ik een digitale toerenteller wil plaatsen in plaats van de originele.
Ik heb het oorspronkelijke Tacho puls signaal aangesloten op de digitale unit maar het werkt niet.

Om er zeker van te zijn dat alles elektrotechnisch wel in orde is heb ik met een oscilloscoop het signaal vanuit de motorfiets richting de toerenteller gemeten.
Het lijkt erop dat het signaal wisselstroom is met een positieve pulshoogte van 1,4 volt.
Zie bijlagen, ook voor de instellingen van de scoop... ik ben namelijk echt nog een beginner en ik ben niet 100% zeker dat ik de scoop helemaal juist aflees...

De nieuwe toerenteller vraagt in elk geval een DC puls van 12V/0V.

Hoe kan ik super eenvoudig het signaal aanpassen?

Alvast bedankt.

kan je de toerenteller aansluiten op de laagspanningsdraad die naar je bobine gaat. dan krijg die pulsjes van 12V dc

Het signaal voor de tacho komt blijkbaar uit de sparkunit.
De schaal naast de V/div. en T/div. klopt alleen als je de fijn afstelling op cal. draait, en zo te zien staan ze daar niet op

Dank voor jullie reacties.

Inmiddels heb ik (denk ik) de Y waarde gekalibreerd met behulp van een speciaal '1V testpuntje' op de scope zelf (zie boven bij de Aan/Uit schakelaar van de scope).

Ik begrijp deels hoe ik de Time/Div knop moet gebruiken, dat wil zeggen ik verdraai het buitenste deel om 'm sneller of langzamer te maken.
Maar de functie van het binnenste deel van de knop begrijp ik niet.
Ook de andere knoppen van het gefotografeerde deel zeggen me nog niets.

Is dit waardevol voor mij om te weten en is het eenvoudig uit te leggen?