Ik heb een Pride victory xl 130 scootmobiel 2e hands gekocht voor mijn hoogbejaarde moeder, die nogal wat problemen had, mechanisch (schijfrem voor zat vast) en nu electronisch, want hij werkt niet meer )na 4 maanden na missschien 4x gebruikt te hebben. Hij is spontaan kapot gegaan, dus niet tijdens gebruik. De laatste keer dat ie nog werkte gaf de accumeter aan dat hij vol was en nu na een maand ofzo is er geen leven meer in te krijgen. De accus helemaal opgeladen (meten13,1 volt nu) en toen leek de meter weer op vol te gaan, echter heel langzaam ledje voor ledje totvol (eerder gingen die meteen aan tot vol). Echter hij gaf geen beweging, de power led gaf een 5x vaag knipperende code,bleek was de zgn. parkeerstand en dan moet je het contact even afzetten en de handel in de rijd mode zetten. Echter nadat de handel was verzet, geen power meer. Ik vermoedde het sleutelcontact en inderdaad was deze gecorrodeerd. Na repareren en testen echter geen power nog. Alle zekeringen getest en schoongemaakt, ook polen van de accukabels en stekkers. Geen succes. Toen controller onder stoel opengemaakt en hier leek soort vocht of vettige troep in te zitten met witte corrosie bij een van de stekkers (de witte met vele pinnetjes) . Een pinnetje van de print connector bleek ook weggeroest. Deze connector schoongemaakt en ook pinnetje van de controller vervangen. Ook stekker pinnetjes schoongekrabt met een vijltje maar helaas nog steeds geen power..... Controller lijkt geen defecten te hebben zoals opgeblazen onderdelen na visuele inspectie en na wat meten aan diodes en grote torren enz. Allen de 6 elcos van 680uf 35 klein beetje gezwollen maar meten allemaal de dezelfde waarde . Echter voordat ik dit voor tweede keer had gedaan (pinnetje vervangen dus maar kon geen doorverbindmeetpunt vinden op de print! ) de lader lang op de scootmobiel aangesloten en toen leek er weer leven in de scootmobiel. Ik had wel per ongeluk het contact aangelaten en een rood powerledje van de meter deed het vaag en ook de knopje van de toeterpiep deed het vaag. Nu dacht ik dat er toch een spanningsprobleem was misschien van de print in de stuurkolom. lijkt nl een soort spanningsregelblok voor de electronica en het licht enzo en toeter en de ledmeter. Deze mat geen sluiting echter. Is echter geen schema van te vinden. Dus blijft over controller of dus dit blok. Misschien herkent iemand deze klachten ook of heeft tips wat betreft het meten van het blok, en controller ?

stond de scootmobiel in die 4 maanden buiten in de regen? want ik lees tussen de regels meerdere problemen die met vocht te maken hebben. check ook de accu's. die kan vol lijken maar een oude agm accu zakt meteen in als er belasting op komt. dus voltmeter op de accu en dan aanzetten. ook als er regen over is gegaan, display kan vocht bevatten met de nodige ellende.

Hij heeft wel buiten gestaan maar wel onder een waterdichte doek, maar en kan wat water op en in gekomen zijn want dat leek ook in de stekker naar de controller te zitten onder de stoel, hoewel die ook nog in een metalen behuizing zit met rubberen pakking ertussen . Ik vermoed toch een defect aan het blok met draden in de stuurkolom, is een soort spanningsregelaar, dit omdat eventjes de led wel heeft gebrand na lang aan de lader zijn geweest. Acculader geeft steeds accus vol ook, en meten rond de 13,1 volt onbelast. De accus waren laatse keer steeds vol op de meter en nauwelijks leeg na kort gebruik (maar 5 x ofzo) .

{UPDATE} Vocht in de controller bleek achteraf de boosdoener te zijn, met als gevolg oxide van de molex witte connectorpinnen. Hier bleek een pin van de rode draad, voeding, weggeroest en geen contact meer te maken. Ook het printbaantje was mee weggeroest. Maar toen foutcode 7 van de powerindicator want motor reageerde niet. Die kreeg ik pas na alle stekkers ingespoten te hebben en schoongemaakt met een klein staalborsteltje van koper. De wigwag gas hendel had ook twee stekkertjes en eentje was niet goed aangesloten. Ook contactslot was defect hierdoor. Vervangen voor beter scooterslot. Scootmobielen mogen ook eigenlijk niet buiten staan ondanks dat deze onder een afdakje stond met een waterdichte doek erover. Alleen lijkt de scooter nog maar 9 km te halen ipv de 15... Hoe kan dit ? Software probleempje ?

Op dinsdag 19 augustus 2025 21:14:58 schreef Bart64:
{UPDATE} Vocht in de controller bleek achteraf de boosdoener te zijn, met als gevolg oxide van de molex witte connectorpinnen. Hier bleek een pin van de rode draad, voeding, weggeroest en geen contact meer te maken. Ook het printbaantje was mee weggeroest. Maar toen foutcode 7 van de powerindicator want motor reageerde niet. Die kreeg ik pas na alle stekkers ingespoten te hebben en schoongemaakt met een klein staalborsteltje van koper. De wigwag gas hendel had ook twee stekkertjes en eentje was niet goed aangesloten. Ook contactslot was defect hierdoor. Vervangen voor beter scooterslot. Scootmobielen mogen ook eigenlijk niet buiten staan ondanks dat deze onder een afdakje stond met een waterdichte doek erover. Alleen lijkt de scooter nog maar 9 km te halen ipv de 15... Hoe kan dit ? Software probleempje ?

er was een vochtgerelateerde storing naar het blijkt, vaker met die dingen..

9kmh ipv 15kmh of 9km actieradius ipv 15km? in geval 2 zou ik zeggen accu's niet goed meer. in 1e geval en eigenlijk ook 2e geval zou ik zeggen banden opgepompt? anders hang een meter aan de accu's en kijk wat de spanning doet tijdens het rijden. vooral het optrekken, als de accu daar al onder de 11,5V komt zegt accu's slecht..

Nee accus zijn wel goed, meter valt ook niet terug tijdens testrit, blijkt dat na research dat na een storingsmelding er een beperkt rijprofiel is en de snelheid vaak teruggezet wordt tot 60 procent!! Kan alleen met een speciale curtis/ s-drive controller en de goede software teruggezet worden.
De potmeter waarde is hier niet bepalend helaas voor de max. snelheid. Als iemand nog een andere oplossing weet... want de officiele controller is niet echt goedkoop en je hebt een 4 p. molex verbindingskabel nodig ook.

accu's een keer loshalen reset dat niet? anders een mooie truc om de servicedienst te moeten bellen voor een reset na een storingkje.

Zit er geen "Slak/Haas" schakelaar op met rotte contacten of een rotte snelheidspotmeter ?

Nee potmeter is 5k ,maar zal deze nog eens checken, en accu meter valt ook niet terug bij vol vermogen. Denk toch echt dat ie software matig is teruggezet door de foutcode.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op (10%)]

Zit er geen snelheids-schakelaar op?

Nee die is niet aangesloten op dit model. Er zit een potentiometer op voor de snelheid.