Moet ik dat zien als een pick-up die echt op de bougiekabel het hoogvoltage signaal detecteert en dat omzet naar een bruikbaar signaal voor de toerenteller??

Op woensdag 20 augustus 2025 23:10:51 schreef fred101:
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_cb1%20400%2089.htm
Volgens die pagina heeft de CB-1 een CDI ontsteking. Dan heb je dus extra HW nodig (een signal pickup)

https://motogadget.helpscoutdocs.com/article/259-motoscope-ignition-si…

(Ik heb een Honda als "dagelijks" vervoer, alleen is die wat groter ;-)

De CB-1 wordt ook wel "Smurf" genoemd, mede vanwege de afmetingen. :*)
Wat voor Honda heb jij? Een auto neem ik aan. Welke?

Dat van die extra pick-up is wat ja.

Nee geen auto, ik heb voor de hobby een Landrover S2a uit 1970. Mijn hoofdvervoer is een Honda Goldwing 1800 reversed trike (ik heb er ook een aanhanger bij voor als ik dingen moet vervoeren.) Ik rij al +40 jaar zomers en swinters motor. (van enduros tot toerbuffels, zijspannen en trikes, ook wat oude gehad (HD WLA, Triumph Speedtwin 1954)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (28%)]

Wow, indrukwekkend palet aan vervoermiddelen.

Het scoopplaatje laat een puls naar de plus zien, dus de uitgang van de spark-unit naar de klok. (Honda zal daar een goede reden voor hebben)
De digitale tacho wil een puls naar nul zien, dus altijd 12V op de gele draad die naar nul getrokken wordt
Sluit de gele draad aan op de Bu/Y of Y/Bu draad van de trafo.
Je zou het met een draadje buitenom kunnen testen of het werkt, en als je overtuigd bent zou je het tacho signaal op de spark-unit kunnen loshalen en daar op de BU/Y of Y/Bu kunnen aansluiten...

Dank voor je bericht.

Ik kan proberen of ik de blauw/gele of geel/blauwe draad kan bereiken (de bobines zijn min of meer op een onbereikbare plaats ingebouwd) en op een nette manier kan afsplitsen, dus zonder de oorspronkelijke kabelboom te hoeven knippen/beschadigen/trekken aan kabels etc..
Dat wil ik per se voorkomen.

Ik heb ook altijd een grote hekel gehad aan van die motoren waaraan met van die plastic aanknijponnectors was geprutst.

En aan de kant van de CDI wil ik sowieso niet prutsen aan bekabeling.

Ik zie er erg tegenop om de boel weer overhoop te trekken diep onder de benzinetank. Daar ben ik al te vaak geweest....

(En sowieso hou ik de optie van de pickup ook in gedachten....)

Ik heb heel goed nieuws.

Ik ben gaan inspecteren of ik de bobine van buiten kon zien, en er blijkt precies één van de twee stekkers van de primaire aders zoals MJN benoemde (volgens mij de Y/Bu oftewel Geel/Blauw) toegankelijk zonder dat ik ook maar iets van de motorfiets hoef te verwijderen.

Ik heb een losse testdraad een beetje aangestript en in het afschermkapje van de betreffende stekker gestoken en aan de andere kant aan de gele draad van de toerenteller geknoopt.

HET WERKT!
Jongens, ik kan jullie niet genoeg bedanken voor alle hulp en meedenken. _/-\o_

En jullie zeiden het natuurlijk al vrij in het begin. Maar ja, toen begreep ik er nog mi der van dan nu een paar dagen knobbelen verder. :*)

Ik was mijn telefoon vergeten dus nog geen foto van de situatie bij de bobine.

Ik kan nu met een los "dupliceer stekkertje" die ik heb liggen (met dank aan Rick Donkers) eenvoudig het signaal oppikken zonder dat ik ook maar iets hoef te wijzigen aan bestaande bekabeling.

Dat ga ik vanavond of morgen netjes aanleggen zonder dat er iets van te zien is van buitenaf.

Lekker zeg...

Ik zei het in de allereerste reactie.

Ja dat klopt, ik moest daar ook aan denken. Toen was er nog sprake van 12V pulsen.

En ik zat op het spoor dat ik het bestaande signaal richting de oorspronkelijle toerenteller kan gebruiken, wat na veel uitzoekerij niet mogelijk is gebleken.
Dat zou ideaal zijn geweest omdat er dan geen losse kabel aangelegd hoeft te worden.

Al met al heb ik dankzij jullie niet aflatende betrokkenheid veel nieuwe kennis opgedaan onderweg.
Daar ben ik dankbaar voor.

Dit is het geworden aan de kant bij de bobine.

Echt een geluk dat deze ene stekker net een beetje toegankelijk is.
In het artikel waar Fred naar verwees schreven ze al dat de motor op de weg praktischer is dan in de werkplaats... ;)
Ach ja...

De kabel (0,5mm2) zit over de hele lengte van circa 60 cm beschermd in een stuk omhulsing van een HDMI kabel die ik had gesloopt (rood gemarkeerd in de foto).

Aan de kant van de teller moet ik nog solderen, maar ik heb nog geen soldeerbout naar de locatie van de motor gebracht. Komt wel goed.

Maar goed, ik zal jullie niet meer lastigvallen met mijn onbenullige gezever. Heg is tenslotte een elektronica forum en geen installatietechnisch forum. :*)