Moet ik dat zien als een pick-up die echt op de bougiekabel het hoogvoltage signaal detecteert en dat omzet naar een bruikbaar signaal voor de toerenteller??

Op woensdag 20 augustus 2025 23:10:51 schreef fred101:
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_cb1%20400%2089.htm
Volgens die pagina heeft de CB-1 een CDI ontsteking. Dan heb je dus extra HW nodig (een signal pickup)

https://motogadget.helpscoutdocs.com/article/259-motoscope-ignition-si…

(Ik heb een Honda als "dagelijks" vervoer, alleen is die wat groter ;-)

De CB-1 wordt ook wel "Smurf" genoemd, mede vanwege de afmetingen. :*)
Wat voor Honda heb jij? Een auto neem ik aan. Welke?

Dat van die extra pick-up is wat ja.

Nee geen auto, ik heb voor de hobby een Landrover S2a uit 1970. Mijn hoofdvervoer is een Honda Goldwing 1800 reversed trike (ik heb er ook een aanhanger bij voor als ik dingen moet vervoeren.) Ik rij al +40 jaar zomers en swinters motor. (van enduros tot toerbuffels, zijspannen en trikes, ook wat oude gehad (HD WLA, Triumph Speedtwin 1954)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (28%)]

Wow, indrukwekkend palet aan vervoermiddelen.

Het scoopplaatje laat een puls naar de plus zien, dus de uitgang van de spark-unit naar de klok. (Honda zal daar een goede reden voor hebben)
De digitale tacho wil een puls naar nul zien, dus altijd 12V op de gele draad die naar nul getrokken wordt
Sluit de gele draad aan op de Bu/Y of Y/Bu draad van de trafo.
Je zou het met een draadje buitenom kunnen testen of het werkt, en als je overtuigd bent zou je het tacho signaal op de spark-unit kunnen loshalen en daar op de BU/Y of Y/Bu kunnen aansluiten...

Dank voor je bericht.

Ik kan proberen of ik de blauw/gele of geel/blauwe draad kan bereiken (de bobines zijn min of meer op een onbereikbare plaats ingebouwd) en op een nette manier kan afsplitsen, dus zonder de oorspronkelijke kabelboom te hoeven knippen/beschadigen/trekken aan kabels etc..
Dat wil ik per se voorkomen.