SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
De eerste vraag is waarom de fietsenmaker zegt dat de accu kapot is. Krijg je direct bij het aanzetten een foutmelding? Kun je eerst een stuk fietsen voordat hij stopt en je een foutmelding krijgt? Welke foutcode krijg je dan?
Als de fiets bij het aanzetten geen foutcode geeft, en na het laden 100% aangeeft, is de accu nog niet definitief afgekeurd, en kun je de cellen dus vervangen. Er hoeft dan helemaal niets aangemeld te worden, het BMS lijkt gewoon nog te werken. Trek éérst de zekering eruit, en maak dan pas de rest van het BMS los. Vang de cellen, en steek als laatste de zekering terug. Het BMS zal dan 0% aangeven, en dienst weigeren totdat je de accu helemaal opgeladen hebt.
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Bij sparta is het onbegonnen werk. Zodra je de accu hebt losgekoppeld krijg je m nooit meer aan de praat. Er was hier ergens een printplaat te vinden die de originele verving. N fietsenmaker kan alleen maar een originele accu plaatsen en deze aan de praat krijgen met software die maandelijk geupdate (abonnement) moet worden, anders werkt t ook niet. Van de oude sparta van mijn vriendin heb ik de accu uit gesloopt en word nu gebruikt op een tuinderij om op het terrein heen en weer te fietsen.
kortom: of veel geld aan een fietsenmaker geven, of heel handig zijn met printjes maken, of het E deel demonteren en er gewoon op gaan fietsen.
De batterij is niet meer oplaadbaar, dus ik krijg geen foutmeldingen op het display
Na verwijdering uit de fiets, ganse dag op de lader, geen enkele spanning op de contacten
Blijkbaar heeft Sparta een politiek van niemand kan een originele batterij laten reviseren zonder problemen
Deze bijlage heb ik gevonden op internet
Dit is de reactie van Bikebat, die reviseerd batterijen
Klopt, nieuwe batterijen moeten gekoppeld worden aan de fiets om dat de fiets de BMS in de batterij niet herkend.
Wanneer wij de batterij reviseren, kan dit alleen als de originele BMS nog werkende is. Wij vervangen dus enkel het volledige celpakket in de batterij. De fiets zal dus de batterij herkennen omdat de originele BMS hier nog in zit.
Wat voor motor heeft Sparta?
Ik neem aan dat het gewoon een
Bafang
Bosch
Of Shimano is.
Dus kun je ook andere controller en accu steken...
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op donderdag 7 augustus 2025 00:39:03 schreef andre1973:
Zodra je de accu hebt losgekoppeld krijg je m nooit meer aan de praat.
Dat is echt complete onzin, het enige is dat je accu's niet zomaar kunt uitwisselen tussen fietsen, en als een accu eenmaal door het BMS defect is verklaart is dat permanent. Zeker met lithium accu's is het best een goed idee om te weigeren een accu te gebruiken of op te laten als één of meerdere cellen defect is.
@HmH: die IONs hebben een eigen motor, de eerdere versies hadden een Toprun motor met eigen elektronica en software, bij de latere was de hele motor een eigen ontwerp.
Dan ben je mooi genaaid;
Wij hebben een Stella (Shimano) en Amslod (Bafang)
Als de fabrikant failliet gaat (hee, das bekend bij Stella en Amslod, sterker nog, deze Amslod komt uit het faillissement) heb je nog alternatieven.
Met een eigen fabrikaat zit je gewoon helemaal klem..
SparkyGSX
Dat klopt, maar dat geldt voor heel veel consumenten producten. Fiets eens op een ION en dan op een Bafang, je zult het verschil voelen. Niet alleen kan de ION veel meer koppel leveren op lage snelheid (tot 40Nm), hij is ook nog eens helemaal trillingsvrij een geluidloos. Ik moet de eerste fiets met Chinese onderdelen die niet rammelt bij lage snelheid nog tegenkomen.
De Shimano hier is ook stiller als de Bafang, maar in koppel wint de Bafang het denk ik (op gevoel)
Dus ze hadden ook voor Shimano of Bosch kunnen kiezen..
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (23%)]
ja, maar qua onderdelen support kies ik voor bafang. en zeker die middenmotoren zijn heel goed. kan je mee schakelen zodat ze echt snel optrekken.
lagertjes connectors, displays.... allemaal courant te vinden.
een bafang trekt zich ook niks aan van de accu, als de spanning maar klopt rijd die.
ik heb nu 5 bafangs rijden en wil niks anders, en MEEEER dan kracht genoeg. moet je wel in de software wat gaan sleutelen en dan kan je de piekstroom bij het vertrekken heel sterk verbeteren.
ik rijd dan ook nog eens met grote kettingbladen.
mijn alleweder rijd met een 70T blad vooraan en nexus 8 op een 15T achteraan.
mijn 2wieler rijd met een 52T vooraan en achteraan een eigengebouwde 9speed beginnend op 11T in staptje met 1tand omhoog (ongeveer zoals een koersfiets).
hier omgebouwd van 48T naar 52T
en dat ding gaat vooruit. in vrijloop 60, op de baan een 55km/h. wetende dat die begrensd is bij mij. normaal doen ze 18-20A, deze is begrensd op 16A accustroom want anders trekt die de accu leeg op 40km rijden.
ik rijd er meestal mee op standje 1 (8-10A) en dan rijd die 35-37km/h
heb nu recent een zware tandem gekocht die maar ff 37,9km/h rijd met een BBS02b (gekocht voor de motor en accu)