benleentje
Golden Member
Op dinsdag 26 augustus 2025 09:33:33 schreef hefbrug1:
De manier die jullie beschrijven, bij 20 cm boven de vloer stopt ie en daarna gaat ie niet meer lager, daarna potmeters losmaken en handmatig de hefbrug tot ongeveer 2,5 cm vanaf de vloer houden, daarna de potmeters handmatig tot het laagste draaien en dan halve slag draaien, heb ik al geprobeerd zonder enig resultaat. Ik zal dit ook weer vandaag gaan proberen.
Dat je geen resultaat hebt komt omdat je niet exact doet wat ik al eerder zei en dat je het nog steed verkeerd doet. Sorry voor die harde woorden maar ik hoop dat je nu 1 keer exact doet zoals ik denk dat het moet.
Dus doe AUB 1x zoals ik het zeg. En dan kan het best zijn dat ik het fout heb maar dan is dat in ieder geval tenminste 1 keer geprobeerd
Nogmaals je moet van de potmeters afblijven, niet verdraaien en in die stand laten staan. De stand waar de potmeters nu in staan is voor de besturing in de brug namelijk de laagste veilige stand. Verder verdraaien zoals je nu steeds doet is dus fout en dan ziet de besturing dat de brug in een onveilige lage stand staat.
Wat je moet doen is.
1) Brug terug zetten in een eerder goed werkende positie zoals je al eerd heb gedaan
2) Brug nu naar de laagste stand zetten.
3) Potmeters loshalen en exact in die positie laten staan.
4) Brug tot net boven het punt zetten waar je een klik hoort.
5) Potmeter onveranderd weer terug zetten.
Dus eigenlijk hetzefde als eerder maar nu laat je de potmeters exact hetzelfde staan.
Ik had in mijn vorige post nogal wat rekenfouten gemaakt, hier de correctie
Op maandag 25 augustus 2025 20:34:46 schreef benleentje:
[...]
Een potmeter kan je van 2 kanten uitlezen. Als 1 en 3 de uiteinde zijn en 2 de wiper dan mag je de weerstand meten tussen 1 en 2 of 3 en 2.Pm 1 = 10,27kΩ uitlezing kan zijn
1,05kΩ
of 10,27 - 1,05 = 9,22kΩPm2 = 9,22kΩ
0,47 kΩ
of 9,22 - 0,047 = 9.173kΩ
Dus eigenlijk staan de potmeter dus gewoon exact gelijk.
Mogelijks stopt de brug ook enkel op <50Ω
In dat geval is bovenstaande procedure ook van toepassing.
TS meet de potmeter vanaf de verkeerde kant en zie mijn berekening hierboven staan de potmeter vanaf de andere kant gemeten gewoon gelijk.
Ook denk ik dat de besturing al ruim voor het einde van de potmeter stopt.
Op dinsdag 26 augustus 2025 10:00:37 schreef OXO:
[...]
[...]
Hier heb ik nog steeds geen verklaring voor... of toch.[...]
Ook aan gedacht maar ik denk nu dat dit niet belangrijk is.Ik denk dat de brug stopt zodra er 1 potmeter <50Ω (OF 1 potmeter >9000Ω) wordt.
Ze zullen trouwens nooit tot hun aanslag draaien want dan overlijden ze eerder vroeg dan laat mechanisch.Voorstel:
Zet beide armen van de brug gelijk op zowat 3/4 hoogte gelijk en meet deze hoogte op, bv 1m75
Zet beide potmeters in de middenstand, dus die van 10K27 op 5K135 en die van 9K220 op 4K610.
Laat de brug volledig zakken (zeker niet laten stijgen) tot ze zelf stopt op het laagste punt.
Meet hoeveel jij ze nu lager wil. bv 30cm
Hou ook een veiligheidsmarge van bv 2cm aan
Zet beide armen van de brug gelijk op 1m75 - 30cm + 2cm = 1m47
Zet opnieuw de beide potentiometers in hun middenstand (10K27 op 5K135 en 9K220 op 4K610)
Laat de brug volledig zakken tot ze zelf stopt op het laagste punt.
Wat ze nu beneden nog te hoog stopt moet je finetunen door de zeskantkop van de potentiometer te verdraaien.
Als mijn eerdere berekening klopt komt 1/6 toer overeen met 1mm.
Eerst aan beide potmeters kijken in welke richting ze draaien als de brug stijgt want dat is de richting dat jij ze moet gaan verstellen.
Als je één van beide in de verkeerde richting gaat verstellen geraakt je dus weer niet thuis.Mogelijks stopt de brug ook enkel op <50Ω
In dat geval is bovenstaande procedure ook van toepassing.
Succes, don't shoot, blijf voorzichtig.
Edit 1: Eerst straks de juiste handleiding eens doornemen, nu eerst andere verplichtingen
Edit 2: Na het diagonaal doornemen van de nieuwe documentatie zijn we idd niks opgeschoten.
Bovenstaande te proberen "afstelmethode" blijft dus overeind.
De nieuwe potmeters gaan mijn inziens niks aan de situatie veranderen.
Eerst jouw methode geprobeerd @Oxo.
1. Armen afgesteld op 175 cm
2. Potmeters ingesteld op de helft
Eerste wat opviel was dat 1 arm 10 cm naar beneden ging en de andere pas daarna. Dus ik kwam uit op een punt van 104 en 94 cm. Toen stopte hij weer ermee.
Beide potmeters weer losgehaald.
Potmeter motor 2: 160.9 ohm
Potmeter motor 1: 1.169 kOHM
Als ik de waardes lees betekent dit wel dat ik beide potmeters op exact hetzelfde moet gaan afstellen. En niet de helft van iedere individuele waarde (dus niet 9.22/2 en 10.27/2). Maar dat is hoe ik het zie. Ik ga dit meteen nu uitproberen.
Nu ga ik proberen:
Armen 175 cm
Waarde 7.5 kOHM beide potmeters
benleentje
Golden Member
Potmeter motor 2: 160.9 ohm
Potmeter motor 1: 1.169 kOHM
En meet de potmeter nu eens vanaf de andere kant op?
Dan zou je moeten meten
9,101 en 9,059
Staan de potmeter nu gelijk, ja toch? 
Op dinsdag 26 augustus 2025 15:33:23 schreef benleentje:
[...]En meet de potmeter nu eens vanaf de andere kant op?
Dan zou je moeten meten
9,101 en 9,059Staan de potmeter nu gelijk, ja toch?
Nee staan ze niet en ik ben nu bijna 99.9999% zeker dat de potmeter defect is. Als ik eraan draai gaat ie niet vloeiend omhoog en daalt hij continu in waarde. Dus wat ie doet als ik eraan draai:
3kOHM
2.7kOHM
3.1kOHM
2.8kOHM etc
Bij die andere gaat hij gewoon in een vloeiende beweging omhoog:
3kOHM
3.3kOHM
3.6kOHM
3.9kOHM etc
benleentje
Golden Member
Op dinsdag 26 augustus 2025 15:38:44 schreef hefbrug1:
[...]Nee staan ze niet en ik ben nu bijna 99.9999% zeker dat de potmeter defect is.
Maar heb je dat nu ook vanaf de andere kant gemeten want en potmeter heeft gewoon 2 kanten. Vanaf de andere kant gemeten staan ze gewoon gelijk.
Als de potmeter doet wat je gemeten heb dan is die inderdaad defect.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dat weerstandmeten is lastig en onnodig (de waarde van de potmeters is niet zo relevant)
Je moet de spanning op de lopers van de potmeters meten: die moet gelijk zijn bij beide potmeters in elke stand.
https://youtube.com/shorts/UjXTQ5VGQmI?si=9NdYRHK0yYI_q8qg
Ik heb een video gemaakt. Hier kan je zien dat dit volgens mij niet hoort bij een potmeter.
Als ik de andere test loopt hij constant vloeiend zonder enig haperingen.
Graag jullie mening.
(En ja, als de potmeter daadwerkelijk kapot is, zal ik hem alsnog moeten afstellen) maar dan heb ik hopelijk geen gezeur dat de armen continu oneven gaan lopen.
benleentje
Golden Member
Ja dat ziet er niet goed uit.
Maar wat je ook ziet is dat meter steeds van bereik wisseld omdat de waarde dan ineens uit bereik is.
Om de meting goed te doen zet de meter dan even via de range knop vast op het 10k of 20k bereik, een bereik groot genoeg voor de hele potmeter. Dan zie je nog beter wat er gebeurt. Als je dan tussen door OL of zoiets ziet dan zegt de meter dat de meting buiten het bereik is en dat kan dus niet en betekend een defecte potmeter.
Die brug was toch werkend gekocht?
Heb je een van de potmeters -per ongeluk- door het einde heen gedraaid met proberen? Dan is ie nu kapot inderdaad.
En bij meten de meter van auto range afhalen inderdaad.
benleentje
Golden Member
Ik denk dat 1 van de potmeters al slecht was, want de haperingen zitten in de potmeter zelf. Ik zou denk als je de potmeter door zijn einde heen draait dat hij het helemaal niet meer doet.
Er is nu niets meer aan te doen behalve wachten op dat de nieuwe binnen komen.
Hier zie je hoe een bourns er van binnen uit ziet. Als je dat door zijn einde heen draaien dan breken er stukjes af en doe hij het echt niet meer.
https://www.youtube.com/watch?v=bZ7jDXMOQdU
[Bericht gewijzigd door benleentje op (27%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
in het begin liep de ene motor toch verkeerd om? daar kan het toen al zijn fout gegaan. door die vertraging draai je die potmeter ook zo in de puin.
maar ik zou voor de zekerheid beiden vervangen. zelfde ohmse waarden heb je dan ook. dan bewaar de ene nog goede gewoon in een zakje bij de besturing..
Inderdaad, in het begin heeft ie 1 of 2x verkeerd omgedraaid voor een best lang stuk. Wie weet is het toen fout gegaan. Is voor mij nog altijd een raadsel hoe hij in Duitsland wel omhoog ging en hier niet.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje
Golden Member
Op dinsdag 26 augustus 2025 21:15:51 schreef hefbrug1:
Inderdaad, in het begin heeft ie 1 of 2x verkeerd omgedraaid voor een best lang stuk. Wie weet is het toen fout gegaan. Is voor mij nog altijd een raadsel hoe hij in Duitsland wel omhoog ging en hier niet.
Als zo een potmeter door het einde heen draait dan is die echt stuk en doet die helemaal niets meer. Wat je nu hebt is een versleten potmeter, en dat komt wel eens voor.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op woensdag 27 augustus 2025 16:04:14 schreef Arco:
Ik zou ze allebei tegelijk vervangen: ze zijn tenslotte beiden (waarschijnlijk) even oud...
Klopt, ik heb ook 2 nieuwe besteld. Ik zal maar niet vertellen hoeveel ik ervoor heb betaald. Helaas via de fabrikant zelf (vishay) niet te krijgen. Ik moest maar de manufacturer van de brug contacteren. Oftewel, die hebben natuurlijk afspraken gemaakt dat alleen Consul zelf die mogen verkopen..
Had hier maar even een foto geplaatst met de vraag...Vishay 535 , 5 turn is als voorbeeld gewoon te koop...|
Niet bij de fabrikant maar via een onderdelen (groot)handel.
Die worden niet alleen voor die bruggen gemaakt natuurlijk 
Maar daar heb je nu niets meer aan helaas.
[Bericht gewijzigd door revado op (29%)]
benleentje
Golden Member
Of er nu een Vishay, bourns of nog beter een spectrol erin gaat maakt niets uit.Dit zijn de 3 topmerken ( of zijn er meer?)
Enige vereisten waren
10 slagen
10kΩ
AS met een platte kant
Zelfde dikte van de as.
Maar goed je hebt ze besteld en als ze binnen komen hoop ik dat je mijn procedure gaat volgen.
Arco
Special Member
Het lange onderdeelnummer is 534B1103JC0970 (vermoedelijk intern onderdeelnummer)
Het onderdeelnummer wat op de potmeter staat is 534-0970
Een vinden met dezelfde specs is makkelijk, maar ik heb geen enkele kunnen vinden die een as had met een platte kant.
Dan zou ik hem al uit elkaar moeten halen en de as verplaatsen. Maar ik heb daar geen ervaring mee en of dat uberhaupt mogelijk is.
[Bericht gewijzigd door hefbrug1 op (21%)]
Die platte kant zullen ze er dan aan laten frezen, en dan vragen ze er flink geld voor.
Als je dat zelf niet frezen kan is kant en klaar bestellen wel de beste oplossing.
Hopelijk werkt de brug straks weer.
Jacques1956
Jacques van Montfort
De door Arco genoemde pot-meter is 5 slagen.
[Bericht gewijzigd door Jacques1956 op (13%)]
Vishay 534 B 1 103 J C 0970
534 = Model 10 toeren
B = Asbediening
1 = Mono
103 = 10K
J = tolerantie 5%
C = lineariteit 0,25%
0970 = special request 
Dus door Vishay gefabriceert enkel voor Consul
Heb me ooit rot gezocht naar een ALPS potmetertje voor een mengpaneel.
Overal verkrijgbaar maar niet met die specifieke as.
10 besteld en na enkele perte totale er toch eentje zijn as kunnen modificeren.
Is mss iets voor koude winterdagen om de oude as met tandwieltje te gebruiken voor een adapterconstructie naar de standaard Vishay uitvoering
Op woensdag 27 augustus 2025 19:58:08 schreef OXO:
Vishay 534 B 1 103 J C 0970
534 = Model 10 toeren
B = Asbediening
1 = Mono
103 = 10K
J = tolerantie 5%
C = lineariteit 0,25%
0970 = special request
Dus door Vishay gefabriceert enkel voor ConsulHeb me ooit rot gezocht naar een ALPS potmetertje voor een mengpaneel.
Overal verkrijgbaar maar niet met die specifieke as.
10 besteld en na enkele perte totale er toch eentje zijn as kunnen modificeren.Is mss iets voor koude winterdagen om de oude as met tandwieltje te gebruiken voor een adapterconstructie naar de standaard Vishay uitvoering
Ja, of een freesbank kopen en een opleiding volgen zodat ik zelf het asje kan frezen 
Is helaas hoe het is. Heb eens voor de grap op een Amerikaanse hefbrug site gekeken en zag dat zij alleen maar hydraulisch-elektrische bruggen verkopen. Niet dat dat iets wilt zeggen maar toch opmerkelijk.