Dat ding moet gewoon kunnen werken, daar is ie voor gemaakt immers!
En met een scherpe vijl en wat ervaring kom je ook een eind als het moet voor die potmeters.
Maar, zoals gezegd, ze komen er aan, dat is het belangrijkste.
Wil je delen wat die dingen ongeveer kosten? 
Op woensdag 27 augustus 2025 21:33:54 schreef revado:
Dat ding moet gewoon kunnen werken, daar is ie voor gemaakt immers!
En met een scherpe vijl en wat ervaring kom je ook een eind als het moet voor die potmeters.
Maar, zoals gezegd, ze komen er aan, dat is het belangrijkste.
Wil je delen wat die dingen ongeveer kosten?
Ongeveer 160 eu/pst inclusief volledige assembly (plastic tandwielreductie, gesoldeerde potmeter en stalen bracket).
Dat is best redelijk voor een compleet geassembleerd geheel.
Die potmeters zijn ook snel 50 euro incl btw.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Je mag voor 95% wel aannemen dat je een rechts draaiveld op de voeding moet hebben.
Als bij het opstarten, bij het weer alles weer zit zo als het zat en 1 motor draait verkeerdom is ie bezig met nivellering alvorens echt te starten.
Gaat dit niet goed, dan zit hoogst waarschijnlijk de verkeerde potmeter bij de verkeerde colom aangesolten, gaat het goed krijg krijg je waarschijnlijk 2 groene led,s
Ik mis in het schema de eindschakelaars.
Op donderdag 28 augustus 2025 11:04:33 schreef Hunebedbouwer:
Je mag voor 95% wel aannemen dat je een rechts draaiveld op de voeding moet hebben.
Als bij het opstarten, bij het weer alles weer zit zo als het zat en 1 motor draait verkeerdom is ie bezig met nivellering alvorens echt te starten.
Gaat dit niet goed, dan zit hoogst waarschijnlijk de verkeerde potmeter bij de verkeerde colom aangesolten, gaat het goed krijg krijg je waarschijnlijk 2 groene led,s
Maar ik vraag me dan af , het kan toch niet zo zijn dat de potmeters een specifieke toewijzing hebben gekregen aan een motor? Aangezien ik nu ook gewoon een potmeter bestel zonder enig verschil of aanwijzing waar ik hem moet plaatsen.
Schema eindschakelaars, geen idee welke je bedoelt. Dit is de enigste documentatie die bij de brug hoort, aldus: werknemer Consul via e-mail.
Wat ik wel als voorzorgmaatregel ga doen als de nieuwe potentiometers binnen zijn is, eerst even 10 cm zakken met de hefbrug om te kijken of beide potmeters daadwerkelijk dezelfde kant (Ohmse waarde) opdraaien. Dus niet dat de ene 4 kOHM aangeeft en de andere 6 kOHM.
Want eigenlijk zeg je nu @Hunebedbouwer dat ik de brug moet terugzetten zoals hij stond (dus de faste L1 en L2 weer terugzetten) en dan kijken of hij gaat nivelleren?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Wat je moet begrijpen is dat het ding horizontaal hoort te blijven.
Om daarvoor te zorgen hebben ze iets met een potmeter verzonnen. Beide potmeters moeten gelijklopen met "ongeveer" de positie van de brug, Bijvoorbeeld hogere spanning als de brug hoger staat. (mag ook andersom, maar dat maakt het "denken" aan deze opstelling onnodig lastiger). Als dan de verschilspanning te hoog is, dan is er een "fout". Met kleine verschilspanningen kan je de boel "bijsturen: ofwel degene die voorloopt even stoppen of op een andere manier minder hard laten gaan.
Dus als de boel uit mekaar is geweest en mogelijk (en we hebben sterke hints dat dit zo is) verkeerd weer in mekaar is gezet, dan moet je gewoon bij het begin beginnen. motor afkoppelen, boel naar beneden draaien, potmeter in een (bijna) eindstand mechanish koppelen. Dan een paar slagen draaien met de hand en verifieren dat je de potmeter niet richting zijn eindstand aan het draaien bent. Dan voorzichtig helemaal naar boven en controleren dat je dan (in de buurt van) de andere eindstand bent. Dit herhalen voor de andere kant.
Dan met de motoren mechanisch losgekoppeld, controleren dat ze dezelfde kant op willen als je de boel bedient. (dat hoeft niet allebij rechtsom te zijn, als de brug maar aan beide kanten omhoog wil met die draairichting van de motoren. )
Dat is hoe ik het zou doen.
Voor "Emergency Lowering" moet je beide contactoren opspannen en de "Hoofdschakelaar" naar "Down" draaien.
Ik zie dus niet in wat een fasevolgorde controle bij deze sturing kan komen doen.
Als de brug in de richting gaat die TS kiest is de fasevolgorde bijgevolg in orde.
Uit vorige posts van TS blijkt dat als de brug stijgt (of daalt) de weerstand van de potentiometers steeds invers aan elkaar wijzigt.
Dus in eenzelfde richting van de brug stijgt de ene in waarde terwijl de andere daalt .
Controleer dus eerst of beide potentiometers in eenzelfde richting van de brug beide CW, CCW of tegengesteld aan elkaar draaien.
In dat laatste geval is het niet aangeraden beide op minimum of maximum waarde te zetten in de beneden- of bovenstand want dan draai je bij de eerste start er eentje al onmiddelijk kapot.
Door ze beiden tegengesteld te laten draaien wordt de invloed van de weerstandstolerantie tussen beide potmeters gehalveerd.
Je hebt volgens tekening in handleiding immers ook een spindel met linkse en een met rechtse schroefdraad.
Klopt dat of klopt dat niet?
Dus voor eenzelfde richting van de brug draaien de spindels tegengesteld... en de potmeters dus ook.
Ook blijkt uit eerdere post van TS dat na omwisselen van de beide potmeters ze voor eenzelfde richting van brug plots ook andersom gaan draaien.
Hier ga ik uit van : What a mistake did TS make....
Op donderdag 28 augustus 2025 11:04:33 schreef Hunebedbouwer:
Nee dat kan niet. zie schema.
De stuurschakelaar ( op en neer) zorgt voor de fasewisseling, op is dan L1-L2-L3 en neer L2-L1-L3.
De magneetschakelaars zijn alleen voor het schakelen van de motoren.
De besturing kan alleen een motor stil zetten maar niet omkeren, dan zouden er 4 magneetschakelaars zijn.
Op donderdag 28 augustus 2025 11:28:01 schreef hefbrug1:
[...]Maar ik vraag me dan af , het kan toch niet zo zijn dat de potmeters een specifieke toewijzing hebben gekregen aan een motor? Aangezien ik nu ook gewoon een potmeter bestel zonder enig verschil of aanwijzing waar ik hem moet plaatsen.
Bedoel je hier mee dat een bepaalde potmeter specifiek voor links is en een voor rechts?
Nee, niet in de zin dat ze speciaal gekozen worden, ze zijn identiek en kunnen willekeurig geplaatst worden.
Maar de bekabeling moet wel kloppen, de potmeter van de linker kolom moet corresponderen met de motor van de linker, en de rechter idem.
Als je de 3 draden van de linker en van de rechter hebt gewisseld gaat het zeker fout!
Maar dat had ik eerder ook al aangegeven.
In het schema staat dat keurig aangegeven, met de kleuren er bij.
En er zijn geen eindschakelaars, dat doen de potmeters zoals in de beschrijving staat.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Als je zoals al eerder opgemerkt de potmeters kruislings hebt aangesloten, zal zal bij een afwijking de verkeerde motor stoppen. hierdoor wordt het niveau nog groter en slaat de boel in sper ,en gaan alle toeters en bellen af.
Beste forum leden,
Vandaag zijn de potmeters binnengekomen en werkt de brug zoals die hoort te werken. Mocht er iemand meelezen uit Nederland of uit een ander land: Ik heb de hefbrug 98 cm vanaf de vloer tot aan onderkant arm gezet en de potmeter op 5 kOHM. Hiermee hou je ongeveer 2-2.5 cm speling vanaf de vloer.
Ik wil iedereen hartelijk danken voor het meedenken. Ik ben heel blij dat het is gelukt. Ik vermoed dat bij eerste keer aanzetten en in tegengestelde richting draaien een potmeter kapot is gedraaid.
Fijne dag nog.
Top, waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben is of bv bij stijgen de beide potmeters CW, CCW of zoals ik vermoed tegenovergesteld aan elkaar draaien.
Op zaterdag 30 augustus 2025 12:26:59 schreef OXO:
Top, waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben is of bv bij stijgen de beide potmeters CW, CCW of zoals ik vermoed tegenovergesteld aan elkaar draaien.
Durf ik geen antwoord op te geven. Ze draaien in ieder geval beide naar beneden, in de zin van, de ohmse waarde word minder bij naar beneden gaan en meer bij naar boven gaan.
En of dat CW of CCW is durf ik niet te zeggen. Kan ik wel zo achter komen als ik handmatig aan de spindel draai.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het lijken mij twee geheel identieke hefarmen, alleen horizontaal 180 graden gedraaid t.o.v. elkaar.
Ze zullen dus dezelfde kant op draaien. (en beide potmeterunits zijn dus identiek)