14508 vraag ivm segment uitval van mijn Datron 4700

Er is 1 segment (e) van alle gas discharge display blokken uit. Het stuur signaal op de transistor is 0V
Dit terug gevolgd naar pin 18 (D1) van de 14508 (M32 op schema, 2x4 latch) staat "data" terwijl pin 19 (Q1) permanent laag blijft. Alle andere segmenten werken. De 4081(pin 1,2,3 M45) is goed (als test omgewisseld) Dat betekent waarschijnlijk dat mijn 14508 niet goed meer is. Klopt dat? (de test opstelling in de datasheet is niet echt duidelijk voor mij (ze sluiten alleen Q3 aan)

Meten is een drama en gaat als volgt: ding uit, board eruit, draadje solderen, pcb er weer in, probe eraan, ding aan enz, gecombineerd met een slechte leesbaar schema en geen component nummers op het PCB.

De 14508 lijkt een zeldzaam geval te zijn geworden Mouser noch Farnell lijkt hem te kennen. Datasheet: https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/898353/MOTOROLA/MC1450…

De calibrator heeft zo'n 2 jaar uitgestaan in een onverwarmde boot (annex mijn opslag ruimte). Hij rookte bij aangaan. Nu tig kortgesloten tantalen verder is dit de laatste fout (tot ik alle andere functies kan testen. in ieder geval werkt de volt output)

De eerste die ik tegenkom bij googelen op CD4508: https://www.haje.nl/product_info.php/products_id/2906
Of deze: https://www.haje.nl/product_info.php/products_id/4434

[Bericht gewijzigd door Q96 op (24%)]

Motorola zette altijd een 1 voor de 4000 en 4500 serie CMOS ICs.

Hier ook op vooraad: https://smorenberg.com/product/hef-4508-be-ic/

De 14508 (en 4508) blijkt gewoon in mijn IC tester library te zitten |:( en hij blijkt goed te zijn. Dat wordt dus verder zoeken. Vreemd want er zit niks tussen de 14508 en 4081 misschien zit ik naar het verkeerde segment te kijken (dat schema deel is nauwelijks te lezen)

Gemeten met een scoop of dmm?

Die transistors hebben i.g.g. een repeterende puls nodig gezien de C's in de stuurlijn. Die stuurlijn uit die AND gates moet ook weer laag kunnen worden door intern naar massa te schakelen, anders wordt de C in de stuurlijn niet meer geladen en ontladen via het D,R netwerkje aan de basissen van de torren.

Die C zelf kan ook nog kuren hebben. En check ook de emitterweerstand van betreffende tor.

Ik ben een sukkel. Het ding staat op zijn zijkant op de werkbank. Wat ik als rechter display zag is de linker. De linker display hoort uit te zijn in volt-source mode. |:( |:( |:( |:(
Dus die 14508 doet braaf wat de bedoeling is, zijn uitgang laag houden. Parallel aan de ingang van de 14508 gaat de zelfde pulstrein direct naar een andere 4081. Deze had ik al getest en is goed. Dus nu eens vanaf de uitgang daarvan het spoor naar de display volgen.

Harry, bedankt voor de uitleg. Dat zette me aan het denken en zo kwam ik er achter dat ik verkeerd zat.

Ik ben hier met de scoop bezig, mijn favoriete meetapparaat bij fout zoeken. Zo vond ik ook een slechte tantaal welke ervoor zorgde dat de INH lijn van een 14515 op iets van 3,4V stond ipv 0V. Nu kun je dat met een DMM ook meten maar voor het zelfde geld staat daar een correcte pulstrein op en afhankelijk van de duty cycle kan een DMM dat ook als 3,4V tonen. Met de scoop zie je pas echt wat er gebeurd. Ik gebruik bij dit soort dingen ook wel een HP logic probe set omdat ik daar de pulser en current tracer van heb.

Vergissen is menselijk :P Deed ik recent nog met die oude intercom toen ik de ECB torren verving voor EBC. Verwarring door onder en bovenkant print waardoor ik de pootje wel goed gezet had (C en B wisselen) maar de tor verkeerd om op de print zette. Dus kwam de B op de E aansluiting en vice versa. Dat werkt dan dus niet. :P

Ik blijf die Panaplex displays heel mooi vinden...

Ik weet nu het probleem maar nog niet de oorzaak. Ik ben niet zop goed thuis in Panaplexen. Een goed segment schakelt grofweg tussen -70 en -175V.
Dit gemeten op de collector van tor Q33 (f segment) Maar het foute segment schakelt tussen 0V en -70V Hij mist dus de -70V offset. Maar de goede heeft een grote (+5 tot -175)en drie kleinere pulsen( -70 tot -175), de niet-goede krijgt die kleinere pulsen niet wat logisch is omdat hij niet lager dan -70V gaat.

Nu ga ik vanaf de 4081 uitgang tot de condensator en zo naar de basis meten. De weerstanden: 330k is goed, de 2k2 ook en de 100k ook. D8 was volgens mij goed maar ga ik voor de zekerheid nog eens testen. Dan blijft de tor over (in situ diode test is goed) of er is iets mis in de (idd heel mooie) Panaplex zelf.

Wat doet 'ie nu niet?
Bij die panaplex displays zag je ook vaak slecht contact tussen de ITO(achtige) spoortjes op het glas en de connectoren.

Een segment "e" doet het niet. Vreemd genoeg zijn alle onderdelen goed. Vergeleken met een goed segment is de daaltijd van de "data" puls veel langer (lijkt wat op een C ontlaad curve, en mis ik de -70V offset.

Maar Arco heeft een punt Ik zat in het begin met de scoop de signalen op de pinnen van de panaplex te bekijken en toen zag ik geen signaal op het contact van de display maar wel op het PCB. Ik dacht dat ik er gewoon naast zat en dacht er verder niet bij na. En in het donker zie soms in het element wat "flitsjes" een beetje zoals bij een TL alsof hij wil starten. En zo'n contact probleem past mogelijk ook bij het feit dat hij 2 jaar in een onverwarmde (en redelijk vochtige) boot heeft gestaan. (er zijn nergens in of op het apparaat sporen van oxidatie ofzo) Edit, kan niet want all "e" segmenten doen het niet.

De vraag is natuurlijk of dat is te verhelpen. Ik heb geen ervaring met IOT contacten. Wel met flex op LCD ellende (dat heet toch COG?) die je met een soldeerbout op 180 graden soms kunt herstellen.

Die ITO (Indium Tin Oxide) spoortjes op het glas van het Panaplex waren eigenlijk veel te dun en teer voor mechanische connectors, ze beschadigen heel snel.
Paar keer erop en eraf steken was al genoeg vaak. Soms kan voorzichtig wat geleidende zilververf erop nog helpen.

Bij LCD gebruikte men later daarom elastomer (zebrastrip), een stuk 'vriendelijker' voor de spoortjes...

Eigenlijk kan dat hier niet want het "e" segment van al de digits doen het niet. Ze multiplexen, dus het moet toch in de segment drive zitten.

EDIT: Het zit wel in de display want toen ik direct op die pin zat te proben had ik ineens even dat segment een seconde of 10 zichtbaar. Morgen de display eens desolderen en onder de microscoop bekijken.

Deze heeft geen houder. Er komen metalen stripjes uit tussen de glaslagen, die buigen naar beneden en zijn daar vastgezet met een soort grijze epoxy en zitten dan aan het PCB gesoldeerd. Het zijn maar weinig pinnen. Zo te zien zitten alle segmenten inwendig parallel. Dus 1 pin voor alle "e" segmenten.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (64%)]

Spoortje van het e-segment naar alle digits defect?

Op zaterdag 6 september 2025 13:14:24 schreef fred101:
Deze heeft geen houder. Er komen metalen stripjes uit tussen de glaslagen

Mijn PM6622 had dat wel :( (losse contacten)
Was niet meer goed te krijgen, heb ik door led moeten vervangen helaas...

https://www.uploadarchief.net/files/download/6622-1.jpg