Op 5 juli 2005 17:34:31 schreef cyberlaser:
ik ben helemaal nieuw met lasers enz. maar miss ga ik een keer een groene laserpointer ( 5 mW ) kopen weet iemand een site ofzo die die dingen goedkoop verkoopt?
grtz
Check mijn sig! Ze zijn op vooraad.
hilbren
zonder rook geen elektronica
okay dit was heel vreemd.
ik heb net nog even mn argon aangezet, deze keer tot 8 Ampere.
maar ik heb hem deze keer even een tijdje laten staan op 4ampere. op een gegeven moment ging hij steeds zachter branden en op een gegeven moment kwam er alleen maar een blauwe waas uit. als ik de stroom iets opdraaide dan kwam de straal wel weer tevoorschijn maar ging daarna ook weer weg. bij 6 ampere ben ik er maar mee opgehouden en heb de stekker eruit getrokken.
de gloeispanning is 3,4volt (bij de trafo) daar zit nog een meter snoer en wat contacten tussen. alles vrj normaal...
weet iemand waardoor dit kan komen. de laser heeft interne spiegels dus daar valt niks aan te regelen...
teslaserist
She sells Electric Ego
Hoi,
Je hebt toch enkele meettoestellen denk ik zo?
hoe verloopt de spanning en de stroom?
en als hij verzwakt?
zou het kunnen dat ie door warmte , en misschien zelfs door een lek zo gaat doen...
hopelijk is het enkel je voeding die het laat afweten
hilbren
Op 5 juli 2005 23:05:48 schreef teslaserist:
Hoi,Je hebt toch enkele meettoestellen denk ik zo?
hoe verloopt de spanning en de stroom?
en als hij verzwakt?
zou het kunnen dat ie door warmte , en misschien zelfs door een lek zo gaat doen...hopelijk is het enkel je voeding die het laat afweten
nou had ik nog niet gemeten dan? het enige wat ik nog kan meten is de anode en de catode spanning...
Op 5 juli 2005 22:36:24 schreef Laserist:
[...]
Check mijn sig! Ze zijn op vooraad.
weet je al miss wanneer die site online komt? of hoeft dat niet om een pointer te kunnen bestellen?
grtz
teslaserist
She sells Electric Ego
Op 6 juli 2005 07:47:31 schreef hilbren:
[...]
nou had ik nog niet gemeten dan? het enige wat ik nog kan meten is de anode en de catode spanning...
ja, maar op het moment dat hij verzwakt?of blijft de stroom dan hetzelfde?
het is toch best om ook te zien hoeveel spanning er over de buis staat, niet..
ik hoop echt dat het je voeding is hoor, anders kan je argonbuis ernstig beschadigd zijn...
Op 6 juli 2005 14:28:41 schreef cyberlaser:
[...]weet je al miss wanneer die site online komt? of hoeft dat niet om een pointer te kunnen bestellen?
grtz
Hoi, er word momenteel hard gewerkt aan de site. Maar je kunt gewoon mailen
.
@ Hilbren: Interresant zijn:
- spanning over de buis (tussen anode en middenaftakking gloeistroom) en de rimpel daar op
- spanning over de regelaar + rimpel daar, werkt de regelaar nu goed ?
- spanning direct over de kathode, evnt stroom indirect meten dmv spanningsval over de bedrading.
- Wordt of de regelaar of de buis zelf echt echt niet te heet ?
Mijn buis heeft ook inwendige optica, maar die is wel van buiten af te verstellen, bij de OC met schoeven, aan de HR door wat te buigen.
Veel sterkte er mee ! ik hoop dat het goed komt.
hilbren
het probleem lijkt opgelost.
de gloeispanning is waarschijnlijk te hoog geweest, hij staat nu al een tijdje op 3,5Ampere te draaien en het gaat nog steeds goed.
ook heb ik vandaag even twee NTC weerstanden van 5 Ohm bij stuud en bruin gekocht zodat ik de voeding niet meer met de zekering hoef in te schakelen.
ow bijna vergeten; ik vandaag een print ontwikkeld voor het linuxlaser.org inkoopaktie!
hilbren
de stroombron bleef ook wel eens steken, dit bleek een resonantie probleem en is met een condensator+1k weerstand opgelost.
[Bericht gewijzigd door hilbren op ]
Op 6 juli 2005 19:59:12 schreef hilbren:
het probleem lijkt opgelost.
de gloeispanning is waarschijnlijk te hoog geweest, hij staat nu al een tijdje op 3,5Ampere te draaien en het gaat nog steeds goed.
Hilbren, jij had toch een ALC60X?? Dan zou de gloeispanning volgens mij 3 volt moeten zijn. Dus klopt het dat hij iets aan de hoge kant was... Is het toch niet zo dat de gloei-cathode aan het uitzakken is geweest? Dan kun je volgens mij ook deze problemen verwachten. Of zelfs een buis die niet meer start! Gelukkig was je nog op tijd!
Succes verder!
hilbren
Op 7 juli 2005 09:20:43 schreef F-rank:
[...]Hilbren, jij had toch een ALC60X?? Dan zou de gloeispanning volgens mij 3 volt moeten zijn. Dus klopt het dat hij iets aan de hoge kant was... Is het toch niet zo dat de gloei-cathode aan het uitzakken is geweest? Dan kun je volgens mij ook deze problemen verwachten. Of zelfs een buis die niet meer start! Gelukkig was je nog op tijd!
Succes verder!
ja in ieder geval iets dat op een alc60 lijkt.
ik weet niet hoe zwaar hij beschadigd is, hij lijkt nu goed te werken.
wel appart dat hij op 2,5 Ampere nog blijft laseren, ik heb volgens mij gelezen op sam's faq dat de meeste lasers het bij 3 of 3,5 ampere het al niet meer doen??
[Bericht gewijzigd door hilbren op ]
Kun je die spanningen niet toch nog eens meten ? ben gewoon wel nieuwsgierig.
Ik verlies over mijn ~50 cm bedrading en aansluitingen ook al een paar tiende V aan gloeispanning.
Mijn buisje lasert idd ook nog bij 2 A, ik denk omdat het een klein lasertje is.
Te hoge gloeistroom kan (zeker op termijn) allerlei problemen geven, maar zo een sterk effect als dit zou ik pas verwachten in extremere gevallen.
Zou eerder denken aan een onverwacht hoge brandspanning van de buis waardoor de stroombron het niet red oid, maar dat is een blinde gok.
hilbren
ik gebruik een draad van 9mm² en ik heb de gloeispanning nu op 2,4 Volt.
de spanning over de buis bij 2,5Ampere is 105,8 Volt
bij 8 Ampere wordt hij 100,4 Volt
ff een opmerking!
Ik zat laatst ff stof vam de lens van me groene pointer te halen.
Daarbij hield ik m eschuin tegen de zon in en merkte dat je op die manier alle ingewanden vd lasermodule kan bekijken
tot me verbazing kan ik de laserdiode zien zitten en aan de rechter rand een vaag (gok ik) led
heb er ook een foto van (komt zo)
edit:
hier is de foto:
hmmz dat wil niet dan maar hieronder 
[Bericht gewijzigd door Electrogek op ]
ik zie t plaatje zelf niet jullie wel ?
zo nee dan maar de link 
http://www.freewebs.com/camping-amalia/laser-large.jpg
[Bericht gewijzigd door Electrogek op ]
ledfreak
Moderator green laser forum http://www.greenlasers.co.uk/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi
dat bedoel ik mijn vraag is waarvoor dient 'HET' foto vd laserdiode is niet gelukt omdat ik die niet met de cam kon zien (Eecht vaag
) maar wel met t oog
Dat zijn niet alle ingewanden, is alleen de pompdiode.
Is niet de laser zelf, waarschijnlijk een klein hybride laser/KTP kristal.
Ken deze opbouw van de pomp op het gezicht niet, de laserfaq loopt volgens mij een beetje achter op dit gebied. Naast de eigenlijke diode is er vaak ook een fotodiode om de ouput mee te meten en regelen.
Pas je op dat je jezelf zo met het 808 nm IR geen oog uitbrand ?
ledfreak
Moderator green laser forum http://www.greenlasers.co.uk/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi
Op 11 juli 2005 16:36:30 schreef Electrogek:
ten 1e zaten er geen batterijen in
ten 2e ik kon geen kristal ontdekken
dan heb je niet goed gezocht lol ze zitten dr toch echt in
al vindt ik jou groene pointer dr zowiezo vreemd uitzien van binnen heb dr nog nooit een gezien met zo'n photodiode dr in het is in iedergeval niet de pomp diode die je daar ziet op de foto
meeste fatsoenlijke laser pointer gebruiken geen optische feedback
ff een update van het project waar ik samen met pietje probeer aan bezig ben! We hebben onze rode laser vandaag binnengekregen en ook dichro's om de groene en blauwe kleurlijnen van onze multiline argonlaser te scheiden. De rode laser is een 100mW diodelaser, de argonlaser is een ALC60 met een vermogen van bijna 200mW. op de foto's zijn in een proefopstelling de drie kleuren goed te zien. We gaan nu allebei op vakantie, maar over een aantal weken zullen we onze vorderingen zeker met jullie delen!
btw: het groen lijkt wat minder te zijn, dit komt door het gebruik van een gewoon spiegeltje. We hebben oppervlaktespiegels in bestelling staan...
ook weer is plaatjes van mijn kant 
Me mot1 systeem met 5 mw rood en 1 mw groen (groen is veel mooier xD
)