Hallo heb zo een meter weet niet op welke staand hij moet staan on 12v te meten ,kan iemand me helpen weet niet of mijn transformator nog werkt [attachment=0]

Foto ontbreekt...
Wil je 12v AC of DC meten?

Op zondag 14 september 2025 13:06:52 schreef Arco:
Foto ontbreekt...
Wil je 12v AC of DC meten?

sorry ben het gewoon op het forum moet nog een beetje zoeken om de foto te plaatsen

Een trafo is natuurlijk AC, En of een meter horizontaal of vertikaal moet worden afgelezen ,er staat als het goed is een symbooltje op de meter.

_|_ is vertikaal, |--| is horizontaal.(het tekent een beetje raar, maar ik hoop dat je de bedoeling begrijpt) :)

Gaat dat om je 12V trafo van je onderwater lampen uit je eerste topic? Dat was zover ik het gelezen heb geen trafo maar een 12Vdc Het is een 24Vdc voeding. Dan moet je meter op Vdc staan. Meestal een streep met daarboven een stippel lijntje. En als het een goedkoop metertje is dan heeft hij geen autorange. Dan moet je het 20V 200V bereik gebruiken.
Als het een echte trafo is dan wisselspanning kiezen. Dat is meestal getekend als een golfje.

Hallo in nieuw led verlichting geplaatst onder deksteen van mijn zwem vijver op rol 4x 5m maar krijg geen verlichting de vraag is mijn transformator kapot of te zwak of dat stukje dat ik heb geplaatst aan het begin van de 20m voor over te gaan van 4draden naar twee om dan aan tesluiten naar de transformator vele vragen nu proberen fotos te posten

Dat is zo te zien geen trafo maar een 24V gelijkstroom voeding. Wat de plus en min 24V is staat op de voeding. Dat snoertje zegt 12 tot 24Vdc. Je meter moet dus op gelijkspanning staan.

Die zwart uitgeslagen bruine en blauwe draad zullen wel 230V zijn en moeten vervangen worden.

dat stukje dat ik heb geplaatst aan het begin van de 20m voor over te gaan van 4draden naar twee om dan aan tesluiten naar de transformator

Wat je hiermee bedoeld, geen idee...

[Bericht gewijzigd door fred101 op (21%)]

Gaat zo te zien om een ( ali express) multicolor ledstrip en dat 4 naar 2 zal dat bediending zijn.
Die zonder zekering op een 15 ampere voeding aansluiten is niet echt verstandig.
Die Meanwell voedingen gaan nooit stuk bijna.

En TS, let op, dit is een 24 volt DC voeding en geen "12 volt trafo"!

[Bericht gewijzigd door revado op (11%)]

Om de 24V te meten moet de meter in de stand staan aangegeven op de foto.
De meetsnoeren zitten op de juiste plek.

Op zondag 14 september 2025 14:49:55 schreef revado:
Gaat zo te zien om een ( ali express) multicolor ledstrip en dat 4 naar 2 zal dat bediending zijn.
Die zonder zekering op een 15 ampere voeding aansluiten is niet echt verstandig.

Bedankt voor info enkele vragen ,zodus een andere tranfo kopen voor 20 m leds is dat 12volt DC of een 24 volt DC en hoeveel Watt ,en dat stukje heb ik daar tussen geplaats omdat die leds beginnen met stekker met 4pintjes zodus vier draden om te verspringen naar twee draden,en dat los stukje draad bruin blauw loopt naar de trafo

Nogmaals, het is al diverse keren geschreven, jij hebt geen trafo nodig. Dit is een trafo: Daar gaat AC in en er komt AC uit. Jouw ledstrip heeft DC nodig. Hoeveel kunnen wij niet ruiken, de fabrikant van de ledstrip bepaald dat. Meestal 12V maar daar is geen wet voor, ze mogen ook 100V, 5V of wat dan ook kiezen. Zonder meer info van jou weet mijn kristallen bol dat niet.

Als het altijd met die meanwell voeding heeft gewerkt dan hebben jou leds blijkbaar 24V nodig. Als het even heeft gewerkt dan zou het kunnen dat ze 12V nodig hebben en nu stuk zijn.. Als dat 4 naar 2 stukje electronica bij de leds hoort is dat prima, zo niet dan kun je niet zomaar dingen in elkaar steken want dan kan er wat stuk gaan of het werkt gewoon niet.

Dat bruin en blauw draadje is helemaal zwart uitgeslagen. Als dat voor de plus en min uitgang van je voeding naar de ledstrip was, dan kan het goed zijn dat je voeding nog goed is en er gewoon geen stroom meer door kan. Die draad moet je echt vervangen.

TS, geef nu eerste eens antwoord op de gestelde vragen.

- Heeft het gewerkt, en zo ja, hoe lang?
- Hoort dat koppelding van 4 naar 2 draden er bij?
- Welke kleur licht moet de strip geven?

Het is een rgb ledstrip en daar hoort een of andere driver bij om de kleuren te kiezen en waar de voeding op aangesloten moet worden.

Ik vraag mij af of deze ledstrip wel geschikt is voor onder of direct bij water.
Bij een zwembad komt er veel water bij met chemicalien er in...
Aan die connector te zien is die niet geschikt voor buiten/ natte omgeving.
Welke spanning er op hoort staat in de gebruiksaanwijzing of op het doosje, dat gaat niemand je kunnen vertellen hier...

En het is, zoals regelmatig aangegeven, een gelijkstroomvoeding en geen transformator.

zodus een andere tranfo kopen

NEE NEE NEE !!!

Er is geen trafo nodig, wel een DC-voeding. De specificaties daarvan hangen af van de te voeden ledstrips, de meeste zijn 12V= maar het valt niet uit te sluiten dat er 24V-exemplaren gekocht werden. Hopelijk weet je wat je gekocht hebt?

Je hebt het al aangesloten op je transfo zei je, maar geen licht... Wellicht heb je het zaakje al in de vernieling gebracht.

Op zondag 14 september 2025 14:49:55 schreef revado:

Het is een zwemvijver zodus geen chloor en een natuurlijke filtering met planten en lavastenen de led hangen niet in het water onderdaksteen 10cm boven water zie fofo van de leds ,dat koppelding heb ik achteraf bij gekocht ,het is enkele wit kleur

Dat bediendeel zit dat buiten?
Is dat intern dan niet gewoon opgevreten door vocht?

Het gaat dus om de leds uit dit topic uit 2019 : https://www.circuitsonline.net/forum/view/143834

Als de boel met dat tussen stukje altijd heeft gewerkt dan zal dat wel hiervoor bedoeld zijn.

Die LEDs zijn volgens de advertentie 12V, jij hebt ze met 24V gevoed. Best knap dat ze het dan nog 6 jaar hebben volgehouden.

Andere kandidaat is nog steeds dat blauw bruine snoer. Een vriend zijn navigatie verlichting deed niets meer. Die kabels waren ook zwart geoxideerd. Nieuwe kabels en de verlichting deed het weer.

- Test je LEDs mbv een auto accu of andere 12V voeding
- vervang dat snoer
- Meet wat er voor spanning uit die Meanwell komt.
- Vervang dat gene wat kapot is (LEDs, voeding of aansluitsnoer)

Op zondag 14 september 2025 22:31:39 schreef fred101:
Het gaat dus om de leds uit dit topic uit 2019 : https://www.circuitsonline.net/forum/view/143834

Als de boel met dat tussen stukje altijd heeft gewerkt dan zal dat wel hiervoor bedoeld zijn.

Die LEDs zijn volgens de advertentie 12V, jij hebt ze met 24V gevoed. Best knap dat ze het dan nog 6 jaar hebben volgehouden.

Andere kandidaat is nog steeds dat blauw bruine snoer. Een vriend zijn navigatie verlichting deed niets meer. Die kabels waren ook zwart geoxideerd. Nieuwe kabels en de verlichting deed het weer.

- Test je LEDs mbv een auto accu of andere 12V voeding
- vervang dat snoer
- Meet wat er voor spanning uit die Meanwell komt.
- Vervang dat gene wat kapot is (LEDs, voeding of aansluitsnoer)

Fred, het gaat toch over een ledstrip?
Maar ik begrijp TS ook niet meer.
Er is een ledstrip, daar zitten duidelijk rgb draden aan, dan zo'n schakelding en een vreselijk dikke voeding.
Op vragen die we stellen komt steeds geen antwoord.
Dit is niet op te lossen zo.

Op zondag 14 september 2025 23:30:12 schreef revado:
[...]

Fred, het gaat toch over een ledstrip?
Maar ik begrijp TS ook niet meer.
Er is een ledstrip, daar zitten duidelijk rgb draden aan, dan zo'n schakelding en een vreselijk dikke voeding.
Op vragen die we stellen komt steeds geen antwoord.
Dit is niet op te lossen zo.

Ik heb de zwemvijver nu al het water er uit gedaan om te behandelen met epoxy en die leds had ik vroeger gekocht en wil die nu plaatsen nu hij leeg is de zwemvijver dan moet ik niet op mij´ buik liggen maar denk dat ik het zo gaat laten, vroeger waren er daar ook leds aan blauwe maar een stuk van 5meter werkte niet meer

Dus het heeft nog niet gewerkt in deze opstelling, zucht...
Ik zou gewoon een nieuwe rol kopen in de kleur die je wil, compleet met voeding en geschikt voor buiten.

Op maandag 15 september 2025 08:26:19 schreef revado:
Ik zou gewoon een nieuwe rol kopen in de kleur die je wil, compleet met voeding en geschikt voor buiten.

Dat zijn nieuwe 5 rolen voor zwenbaden de´k dat het de voeding is dat klein stukje misschien dat ik heb bij gekocht zie nu dat er knopjes aan zijn om te veranderen van kleur maar de mijne nu is maar enkele wit

Op maandag 15 september 2025 08:26:19 schreef revado:

Dit zijn nieuwe 4 rollen van 5 meter speciaal voor vijver denkt dat het dat stukje is voor 4draden naar 2 tegaan er zijn daar knoptje aan om te veranderen van kleur maar de mijne zijn maar een kleur wit, zal eens naar een electriek winkel gaan bedank

Op zondag 14 september 2025 18:47:06 schreef fred101:
Meestal 12V maar daar is geen wet voor, ze mogen ook 100V, 5V of wat dan ook kiezen.

van de ledstrips die TS heeft is zeg 95% 12V, 5% 24V en de andere spanningen is "verwaarloosbaar, minder dan 1%".

Maar goed. Die "bedieningen" kunnen vaak wel 24V aan. Maar de strip dus niet. Dus als de TS zegt: het werkt niet, dan denk ik aan: Hij heeft de boel op de 24V aangesloten gehad....

Oh. ik zie nu "alleen wit". Goed, dan doen ze het nog. Dan zouden de uitgangsmosfets van de besturingsmodule stuk kunnen zijn.

Op maandag 15 september 2025 10:40:51 schreef rew:
[...]van de ledstrips die TS heeft is zeg 95% 12V, 5% 24V en de andere spanningen is "verwaarloosbaar, minder dan 1%".
Ik zal eens testen met een auto baterij een tip dat ik hier heb gekregen ,ik heb altijdnog mijn twijfels over dat kort stukje dat ik heb gekocht op internet en eraf bijgeplaatst voor over te gaan naar twee draden af de mannelijke stekker met vier pinnen bedankt voot te antwoorden
Maar goed. Die "bedieningen" kunnen vaak wel 24V aan. Maar de strip dus niet. Dus als de TS zegt: het werkt niet, dan denk ik aan: Hij heeft de boel op de 24V aangesloten gehad....

Oh. ik zie nu "alleen wit". Goed, dan doen ze het nog. Dan zouden de uitgangsmosfets van de besturingsmodule stuk kunnen zijn.