Mijn broodbakmachine met al flink wat jaren kneed het deeg niet meer correct. Na wat rondneuzen op het net, alle symptomen wijzen op een verlopen condensator.
3 microfarad, normaal 450V through hole, zo'n zwarte vierkante, volgens wat ik her en der kon terugvinden.

Dus, even open maken en vervangen. Iemand tips ter verbetering? Er is nogal wat van 3 uF in de aanbieding, hogere spanningen, andere uitvoeringen etc.
Volgens mij is de reden ook voor een stuk de hogere temperatuur, maar ben geen kenner.

Ik ga de machine van de week eens uit mekaar pakken en dan bekijken/meten. Misschien ook de riem maar ineens mee vervangen? Prijs van dat ding verschilt ook nogal fel van waar je die bestelt...

Dank je wel!

Voor de aandrijfmotor?
Een bedrijfscondensator nemen met voldoende hoge spanning ( 450 volt).

Aandrijfmotor ja.
Ze zijn er in uitvoeringen tot 800V, al denk ik dat deze fysiek niet even groot zullen zijn?

Spijtig van de printmontage, dat heeft wat beperkingen. En meer werk.

Maak hem eerst even open en maak een foto.
Er zal vast wel een vervanger voor te vinden zijn.

Ik heb gelijkaardig probleem. Bijkomend: geen ervaring met electronica maar wel koppig. Toevallig geen film gemaakt over je reparatie ? Welke condensator paste erin, waar gekocht, werkt alles nu weer ?

Je hoorde de motor moeite doen maar bij iets zwaarder deeg kreeg die de kneedhaak niet goed rond.

Effe een 'gewone' condensator gekocht met draden eraan, die op de print gesoldeerd, er was in de behuizing ruimte genoeg vrij daarvoor.
Voordeel, gangbaarder model en door de huidige plaats zit die ook wat 'frisser' tijdens het bakken.
Riempje zou ik mee doen en de boel flink poetsen, er hangt wellicht overal wat riemstof.

Helaas geen foto's gemaakt toen, was een blauwe vierkante blok condensator voor print montage maar zit nu een ronde bedrijfscondensator in, 600V dacht ik. Kostte 6€.

Succes.

Onze Panasonic had gewoon een as die te zwaar liep. In de machine de as uit elkaar gehaald, gesmeerd en geassembleerd. En die van het kneedblik ook. Dat deed wonderen. De riem was niet helemaal fris meer, die heb ik ook vervangen. Ik weet zo niet meer of ik of wat anders vervangen heb, kan dat wel opzoeken.

Op de as van het kneedblik doe ik nu af en toe, als hij goed droog is, een drupje arachideolie (kan tegen temperaturen) en draai hem eventjes rond. Dat scheelt ook.

Verder moet je natuulijk wel genoeg water gebruiken, anders wordt je deeg erg dik.

Ik denk dat ik nog ergens wel fotos van die reparatie heb liggen, mocht je die nodig hebben.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op (12%)]