Onze auto heeft een vervelende storing, die eerst af en toe maar nu veel vaker voorkomt.
Na veel onderzoeken en vervangen is de conclusie dat het mankement in de ECU zit :
https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_control_unit
Ik heb er voor een voorbeeld een soortgelijke op de sloop gehaald om te zien hoe zoiets in elkaar zit.
Op een sloop met (wat ze noemen) een tuin (veld met auto) waar ik 'm zelf even op mocht zoeken.
Wat ik heb is niet hetzelfde en bovendien zou het hoe dan ook niet uitwisselbaar zijn is mij verteld.

Het euvel : 1 cilinder doet niet mee, bobines/inspuiters/bougies vervangen.
Bij koude start werkt het wel, na een poosje rijden niet meer, schokkende motor.
De sturing van de bobine lostrekken tijdens stationair draaien geeft geen enkel verschil ( bij de andere cilinders wel )
De uitgebreide testcomputer zegt dat alles goed is, het moment vd puls hoek (vonk) en de inspuit-tijd zien er goed uit.
Het zal dus zo zijn dat de signalen niet van de processor naar buiten komen.

De goed ingepakte PCB zit met 3 veelpolige stekkers verbonden met de rest van de wagen, de contacten heb ik al met IPA bespoten en de stekkers los/vast gedaan een aantal malen maar geen resultaat.

Maar, wat nu, ik heb al vele filmpjes gezien over ECU's
Het openmaken zal wel lukken ( deed ik al bij het sloopexemplaar ) maar dan kom ik nog niet verder.
Heeft er iemand een goed idee of adres hier voor ?
Het gaat om een peugeot 308 uit 2008 met krap 150k km
Gegevens ECU : bosch 0261201505 mev 17.4

bvd !

Je zou eens contact op kunnen nemen met Paul Welther, hier op CO.

Probleem zit niet in de kabelboom?

Het beste resultaat krijg je met een motor uit exact zo'n zelfde auto, samen met de ecu. Die auto moet dan op de sloop liggen wegens een total loss schade, en ook dan maar hopen dattie motor het nog doet.

Aha, dank.

Kabelboom, psja, die kan ik volgen, is maar een kort stukje, ~50cm en is zo te zien onbeschadigd, is ook goed ingepakt en dus niet echt zichtbaar.
EN het probleem is duidelijk warmte (of tijd) afhankelijk, bij koude start goed.

Op dinsdag 16 september 2025 18:03:33 schreef mvdk:
Het beste resultaat krijg je met een motor uit exact zo'n zelfde auto, samen met de ecu. Die auto moet dan op de sloop liggen wegens een total loss schade, en ook dan maar hopen dat die motor het nog doet.

Eigenlijk zeg je dus:
Er moet een andere motor in met bijbehorende ECU! (of andersom) :)
Alle parameters van de motor staan in de bijbehorende ECU.

Is dat niet wat grof en hard door de bocht?

Ik heb iets dergelijks met een Citroen C5 gehad, zo nu en dan werd 1 cylinder (de slechtst lopende) uitgeschakeld en kreeg je een beroerd lopende motor.

Oorzaak was een slecht contact aan een van de sensoren die de motor in de gaten houden. (lambda sensor, vraatzuchtige marters... ;) )
(ECU dacht dat er in de motor wat mis was en schakelde een 'limp home' mode in)

Er zit een tent in Almelo die ECU's repareert, Actronics. YMMV, ik heb er nog nooit iets laten repareren. Misschien heb je er iets aan.

Ik zou Paul Welther , zoals al aangeraden, eerst even contacten.

Heb je de compressie van die cilinder gemeten ?
Heb je onder het kleppen deksel gekeken?
Heb je met een scoop gekeken of er activiteit is bij de probleem cilinder en gekeken of de bougie vonkt?

Ik heb zoiets bij een V8 gehad, daar bleek het probleem oa een ingebrande (en "gespleten") klep.(en een versleten nokkenas)
Bij een Sole diesel had het probleem dat er 2 cilinders niet mee deden. Er bleken 3 stoterstangen problemen te hebben (waardoor 3 kleppen permanent gesloten bleven. (2 kups gespleten en een klephoedje weg en een stoterstang vreselijk krom. Motor startte gewoon, liep prima stationair en onbelast op toeren maar er kwam nauwelijks vermogen uit.

hmmm. een auto heeft meer ndoig dan vonk en brandstof en lucht.

ik heb er net 1 verkocht die ook misfires had: deze had weggezakte klepzittingen en daardoor compressie verlies.

maar als je compressie goed is, even bij paul langs gaan met de hele auto. Hetzij je 100% zeker bent dat het de ECU is.
ACtronics heb ik niet zulke beste ervaringen mee: veel serie werk en als ze dan een zwakke plek hebben van een bepaalde serie pakken ze die aan. Probleem niet opgelost: jammer.

Paul is VEEL specifieker en gaat echt op zoek. Beperkt zich ook niet tot een bepaalde ECU.

De ecu is niet direct uitwisselbaar hij moet matchen met de rest van de stuurapparaten die de auto heeft zoals het instrumenten cluster en bsi.(inteligente zekeringenkast)

Hiervoor heb je tools nodig of een kennis of garage die het voor je doet.

Check eerst je bedrading maar bij psa zijn ze niet echt goed in bedrading en of stekkers bedrading vaak beroerd gelegd of te dun of stekkers verliezen klemkracht op pinnetjes.

Bedrading visueel bekijken of belast doormeten.( niet op weerstand)

Klemkracht kun je checken met een lospennetje of dunne paperclip of dezelfde dikte als pin mannetjes zijde.

Mocht het toch in ecu zitten dan uitzoeken of de ecu per paar ontsteekt 1+4 en 2+3

Waarschijnlijk niet.

Wat je zou kunnen onderzoeken of op cillinder 4 ook een een ontsteekpuls geeft als deze in het einde van je uitlaatslag komt.

Dit systeem met dubbele vonk wordt vaker toegepast.

je zou dan cillinder 1 en 4 kunnen koppelen.

Scheelt je een dure reparatie.

AC tronics is leuk maar niet heilig ze kunnen namelijk niet alles repareren of je stuurt het naar ze op tegen onderzoekskosten en dan wordt de ecu daar als goed getest en blijkt ie later alsnog niet goed te zijn.

Wil je toch dat het gerepareerd wordt heb je nog een 2e keuze dat is KMS in apeldoorn.

het kan altijd dat er iets electronisch kapot is in de ECU dat na verloop van tijd (opwarming) voor problemen zorgt.
als je de ECU open krijgt, zou je met koudspray het euvel kunnen uitsluiten.
maar een kabelboom kan ook kapot gaan, ook al ziet de buitenkant er onbeschadigd uit.
een slechte connectie in de connector bv.

waarom kan een ecu wissel niet? tenzij er iets van startonderbreker met de ecu communiceert, maar meestal kan je wel een 'vrije' vinden waar het uit geprogrammeerd is dan

[Bericht gewijzigd door fcapri op (16%)]

Bij de modernere auto's communiceert alles via de canbus, daar zal het een en ander weer op aangemeld moeten worden denk ik.
Alleen de chip in de contactsleutel al.

Mi heb je niet per se de motor nodig uit dezelfde auto als waar de ECU uit komt (motor hoef je niet ook over te zetten als de problemen in de ECU zitten en jendie wisselt). Maar het moet wel exact hetzelfde motortype zijn met dezelfde exact dezelfde randapparatuur (bijv hetzelfde type ontstekingscomputer als dat twee aparte units zijn, en dezelfde sensoren).

ECU is spanningsloos geweest voor je m aansluit dus die begint met de "fabrieksinstellingen" en past zich wel aan naar een andere motor.

Voor de zekerheid: Benzinemotor, en geen LPG?

Mijns inziens is het vaak wel op te lossen. Ik heb zelf een Renault 19 van een andere motor voorzien en de ECU, die startonderbrekervrij is, heb ik laten omprogrammeren voor de nieuwe (grotere motor).
Afgelopen week hebben we een modernere auto gekocht Seat Altea FSI, direct ingespoten 2.0 16V. Een auto met foutmelding, dus uitvallen. Een Haynes boek gekocht en uitleeskastje voor de motor ECU. Uiteindelijk bleek het de carterontluchtingsslang van de motor naar de het inlaatspruitstuk de laatste boosdoener te zijn, die de foutcode P2279 veroorzaakte. (Ik ben er wel 2 middagen mee bezig geweest) Nu ca 500 km gereden en geen foutmelding meer.
Je moet er wel heel diep induiken. Iedere sensor of actuator en alle slangetjes kunnen problemen veroorzaken. Uiteraard moet de motor (compressie meten) in goede staat zijn en ook je uitlaatspruitstuk (flexibele balgen!) mogen niet lekken.

Wat voor motor zit er in de peugeot? Heb je storingscodes uit gelezen?
Aan gezien je al een sloop ecu hebt gekocht kan ik die voor je clonen zodat je die kan testen.
Andere truck om te testen is (als het een 1.4 16v bmw motor is) de nokkenas sensor aan de uitlaat kant los te halen.( zit bovenop het kleppendeksel) Als hij dan wel op 4 cilinders blijft lopen zit het in de klepbediening van de motor of de inlaat kanalen zijn sterk vervuild.

Aanvulling op de post van Paul Whelter,
de distributie riem(ketting) nazien ,vervangen.
Deze is allicht uitgerokken of verschoven, dan krijg je dit effect als je de nokkenas sensor losmaakt als de motor draait.
Als je de sensor voor het starten losmmaakt krijg je haar waarschijnlijk niet in gang.
In het engels noemen ze het dan ook meer beschrijvend Timing Belt.

Dank allen en Paul voor reacties.

Ik moest even nadenken en tijd vinden om te reageren.

Toch een mechanisch probleem, tsja, zou kunnen.
Nog niet vermeld, al vervangen :
de luchtmassameter
labdasensor op het uitlaat spruitstuk
En ( eerder vermeld )
4 x bobine/bougie/inspuiter

Er zit een 1,599L motor in code 5FW ( kan dat ? )
Benzine
Foto's hier onder aan.
De ECU die ik heb is niet gelijk, lijkt er wel op, haalde ik alleen om te zien hoe zoiets in elkaar zit.
Maar ik ben mogelijk een donor auto op het spoor.

Wat kan ik nog doen om een mechanisch probleem uit te sluiten ?
Compressie meten ?
Inlaat spruitstuk "even demonteren" om schoon te maken ?

Op woensdag 17 september 2025 06:52:58 schreef Paul Welther:
Heb je storingscodes uit gelezen?

Ja, diverse keren, met nu 3 verschillende apparaten die andere meldingen geven, zo lijkt het.
Vandaar het vervangen van de sensoren, maar of dat nou oorzaak of gevolg is ? Van een ander probleem dus ?

Ik denk dat ik met deze informatie weer naar mijn "vraagbaak" ( ervaren automonteur ) zal gaan.

Compressie meten is altijd handig nog beter is een compressielektest want dan kun je ook slecht sluitende kleppen uitsluiten.

Om uit te sluiten of het in de aansturing zit of dat het bewuste actie is van de ecu (cillinder uitschakeling) zou je met een scoop de meerdere aansturingen (injectoren) kunnen checken op het moment dat de storing begint zo zou je kunnen achterhalen of het mechanisch is of toch elektronisch.

Overigens geloof ik niet in dat de ketting versleten of van tijd is of een fout in de vvt verstelling want dan zou je hier ook een foutcode op krijgen een meervoudig overslag P0300 of P0301 t/m P0304.

[Bericht gewijzigd door daandc op (20%)]

Het is inderdaad altijd handig om een lektest te doen.
Ook is het belangrijk om met een goede tester de foutmeldingen te lezen.
Bij een uitgerekte ketting krijg je een fout tussen de correlatie tussen de krukas en nokkenas sensor. Iedergeval krijg je nu een P03xx storing wat misfiring betekent.
De truuk met de uitlaat nokkenassensor zorgt ervoor dat die misfire detectie niet werkt. De motor heeft dan minder vermogen maar als hij dan wel op 4 cilinders blijft lopen is het een mechanisch probleem meestal met de variabele nokkenlift regeling.
Ik heb er zo 10 tallen van die motortjes voorbij zien komen de laatste jaren.

Allemaal goede gedachten, dank.

Het is nu zo ver dat de motor bij koude start direct niet lekker loopt maar lostrekken van de bobine kabel van de verdachte cilinder heeft dan wel effect.
Als de motor een tijdje loopt cq warm is dan heeft het lostrekken van die cilinder geen effect meer.

Dat geeft mij nog steeds geen uitsluitsel van mechanisch of elektronisch.
Maar dat het mogelijk iets in de motor kan zijn dat is mij nu wel duidelijk.

Fout zoeken is uitsluiten waar bij je niets moet uitsluiten.
Ik probeer ondertussen om mijn "vraagbaak" te contacten maar die is (uiteraard) druk.

LAat ik het zo zeggen dat mijn vrouw haar Hyundai santa fe dit ook had. Heeft ze nog heel lang mee gereden.

echter 3 maanden terug (net na een APK met hoop herstel) ging het exact zoals TS schrijft enwas echt slecht: De auto is nu onderweg naar Libie....

@kees als je die test nu eens deed met die nokkenas sensor, weet je of het mechanischvof elektronisch is.

OK, dank.
Dat is fijn om te weten maar ik ben slecht in sensoren zoeken, de luchtmassameter kon ik ook niet vinden zonder hulp.
Maar, nu ik de plaatjes zie van dergelijke sensoren komt mij dat bekend voor, zit achter de motor links (stuurkant), dan moet er eerst weer wat gedemonteerd worden helaas.
Of softwarematig uitzetten ?
Ik ga kijken.

Voor het vinden en demonteren van onderdelen etc zijn de Hayes autoboeken super.