De USB C stekker van mijn Zedar 65 watt laptopvoeding maakt slecht contact. Helaas zitten ze er aangegoten vast aan de lader dus niet zomaar een andere kabel aan te sluiten. Ik dacht dan zet ik er een andere USB kabel aan door een USB-A naar C kabel af te knippen, te strippen en vast te solderen.
Na afknippen van de USB stekker van de voeding en strippen van de kabel kwam ik 5 aders tegen 2 dikke, zwart en rood en 3 dunne, geel, wit en groen. Helaas meet ik alleen enkele mVolt spanning tussen de zwarte en de rode. Tussen de andere kabels en de zwarte 2,5 tot 5 Volt. Ik meende dat de rode en de zwarte toch de power-aders zijn. Heb de adapter open gemaakt en zag dat de gele, groene en witte op de printplaat zijn aangesloten. Kennelijk hebben ze een functie?
Moet ik er vanuit gaan dat er toch iets aan die voeding mankeert of moet ik een USB lijn met 5 aders zoeken. En welk type USB C kabel is dit?
De laptopvoeding "praat" via die "dunne" draden met de laptop en vice versa.
Er zal onder andere een power good signaal teruggaan naar de voeding als de de laptop wil opstarten.
Zonder power good signaal zal de laptopadapter niet starten.
USB-C pinout: https://www.allaboutcircuits.com/technical-articles/introduction-to-us…
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Ter aanvulling op Hugo, dat praten gaat ook over welke spanning tussen 5V en 20V geleverd wordt. Tevens is mijn ervaring als hersteller dat vaak de chassisdelen, in de laptop, stuk gaan. USB-C is te zwak ontworpen. Haal bij vervoer altijd de pluggen los, ze zijn zeer gevoelig voor druk van buitenaf. Ook dongels.
Je hebt nu een USB A naar C kabel gebruikt. Misschien was het handiger geweest om een C naar C kabel te nemen. Maar dan was je misschien op een andere onduidelijkheid gestuit.
Ik weet niet of er een vaste kleurcode voor de aders bestaat, en of elke fabrikant zich daaraan houdt
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Een "volle" kabel heeft minimaal 12 aders. USB-C is (bijna) symmetrisch met 24 contacten. En daar gaat 100W max. doorheen!
OK met dank voor de informatie. Ik moet dus een 5 aderige USB C kabel vinden en die aan mijn voeding verbinden. Die USB A naar C had er maar 2 (rood en zwart) en dacht daarmee klaar te zijn. Niet dus.
Ga er mee aan de slag, heb de voeding nog niet weggegooid.
Leen anders een adapter van de buurman of kinderen, even proberen, weet je waar het probleem zit... Probleem adapter ? Zou ik een nieuwe kopen voor paar tientjes.
Met een andere adapter laadt die prima op. Vindt het altijd jammer om spullen weg te gooien vanwege minieme storingen.
IJzerhersteller
65W GaN adapter voor € 15,- bij Action. Meteen gehaald en werkt prima. Kan hem op de site nu niet vinden.
Heb nog even gegoogled op usb c losse kabel 5 aders en kwam uit bij een chinese webshop. Item heet 1 Stuks Type-C Mannelijke Enkelvoudige Kop Oplaadkabel 4/5/6/8 Stuks Diy Kabel De juiste kleuren zaten er in evenals een dikkere rode en zwarte kabel. Alles vastgesoldeerd met krimpkous over elke ader en tenslotte krimkous over de hele kabel. (wel vantevoren erop schuiven) Hij laadt weer als een zonnetje. De draden corresponderen kennelijk met elkaar zodat hij weer ging opladen. kosten 5,87 euro, krijg je geen 40 watt lader voor.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Da's mooi dat het weer werkt... 
(ook een kwestie van wat geluk: dat de aderkleuren hetzelfde zijn geeft geen garantie dat die ook aan dezelfde pinnen vastzitten)
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Op dinsdag 19 augustus 2025 21:15:23 schreef IJzerhersteller:
Ter aanvulling op Hugo, dat praten gaat ook over welke spanning tussen 5V en 20V geleverd wordt. Tevens is mijn ervaring als hersteller dat vaak de chassisdelen, in de laptop, stuk gaan. USB-C is te zwak ontworpen. Haal bij vervoer altijd de pluggen los, ze zijn zeer gevoelig voor druk van buitenaf. Ook dongels.
Er gaat niets boven ervaringsdeskundigheid. Dan heb ik een vraag: Wat is je ervaring met USB mini en micro in verhouding tot C?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op dinsdag 19 augustus 2025 22:14:17 schreef Rob Bosma:
OK met dank voor de informatie. Ik moet dus een 5 aderige USB C kabel vinden en die aan mijn voeding verbinden. Die USB A naar C had er maar 2 (rood en zwart) en dacht daarmee klaar te zijn. Niet dus.
Ga er mee aan de slag, heb de voeding nog niet weggegooid.
Pas wel goed op!!! Wat @Arco ook schrijft je hebt wel een beetje geluk nodig. 
De USB-C Voedingsspanning PLUS (VBUS) en de GND (min) worden beide over 4 pinnen verdeeld.
Anders kan nooit het Volle USB-C vermogen door die connector, een enkele pin kan dat niet aan.
Er kan dus wel een dikke plus draad in die kabel zitten maar die is dan in de connector niet zichtbaar verdeeld over 4 pinnen, bij een kabel die het maximale vermogen kan transporteren.
Frontview:
Als ik er op zoek schijnt er toch een standaard kleurcode te zijn:
Overigens kon ik kiezen uit 3 6 polige kabels en 1 5 polige. Die laatste heb ik gebruikt met bijbehorende kleuren (vorig plaatje was een andere 6 polige variant)
Wit of zwart : aarde (GND) - pinnen A1, A7, A12, B1, B7, B12
Blauw : SuperSpeed-zender positief (SSTXp+) - Pins A2, B10
Geel : SuperSpeed-zender negatief (SSTXp-) - Pins A3, B11
Rood : Busvoeding (VBUS, +5V) - Pins A4, A9, B4, B9
Zwart : Configuratiekanaal (CC1, CC2) - Pinnen A5, B5
Groen : USB 2.0 Data+ (D+) - Pinnen A6, B6
Wit : USB 2.0 Data- (D-) - Pins A7, B7
Paars : SuperSpeed-ontvanger positief (SSRXp+) - pinnen A10, B2
Oranje : SuperSpeed-ontvanger negatief (SSRXp-) - pinnen A11, B3
Geen kleur : zijbandgebruik (SBU) - pinnen A8, B8
Golden Member, als ik het goed begrijp kan er dus een hele andere stekker aan de chinese kabel zitten dan de oorspronkelijke, terwijl ze allebei passen in het op te laden apparaat. Het gaat hier om een 40 watt oplader die ik dan aansluit op de thunderbolt aansluiting op de laptop. Overigens kan ik er ook mijn telefoon mee opladen. Is hier dan het gevaar van overbelasting? Is het schema dat je stuurde van een standaard USB-C stekker?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Het kan dat de USB-C Steker niet volledig bedraad is.
Als er minder vermogen nodig is kunnen bijvoorbeeld maar 2 plussen en twee minnen zijn aangesloten. Dat is dan een bezuiniging op koperdraad.
Je telefoon ermee opladen kan omdat de telefoon communiceert met de adapter/voeding, over de communicatie draden in de USB-C kabel.
De telefoon geeft aan welke voedingsspanning/vermogen hij wil hebben en de adapter biedt dat dan aan. Er is geen gevaar voor overbelasting.
Voor details, volg de link die eerder door @Hugo Welther is gepost, daar wordt uitvoerig beschreven hoe het werkt.
De tekening van de USB-C connector is standaard. (er zijn geen andere varianten)
Anders zou het hele USB-C verhaal niet kunnen.
Wel kunnen niet gebruikte "signalen" of draden worden weggelaten uit specifieke USB-C kabels.
Het "onderhandelen" over welke voedingsspanning en vermogen vindt altijd plaats. Als er niet onderhandeld kan worden (draadbreuk bijvoorbeeld) dan zal de laagste spanning worden aangeboden vanuit de Voeding/Adapter, dat is 5 volt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op donderdag 18 september 2025 21:41:28 schreef Rob Bosma:
Golden Member, als ik het goed begrijp...
Doet me denken aan Austin Powers... 
Die laadstandaarden zijn inderdaad niet al te makkelijk te ontcijferen, en er is nogal wat keuzevrijheid in franje waardoor de ene kabel de andere niet is (beide in prijs en functionaliteit).
Op donderdag 18 september 2025 21:41:28 schreef Rob Bosma:
Golden Member, als ik het goed begrijp kan er dus een hele andere stekker aan de chinese kabel zitten dan de oorspronkelijke, terwijl ze allebei passen in het op te laden apparaat. Het gaat hier om een 40 watt oplader die ik dan aansluit op de thunderbolt aansluiting op de laptop. Overigens kan ik er ook mijn telefoon mee opladen. Is hier dan het gevaar van overbelasting? Is het schema dat je stuurde van een standaard USB-C stekker?
De aansluitingen van een USB-C stekker zijn universeel, maar er is veel keuze in hoever de kabel bedraad wordt. Voor USB 2.0 zijn minder aansluitingen nodig dan voor 3.x, de USB versie staat los van de connector (maar niet elke combinatie kan). Voor USB-PD is soms een chip in de connector nodig om aan te geven dat ze de grotere stroom aan kunnen.
Die kabels van AliExpress zijn wel een risico, want daar kunnen best gevaarlijke fouten in zitten. Ten eerste mag een kabel zonder datalijnen volgens de spec helemaal niet, en als je daarmee meer dan 100mA kan laden is het apparaat dat de stroom gebruikt ook niet helemaal volgens specificatie (maar simpele apparaten zoals 'powerbanks' en zaklampen doen dit toch best geregeld). Verder zijn er ook gevallen bekend waar de rode en zwarte draad verwisseld zijn, wat het risico met zich meebrengt dat je een duur apparaat opblaast door de polen om te keren. Ook kunnen de aders te dun zijn voor 3A of de contacten slecht gemaakt, waardoor je op de interface smeltverschijnselen krijgt op de volle stroom, wat wel een risico is als het aangesloten apparaat duur is. Om deze reden zou ik de reparatie hebben afgeraden als ik het topic eerder had gezien, al vind ik het zelf ook frustrerend om dingen weg te gooien om iets kleins. Overweeg daarom alsnog vervanging van de adapter.
Micro-USB en USB-C zijn ontworpen om zo veel mogelijke kwetsbare delen in de stekker en niet in het apparaat te hebben om bij schade vervanging goedkoper te maken. Als er iets in het apparaat stuk gaat is het meestal omdat de connector mechanisch niet goed vastgezet is en los komt van de PCB. Soms komt er ook troep in de bodem te zitten, maar het is verrassend goed te doen zo een connector leeg te plukken met een pincet of een speld, want het is daar waar een deel van je spijkerbroek op één of andere manier terecht komt en verhindert dat je connector goed vastklikt. Ik heb meerdere telefoons opnieuw functioneel gemaakt met deze interventie.