Op zaterdag 27 september 2025 10:28:41 schreef New Beetle:
[...]En had je toen ook woningen met stopcontacten met randaarding?
Vroeger waren woningen zonder ra wcd s heel gewoon, alleen natte ruimten hadden ra.
Op een Philipsproduct zit meestal een typeplaatje. Dan kun je meteen nazoeken wat het is.
Wereldvreemde Philips productmanager lijkt mij.
Niet zo gek hoor. Het toestel was niet geschikt voor gebruik in natte ruimtes en daarom kon je het wel gebruiken in (droge) woon vertrekken waar ongeaarde wandcontactdozen zaten en niet in de keuken.
Het apparaat is dus kennelijk uit de jaren '70, in elk geval voor de tijd dat alle wandcontactdozen moeten worden voorzien van een aardcontact.
De keuze van de Philips ontwerpers was dus niet heel vreemd.
Ziet er overigens uit als een warmhoudplaatje voor een theepot o.i.d.
Google image gaf meteen een aantal antwoorden. Het is een Philips HD5201.
Ook leuk.....
https://www.deconstructionart.com/inties-project-alpha/
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zo aan het vermogen van die Tefal te zien, zal het gaan om een infrarood kookplaat. Waarschijnlijk keramisch, maar als de 'pitten' duidelijk zichtbaar rood licht geven is het halogeen.
1987 is onmogelijk, want toen stond er nog geen CE markering op. Ik doe gezien het serienummer een gokje op 2008.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (20%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zaterdag 27 september 2025 13:02:25 schreef New Beetle:
[...]Omdat het mij heel logisch lijkt dat je dat ding ook wel eens in de keuken zou willen gebruiken, waar dus stopcontacten staan met randaarde als ik het goed begrijp.
Willen is 1 ding, mogen (van ome KEMA) is een tweede.
Overigens was het vrij gewoon om de theepot in de huiskamer warm te houden.
nonius
set SCE to AUX.
Maar je krijgt die stekker nooit in een stopcontact met randaarde. Overigens ook niet in een met penaarde.
Waar een wil is is een weg.... onze (groot-)ouders lieten zich door zo'n kleinigheidje niet tegenhouden. Na een kleine besnijdenis past het allemaal prima!
(aangetroffen op een Philips buizenradio uit eind jaren-'60)
Passend maken voor penaarde is ook triviaal met een boormachine....
[Nonius denkt in oplossingen!] 
Op zaterdag 27 september 2025 14:08:03 schreef nonius:
[...]Waar een wil is is een weg.... onze (groot-)ouders lieten zich door zo'n kleinigheidje niet tegenhouden. Na een kleine besnijdenis past het allemaal prima!
[bijlage]
(aangetroffen op een Philips buizenradio uit eind jaren-'60))
Och ja, door een rood stoplicht rijden kan ook lang goed gaan........
benleentje
Golden Member
Door rood rijden is gewoon gevaarlijk. Een stekker aanpassen is niet gevaarlijk. Sterker nog nu zijn er ook veel stekkers zonder ra die ook gewoon in een ra wcd passen.
Vroeger ook vaak gedaan zo een stekker aanpassen.
Andersom een niet geaarde stekker aan een geaard apparaat zetten is wel gevaarlijk.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (16%)]
maartenbakker
Golden Member
Nee hoor, dat is ook niet gevaarlijk.
Immers gaat dat ook prima goed zolang er geen aardfout in het apparaat ontstaat. Ik denk dat iedereen hier op het forum dat wel eens gedaan heeft, en we allemaal nog leven.
Hetzelfde geldt voor het enkelgeïsoleerde, niet geaarde, warmhoudplaatje. Zolang het niet in een natte ruimte wordt gebruikt zodat er van onder vocht in komt, is het prima veilig.
Op zaterdag 27 september 2025 14:05:00 schreef maartenbakker:
Zo aan het vermogen van die Tefal te zien, zal het gaan om een infrarood kookplaat. Waarschijnlijk keramisch, maar als de 'pitten' duidelijk zichtbaar rood licht geven is het halogeen.1987 is onmogelijk, want toen stond er nog geen CE markering op. Ik doe gezien het serienummer een gokje op 2008.
Met dat serienummer was AI voor mij wat aan het klungelen.
Als je deze 'aan' zet, hoor ik eerst een licht gezoem, daarna is een roodgloeiende spiraal zichtbaar door het glas, het gezoem is dan opgehouden.
Ik probeer deze te repareren, of desnoods de tweede zone af te schakelen, omdat die (zoals vermeld) blijft zoemen, met tussenpozen, wanneer de schuif op 0 is gezet.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Je zou nog kunnen kijken of de GOST-vermelding (de Euraziatische CE-markering, dat logo wat nog het meest op 'PCT' lijkt (maar Cyrillisch is)) op een bepaald moment ingevoerd werd bij Tefal of gewoon verplicht werd vanaf een bepaalde datum. Sowieso is het van voor een bepaalde datum (ik dacht dat ik dat op m'n website zelf goed beschreven had, maar nee dus) want daarna werd het GOST-logo vervangen door de EAC-markering (EurAsian Conformity).
Maar ach, je hebt het over roodgloeiende spiralen, dan is het sowieso geen inductieplaat, dus wil je daar de moeite in steken?
Op zaterdag 27 september 2025 13:47:53 schreef buzzy:
Op een Philipsproduct zit meestal een typeplaatje. Dan kun je meteen nazoeken wat het is.
[...]
Niet zo gek hoor. Het toestel was niet geschikt voor gebruik in natte ruimtes en daarom kon je het wel gebruiken in (droge) woon vertrekken waar ongeaarde wandcontactdozen zaten en niet in de keuken.
Het apparaat is dus kennelijk uit de jaren '70, in elk geval voor de tijd dat alle wandcontactdozen moeten worden voorzien van een aardcontact.
De keuze van de Philips ontwerpers was dus niet heel vreemd.Ziet er overigens uit als een warmhoudplaatje voor een theepot o.i.d.
Google image gaf meteen een aantal antwoorden. Het is een Philips HD5201.
[bijlage]Ook leuk.....
https://www.deconstructionart.com/inties-project-alpha/
Leuk verhaal, mooi plaatje! 
Verkoper antwoordde niet op mijn vragen naar type(plaatje etc.
Ik zocht op 'Philips kookplaat', had niet door dat het geen kookplaat was.
Die website is er een om eens wat vaker op te zoeken, mooi uitgewerkte verhalen.
Op zaterdag 27 september 2025 16:52:26 schreef weardguy:
Maar ach, je hebt het over roodgloeiende spiralen, dan is het sowieso geen inductieplaat, dus wil je daar de moeite in steken?
Dat weet ik niet, maar als deze plaat geschikt is voor mijn pannen, die niet geschikt zijn voor inductie, wil ik deze wel houden.
Op zaterdag 27 september 2025 14:47:21 schreef benleentje:
Door rood rijden is gewoon gevaarlijk. Een stekker aanpassen is niet gevaarlijk. Sterker nog nu zijn er ook veel stekkers zonder ra die ook gewoon in een ra wcd passen.Vroeger ook vaak gedaan zo een stekker aanpassen.
Andersom een niet geaarde stekker aan een geaard apparaat zetten is wel gevaarlijk.
De apparaten met een steker, die tegenwoordig in alle stopcontacten past, dus met of zonder randaarde, zijn zgn dubbelgeïsoleerde apparaten. Bij een defect kan er geen spanning komen op aanraakbare onderdelen van het toestel!
Deze toestellen hebben dan ook een merkje met twee vierkantjes in elkaar.
Wat je dus beweert, is niet correct.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zaterdag 27 september 2025 10:21:18 schreef Hubie:
AI zegt tosti of wafel app. Das niet goed.Het is een warmhoudplaatje.[bijlage]
Wat is die AI toch knap als hij/zij meld dat het snoer om het apparaat is gewikkeld

Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zaterdag 27 september 2025 11:37:09 schreef Hoeben:
[...]Ik ken ze, ik heb er ook gehad. China bagger, 10 keer gebruiken en ze zijn kapot. Die oude Philips is veel degelijker.
Die Philips is geen kookplaat, maar een warmhoudplaatje...
Ik heb al heel lang 2 van die 'Chinese bagger' plaatjes, werken uitstekend, hoor.
(ik had ze van Bestron, maar exact zelfde model)
Zoals Buzzy ook zegt, warmhoudplaatje voor een theepot, een zg theelichtje.
Die hadden vroeger een (fiets)lampje in serie met het element.
Vermogen was laag.
Helaas in niet te zien op de foto wat het vermogen is , maar ik denk dat het 50 watt is of zo.
Absoluut niet geschikt als kookplaatje.
benleentje
Golden Member
Op zaterdag 27 september 2025 23:13:01 schreef buzzy:
[...]Wat je dus beweert, is niet correct.
Dit apparaat is al gemaakt met een stekker zonder randaarde. De stekker dan aanpassen voor een wcd met randaarde maakt het dus niet anders en dus ook niet gevaarlijker.
Dat de warmhouden enkel mag gebruikt worden in een droge ruimte is al raar want je mag er wel een kan thee opzetten.
Ik start een nieuw draadje over de Tefal kookplaat.
De vraag in dit draadje is beantwoord. Wie meeleest, wist dat al. Bedankt allen.
O ja, ik heb pas nog zo'n onhandige steker gekocht, zonder er goed naar te kijken. Het was de goedkoopste. Die past dus nergens in mijn huis, behalve in een verlengsnoer met een platte cd:
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 27 september 2025 10:06:01 schreef New Beetle:
Op MP kan je zien dat de stekker geen gat heeft, dus ook geen BE of FR-product. Wel vreemd, dat ding lijkt mij zeker niet ouder dan jaren 70. Hadden stopcontacten in NL toen nog geen aarding?
Jawel, maar toen was "ongeaard" ook toegestaan. Deze stekker is dus: Mag in een ongeaard stopcontact maar NIET in een geaard stopcontact.
maartenbakker
Golden Member
Op zondag 28 september 2025 02:39:57 schreef benleentje:
[...]Dit apparaat is al gemaakt met een stekker zonder randaarde. De stekker dan aanpassen voor een wcd met randaarde maakt het dus niet anders en dus ook niet gevaarlijker.
Dat de warmhouden enkel mag gebruikt worden in een droge ruimte is al raar want je mag er wel een kan thee opzetten.
Ik heb sterk het idee dat het gaat om een enkelgeïsoleerd apparaat, dus een apparaat met de isolatiesterkte die tegenwoordig alleen is toegestaan voor geaarde apparaten. Dan was dat gewoon de regel, en net zo logisch als dat je een geaard apparaat niet zonder aarde mocht gebruiken.
Een verschil tussen droge en natte ruimtes is dat een natte ruimte geacht wordt zelf geleidend te zijn. Een beetje gemorste thee in een goed geïsoleerde omgeving is doorgaans geen probleem.
Natuurlijk is het niet perfect, vandaar dat enkelgeïsoleerde apparaten niet meer geproduceerd worden.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
't Heeft ook een historische oorsprong, van toen RA wcd's alleen verplicht waren in natte of betegelde ruimtes.
Deze steker maakt het onmogelijk om het apparaat daar te gebruiken. (met de RA zelf had het niet echt te maken, meer een middel om het doel te bereiken...)