Impedantie meten van Li-ion batterijen met PM6303 or scope met toongenerator en electronic load, of Keithley 580

@FET: Jij begrijpt mijn verhaal met de condensator niet.

Stel, ik heb drie zwarte dozen.

In doos 1 zit een goede kwaliteit 18650 cel, ESR=50mOhm.

Doos2: Een belabberde accu (cel, ook 18650 of zoiets): 1 ohm ESR op 1kHz.

Doos3: Zo'n zelfde belabberde accu, maar nu met een 10mF (10000uF) condensator parallel.

Die 10mF condensator heeft als ik m'n berkeningen goed doe een impedantie van 1.6mOhm bij 1kHz. Doe daar voor mijn part 10mOhm eigen ESR bij en je zult op 1kHz dus ongeveer 10mOhm meten.

De ESR-bij-1kOhm meetmethode zal dan doos2 correct als "slecht" zien: 1 ohm ESR. Doos 1 komt als 2e "redelijk" uit de meting.

Doos3 komt als beste uit de bus. 11 mOhm oid. Is dat nu de beste accu?

Als je 1s lang 1A uit deze drie accus trekt, krijg je m.i. een veel betere inschatting: Je ziet dat doos1 een goede cel bevat en de andere twee belabberd zijn.

Voor de kwaliteit van de accu is dit mijnsinziens een veel betere meting. Dat "fabrikanten" een anders gemeten waarde opgeven, maakt me niets uit.

Merk ook op dat ik niet beweer dat je een condensator parallel aan de cel moet zetten om de meting voor de gek te houden, maar ik zie dit gedrag wel eens: Op korte tijdschaal (< 10ms) lijkt de accu best aardig, maar na enkele honderden ms merk je dat ie belabberd is.

[Bericht gewijzigd door rew op (12%)]

Deze meting is er niet voor om fabrikanten te ontmaskeren die stiekem een 10mF condensator in hun 18650 cel inbouwen (al was het alleen al omdat die de helft van de ruimte zou vullen), maar om te zien of het elektrolyt nog in voldoende mate aanwezig is. De meting van 1A op 1s geeft een waarde die veel te groot is om te beoordelen wat voor piekstroom je uit zo een accu zou kunnen trekken omdat de spanningsval die je meet dan groter wordt dan wat alleen veroorzaakt wordt door de interne weerstand. Je gaat zo geen 50mΩ krijgen als je de interne weerstand berekent. Een slechte cel zal op de heel korte termijn ook een slechte ESR hebben omdat er gewoon niet genoeg nuttig materiaal (meer) in contact is met de chemie van de cel, vergelijkbaar met de situatie dat je van een parallel geschakelde set cellen er eentje weghaalt.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (19%)]

Waarom wil jij maar steeds zo'n grote condensator over die accu zetten. Dat doe ik helemaal niet. Dat is toch zinloos? Ik gebruik een condensator decade om de brug te nullen. Die staat niet over de accu.
Dit is de opzet:

Ik heb veel van die blokgolf metingen gedaan en de uitkomst was vreselijk variabel bij een loodzuur accu. Het was hyeel er afhankelijk van lading en tijd (ivm lading herverdeling) Een deel van de ESR is een chemische weerstand en daar zit volgens mij het (forse) verschil in uitkomst tussen een complexe impedantie meting en een blokgolf meting.

Op maandag 29 september 2025 23:56:19 schreef Hoeben:
Ik heb hem getest met de Philips PM6303 met een elco die een 300 mΩ serieweerstand heeft. In serie met die accu zie ik dan 325 mΩ. Alhoewel ik dan ook een stuk banaansnoer erbij heb. En als ik dan meet met die banaansnoer in serie zie ik ook 325 mΩ. Conclusie is dat dit niet werkt. Die laatste milliOhms krijg ik niet zo eenvoudig eruit.

Hoezo heb jij geen condensatoren met een kleinere serieweerstand trouwens? Als je 10x zo veel externe weerstand hebt wordt je leven inderdaad niet makkelijker.

Op dinsdag 30 september 2025 16:27:12 schreef rew:
@FET: Jij begrijpt mijn verhaal met de condensator niet.

Ik geloof dat je nu onder de verkeerde boom blaft. :)

Op dinsdag 30 september 2025 17:18:51 schreef Kruimel:
[...]Hoezo heb jij geen condensatoren met een kleinere serieweerstand trouwens? Als je 10x zo veel externe weerstand hebt wordt je leven inderdaad niet makkelijker.

Bij 1 kHz is een MKP van 2 uF 82 Ohm (Z) en 1.98uF op de meter. Maar op Rs staat hij alleen maar te knipperen, het lukt hem niet.

Elcos gaan wel maar die hebben een flinke ESR. Ik heb er hier nu een van 48 mΩ maar dat is nog altijd een factor 12 tot 50 groter dan de ESR van de accu. Ik schat dat die rond 1mΩ of beter zal zijn.

Mijn Philips 400V 2,2 uF MKT's hebben een ESR tussen 60mΩ voor de beste, een paar van in de 160 en 2 van 350mΩ Dit gemeten op mijn 3 jaar oude, nieuw gekochte BK891 op 1 kHz met een 4 draads meting (even snel met Koude meter, niet eerst Cal open/short gedaan) Ik heb een stuk of 5 van die condensators parallel gesoldeerd met bnc en banaan aan beide kanten en die gebruik ik al jaren voor AC koppeling voor dit soort werk (en ook voor VNA metingen) .

Je kunt eens proberen de meter te kalibreren met die condensator er tussen. Ik zou geen elco gebruiken. Daar zit je weer met chemische effecten en veel parasitaire ellende.

Overigens praat je bij lipo/li-ion over 3 tot 4V. Er zijn LCR meters die al AC gekoppeld zijn (net als de meeste bruggen, of ze mogen bv 25V hebben) ) maar je hebt een service manual nodig om dat uit de schemas te halen. Soms staat het in de specs.

maar om te zien of het elektrolyt nog in voldoende mate aanwezig is.

Eindelijk een antwoord om mijn nog niet gestelde vraag. :)

IK snap heel vaak niet zo goed waarom mensen aan accu's willen meten en dan bedoel ik met name een capaciteit meting die ik hier vaker voorbij zie komen.
Voor mij is het simpel als mijn auto moeite heeft om te starten met de opgeladen accu dan zal de accu wel niet goed zijn.

Als mijn telefoon nog maar 3 uur op een accu werkt ipv van 24 uur zoals nu met mijn normale gebruik en dezelfde instellingen dat weet ik ook wel dat de accu slecht is. Waarmee ik bedoel voor veel toepassing moet de accu gewoon doen wat het moet doen en als dat veranderd vind ik het niet nodig om allerlei ingewikkelde meting te doen anders dan de spanning meten of de accu na het opladen wel vol is. En er verder geen defecten in de apparatuur zijn.

Maar ik vind dit topic toch wel heel erg interessant en lees het met veel plezier.

Maar voor hele grote accu's is het wel weer logisch dat je een accu moet kunnen meten. Of voor fabrikanten die hun accu beter willen maken.

En ik vroeg me dus af waarom nu een impedantie meting nodig hebt. Maar je kan dan dus het elektrolyt in de accu nog meten en zien of deze goed werkt en voldoende aanwezig is.
Maar waarom dan niet een gewone Ri meting want die zal dan bij te weinig elektrolyt toch ook toenemen?

[Bericht gewijzigd door benleentje op (15%)]

@fred. In dat schema van de brug staat rechts inductive maar waarom zit daar dan geen regelbare spoel? Of wat bedoel je daar anders met inductive?

Op dinsdag 30 september 2025 15:04:41 schreef Kruimel:

In sommige elektrochemische processen zit een soort chemische hysterese die maakt dat opladen op een hogere spanning moet gebeuren dan de spanning op de accu in rust. Bij auto-accu's is de spanning van een geladen accu in rust iets van 12,6V, maar met laden gaat de spanning tot 14,4V bij volle lading.

Toch wil een loodaccu ook opladen als je er maar bv 12,7V opzet wat maar 0,1V hoger is. Dat is natuurlijk niet echt opladen om hem naar 100% te krijgen. Maar toch wil de accu ook wel wat lading opnemen als de spanning maar iets hoger is.

Maar dat een loodaccu tijdens het laden een schijnbaar hogere Ri heeft is wel waar het zijn ook niet de meest efficiënte accu's. Maar wel erg makkelijk in gebruik en meer vergeving gezind als in niet erg gevaarlijk.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (75%)]

Inductive en capacitive gaat over de DUT. Als die +jX is dan moet de condensator decade aan de inductieve kant, dat heet de opposite arm, als het -jX is dan aan de andere kant. Ik gebruikte daarvoor eerst een GR1650 (daar heb je verder niks bij nodig en later een ESI 250DE waar je wat DC block condensators moet toevoegen. https://www.pa4tim.nl/meetapparatuur/esi-250de-lcr-bridge/ Daar staat ook een video waar ik dat demonstreer(dan zie je ook dat het niet heel snel gaat). Voor accus moet de condensator aan de high site van de brug.

Het mooie van die test is dat de Ri hoger wordt naarmate de cel leger is, dus daarom moet je altijd bij de zelfde lading meten, bv vol. Maar de gemeten -jX is lading onafhankelijk. Dus je kunt hem op elk moment meten. Meet hij ohms dan is de accu goed, moet je de decade box bij draaien anders dan wat pF dan is de accu slecht. Hoeveel nF een beetje slecht is en hoeveel morsdood heb ik nooit vast uitgezocht. Dat doe je een keer bij een accu van je bank om het vast te leggen.

Waarom dit soort testen? Dat wordt oa gebruikt door beheerders van grote accu banken. Ik heb een keer een video gezien waar ze de staat van de accu cellen doorlopend op een groot scherm hadden staan en als bepaalde parameters een waarde hadden dan kleurde die cel rood op het scherm, daarna werd hij getest en als nodig vervangen.

Ok nu snap ik het schema van de brug een beetje beter. Maar ben ook niet zo heel erg bekent met hoe een brug op wisselspanning werkt. Maar hoe een brug zelf werkt op dc weet ik wel.

Ik doelde ook meer op sommige hier die dan een capaciteit meter willen bouwen om lion cel of accu te meten, ik zie door voor mezelf het nut niet van in. Maar goed iedereen heeft andere interesses en dat maakt het ook weer leuk.

We zijn hier natuurlijk wel technici, dus we zijn geïnteresseerd om dingen weer of beter te laten werken. Niet iedereen heeft accu's hoog op de agenda staan, en ik baal ook van alle keren dat ik alles uit ben gaan pluizen terwijl het gewoon vervangen het probleem in één keer oploste. Anderzijds zijn er ook auto's in de verkoop gegaan omdat er bijvoorbeeld een slecht contact in de regelaar zat. Dan heb ik mooi een goedkope auto met een nieuwe accu. :-)

Op dinsdag 30 september 2025 20:25:19 schreef benleentje:
En ik vroeg me dus af waarom nu een impedantie meting nodig hebt. Maar je kan dan dus het elektrolyt in de accu nog meten en zien of deze goed werkt en voldoende aanwezig is.
Maar waarom dan niet een gewone Ri meting want die zal dan bij te weinig elektrolyt toch ook toenemen?

Om eerlijk te zijn zou ik ook niet weten waarom je het capacitieve deel van de meting zou willen kennen, ik zou dat alleen zien als een 'sanity check'. Als er een significante capacitieve waarde te zien is, is er iets mis in de meetopstelling of zie je een secundair effect van een (heel) slechte accu. Een meetapparaat die dit niet meeneemt kan onjuiste resultaten geven zonder waarschuwing. De capaciteit van een accu moet je in mAh meten en dan moet je een hele laadcyclus doen. Dit is dus een andere capaciteit dan die in µF. Er is een reden dat ze voor auto accu's gewoonlijk de 'cold crank current' meten, want dat is voor de functie van dit type accu veel relevanter. Als je motor gewoon start heb je nooit de hele accucapaciteit nodig.

Overigens is mijn beschrijving dat je met een Ri meting de hoeveelheid elektrolyt meet een versimpeling, want je kan ook geleidbaarheid verliezen door het verminderen of passiviseren van de hoeveelheid actief materiaal (wat op zichzelf dan weer een condensator-achtige capaciteit kan geven). Dit gaat vaak gepaard met het kleiner worden van de capaciteit, maar niet altijd en is niet snel te meten. Dat onderscheid is wel nogal een 'rabbits hole', want voor elke chemie is er een ander verhaal en dominant mechanisme. Dat is inderdaad voor fabrikanten die hun accu beter willen maken. :-)

ik zie door voor mezelf het nut niet van in.

Hoeben handelt in elektronica en als hij een restpartij inkoopt kan het handig zijn om de capaciteit van de cellen te weten. Bij auto/telefoon/laptop ect. is het meestal vervangen als het ernstig versleten is. Bij de laatste 2 staat er in de soft wat de wear in % is t.o.v de originele capaciteit van accu.

Ik heb net wat metingen gedaan aan oude(waarschijnlijk nog redelijke) ex-fiets accu Li-ions (op 3,57V) en 1 slechte. Ook twee 9V nimh blokjes 1 goed, 1 slecht.. Ik heb die F-nirsi HRM-10 gebruikt en mijn BK LCR meter met 8 parallel gezette MKT's als DC blokker wat een ESR van 42mOhm gaf op 1 kHz bij 14,2 uF. Ik gebruikte voor de accu de Z=R+jX mode. Maar ook in capaciteit+ESR mode gaf hij de juiste ESR. Dus Houben zou met zijn Philips op 1 kHz gewoon de ESR kunnen meten (Niet met een 100 kHz ESR meter want de ESR is erg afhankelijk van de frequentie). Maar dat moet wel in een vierdraad meting en anders moet je de weerstand van alle draden en connectors eerst meten zodat je de correctie waarden weet.

De reactantie van de goede li-ions was -j11Ohm en dat is 0,000.001.446F (1,44nF) maar ik weet niet hoe ik dat hier moet beoordelen. Bij de brug gebruik ik de waarde van de compensatie condensators als goed/slecht. Ik weet niet hoe ik dat moet terug te rekenen naar -jX van de DUT. Zover gaat mijn rekenkunst niet. Bij mijn GR1630 moet je een hele hoop rekenwerk doen voor je de uitkomst hebt.

De meting met de LCR meter op 1 kHz werkte perfect, ik trek de 42mOhm er vanaf en ik krijg op grofweg +/-5 mOhm na dezelfde waarde als de F-nirsi. Het is toch wat gokken want zo'n accu is niet echt een stabiele Vref :-) Het gaat wat op en neer tot het uiteindelijk +/- die paar mOhm fluctueert.

De F-nirsi deed het prima op de goede accu's zowel qua spanning als ESR. De output is een "sinus" van 2Vpp. Op de slechte accus gaf hij of geen meting of iets wat erg veel afwijkt (zowel spanning als ESR. Op zich geen probleem, bij hoge waarden is de accu toch dood, hoe erg dood is niet van belang :-)

Maar ik denk dat mijn testen op niet-accus niet werken voor deze meter want zo gaf hij bv 0,00mOhm en 1,2V (kortgesloten voor de meting) voor dat blok condensators op terwijl die 42 mOhm zijn en er 0V op stond. Daarnaast lijkt het erop dat als de weerstand te hoog is hij ook de spanning niet meet)

Die Fnirsi is IMHO niet helemaal uitgewerkt, zoals wel vaker met goedkope meetapparatuur. Dit is het soort apparaat waar je meer van meetapparatuur moet weten om ermee te kunnen werken dan wanneer je een professioneel apparaat gebruikt. Ik zie wel vaker dat ze iets hebben gemaakt dat op bepaalde manieren op papier aan de specificaties voldoet, maar die vervolgens niet zo is uitgewerkt dat je het resultaat ook makkelijk kan interpreteren.

In dit geval lijkt het er op dat dit apparaatje een (regelbare) wisselstroombron bevat, een meting van de amplitude en fase van de spanning doet en dat dan terugrekent naar een waarde voor weerstand en capaciteit. Als je dan iets meet waar de spanning of fase-draaiing (of beide) klein zijn dan krijg je kwantiseringsfouten of invloed van ruis die niet lineair correleren met het resultaat. Dit is het soort dingen waar bij een professioneel apparaat van tevoren is berekend hoe nauwkeurig het resultaat nog kan zijn en er minder digits worden getoond of überhaupt geen resultaat, terwijl je hier gewoon "iets" te zien krijgt, wat dus op onvoorspelbare momenten een verkeerd resultaat oplevert. Ik weet niet of het ding ook registreert dat de stroombron clipt, want als de capaciteit te klein, of de serieweerstand te groot zijn dan gebeurt dat. Dan komt er een soort blokgolf uit, en volgens mij meet hij dat ook gewoon en berekent hij er een resultaat uit ondanks het feit dat niets meer klopt als je met een blokgolf test en rekent alsof het een sinus is. Dit is het soort verfijning dat Chinese apparatuur vaak mist.

Ik denk dat jouw 1,2V resultaat misschien komt doordat de meter aangesloten is geraakt op in de buurt van het nulpunt in de cyclus van de stroombron en daardoor een zekere 'offset' aan de lading in de condensator heeft gegeven, die in goede condensatoren vervolgens niet verdwijnt. Dat zou betekenen dat je een andere waarde te zien krijgt als je het nog eens probeert.

Op woensdag 1 oktober 2025 11:23:58 schreef RAAF12:
Hoeben handelt in elektronica en als hij een restpartij inkoopt kan het handig zijn om de capaciteit van de cellen te weten.

Het topic ging om het meten van de impedantie, dus het meten van de capaciteit (in mAh) is hier niet van toepassing. Dat kwam alleen op omdat je capaciteit (in F) er "gratis" bij krijgt als je een fatsoenlijke impedantiemeter gebruikt. Als je daar een meetbaar of enigszins groot resultaat krijgt (wederom in F, niet in mAh) wil dat zeggen dat je de Ri niet eens meer hoeft te bekijken, want dan is je accu ook stuk. Een accu moet zich in de cyclustijd van een impedantiemeter gedragen als een spanningsbron. Als de spanning in die sub-ms al voldoende verloopt om daar een getal in F aan te verbinden is je cel echt heel slecht of dan meet je ruis.

PS

Op woensdag 1 oktober 2025 12:01:48 schreef fred101:
De reactantie van de goede li-ions was -j11Ohm en dat is 0,000.001.446F (1,44nF)

Ik zie hier 1,446µF in. ;-)

Dit is zo een situatie waarin ik denk dat beide de amplitude van de spanning en fase-draaiing erg klein waren. Waarschijnlijk is de amplitude van de spanning in de mV geweest, en de fase-draaiing niet meer dan een paar °. Dit stelt zware eisen aan de versterkers in je meetapparaat en het is niet heel makkelijk om de eigenschappen van de componenten terug te rekenen naar de afwijking die dit geeft op het uitgerekende resultaat. Zo een resultaat is niet te interpreteren zonder de Ri te kennen, want de verhouding tussen beide bepaalt de nauwkeurigheid van de kleinere van de twee. Voor grotere accu's zal je een meetapparaat nodig hebben dat een grotere meetstroom kan leveren. Dat is wat mij betreft niet anders dan voor een mΩ-meter, daar heb je ook meer stroom of een nauwkeuriger versterker nodig. Als de PM6303 een LSB van 1mΩ heeft zal het sowieso lastig worden resultaten in die regio te meten, zelfs al vind je een seriecondensator met een ESR van 0Ω. Dat apparaat is daar natuurlijk ook niet voor gemaakt.

Op dinsdag 30 september 2025 16:40:52 schreef fred101:
Waarom wil jij maar steeds zo'n grote condensator over die accu zetten.

Ik wil dat niet. Ik heb een heel verhaal geschreven om het nogmaals uit te leggen en kennelijk lees je dat niet. Ik geef het op.

Ik heb het wel gelezen,( ik lees altijd alles) daarom denk ik dat je niet snapt wat ik bedoel of snap ik niet wat jij bedoeld of hebben we het gewoon allebei over iets heel anders maar denken het over het zelfde te hebben.
Jij schrijft normaal geen onzin en ik waardeer jou kennis daarom denk ik dat we het beide over iets anders hebben zonder dat door te hebben.

Ik kan het niet duidelijker uitleggen. Het plaatje zegt wat ik bedoel. Daar staat 0-200nF maar jij hebt het over 1000 mF en ik denk dat jij denkt dat ik die over de DUT wil zetten maar ik heb het over een paar nF op de plaatst (rode C op High terminal) die je ziet op het plaatje. Veder zegt Kruimel in betere bewoording wat ik bedoel over waarom ik de reactantie zinvol vind in bepaalde situaties/toepassingen.

Wat ik weet is dat jij met een kleine serie-condensator een manier hebt om de impedantie goed te meten. Iets met een brug en nulstelling. Ik snap dat niet en heb niet de interesse om daar verandering in aan te brengen. Maar de essentie is dat jij de ESR kan meten.

Wat ik zeg is: Leuk dat je de impedantie wil en kan meten, maar ik denk dat het niet een nuttig getal is om te weten. Ja, de fabrikanten meten het en specificeren het. En als je kan aantonen dat een cel niet meer aan zijn originele specs voldoet, dan kan je met zekerheid roepen dat ie niet goed meer is.

Maar wat nu als je een fietsaccu uit mekaar haalt en de cellen gaat herconfigureren? Als een cel kwa ESR nog "redelijke" specs heeft. Is ie nog bruikbaar om een bilge-pompje mee te voeden of moet je hem wegmikken?

Wat ik beweer is dat er cellen zijn met een DC-ESR die veel te hoog is en met een 1kHz ESR die "redelijk" is. En dat jou bilge-pompje dus veel meer belang heeft bij een cel waarbij de DC ESR redelijk is.

Alleen een project waarbij je een HEEL lage standby current, met maximaal piekjes van een fractie van een milliseconde, waarbij je makkelijk die piekjes met een condensator kan opvangen, Alleen bij zo'n project is die 1kHz ESR handig om te weten.

Ik beweer dus: De DC ESR is dus wat mij betreft een veel belangrijkere maat dan de ESR op 1kHz. Dus als je meetmethode niet makkelijk toestaat om de ESR@1kHz te meten maar wel de DC ESR... dan zeg ik: Dan heb je een veel bruikbare maat voor de praktijk, ondanks dat ie niet vergeleken kan worden met een spec uit het datasheet.

Jou bilgepompje... Als die 6A trekt, is dat 1A per cel. Dan is een DC ESR bij 3.5V laadtoestand van de cellen van 0.5 Ohm nog acceptabel. Dat zouden dan "matige" cellen zijn. Op het randje van bruikbaar voor die toepassing. Beter is 10x beter. Maar ook 2x beter is al acceptabel voor een "second life" accucel.

(Of die 10x beter haalbaar is voor een nieuwe "20A" cel in de 3.5V laadtoestand weet ik niet.

https://lygte-info.dk/review/batteries2012/Samsung%20INR18650-30Q%2030…
Als ik de 3.5V "laadtoestand opzoek" (0.2A curve snijdt de 3.5V) en dan naar beneden ga naar de 15A curve, dan lees ik 3.2V af. Deze cel heeft dus ongeveer 20mOhm ESR bij DC. Dus ja, 10x beter is haalbaar.

Kijk je naar een slechtere cel https://lygte-info.dk/review/batteries2012/UltraFire%20BRC18650%203000… dan zie je dat die bij 1A nog net wel bruikbaar is, maar bij 5A niet meer.

[Bericht gewijzigd door rew op (14%)]

OK, nu begrijp ik wat jij bedoeld.

Ik heb een berg NiMH AA. Ik heb een tijdje de 1 kHz ESR van die dingen gemeten. Toen mbv die meetbrug maar dat was te veel werk en zegt idd praktisch weinig behalve deze is goed of slecht maar slecht is idd vaak nog bruikbaar voor lage belastingen. Nu test ik ze net als wat jij bedoeld naar bruikbaarheid. Maar ipv de DC ESR sluit ik ze een paar seconden kort mbv een DMM of AVO8(heeft een resetbare zekering) in de 10A stand.

Eigenlijk het gelijke wat de automonteur doet om een start accu te testen met zo'n lompe weerstandtester. De gene die bv <3A kunnen leveren in 1 vak (bv voor mijn discman) , 1A-3A in een vak en de rest in een >1A vak. Die gebruik ik voor lage verbruikers zoals in mijn gitaar of een klokje etc.

De DC Rin is inderdaad meestal een hogere weerstand maar hij is in idd praktischer omdat je kunt uitrekenen wat hij nog aan stroom kan leveren. De AC ESR is alleen nodig om een cell met zijn datasheet te vergelijken.

Ik denk dat het verschil zit (bij loodaccus) in de oppervlakte en diepere lading. Bij een start trek je de oppervlakte lading eruit, daarna moet de lading uit diepere lagen zich herverdelen naar het oppervlak. Dus de capaciteit is de oppervlakte lading plus diepere lading maar de cold crank capaciteit is de oppervlakte lading.

Ik denk dat de DC Rin (spanning belast minus spanning onbelast gedeeld door de stroom) aan de startcapaciteit is gerelateerd. Ik denk dat de ESR op 1 kHz beide capaciteiten gebruikt en daarom lager uitvalt. Bij NiMH en NiCd zit je ook met zoiets (grove of fijne kristal structuur die opbouwt tijdens ontladen en afgebroken wordt met opladen. En dan zijn er de chemische effecten die wel de AC ESR beinvloeden maar niet de DC ERS. Maar ik ben geen chemicus, het is meer dat ik altijd de theorie achter een meting probeer te vinden.

Hi,

Misschien een betere manier om de Ri te testen is een DC Load
Waarom?

Hiermee trek je b.v. DC 0,5-Ampere en je moduleerd deze met 1KHz een 100mA RMS Sinus signaal.
Direct over de batterij klemmen meet je dan het AC signaal, met de Wet van Oom (van tante afblijven) reken je dan de Ri uit.

Waarom vind ik deze manier beter, de vorige manier heb ik geen zekerheid bij dat als het signaal positief wordt,
de Ri van de te meten accu gelijk is aan als het signaal negatief(ontladen) is.

Met een van deze apparaten zijn deze metingen mogelijk.
Een aantal hebben een modulatie ingang waarop je dan je AC signaal kan injecteren.
https://www.eleshop.nl/testen-meten/electronic-loads.html

Als je dit opzet moet er altijd een minimale stroom blijven lopen als de stroom gemoduleerd wordt.

Groet,
Bram

Op donderdag 2 oktober 2025 11:50:44 schreef rew:
Wat ik beweer is dat er cellen zijn met een DC-ESR die veel te hoog is en met een 1kHz ESR die "redelijk" is. En dat jou bilge-pompje dus veel meer belang heeft bij een cel waarbij de DC ESR redelijk is.

Dat is dus onzin. Jij hebt zo een cel ook helemaal niet. Maar ja, je hebt alles al gelezen, en wat ik hier zeg maakt je volgens mij net zo weinig uit als wat fabrikanten zeggen, doen of specificeren. Voed jij je bilgepompjes dus maar met al je tweedehandse fietsbatterijen, maar als ik van iemand wil weten wat de impendantie van een batterij is, heb ik het graag op 1kHz.

IK snap best wat de Ri van een accu is en doet. Maar ik begrijp nog niet wat de impedantie op bv 1kHz nu belangrijk voor is. IK snap dan wel dat het nodig is om de accu met de datasheet te vergelijken maar wat heb je er verder aan?

Of is dat belangrijk voor bij bv een thuisaccu waar er steeds snelle veranderingen zijn in de stroom die uit een accu kan worden getrokken?

Maar goed het is ook meer een retorische vraag die ik theoretisch wel interessant vind. Maar voor mij is het simpel doet een accu het niet goed dan vervang ik die.

Even een update: Waarom de impedantie bij 1 kHz: het is een standaard, dan kun je accus vergelijken.

De meting is gelukt en was achteraf gezien eenvoudig:
Ik heb een Powertron 5900 toonfiets met 40W op de uitgang met trafo, dan via mijn HP 34401A voor AC stroommeting, dan een elco (4700u/40V Philips "deuk") en de accu een lus. De generator stel ik af op 1 kHz en de stroom zodat ik op de HP 1A zie. En dan meet ik met mijn Fluke 8846A de AC spanning , netjes op sense-manier op de accu. En ik kan dan goed meten, ik haal een reproduceerbaarheid van ca 0.01 mΩ. Bij 1 kHz merk ik al wel dat inductie een rol gaat spelen, bij 100Hz meet ik een iets lagere impedantie.

Ik zou nog de fase mee kunnen nemen omdat de accu ook capaciteit heeft en de bedrading inductiviteit. Maar ik zat nu al onder de maximale spec van de accus, dus ben ik maar gestopt, ze voldoen. Je zou zeggen dat er niet veel inductiviteit zichtbaar is bij 1 kHz, maar we hebben het over extreem lage impedanties, dan zie je dat al snel.

Ik heb het ook nog getest met een shuntweerstand van 0,24 mΩ, die gaf bij AC redelijk vergelijkbare resultaten. Bij DC mat ik 0,239533 mΩ en bij 1 kHz 0,334167 mΩ. Dus als ik bij 1 kHz al binnen specificatie zit, is die bij DC alleen maar beter.

Volgende stap is de capaciteit meten, dat ga ik met een voeding en KEL103 electronic load doen. Misschien Testcontroller eens inzetten, dan heb ik daarmee ook eens gewerkt.