Ik heb hier een "Portable PA System" met een hikkende voeding, merk/type is Behringer EUROPORT PPA500BT, zie bijgevoegde service manual. Op pagina 9 staat de voeding.

Alle spanningen komen netjes op, maar meteen schakelt hij dan weer uit, en weer in etc. Ik hoor dan steeds een 'zoem' in trafo TR1.

Alle grote halfgeleiders lijken in orde, geen sluiting i.i.g. Alle vermogensweerstanden zijn ook ok.
Loskoppelen van het mainboard brengt geen verandering. Ook het loskoppelen van de diverse spanningsregelaars (IC2-IC5) verandert niets.

Toen vond ik een doorgebrande weerstand: R31 (zit aan pootje 8 van trafo), zou volgens service manual 22 Ohm moeten zijn maar is bij mij volgens opdruk 4,7 Ohm. Vervangen, maar geen verandering. D12 en D13 lijken ok, de 12V zener zelfs even getest of hij nog zenert - dat doet ie. Toen PWA controller IC6 maar vervangen, geen verandering. Toen opto-coupler "OP1" vervangen, ook geen verandering.

Iemand nog een idee? Of zou trafo TR1 (winding pin 6 - pin 8) misschien probleem hebben ?!

Bedankt!

C17 al gecontroleerd?

Groeten, Ron.

Als je een LCR meter hebt kan ik uitleggen hoe je hem kunt testen op kortgesloten windingen.
Als de trafo zoemt als hij heel veel vermogen moet meten. Je kunt de stroom naar de trafo meten als je een currentprobe met genoeg bandbreedte hebt, of het hele ding op een beetje snelle powermeter aansluiten om te kijken of hij net voor dat afslaan te veel stroom trekt.

Wat doet de rimpelspanning net voor hij uitvalt?
Kijk met de scoop op de gate van mosfet T1, valt de drive weg ?
Wat doet de Vcc van IC6 net voor de boel uitvalt? (scoop)
Wat doet de stroom sense? (scoop)
Slaat C17 door? (test op lektester of tijdelijk vervangen)
Is D13 goed?

Op donderdag 9 oktober 2025 11:10:16 schreef Rontronix:
C17 al gecontroleerd?

Groeten, Ron.

Yep, heb alle elco's in het circuit intussen maar vervangen... Omdat dit in mijn ervaring toch vaak een oorzaak kan zijn van dit type problemen. Dus C17 ook inderdaad.

Ik denk ook 1 of meerdere elco,s de ziek zijn.Meestal een kleintje die de switcher spanning verzorgd.Dan wil hij starten,maar door die defecte elco, komt de hulpspanning niet op.

Op donderdag 9 oktober 2025 11:12:22 schreef fred101:
Als je een LCR meter hebt kan ik uitleggen hoe je hem kunt testen op kortgesloten windingen.
...
...

Ik heb een LCR meter. Als je kunt uitleggen hoe ik de windingen kan testen, graag.
Ik heb geen scoop (hmmm...).
Mijn (trage?) powermeter van Conrad geeft en vermogen van 5W aan.
C17 heb ik vervangen.
D13 is goed volgens de multimeter op diode stand.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op (38%)]

Op donderdag 9 oktober 2025 11:15:17 schreef mel:
Ik denk ook 1 of meerdere elco,s de ziek zijn.Meestal een kleintje die de switcher spanning verzorgd.Dan wil hij starten,maar door die defecte elco, komt de hulpspanning niet op.

Daarom heb ik intussen alle elco's vervangen. Maar het probleem is ongewijzigd.

Alle uitgangsspanningen komen netjes op = OK
De trafo zoemt = wordt dus naar max vermogen gestuurd.
Als p6 van de controller 15V krijgt na opstart lijkt de voedingswikkeling 6-8 in orde.
Wordt de controller mss onterecht naar max vermogen gestuurd en wordt er daardoor OV gededecteerd?
Zijn bij de opto de spanningen +V1, -V1, +36V in orde?
Dat ze er zijn aan de voeding wil niet zeggen dat ze ook bij de opto toekomen.
LS-DC beveiliging legt blijkbaar ook de voeding plat.
TL431, T4, T5, T6 OK?
Wat is het type nummer van de controller?

Mijn eerste reactie is: Hij meet dat er "overstroom is". Dus meten op het "CS" signaal van de 1271 lijkt me aangewezen.

Andere optie is dat ie z'n voeding leegtrekt en weer een "coldstart" moet doen. Vandaar dus dat Rontronics voorstelt om C17 te controleren/vervangen. Ik zou de spanning meten. Zakt die in voor of na dat de voeding weer uitgaat?

(Ouderwetse ACDC controllers hadden een VCC die direct uit de hoogspanning kwam. Dat is inefficient. Dus tegenwoordig komt ie uit een hulpwikkeling en de controller kan dan dat circuit met weerstand van de 320V->15V uitzetten als ie voldoende voeding heeft).

[Bericht gewijzigd door rew op (27%)]

Het lijkt er op dat er een kortsluiting zit in de primaire van de trafo. De spanning op de hulpwikkeling wordt dan hoger en grillt R31 en de chip gaat in kortsluitbeveiliging. Het feit dat de trafo hoorbaar is ("zoemt") doet me vermoeden dat je de herhalingsfrequentie van de 'time-out' voor de overstroom hoort. De schakelfrequentie van deze trafotjes is gewoonlijk niet hoorbaar. Ik vrees dat je apparaat stuk is... ;(

Je kunt in elk geval de trafo desolderen en in overleg met fred101 de trafo even testen. Je kunt met zo een trafo en een losse MKP condensator een LC tank maken en kijken of je daar wat resonantie uit krijgt, als hij niet meer dan een paar slingeringen onderhoudt is de trafo slecht.

Op donderdag 9 oktober 2025 11:53:31 schreef OXO:
Zijn bij de opto de spanningen +V1, -V1, +36V in orde?
Dat ze er zijn aan de voeding wil niet zeggen dat ze ook bij de opto toekomen.
LS-DC beveiliging legt blijkbaar ook de voeding plat.
TL431, T4, T5, T6 OK?
Wat is het type nummer van de controller?

+V1 / -V1 / +36V: ja, deze spanningen komen op.
Ah, die "431" (LM431, IC7) daar had ik eigenlijk overheen gekeken, terwijl hij zo groot is in het schema, gek toch LOL . Ja, ik heb in diverse voeding wel zo'n defecte regelaar gehad. Ik ga deze even bestellen, heb hem alleen in andere behuizing liggen, voor de zekerheid maar vervangen.
T4, T5 en T6 lijken ok (in circuit gemeten, geen sluiting i.i.g.).
De PWM controller is een NCP1271D65R2G.

Op donderdag 9 oktober 2025 12:10:42 schreef rew:
Mijn eerste reactie is: Hij meet dat er "overstroom is". Dus meten op het "CS" signaal van de 1271 lijkt me aangewezen. Met een scoop bedoel je?

Misschien moet ik (om te beginnen) toch maar eens een handheld ding aanschaffen van AliExpress. Zijn er al voor iets als EUR 50 tot EUR 75 dacht ik? Misschien toch handig voor dit soort dingen!

Andere optie is dat ie z'n voeding leegtrekt en weer een "coldstart" moet doen. Vandaar dus dat Rontronics voorstelt om C17 te controleren/vervangen. Ik zou de spanning meten. Zakt die in voor of na dat de voeding weer uitgaat?

Dat vind ik lastig te zeggen, want aan/uit gaat erg snel. C17 heb ik vervangen.

Op donderdag 9 oktober 2025 12:19:39 schreef Kruimel:
Je kunt in elk geval de trafo desolderen en in overleg met fred101 de trafo even testen. Je kunt met zo een trafo en een losse MKP condensator een LC tank maken en kijken of je daar wat resonantie uit krijgt, als hij niet meer dan een paar slingeringen onderhoudt is de trafo slecht.

Lijkt me een goed plan. @ fred101 : aanwijzingen welkom!

Op donderdag 9 oktober 2025 12:19:39 schreef Kruimel:
Het lijkt er op dat er een kortsluiting zit in de primaire van de trafo. De spanning op de hulpwikkeling wordt dan hoger en grillt R31 en de chip gaat in kortsluitbeveiliging. Het feit dat de trafo hoorbaar is ("zoemt") doet me vermoeden dat je de herhalingsfrequentie van de 'time-out' voor de overstroom hoort. De schakelfrequentie van deze trafotjes is gewoonlijk niet hoorbaar. Ik vrees dat je apparaat stuk is... ;(

Hij heeft geen scope en kan niet kijken hoe de uitslingering van de trafo onder test is Met een LOPT tester (scope-generater) is dat een eitje. Of zelfbouwen, eigen ervaring is m.i. ook beter, anders blijf je vragen op een forum en leer je nix. Wel goed voor Jeroen, hoe meer kliks hoe beter voor CO :-) Maar ik ben oldskool dus met boeken en tijdschriften grootgebracht. Helaas geen ervaren kornuit in de omgeving die meer wist van de materie.

Moet een echte LCR meter zijn en ik zou op 10 kHz meten.
1) Trafo loshalen.
2) Eerst meten voor open wikkelingen. (zal hier wel niet het geval zijn)
3) Pak een willekeurige wikkeling en meet daar Ls van. Sluit nu 1 voor 1 steeds een andere wikkeling even kort. Op dat moment moet de zelfinductie (en Q) gigantisch instorten denk aan iets van 100 mH naar 100 uH echt veel. (dat kun je ook goed aan de Q zien. ) Als er bijna niets gebeurd dan is die wikkeling dus al kortgesloten. Gebeurd het bij alle wikkelingen dan is de wikkeling waar je LCR meter aanhangt kortgesloten. Ik doe die test meestal even met alle wikkelingen voor de zekerheid.
4) hele kleine hulpwikkelingen zijn lastig omdat het daar weinig verschil maakt maar ik heb nog nooit gehad dat het daardoor niet lukte.
Ik doe deze test nu al een jaar of tien bij alle soorten trafo's (en zelfs grotere spoelen)

Als je wil oefenen, pak gewoon een trafo met ruimte om er een winding om te leggen. Meet nu een andere wikkeling, sluit die nieuwe kort en Ls stort in.

Wat Raaf doet met FG en scoop is een Q meting. Door wat rekenwerk kun je zo de Q meten. Als je dit heel veel doet dan kun je beoordelen of het ding goed is (anders ook even de kortsluit test doen, dan moet het aantal uitslingeringen giga afnemen. Ik heb zo'n ringtester en ook met scoop en FG geëxperimenteerd omdat ik 100% zeker slechte trafos wilde kunnen detecteren. Maar het probleem is dat je niet weet hoe deze trafo moet uitslingeren. Stel dat je altijd dezelfde soort apparaten repareert dan weet je op een bepaald moment wel of het goed of fout is maar voor SMPS trafo's vond ik het niet betrouwbaar, zeker niet bij wikkelingen die maar een paar uH zijn. En als het niet betrouwbaar is dan heb je er weinig aan. Maar als je het vreselijk veel doet zul je waarschijnlijk de nuances wel leren lezen.

Met scoop en FG kun je ook kijken of de output vervormd is. Ik heb dat ooit geprobeerd maar dat is zo'n test waarbij je de juiste frequentie en amplitude moet weten en je weer met zelfresonantie te maken kunt krijgen. Voor bekende trafo's bruikbaar omdat je dan weet wat je erin moet duwen en wat er uit moet komen.

Ah, die "431" (LM431, IC7) ............Ik ga deze even bestellen, heb hem alleen in andere behuizing liggen, voor de zekerheid maar vervangen.

Het is misschien een ongewoon idee maar wat dacht je ervan om te meten wat de spanning van die TL431 is? ;-) Als de Vref zelf 2,5V is, dan is het ding goed.(tussen massa en ref pin)

Op donderdag 9 oktober 2025 13:50:40 schreef fred101:
Moet een echte LCR meter zijn en ik zou op 10 kHz meten.

't Is wel een heeeel eenvoudig dingetje met weinig om in te stellen. Ik ga er mee aan de slag en meld me terug.

Het is misschien een ongewoon idee maar wat dacht je ervan om te meten wat de spanning van die TL431 is? ;-) Als de Vref zelf 2,5V is, dan is het ding goed.(tussen massa en ref pin)

Hi hi :-) . Ik meet 0 tot -10V (dus echt MIN 10V)... Gemeten tussen REF pin van IC7 en GND...Tussen REF en ANODE van de 431 (= over R41) meet ik inderdaad 2,5V.

Hi hi :-) . Ik meet 0 tot -10V (dus echt MIN 10V)... Gemeten tussen REF pin van IC7 en GND...

Dat moet dus 2,5v DC zijn. Meet over de niet geplaatste R41 (of over R42) daar moet die spanning staan.

+V1 / -V1 / +36V: ja, deze spanningen komen op.

Ze komen van de secundaire zijde van de trafo en zijn, door het hikken van de voeding, niet stabiel en snel weer weg.

Staat er wel 15v DC op pin 6(Vcc) van IC6(de controller) ?

Zo nee dan kan je middels een externe (galvanisch geisoleerde) voeding zelf die 15v DC daar aanbrengen, is het hikken dan voorbij dan weet je waar je het zoeken moet.

Ik wil je aanraden te werken achter een scheidingstrafo.
Dat is veiliger bij dit soort (schakelende)voedingen.
Vooral voor jouzelf, maar ook voor je meetinstrumenten.

Op donderdag 9 oktober 2025 15:17:08 schreef vergeten:
[...]
Ze komen van de secundaire zijde van de trafo en zijn, door het hikken van de voeding, ook weer snel weg.

Bij eerste keer aanzetten meet ik 10V en dan herstart hij weer, vervolgens komt hij niet meer hoger dan 7-8V en dan herstart hij weer.Excuses: gemeten t.o.v. de verkeerde massa ("C" ipv "B"). Ik meet bij aanzetten WEL 15V en dan schakelt hij weer uit etc.

Zo nee dan kan je middels een externe (geisoleerde) voeding zelf die 15v DC daar aanbrengen, is het hikken dan voorbij dan weet je waar je het zoeken moet.

Nou, ik weet het niet. Het zal in ieder geval maximaal 15V kunnen zijn. Maar welke spanning Vcc bij normaal bedrijf zou moeten zijn?

Nou, ik weet het niet. Het zal in ieder geval maximaal 15V kunnen zijn. Maar welke spanning Vcc bij normaal bedrijf zou moeten zijn?

Het moet stabiel ±15v DC zijn dat verzorgt de zener (D12) die daar zit.
Het controller IC wil graag een stabiele voedingsspanning. (max 20v DC volgens datasheet) Als die er niet is of staat te variëren kan hij zijn werk niet stabiel doen.

Op donderdag 9 oktober 2025 11:14:28 schreef Roland11:
[...]Yep, heb alle elco's in het circuit intussen maar vervangen... Omdat dit in mijn ervaring toch vaak een oorzaak kan zijn van dit type problemen. Dus C17 ook inderdaad.

Ook C18 checken die werkt samen met C17.

Ik wil je aanraden te werken achter een scheidingstrafo.
Dat is het veiliger bij dit soort (schakelende)voedingen.

Zeker, met een hand in de zak kan ook, dan is de kans op hartstilstand minimaal bij aanraking. Ik heb wel vaak lopen klooien in een netgevoede TV direct op de 220V en met een scope kleine videosignaaltjes bekijken. Dat danste op de netbrom en vond ik niet fijn en wilde een schoon signaal.

Dus het spul aarden toen was het beeld netjes, met een normale 1:10 probe. Maar je moet wel weten wat je doet en de kop erbij houden.

Tijdje terug stond er ook een armeluis zelfbouw diff probe, ik meen dat Prosje hem hier had neergezet incl. foto's.

Maar kopen kan ook bijv. https://www.eleshop.nl/testen-meten/oscilloscopen/probes/differential-…
Ali zal wel goedkoper zijn

Op donderdag 9 oktober 2025 15:17:08 schreef vergeten:
[...] Dat moet dus 2,5v DC zijn. Meet over de niet geplaatste R41 (of over R42) daar moet die spanning staan.

Sorry, ik mat tussen REF en GND, en niet tussen REF en ANODE van de 431... Over R41 staat inderdaad wel 2,5V ;-)

Staat dus WEL 15V als ik tov de goede massa meet... ;-)
(die dan weer wegvalt wanneer de voeding herstart)

Hikt de voeding onbelast ook?

Ik zou met het datasheet erbij eens kijken wat dit gedrag van het IC kan veroorzaken. Dan kun je wat gerichter zoeken. Als willekeurige gok blijft denk ik alleen de current-senseweerstand nog over.