Tektronix 465B met intermitterend probleempje: 'geen sweep' na een uurtje 'opwarmen'.

Zou het dan nog helpen als je een koelprofiel op het ic lijmt?

Dat dat IC (en de omgeving) reageert op warmte wil niet zeggen dat dat de oorzaak is. Meet ook op input pootjes met single shot. Mogelijk reageert het op iets externs wat net te veel is als het IC heel heet wordt (weerstanden en condensators op de die kunnen dan net een te hoog tempco hebben ofzo? )

Ik heb vaak genoeg zo'n rode haring nagejaagd terwijl de oorzaak iets anders was. Wat ik bij dit soort dingen doe is kijken of er extern iets gebeurd. bv een probe aan een DSO in single shot op de pootjes van dit IC (Vcc en als het er is bv een reset of enable lijn)
- rotte solderingen
- tantalen (die kunnen eerst een aantal keer af en toe even kort kortsluiten voor ze permanent gaan) en een 465 zit vol met die dingen. Vooral als de scoop lang niet gebruikt is geweest. Bij mijn Datron kwamen er steeds meer bij terwijl ik aan het ding zijn displayprobleem werkte.
- Elco's,

Ik heb een kalibrator gerepareerd waar bepaalde elco's in het circuit wat fout ging, niet lekte, goede D en C waren. Toch bleef de stroom functie af en toe de fout ingaan. Probe op diverse dingen en zo zag ik dat het uit de elco's zou kunnen komen en bij proben bleek 1 van deze af en toe heel even doorsloeg. De twee hele erg dure elco's toch maar vervangen en probleem was opgelost. Na het proben heb ik de elco op mijn lektester met analoge stroom meter gezet en daar zag ik af en toe de stroom meter ineens uitzwiepen net zoals ik de rail waar die elco's op hingen zag inzakken. Dat heeft een hoop tijd gekost.

Ik heb twee Fluke 123's gehad die soms spontaan resette. Daar waren SMD elco's de oorzaak. D en C en lekstroom goed maar de max stroomrimpel was te hoog (waren een verkeerd type). Bij een nieuw apparaat blijkbaar geen probleem maar na jaren wel. Ik had dat ergens gelezen dus probe op zo'n elco en bij bepaalde functies zag je de rimpel ineens toenemen en daarna de reset. Elco's vervangen door versies die meer stroom aan kunnen en probleem opgelost.

Sterkte ;-)

OP meldt dat het +TD IN signaal op U7375 wegvalt. Dit is een hint dat de tunneldiode CR7349 (de "firing TD" voor A-Trig) er mee stopt. Het exacte werkpunt van tunneldiodes kan door veroudering opschuiven met temperatuur. Defecte tunneldiodes komen helaas veel voor in de 46x serie van Tektronix. De sturing van CR7349 vind je op schema <6>. Het IC 155-0049-02 heb ik liggen.

Ik hoop dat het niet de tunneldiode is. Maar omdat het 'föhnen' van het IC invloed had, denk ik in dezelfde richting als fred: dat 1 van de ingangssignalen van het IC dusdanig is, dat het IC daar warm niet meer correct op reageert maar koud nog wel. (De tunneldiodes heb ik daarbij niet verwarmd). Iets dat net op de rand van de specificaties is oid.

In de service manual staan "te verwachten" golfvormen op meetpunten, bij een vastgestelde instelling op het frontpaneel. Ik denk dat ik die eens moet na gaan meten, in het sweep/trigger gedeelte, om te kijken of daar iets afwijkt. De voorinstelling van de triggermode is helaas wel 'auto' terwijl IIRC dan de sweep niet wegvalt. Dat zou ik moeten controleren, want dat zegt iets: Auto doet niks zolang er op tijd een een valide trigger is. En dan werkt trigger dus.

Ik heb de relevante meetpunten/golfvormen nu uitgeprint. Specifiek punten 56 tot 70 zaten niet in de servicemanual die ik in eerste instantie gedownload en deels geprint had, daar zit een andere blz dubbel in, maar in een andere scan van de service manual stonden ze wel. Andere document-revisie, ik heb geen zoek-de-verschillen gespeeld.

DualBeamer58, ik zie dat dit je eerste post is. Dank je wel!
Ik denk dat ik op meetpunt 47 de werking van die tunneldiode kan controleren door te vergelijken met de gegeven golfvorm.

Na wat gedoe met een corrupt geraakte USB stick en een rigol die bij het opslaan (op een verse niet-corrupte USB stick) af en toe vastloopt...

Dit zijn de testpunten die ik gecontroleerd heb. En sommigen wijken inderdaad af (in meer of mindere mate).

De 465b is ingesteld volgens de introductie van het 'AC waveforms' hoofdstuk (sectie 8) in de service manual, met de aanpassingen als vermeld boven de de rigol triggert op rising edge externe trigger verbonden met A+ gate output van de 465b.

Er is niet in de foutsituatie gemeten: Op het moment van meten is de 465B "werkend" dat wil zeggen de sweep is niet weggevallen, de 465b is niet opgewarmd of warmgeföhnd.

Dit is wat het moet zijn:

Dit is wat het is (klik voor groter*):

Bij 43 is de tijdbasis 200us, bij de rest 500 us. (ik heb 43 een dag later gemeten dan de rest)
De rigol vind het 140mV pp maar als ik divisies tel lijkt het me meer 120 mVpp. Die zou dus goed zijn, ware het niet dat de servive manual aangeeft dat de onderkant van de blokgolf ongeveer 0V moet zijn maar hij is symetrisch.

Ik snap ook wel waarom 'ie symetrisch is: Ik stop er een symetrisch signaal in (500mVpp 1kHz 50% blok) en het enige wat er tussen de ingang en dit meetpunt zit zijn spanningsdelers en een koppelcondensator.

Op 44 is het niet meer symetrisch maar het zou ongeveer 0V aan de bovenkant van de blokgolf moeten zijn en dat is het niet, tenzij je die "ongeveer" heel veel werk laat doen. Ik denk dus dat het hier al afwijkt. Het is wel ongeveer 120 mVpp

TP45 heb ik de rigol nog steeds op DC staan maar met een -10.5V offset (trace positie). Als ik niet snel genoeg ben met op save drukken staat dat niet meer in beeld, dus bij 46 e.d. heb ik trace positie het erbij gezet, waar dat niet uit de afbeelding op te maken valt.

TP45 zou 200 mVpp op 10.5VDC moeten zijn, is dat ook 'ongeveer' maar het is 240 mV en 10.44VDC.

TP46 zit wel echt netjes op de 10.5VDC, maar heeft 'uitsteeksels' en is als je die wegdenkt eerder 160 mVpp dan 150 mVpp.

TP47 is de 'firing' tunneldiode. Deze golfvorm heeft "extra kantelen", de rest komt overeen met de manual.
(waar komen die kantelen vandaan? Dat is het ingangssignaal denk ik, maar de servicemanual toont een rechte lijn)

TP48 de 'arming' tunneldiode. Ook hier extra kantelen.

TP49 zou 3v3 aan de top moeten zijn maar is dat aan de onderkant (al is helaas van deze meting de 'setup' TXT verloren gegaan omdat de rigol toen vastliep). De 140 mVpp is het 'ongeveer' wel...

TP50 niet gemeten (is niet aangeduid in het waar-zitten-de-meetpunten-op-de-print. TP43 ook niet maar die vond ik op R7421 aan de onderkant/zuidkant)

TP51 zit ook aan de verkeerde kant van de 0V in vergelijking met de manual en is ook meer dan 120 mVpp

TP52 en TP53 eigenlijk hetzelfde als TP45 en TP46 ( Het zijn de B-trigger broertjes ervan: TP45 en TP46 zitten op dezelfde plek in A trigger als dat TP52 en TP53 zitten bij B trigger)

TP54 en TP55: Het zou handig zijn als ik de tijdbasis van de rigol had ingesteld zodanig dat T1,T2,T3 en T4 netjes op de grens van een divisie zaten. (Uhm... Volgende keer :+ ?) Ze zitten nu steeds ongeveer halverwege een divisie. Weer toont de service manual een vlakke lijn op 0.5V en heeft het gemeten signaal daar 'kantelen' in. De rest komt wel overeen.

TP56 to 70 heb ik ook gemeten. Daarvoor is de 465B ingesteld zoals er boven staat (tov de basis instelling aan begin van het hoofdstuk, niet tov de vorige instelling). Het ingangssignaal op de ext trigger ingang is verwijderd.

Die meting ziet er zo uit:

TP 56: Lijkt me helemaal in orde +0.2 en -0.2 en geen rare uitsteeksels.

TP57: Begint bij -0.5V of iets hoger, maar gaat hoger dan de aangegeven 1.1V (1.6V of met de extra uitschieter zelfs 2,2V) dus daar is iets mis denk ik.

TP58: Lijkt me in orde.

TP59: In orde

TP60: In orde

TP61: -1 tot 1,2V, maar met een uitschieter naar 1,6 en zou eigenlijk bij -0.9 moeten beginnen.

TP62: in orde
EIgenlijk had ik hier moeten/kunnen controleren of de Delay Time Position setting invloed had op TP60,61,62 - ook niet gedaan... Niet gedaan. Maar in normaal gebruik functioneert de DTP-setting, dus 'het zal wel'. -- inmidels getest en 61 varieert inderdaad met delay time position

TP63: (POS: 3 V, dus de middenlijn zit op -3V). Meer dan 1.6Vpp, en dat starts B swp haakje aan het begin is meer een naaldpuls.

TP64: Lijkt me in orde hoewel niet precies -1.7V aan de bovenkant. Wel -4V aan de onderkant.

TP65: Lijkt me ook in orde.

TP66: in orde

TP67: 8.2 us in plaats van 10 us, is dat een probleem? (ongeveer 10 us, volgens manual). Ook niet helemaal 3.5 V maar iets minder, wel vanaf 0.4V

TP68: Lijkt me correct. (Niet aan holdoff gedraaid om te proberen of het inderdaad varieert :+ Bij normaal gebruik functioneert holdoff, en het is ook niet de klacht "sweep valt weg")

TP69: begint niet helemaal op 0V, maar lijkt me correct?

TP70: 0,78 us ipv 0,6 us, maar er staat "ongeveer" bij, dus wellicht correct.

Volgende is natuurlijk in het schema kijken wat die afwijkende punten gemeenschappelijk hebben.

Ja, de -8V3, maar die is keurig -7,96V en heeft ook nauwelijks rimpel (althans: de - draad van de probe pikt al 20 mVpp op, ook als ik tussen GND en GND meet. Dus het is minder rimpel dan dat, maar het is eigenlijk op 2mVpp gespecificeerd...).

Dus ik ben er nog niet uit / er nog niet achter.

*) Ik heb ze aan elkaar geplakt want met 5 plaatjes per post worden het anders veel posts...

EDIT:
Kwartje valt: Die spanningen die ten opzichte van 10.5V een blokgolf boven of onder de 10.5V moeten zijn, testpunt 45 en 46. Die zijn wel keurig netjes elkaars inverse. Dus waarschijnlijk is die 10.5V gewoon geen 10.5V maar 10.6 of 10.4 oid. Testpunt 52 en 53 idem: die zijn elkaars inverse en op ongeveer 10.5V offset.

Soortgelijk TP49,50: die zijn elkaars inverse (jammer dat ik 50 niet gemeten heb).

Die 10.5V en die 3.3V kan ik uiteraard ook nameten om te kijken of die inderdaad 100 mV afwijken. Wat mogelijk helemaal geen probleem is.

Met het schema ernaast zie ik het verband tussen testpunt 57 en 61: 57 is de 'Sweep disable' uitgang en 61 eigenlijk ook maar na een diode (zou dat een wired-or zijn?). Die testpunten hebben beiden een extra naaldje en overshoot, en gezien het probleem is "sweep valt soms weg" denk ik dat ik eerder in die hoek zoeken moet waar dat extra naaldje vandaan komt.

TP63, b swp start, is niet gerelateerd, behalve via de voeding, maar heeft wél ook zo'n naaldje. Zou dat dan toch via een voedingslijn veroorzaakt worden? (even hardop denkend. Meer een vraag voor mij en mijn andere 'scope dan eentje voor CO)

Deze en vorige post zijn meer notitie-voor-de-meelezers dan verslag, maargoed:

Nog eens gekeken naar 57 en 61, maar nu met een snellere tijdbasis. Het 'naaldje' is geen naaldje, het is een 10 us breed stukje met een vlakke bovenkant:

TP57, 50 us/div

57z.bmp

*

TP61, 50 us/div

Ik weet ook niet of dat problemen geeft of aanduid. 61 is keurig 1.2V bovenaan, wel -1 onderaan ipv -0.9
57 is keurig -0,5 onderaan, maar wel 1,7V oid bovenaan ipv 1.1V.

61 varieert inderdaad met de DTP setting, dat klopt dus. En 57 varieert niet mee (dat klopt ook, denk ik)

Ik zou haast denken dat er een voedingsspanning hoger (of lager) is dan gedacht.
De +5V op (Pin 20 van) het IC (U7375) heb ik geen notitie van gemaakt (Was 5V, maar volgende keer opschrijven en ook rimpel meten).
De andere spanningen heb ik wél notitie van gemaakt:
De +10.5V op pin 11 van U7331 is 10.8VDC en op pin11 van U7131 is 10,86VDC
De 7,1 V op pin 13 U7331: 7,18VDC en op pin 13 U7131: 7,22 VDC.
Geen van allen heeft rimpel, of toch onder de 20 mV (1:10 probe met lang gnddraadje...)
Ze hebben elk een eigen serieweerstand uit de +15 respectievelijk +5, dus verschil tussen U7131 en U7331 vind ik verklaarbaar.

De +8V is 8,75VDC gemeten op C7247.
Daar leek eerst rimpel op te zitten maar dat is ofwel een meetfout (losse GND) ofwel het is aanraakgevoelig maar niet herhaalbaar. Dus ik ga die doorsolderen ook al zie ik er niks aan.
meetpunt 56, op R7357, leek ook aanraakgevoelig maar eveneens niet herhaalbaar. Dus ook die zal ik doorsolderen.

De 'gewone' voedingslijnen heb ik eerder gecontroleerd, maar misschien moet ik ook alle afgeleide voedingen eens nalopen en vooral noteren (want wat ik tot nog toe gecheckt heb heb ik niet opgeschreven, en het zijn er onoverzichtelijk veel)

*)Somehow lukt het uploaden van de png niet, dus dan maar de originele bmp...

De 155-0049-02 staat uitgebreid beschreven in de TEK made intergrated circuits catalog.

Thanks! Die had ik ergens gezien maar ik heb nu het relevante gedeelte ook maar eens geprint.

Goed, de voedingsspanningen die de print binnenkomen eens nagemeten:

De +55V is exact 55,0V
De +15V2, gemeten op W7292, is 14,97 VDC
De +8V (C7247) is 8,76V (misschien wat aan de hoge kant? Het is meer +9)
De +15V3 (op C7297) is 14,28V
+5V1 op C7188 is 5,723V (misschien wat hoog?)
+5V2 op C7286 is 4,703 V
-8V3 op W7293 is -7,94 V
-8V4 op C7507 is -7,84V
De rimpel is bij allen kleiner dan 1 subdivisie op 20mVpp, dus zo'n 4mVpp of kleiner, maargoed, zeg 5 mVpp.
Dus de +8 en de +5V1 zijn misschien wat aan de hoge kant?

Op U7375 is de +5V op pin 20 gemeten 4,973V (ook al komt dit uit de +5V1)
Op U7375 is de -5V op pin 5 gemeten -4,794V (ook al komt dit uit de +5V1)
Dus op dat IC zijn de voedingen keurig.

De andere IC pennen heb ik ook gemeten (en genoteerd). De te verwachten spanningen staan in het schema vermeld, de 465b is daarbij ingesteld zoals aangegeven bij 'DC voltages' bij de diagrammen in de servicemanual. Daarbij wordt alles afgerond op 0.1 V. De afwijkende spanningen zijn:
Pin 2 -TDin : 0,234 V waar 0,3 V werd verwacht (Daar zit alleen een spanningsdeler uit de 5V1 op, met 5% weerstanden 4k7 en 240 Ohm. Het is misschien niet eens erg. Maar het is geen 0.3)
Pin 6 auto-RC : 5,400 V waar 5,2 V werd verwacht
Pin 8 holdoff-RC: 0,031 V waar 0,1 V werd verwacht
pin 15 reset start: 0,922 V waar 0,8 V werd verwacht
pin 16: Holdoff start: 0,328 V waar 0.4 V werd verwacht
pin 19 auto/norm : 2,18 V waar 2,5 V werd verwacht (de 465b is op NORM ingesteld)
(Indien ingesteld op auto, is pin 19 0V, zoals in die situatie verwacht).

De andere pinnen vertonen de op het schema vermelde spanningen (afgrond op de dichtsbijzijnde 0.1V)

Van de voedingsspanningen ook gekeken of er eentje gaat mee-rimpelen als (1kHz 500 mV) signaal wordt aangeboden op de ext. trigger ingang. Zoekend naar de reden van de "extra kantelen" op TP47,TP48 etc.
De +15V3 geeft dan 150mVpp blokgolf op 66,7Hz (1ms/div ingesteld, het zou iets met sweep kunnen zijn? 10 divisies plus 'overscan'). De +5V2 70 mVpp, ook blok, ook 66.7 Hz. Dit zou normaal kunnen zijn, deze beide voedingen hebben een serieweerstand (van 22 Ohm).

Op U7331 voor de volledigheid ook maar de spanningen op de pinnen gemeten en met schema vergeleken:
pin 1: -0,734 V (-0,8 V verwacht)
pin 8: 10,52 V (10,4 V verwacht)
pin 11: 10,80 V (10,5 V verwacht)
pin 13: 7,18 V (7,1 V verwacht)
pin 16: -0723 V (-0,8 V verwacht)
De andere pinnen geven de in het schema vermelde verwachtte waarden.

Op C7299 zou -6,9V moeten staan volgens het schema, maar ik meet er -6,77 V

Al deze metingen bij een functionerende, niet opgewarmde, 465b.

Er zijn dus ook in functionerende toestand wel wat (kleine) afwijkingen maar niets dat er heel duidelijk uitspringt als een kortgesloten condensator ofzo.

Dit was weer even de infodump :) ik heb er nog geen conclusie uit, zelfs geen voorlopige.

Daar zit alleen een spanningsdeler uit de 5V1 op, met 5% weerstanden 4k7 en 240 Ohm. Het is misschien niet eens erg. Maar het is geen 0.3)

Als daar precies 5V ingaat dat staat er over de 237R weerstand er ca 0,24V. En met 5% weerstanden geeft dat meer spreiding. Om daar op 0,3V uit te komen zou er 6,1V voor de spanningsdeler moeten staan.

Of voor 0,3V zou er daar een 270 of 300 ohm weerstand moeten zitten.

Pin 6 auto-RC : 5,400 V waar 5,2 V werd verwacht
Pin 8 holdoff-RC: 0,031 V waar 0,1 V werd verwacht
pin 15 reset start: 0,922 V waar 0,8 V werd verwacht
pin 16: Holdoff start: 0,328 V waar 0.4 V werd verwach

Dit snap ik even niet zo goed.
Gaat het hier om de te verwachte DC spanning of een schakeldrempel? Schakeldrempels hebben meestal wel een ruim gebied waarin de spanning dat zich moet bevinden

[Bericht gewijzigd door benleentje op (33%)]

Op maandag 13 oktober 2025 19:18:15 schreef benleentje:
[...]Als daar precies 5V ingaat dat staat er over de 237R weerstand er ca 0,24V. En met 5% weerstanden geeft dat meer spreiding. Om daar op 0,3V uit te komen zou er 6,1V voor de spanningsdeler moeten staan.

Of voor 0,3V zou er daar een 270 of 300 ohm weerstand moeten zitten.

Er zit een echte 240 Ohm. Datasheet geeft 50uA max leakage dus "ingangsstroom" verklaart het ook niet.

Op maandag 13 oktober 2025 19:18:15 schreef benleentje:
Dit snap ik even niet zo goed.
Gaat het hier om de te verwachte DC spanning of een schakeldrempel? Schakeldrempels hebben meestal wel een ruim gebied waarin de spanning dat zich moet bevinden

Wat ik "verwachte spanning" noem is de in het schema vermelde DC spanning. Dus geen schakeldrempel maar een "dit ongeveer kun je verwachten".

Als toelichting staat daar bij dat het op de dichtsbijzijnde tiende volt (0,1 V) is afgerond. (Op 0,3V is dat een veel grotere afronding, procentueel, dan op 10.5V !)

Mogelijk is dit weer een rode haring. Al die spanningen komen "ongeveer" wel overeen, niks wijkt heel grof af (5V waar je 0,3 verwacht, of 0 waar je 0,8 verwacht, ofzo.) Maar iets is er subtiel mis, anders viel 'ie niet uit na een uur.

Die 5,4V op pin 6 is er ook zo eentje. Zou C7371 lekken? Diens andere kant zit via 1k aan de 5V1, of eigenlijk aan de 4,973V die het IC voedt. Het is een ingepakt-in-glas keramisch condensatortje... (15 pF 100 V : Erie 8035D9AADCOG150K, geen datasheet gevonden, maar C0G te zien aan het nummer). Het zit wel net naast/boven/ten noorden van het IC 7375... Zou het stiekem dat Ctje zijn dat op föhnen reageert? Then again, een 100 V condensator op 5V en dan nog een in hermetisch in glas ingepakt exemplaar, zou dat nou echt gaan lekken?
Dus ik denk dat dat het ook niet is: De 5V aan de andere kant is lager dan de 5.4V die ik meet.

Mijn multimeter is anders dan waar men destijds mee meette, maar er wordt gewoon een meter met 10 Mohm ingangsimpedantie voorgeschreven en dat is wat ik gebruik (Brymen BM257s) (EDIT: dat was ik er bij aan het editten terwijl Fred postte :))

Iets om rekening mee te houden als spanningen afwijken terwijl er niets fout lijkt. In 1972 werden al die spanningen gemeten met analoge meters (al dan niet met buizen) Een analoge passieve meter met 20k/V kan heel andere waarden opleveren als de meter de schakeling belast of als het een hoogohmig punt is vergeleken met een DMM

Fred, ze schrijven een 10 M input inpedantie voltmeter voor, een "Tektronix DM 501 Digital Multimeter" of anders een "Tektronix Oscilloscope with DM 44 option". Ik zou wel ipv de brymen de HP benchmultimeter kunnen gebruiken. (ja, díe 3435.)

Op zondag 21 september 2025 10:24:22 schreef Waters:
Rond de pootjes van transistor M102 zie ik een ring, voor mij een teken dat er een slecht contact kan zijn.
Dus doorsolderen, mss op meer plaatsen

Die heb ik nu doorgesoldeerd, en gelijk de buurman ook. (Eigenlijk: Met litze de oude tin grotendeels verwijderd, en verse aangebracht)

Op vrijdag 10 oktober 2025 20:23:31 schreef Lucky Luke:
De +8V is 8,75VDC gemeten op C7247.
Daar leek eerst rimpel op te zitten maar dat is ofwel een meetfout (losse GND) ofwel het is aanraakgevoelig maar niet herhaalbaar. Dus ik ga die doorsolderen ook al zie ik er niks aan.
meetpunt 56, op R7357, leek ook aanraakgevoelig maar eveneens niet herhaalbaar. Dus ook die zal ik doorsolderen.

En deze dan ook gelijk maar.

Ik verwacht niet dat dat het oplost, dus nog niet getest met de kap dicht.

Het "Troubleshooting your oscilloscope" document (tekwiki link, maar groot bestand dus niet zomaar klikken) geeft op pagina 58 (64) "Troubleshooting the horizontal section" wel een manier om "debug the sequence, not the circuit" te doen, dus de werking van de trigger-sweep-nogeenkeer sequentie te volgen ipv het circuit.

Ik denk dat ik daar wellicht verder mee kom, dan met alle "het lijkt er eigenlijk best op" spanningen.
Komt wel bij dat die spanningen in werkende, niet-opgewarmde toestand gemeten zijn. Wellicht dat als ik ze meet wanneer de sweep weggevallen is, ik er wel wat uit kan concluderen. Maar als ik de sweep laat wegvallen door het IC (de 155-0049 / U7375) te verwarmen dan komt de sweep ook weer terug als het IC weer afkoelt. Dan zou ik dus snel moeten meten.En "troubleshooting the horizontal section" kan goeddeels met de kap dicht.

En ik wil het IC niet te vaak of te veel of te ver verhitten. Aan de plus kant weet ik dan wel zeker of het stuk is... Aan de min kant is het dan zeker stuk. Dat wil ik vermijden.

Zou het nog info opleveren om deze spanningen ook nog een keer te meten nadat de trace wegvalt? Als er dan 1 van die spanningen significant anders is geworden zou je dat misschien kunnen helpen.

Dat vind ik een heel zinnige opmerking van benleentje.

Je zou ook eens kunnen kijken wat er gebeurd als je niet het IC maar via de onderkant de pootjes en pcb verwarmd. Dan weet je zeker dat het aan het IC ligt.

Ik weet niet of het kan, ik heb nog steeds moeite met het idee dat een IC alleen warm kapot is, maar zou het kunnen dat er bv capaciteit of weerstand in dat IC zit (op de die) met een tempco wat het IC net buiten zijn specs brengt als het heet wordt. IC's hebben vaak niet voor niets een min en max temperatuur. Zelfs luchtdruk kan effect hebben op componenten. In dat geval zou het kunnen helpen er een koelprofieltje op te plakken.
In dat geval zou ik ook alle weerstanden en condensators die met het IC werken om bepaalde tijdconstante te maken eens nameten of als test vervangen. (ik zie net dat ik dat in een eerdere post al bedacht had :-)

Leuk dat die HP nog steeds werkt.

Heel veel 2710 SA's zijn kapot/vol problemen en ik heb ooit contact met iemand gehad die alle IC's van koelprofieltjes had voorzien en ook overal minifans had geplaatst.

ik heb nog steeds moeite met het idee dat een IC alleen warm kapot is,

Niet kapot maar iets wat anders dan bedoelt gaat werken. Want als het afkoelt werkt het wel weer normaal.

IK weet wel dat ik jaren geleden een video kaart had die af en toe uitviel en de hele PC een reset gaf en nadat die warm was wel weer gewoon werkte. Daar was de ventilator van overleden maar zonder fan heeft dat ook nog wel een paar maanden nog gewerkt maar viel wel soms uit. Daarna een herstart en het werkte weer. Er zat naast de fan ook nog een flink koelprofiel op en de video kaart moet harder werken met 3d games die ik toch niet gebruikte.
Dat was toen een PC die ik maar zelden uitdeed, maar toen was er nog geen energie crisis. Ben sindsdien veel zuiniger geworden.

In mijn televisie kastje die begon steeds slechter op de afstandsbediening te werken en reageere traag tot soms helemaal niet. Dat was ook een Chip die bloedheet werd. Terwijl ik wel beeld en geluid had. Later ook niet meer maar toen was de Chip wel een keer echt overleden.
Maar als het kastje nog koud was dan werkte de AB wel gewoon.

IK vind het aannemelijk dat een IC ivm warmte niet meer werkt. Maar niet meer werken hoeft niet kapot te zijn. De warmte heeft invloed op de goede werking van het IC en er kan misschien onder invloed van warmte er een ongewenste impedantie verandering aan een ingangspin zijn. Maar in principe zou die impedantie of wat is dan ook te meten moeten zijn.

Maar ik denk ook wel dat je gelijk hebt en het niet aan het IC ligt. Maar TS meld ook dat het IC normaal ook warm word dus toen had al gevraagd of er dan niet beter een koelprofiel op kan. Ook al is het niet het IC, wil je wel dat het heel blijft en dan help wat koeling wel.

Maar heel misschien is het warm worden ook wel een teken dat er iets voor of na teveel stroom trekt.

Als het bv een Cmos chip dan zaten daar vroeger niet heel erg goede fets in en die kunnen zomaar 30 ohm aan weerstand hebben. Voor Cmos zelf geen probleem want dat heeft ingangen die zelf ook nagenoeg geen stroom nodig hebben, maar als er dan er iets achter toch stroom gaat trekken is 30 ohm wel veel.
Maar dat is ook wel te meten want dan zou er uit die pin ook geen 5V meer komen en zakt de spanning in.

Ik ben het eens met wat je hier boven schrijft. Dat is wat ik bedoelde. Het IC kan door een of andere reden (bv fohn of misschien slechtere koeling) buiten zijn bedoelde gebruik worden gebruikt waardoor het onvoorspelbare dingen gaat doen. Die oude Tek scopes zonder fans kunnen aardig heet worden.

Maar heel misschien is het warm worden ook wel een teken dat er iets voor of na teveel stroom trekt.

ik bedacht net het zelfde waardoor ik weer naar dit topic ging maar ik zag nu dat je dat ondertussen hebt toegevoegd. Daar zou ik zeker naar kijken.

Zitten er keramische IC's in of plastic DIP?

IC's zijn in plastic verpakt, niet keramisch.

Op woensdag 15 oktober 2025 20:49:08 schreef benleentje:
Zou het nog info opleveren om deze spanningen ook nog een keer te meten nadat de trace wegvalt? Als er dan 1 van die spanningen significant anders is geworden zou je dat misschien kunnen helpen.

Het was wat gedoe, maar het is gelukt dit te meten. Halverwege wel opnieuw föhnen.
Ik heb nu gemeten met de 34401A, de brymen heb ik ingezet om een thermokoppeltje in de gaten te houden. Ik heb de haarföhn gebruikt met het idee dat die kouder is, maar de luchtstroom vlak bij de föhn kan alsnog boven de 100 graden Celsius worden. Dus ik heb vlakbij / net voor het IC gemeten en de luchtstroom aldaar zo'n 60 a 65 graden gemaakt door de föhn op een afstandje te houden.

Daarbij valt vrij snel de sweep weg. Terwijl het IC gespecificeerd is tot 75 graden omgevingstemperatuur te moeten kunnen werken.

Maargoed, ik volg net als jullie de theorie dat iets anders buiten spec is waardoor een warm IC er niet mee om kan gaan en een koud IC wel.

De instellingen van de 'scope waren ook anders dan vorige meting, dus ik heb 2x gemeten. Koud en werkend, en in de foutsituatie na verwarming.

De pinnen van U7375 die verschil geven zijn:
Pin 1: werkend 0,33 V, in foutsituatie 11 mV
pin 8: werkend 67 mV, in foutsituatie 1,7 V (groot verschil! Pin 8 is de Holdoff RC pin)
pin 10 werkend 1,1 V, in foutsituatie 0,1 V (Bij 0.1V op deze pin (10) start holdoff, volgens schema. Dus dit is een interessante!)
pin 13: Werkend 0.5 V. In foutsituatie ook, maar langzaam stijgend richting 0.5 V (op moment dat ik meette was het 4.7 a 4.8 en verder stijgend, toen kwam het beeld terug en heb ik herverwarmd) (Pin 13 wordt niet gebruikt, het is de mainframe delay mode pin.)

De andere pinnen gedragen zich in de werkende situatie en in de foutsituatie hetzelfde.

Dus dit lijkt er op te wijzen dat holdoff actief wordt of te lang actief blijft, wanneer het IC warm is.

Het "Troubleshooting" document geeft ook wat interessants. Om de ready-trigger-sweep-holdoff-ready cyclus te controleren kun je de tijdbasis zo traag mogelijk zetten (0.5s/div bij de 465b) en single sweep kiezen. Dat reset de trigger/sweep en doet de ready LED aan. Dan kun je trigger level verdraaien om de trigger arming tunneldiode te armen en daarna de firing TD te firen. Dat lukt (ik meet 0.5V op de arming TD als 'ie armed is, en de firing TD gaat ook naar 0.5V op moment van triggeren.) Ik zie dan het trigger-ledje aan gaan, de dot keurig van links naar rechts over het scherm lopen met 0.5s per divisie, en aan het eind gaan het ready ledje uit en vlak daarna het trigger ledje uit.

Als ik dan de 'scope verwarm (rond U7375 60 graden Celsius omgeving creëren met haardroger) en zo de foutsituatie oproep, dan kan ik daarna de trigger nog steeds armen en firen, maar loopt de dot niet meer over het scherm. In plaats daarvan flitst de dot even op aan de linkerkant van het scherm (of links buiten beeld als pos in het midden zou staan), en de trigger led gaat aan en vrijwel direct weer uit.

Beide situaties te zien in dit filmpje: (Föhnen is ingekort) https://www.youtube.com/watch?v=GRHB-dXv7RQ

Als ik dat nog eens herhaal maar ondertussen met de rigol op testpunt 72 de sweep meet, zie ik dat deze in de foutsituatie op 13V blijft hangen waar deze in de werkende situatie een mooie lineaire afname tot 2.1V geeft (zoals de manual ook als voorbeeld laat zien). (En testpunt 71 blijft op -4.6V in de foutsituatie, waar in de werkende situatie ook keurig het voorbeeld uit de manual terug te zien is op TP71)

https://www.youtube.com/watch?v=4wfapczfrPI

Als ik B sweep ook actief maak (door B DLD te kiezen en B trigger op CH1 te zetten) zie ik dat beide sweeps tegelijkertijd wegvallen. Het is dus iets dat gezamelijk is aan beide sweep-generatoren, en niet iets specifiek aan A sweep. (A sweep is op TP72 gemeten, B sweep op TP74)

https://www.youtube.com/watch?v=SLNKo8wJ08c

En als de sweep terugkomt wiebelt 'ie eerst nog wat. De tijd tussen sweeps, de vlakke bovenkant van de zaagtand/ramp zegmaar wordt langer als je holdoff langer maakt, maar dit wiebelen is 'vanzelf', ik draai niet aan de holdoff-knop.

https://www.youtube.com/watch?v=cHba1oftUns

Ook dat lijkt wel in de richting van de holdoff te wijzen. (Kan ook de RC combinatie op pin 8 zijn, of iets aan de ingang op pin 16).

(EDIT: al is bij het wegvallen van de sweep wel een paar keer een 'poging tot sweep' te zien: een beginnetje van de ramp. Dus een hold niet volledig off?)

Zijn wel een beetje ASMR achtige video's (ofwel, ik moet het geluid flink opdraaien ;-) )

Ik zou eens in de richting van holdoff maar ook trigger zoeken. Misschien is er iets mis met dat signaal maar net niet genoeg om niet te werken totdat de boel heet wordt. Misschien ook eens een externe trigger proberen? Heeft de 465 ook een Sweep gate output bnc achterop? (pag 59 trouble shooting boek)
Heb je een link naar het juiste SM voor jouw scoop?

Lucky L.S: De rest rond het IC afdekken met isolatie en dan het IC verwarmen/afkoelen.
Heb je een warmtebeeld camera? Ik heb een FLIR opzetstuk voor de telefoon.Dat werkt super!

2N3553 , heel goed verhaal.

Idd niet twijfelen dat vond (en vind) ik het moeilijkste want je wilt soms dat een bepaald onderdeel het niet is (niet te koop, of duur en je bent niet 100% zeker). Helaas gaat het hier om een custom Tek IC wat waarschijnlijk niet zo maar (of betaalbaar) te koop is.

Ik isoleer onderdelen thermisch met aluminium tape wat ik als een schild rondom het te desolderen onderdeel plak. (wanneer ik met hete lucht moet desolderen, maar werkt natuurlijk ook in jouw geval van IC's martelen. >:-) plak het dan ook op de pootjes. Je kunt ook nog extra 2 rolletjes alufolie maken die je tegen de pootjes legt als extra koellichaam.

Even een testje gedaan. Ik ben met een CD spelertje bezig en daar zit een VCO in. Die zit in een IC. Dat IC maakt het. Die draait ergens in de 10 MHz. Als ik het IC verwarm door er een paar seconden een soldeerbout op te houden dan zakt die frequentie naar ergens in de 8 MHz. Koelt hij af dan stijgt hij weer. En tegelijk stopt ook de speler want dan lockt hij niet meer.

Het gevaar als je dat iets te vaak doet dan heb je ineens geen VCO output meer. :( :( Ach ja, al doende leert men. Ding heb ik uit de kliko gevist om lekker aan te meten (achterhalen hoe een CD speler werkt en hoe je ze afregelt)

Op vrijdag 17 oktober 2025 00:50:37 schreef 2N3553:
Laat het eens bezinken.

Mee bezig, hoewel tegenstrijdig met "niet twijfelen". ;)

En ja, voor de hobby kan het gelukkig. Misschien dat iemand als Fred het af en toe ook voor zijn werk kan verantwoorden ergens echt diep in te duiken, dat hoop ik. (Dat lijkt mij ook leuk, hoewel ik uiteraard ook van resultaten halen houd)

Dit project heeft meer overeenkomsten met het restaureren van een oldtimer of het bouwen van een houten boot met handgereedschap of dergelijke hobby's dan met het produceren van producten.

Op donderdag 16 oktober 2025 23:48:54 schreef fred101:
Zijn wel een beetje ASMR achtige video's (ofwel, ik moet het geluid flink opdraaien ;-) )

Ik zou eens in de richting van holdoff maar ook trigger zoeken. Misschien is er iets mis met dat signaal maar net niet genoeg om niet te werken totdat de boel heet wordt. Misschien ook eens een externe trigger proberen? Heeft de 465 ook een Sweep gate output bnc achterop? (pag 59 trouble shooting boek)
Heb je een link naar het juiste SM voor jouw scoop?

Ook in de foutsituatie blijft trigger werken: Op auto trigger doet AUTO niks als er een 'echte' trigger is. Er is dan geen sweep. Haal ik het signaal weg, zodat de trigger wegvalt, dan is er wél een trace, omdat de "auto-brightness-trigger-timout" een sweep start.

Hij heeft A+ gate en B+ gate outputs (en een Z-input, en een CH1 amp output). A+gate gebruik ik om m'n rigol te triggeren (A+gate 465b -> ext trigger ingang rigol), maar dat valt ook weg als de sweep wegvalt. Zorgt er wel voor dat ik keurig de 'fout' en 'goed' naast elkaar krijg, omdat zodra 'goed' overgaat in 'fout' de rigol stopt met triggeren (Norm trigger). (Al zijn eerder geposte golfvormen alleen in de 'goed' situatie)

Ik heb de "200mb*" 465B service manual van de tek-wiki pagina over de 465&465b, maar daaruit ontbreekt precies het trigger&sweep circuit en wat golfvormen. Het trigger-circuit is los te downloaden, maar voor de golfvormen gebruikte ik de ingescande. Directe link. Ik heb (nog?) geen diffpdf-zoek-de-verschillen gedaan.

En je snapt inmiddels waarom ik wat huiverig was met verwarmen, maar met het thermokoppeltje erbij kan ik iig binnen specs van het IC blijven. (De hele 465B mag tot +55 graden Celsius ambient, maar dat is bij continue gebruik. Opslag mag tot 85. Dus eventjes tot 60-ish in de omgeving van dat ene IC (U7375) begin ik nu te durven... Anders kan ik niet meten in de foutsituatie.)

*)Is kleiner te krijgen met een optimalisatie-pass en een her-OCR, en dat heb ik gedaan, maar ik heb geen wiki-account aldaar.

De rest krijgt ook antwoord, maar niet meer vandaag... (Raaf12: Ik heb geen thermische camera, maar kan er misschien een lenen. Ik weet echter niet hoe dat me hier gaat helpen - ik heb geen vergelijkingsbeeld of meetplan/doel.)

Het is geen meterskast idd waar duidelijk op te zien is op welke draden de wasmachien draait. Maar beter veel info dan te weinig. Uur opwarmen en dan fout vertonen ook een printspoor zijn was is opgewarmd. Ik heb KTV's van Philips gezien waar een printspoor van 10cm lengte ineens een weerstand was geworden, iets van 2 Ω als ik me goed herinner. Je zoekt je het leplazerus en dan zoiets stoms. Nix te zien met het blote oog, groene printlak netjes egaal.

Ik hoop dat je het euvel vind en anders breng je de bak naar Fred :-)

Ik heb wel een statief bij de fone om die in te klemmen. Uit de losse pols vasthouden is het beeld te instabiel bij kleine printjes.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (13%)]