TRA4350 Bauknecht Wasdroger wordt niet meer warm

Goede dag experts, het verwarmingselement wordt niet warm tijdens droogbeurt.
Verder doet hij alles prima, alleen duurt het nu een paar uur voordat het droog is. :X

Ik heb de aansturingsprint eruit en heb het element bij de steker doorgemeten op de
aansluitdraden. Het betreft een steker met drie aansluitingen, tw. H3, H4 en H5.
Tussen H4 en H5 meet ik 20 Ohm, maar verder meet ik geen verbinding.
Ik twijfel of er iets met een thermostaat niet goed is, maar er zitten er wel een paar in.
De kabel die naar TH1.1 gaat meet verbinding, dus die thermostaat geeft doorverbinding.
Edit: Ook de thermostaat voor de pluizenfilter, TH1.2, gemeten en die geeft ook doorverbinding.
Het relais K1 was erg zwart vanbinnen, deze schoongemaakt en kontakten met diamantvijltje weer zuiver gemaakt. (hierna heb ik de machine nog niet getest, omdat alles nu nog open ligt).
Hieronder de plaatjes voor de oriëntatie.
Zou iemand kunnen vertellen wat ik verder moet meten om de fout te vinden?

Zijn je solderingen nog in orde van de relais van het element?

Ik heb dit vaker meegemaakt dat hierdoor het element niet meer opwarmde.

Anders ff meten of er spanning toekomt ( naar element) als je de droger laat draaien.

Ja, de solderingen waren goed. Ik heb het relais er af gehad om het schoon te maken, kapje kon eraf!
En daarna weer goed teruggesoldeerd.
Het is mogelijk dat dat de oorzaak was, maar ik wil nog even wat reakties afwachten of er mogelijk
nog een goede tip bij zit voordat ik alles weer ga inbouwen en testen.

1. Wordt het relais überhaupt bekrachtigd?
2. Wat gebeurt er als je het relais met een geïsoleerd object manueel bekrachtigd? Warmt hij dan wel?
3. Wat gebeurt er op het programma met tijdsturing?

1a. Get relais wordt nooit aangetrokken. Dan moet je de stuurweg volgen tot aan de microcontroller.
1b. Wordt het relais kort bekrachtigd dan moet je richting riembreukdetectie zoeken.
2a. Het verwarmingselement warmt wel. Zie 1a
2b. Het verwarmingselement warmt niet. Kijk de thermostaten en de verbindingen die je op je schema ziet na.
3a. De verwarming gaat wel. Richting riembreukdetectie zoeken
3b. De verwarming gaat niet. All of the above.

Ik neem aan dat de trommel daadwerkelijk draait? Ik bedoel niet de motor maar echt de trommel.

Best oud drogertje van week 07 1997!! Ik zie ze al jaren niet meer.. Meest voorkomende was bij die drogers defecte thermostaten, slecht contact van de fastons op de clixons , relais defect en verder niet zo veel. Elco's in enkele gevallen gehad dat die het niet meer haalden en rimpel veroorzaakte op vocht meting. Maar wat doet droger op tijdstand drogen?

@Retiredat55
Er zit ook nog een maximaal clixon (resetbaar, rood knopje) aan de achterkant boven het verwarmingselement.

Als je reserve onderdelen nodig hebt, ik heb een werkende staan met versleten viltring.

@EricN Ik denk dat ik hem maar in elkaar ga zetten en testen, dan kan ik de vragen beantwoorden.

@ SMD Ja, oud dingetje, maar het blijft een fijne droger.
Ik denk zelf dat het relais niet lekker kontakt maakte, alhoewel ik het getest heb buiten de print en
het schakelde goed, met de meter geen weerstand, maar dat kan anders zijn met hoge stroom.

Zoals gezegd, ik ga hem morgen weer in elkaar zetten en testen.
Ik zal de uitslag melden hier.

@ Vergeten, dat heb ik niet kunnen ontdekken!
Wel twee maximaal thermostaten daar, maar die meten goed door.

Die twee staan ook nog in serie wel erg goed beveiligd!

Ik heb vast een andere revisie, mijn droger is van 07-96, nog een jaar ouder dan die van jou. :+

Hij is waarschijnlijk ook nooit aangesloten geweest (lang geleden geopend), geen krassen op de aansluitingen. Geen kabeltje ernaartoe wat losligt.
Zijn temperatuur is: 175°C.

Soms meten de 2 thermostaatjes op de verwarming goed omdat je er met de meetpen tegen duwt. Meet eens aan het uiteindende vd bekabeling richting print. Ook de voorgestelde tests gaan dit aan het licht brengen.

Ik zal de bekabeling ook even meten en de fastons even goed kontakt laten maken.
Je hebt misschien wel gelijk, want de eerste keer dat ik de meetpennen erop zette, meette ik niets, dus toen harder aangedrukt en daarna leek het wél goed. Maar dat zal ik nooit zeker weten......

@Vergeten Lijkt me niet echt handig zo'n resetbare thermostaat waarvoor je de machine helemaal moet open maken.

[Bericht gewijzigd door Retiredat55 op (34%)]

ook de opgenomen stroom meten met 230V op het element, kan zo maar eens zijn dat die toch niks meer doet bij opwarmen. meen dat het element 2800W was?

en check dat grote zwarte relais ook eens.

[Bericht gewijzigd door testman op (13%)]

Ok, element is 2500W volgens opgave.

Dat zwarte relais, moet wel goed zijn, want daardoor komt de netspanning binnen en verder
werkt alles normaal. Ik zou ook niet weten hoe ik hem moet testen, ik ben geen testman >:)

Eerst nog even het element zelf getest, 230V erop en hij wordt warm!

Alles weer in elkaar gezet, na geheel ontstoffen, getest en hij geeft warme lucht na enkele tellen!

Iedereen ontzettend bedankt voor alle tips en moeite en tijd die jullie er in gestopt hebben!!

Nu is het wel natuurlijk afwachten of het goed blijft gaan.

Op dinsdag 14 oktober 2025 09:05:16 schreef Retiredat55:

@Vergeten Lijkt me niet echt handig zo'n resetbare thermostaat waarvoor je de machine helemaal moet open maken.

Nee zeker niet maar die resetbare thermo-fuse is ook 175°C. Zo heet mag het daar nooit worden, dan is je was ook naar de knoppen gekrompen.

Toch de thermostaat op element die slechter word, ik denk dat er nog wel setjes verkrijgbaar zijn. Het is wel een wonder dat het element nog goed is, meeste waren al kapot na jaar of 7. Waren toen al dure elementen!

Als ik deze modellen tegen kom zijn de feuter mousses rot. Trommeldichtingen. Deze zijn niet meer te koop dacht ik. Dus opgelet. Feuter niet goed meer...luchtdebiet niet meer gegarandeerd...overhittingsgevaar....brandgevaar...

@smd Je bedoelt dan toch die twee die in serie staan? Dat is toch alleen ter beveiliging?
Er staat op 300 C, op allebei.
Het element nog goed, het heeft toch niet echt veel te lijden in zo'n droger? Blijft in lucht en zit
niet in het water.

@ericN Voor dat gevaar zitten er toch die thermostaten in? Dan zou het element moeten uitschakelen lijkt me.

Mijn voorstel is om de feuters met kritisch oog te evalueren. Veiligheden zijn niet zaligmakend. Kijk naar het oliedruklampje in de auto. Als dat brand kan het al te laat zijn. Als de dichtingen prima zijn is het in orde. Zijn ze niet ok dan is er brandgevaar!

Deze elementen gingen veel stuk. Niet door water maar omdat ze fragiel zijn. De veiligheden gingen ook veel stuk. Meestal heeft het te maken met niet conforme uitlaat installatie. Of door niet rigoureuze opvolging van het filter onderhoud. Je komt toestanden tegen onderweg hoor. Het kan zijn dat jou droogkast de nodige liefde heeft gekregen over de jaren en dat hij daarmee deze leeftijd heeft kunnen bereiken. Goed werk geleverd dus.

Tip: de trommel kan gebruikt worden in de tuin om zoete aardappelelen en drg in te kweken. Door de "buis"vorm is deze makkelijk terug te ledigen.

Ja, hij is wel altijd met liefde behandeld! Voor elke droogbeurt filter schoonmaken!
Wij zijn altijd erg zuinig op onze apparaten, vorige wasmachine (2e hands Miele) heeft hier
nog 28 jaar zonder problemen gedraaid, koel-vries combi (ook Miele) 32 jaar, electrolux stofzuiger
is zojuist afgeschreven na 38 jaar, auto, Ford Focus bj 2000 na 20 jaar ingeruild.

Zuinigheid is belangrijk IDD om iets in stand te houden. Hier net zo hoor. Wasmachine is 29 jaar oud, vaatwasser 32 jaar en vriezer 46 jaar. Droger is met pijn in me hart na 25 jaar dienst naar iemand anders gegaan IVM te grote energie verbruik ( en die heeft een kapsalon, die wou een snelle droger dus energie verbruik was niet van belang). Nee, de thermostaten zijn niet beide 300 Graden, er zit een grijze en groene in, de groene is de werkthermostaat van 145 Graden en de grijze is de max thermostaat van 225 Graden ( eenmalig). De 300 Graden die jij bedoelt is de temperatuur wat de behuizing van de thermostaat aankan. Als de droger element 300 Graden word, heb je brand bij droge was en/of stofophoping!!

Meeste van die Whirlpool drogers waren al na jaar of 15 al afgeschreven. Waren niet zo stil vond ik. Droogde overigens best OK.

[Bericht gewijzigd door smd op (11%)]

Mooi! Ja bij jou kan ik het me helemaal voorstellen dat die spullen erg lang meegaan _/-\o_

Maar leuk om eens iets anders over de mens achter smd te horen.

Wat betreft die thermostaten, daar staat echt 300 op, misschien betekent het iets anders dan de max temp.

Overigens, de droger voor het eerst gebruikt na deze aktie, hij werkt goed!

[Bericht gewijzigd door Retiredat55 op (13%)]