Ik heb een kleine beeldbuis monitor uit een intercom waar ik geluid op wil visualiseren door de horizontale en verticale deflectors te voeden met geluidsgolven. Het gaat best aardig maar ik kom een paar obstakels tegen waar ik graag advies voor wil vragen. Om ook zwakke signalen te kunnen visualiseren wil ik de input versterken en het niveau instelbaar maken met een variable weerstand. Ik heb het inkomende signaal met een factor 200 versterkt met een LM386 audio opamp, wat werkt, maar als ik het externe signaal niet isoleer van de monitor, trekt de monitor stroom van de bron en beïnvloedt de LM386 ook het audio niveau van de bron - die tegelijkertijd hoorbaar is via een speaker. Daarom wil ik het inkomende signaal isoleren van de schakeling van de monitor. Ik heb het geprobeerd met een EL817 fototransistor, maar dat werkt niet. Wat is nu wel een goede manier om het signaal te isoleren? En is er een betere manier om het signaal te versterken? Vooralsnog lukt het me om het verticale gedeelte te animeren, maar horizontaal nog niet.

Dit is het apparaat dat ik aan de monitor wil kunnen aansluiten:

Ik heb het geprobeerd met een EL817 fototransistor, maar dat werkt niet.

Mij lijkt een audio-transformatortje de simpelste oplossing.

Vooralsnog lukt het me om het verticale gedeelte te animeren, maar horizontaal nog niet.

Vaak wordt de LOPT (flyback trafo) aangedreven door de horizontale afbuiging. De horizontale afbuigingsspoel maakt een essentiëel onderdeel uit van dit circuit. Ik kan me voorstellen dat bij het loskoppelen van de H-afbuigspoel ook de flyback-schakeling/hoogspanning niet meer werkt.

Vroeger (opa vertelt....) gebruikte men soms wel eens een Z/W-TV als verkapte oscilloscoop. Daarbij werd het juk ook vaak een kwartslag gedraaid (horizontale afbuigspoel werd verticaal, en omgekeerd). Er waren trucjes om de flyback te blijven laten werken. De afbuigspoelen zijn trouwens stroomgestuurd en hebben relatief veel stroom nodig (alhoewel het bij zo'n klein TV-tje een stuk minder zal zijn, uiteraard; en perfecte lineariteit zal voor uw toepassing niet zo belangrijk zijn).

(heb zelf nooit zo'n modificatie gedaan - een oude DG7/5 kathodestraalbuis voor m'n zelfbouwscoopje kostte in de dump niet zoveel....)

Heb hier nog ergens een beschrijving van een oude zelfbouw spectrumanalyzer liggen waarbij men ook een omgebouwde TV als uitlezing kon gebruiken; volgens mij waren er vier versterkingstrappen nodig met bipolaire torren om voldoende stroom te kunnen genereren voor de spoelen. Ook Elektuur heeft meerdere ombouwprojecten beschreven, ik meen zelfs teruggaand tot het boek '273 schakelingen' (Aktion Sorgenkind') uit eind jaren '70. Het zou me verbazen dat een LM386 voldoende stroom kan leveren voor de afbuigspoelen - deze verwacht een 8 ohm impedantie van een luidspreker te zien. De afbuigspoelen gaan waarschijnlijk een veel lagere impedantie hebben?

Misschien best even vermelden welk merk/type intercom u gebruikt en/of het schema ervan in de thread posten.

Revado, ik ken dat soort beeldbuisjes nog wel; zijn inderdaad geen standaard TV beeldbuisjes. Als ik me goed herinner was het een ontwikkeling van Sony. </off-topic>

Het juk een kwartslag draaien gaat bij deze buis niet simpel worden....

Die video schermpjes projecteren niet tegen de achterkant van het fosfor zoals een CRT tv of scoop, maar op een fosfordeel aan de achterzijde van het scherm.
De voorkant van de buis is transparant.
Dit even als toelichting voor Nonius.

Deze dingen zijn niet gebouwd om constant aan te staan dus of je er lang plezier van gaat hebben betwijfel ik.

Gevonden: de schakeling uit '273 Schaltungen' was nr. 135, door notabene Burkhardt Kainka en heette 'Videoskop' en diende precies om te doen wat u wilde: audiosignalen op een oude TV zichtbaar maken.

https://dn721809.ca.archive.org/0/items/273schaltungen/273schaltungen.…

Enigszins gedateerd, aan de germanium-torren te zien. Maar sowieso zijn KSB's gedateerd....

Fist things first; de spoelen in het afbuigjuk zouden geïsoleerd moeten zijn van de elektronica van de monitor?

Deze monitortjes zijn niet zeldzaam en verder vrij onbruikbaar, prima voor experimenten. Voor een audio toepassing zou ik een modern klass-D eindtrapje proberen, met een dikke 4 Ω weerstand in serie om het een soort stroombron te maken en alles tevreden te houden. H en V zijn overigens erg verschillend.

Bij dit soort toepassingen a la Elektuur werd vroeger een tweede juk los in de TV gelegd als vervangende zelfinductie om de flyback goed te laten werken. Een spoel kan allicht ook, maar zo een juk is een vrij vreemd ding imo (kern buiten de wikkeling, viervoudige draad), geen idee wat de eigenschappen daarvan zijn. Elektuur heeft als ik mij goed herinner zelfs een ontwerp met emmertjes gepubliceerd om er zo een meer bruikbare scope van te maken.

Ik heb nog wel een defecte Tegui telefoon liggen met zo'n zelfde buisje er in als TS wat wil testen.

Kan met een Arduino, hoef je ook niets aan die monitor aan te passen met alle risico's van dien.

https://forum.arduino.cc/t/tvout-oscilloscope/64042

Op vrijdag 17 oktober 2025 23:28:32 schreef nonius:
[...]

Hier heb ik geen ervaring mee, is het een kwestie van aansluiten op de ingang? heb ik er dan een nodig voor elk signaal? Horizontaal en verticaal?

[...]
Vaak wordt de LOPT (flyback trafo) aangedreven door de horizontale afbuiging. De horizontale afbuigingsspoel maakt een essentiëel onderdeel uit van dit circuit. Ik kan me voorstellen dat bij het loskoppelen van de H-afbuigspoel ook de flyback-schakeling/hoogspanning niet meer werkt.

Misschien, het is moeilijk te zeggen omdat het horizontale gedeelte uit beeld verdwijnt. Er schijnt licht van boven in het scherm, alsof de lichtbron zich net buiten beeld bevindt. Misschien is dit doordat de beeldbuis op een schuin schermpje projecteert. Door een vaste spanning van 6v te mixen in het verticale signaal krijg ik de verticale lijn iets meer gecentreerd (een tip van Deep Seek AI). Ik heb nog niet geprobeerd om vervolgens andere signalen op de H-afbuigspoel aan te sluiten om te kijken of ik nu (zichtbare) horizontale respons krijg.

"Er waren trucjes om de flyback te blijven laten werken."
Ik las inderdaad iets over zand weerstanden oid, die de belasting of impedantie van de beeldbuis imiteren.

"De afbuigspoelen zijn trouwens stroomgestuurd en hebben relatief veel stroom nodig (alhoewel het bij zo'n klein TV-tje een stuk minder zal zijn, uiteraard; en perfecte lineariteit zal voor uw toepassing niet zo belangrijk zijn)."

Het is bij deze kleine beeldbuis inderdaad minder maar het is niettemin de reden waarom ik het input signaal wil isoleren en versterken.

"Het zou me verbazen dat een LM386 voldoende stroom kan leveren voor de afbuigspoelen - deze verwacht een 8 ohm impedantie van een luidspreker te zien. De afbuigspoelen gaan waarschijnlijk een veel lagere impedantie hebben?"

Bij deze kleine beeldbuis werkt het met een lm386 op de verticale spoel.

"Misschien best even vermelden welk merk/type intercom u gebruikt en/of het schema ervan in de thread posten."

Het is de 510F CRT (CCIR) van Hanse electronics. Ik kon er (nog) geen schema van vinden, maar het model staat wel nog op de website van de fabrikant.

Lang geleden heb ik voor een jeugsoos een TV aangepast om audio te zien.
Veel is er niet aan de tv gewijzigd. Alleen de rasterspoel met of zonder uitgangstrafo van de rasterafbuigversterker werd gekoppeld aan een audioversterkertje van een paar watt. Audiosignaal toevoeren en ziedaar.

Bij afwezigheid van audio blijft er een horizontale lijn in het beeld, met een vrij hoge intensiteit, waardoor de beeldbuis op d lange duur zou inbranden.
Ik heb toen een luxe versie gemaakt, waarbij de beeldbuis afgeknepen stond bij afwezigheid van audiosignaal
Ik denk dat elke monitor met een beeldbuis simpel is aan te passen. De schema's zijn allang verdwenen. In de jaren 60-70 vond men het in de soos wel ludiek.

Op zaterdag 18 oktober 2025 09:43:35 schreef Roland van Leusden:
Kan met een Arduino, hoef je ook niets aan die monitor aan te passen met alle risico's van dien.

https://forum.arduino.cc/t/tvout-oscilloscope/64042

Ja inderdaad, maar dat is toch niet echt hetzelfde. Het is namelijk ook om esthetische redenen dat ik die oude hardware gebruik.

Maar die Arduino sluit je er wel gewoon op aan. Je gebruikt dan zelfs méér van je oude hardware.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (34%)]

Het is namelijk ook om esthetische redenen dat ik die oude hardware gebruik.

Tsja, die LM386 is een ic, netzo als de arduino. Als het om esthetische redenen gaat zou ik die afbuigspoel aansturen met een buis, zoals vroeger in een tv.

Beste @estebandito

Wil je bij het quoten ipv de "  " te gebruiken, het voortaan proberen zoals:
(Dan wordt je bijdrage veel beter leesbaar.)

start quote                                      eind quote (let op de / )

[quote][te quoten tekst[/quote]

De bovenstaande tekst wordt dan weergegeven als hieronder.

te quoten tekst

Daar doe je menig CO lid en de vele meelezers een plezier mee :)

PS.
Als je een bericht gaat quoten met de "quoteknop" kan je ook niet relevante tekst weghalen waarop je niet wil reageren. Dan komt het "automatisch" tussen de start-quote en eind-quote te staan.

Op zaterdag 18 oktober 2025 20:56:32 schreef Roland van Leusden:
[...]

Tsja, die LM386 is een ic, netzo als de arduino. Als het om esthetische redenen gaat zou ik die afbuigspoel aansturen met een buis, zoals vroeger in een tv.

In de TV zit een audioversterker, die je daarvoor kunt gebruiken.
Let er wel op dat de meeste zwartwit tv's en ook veel oudere kleuren tv's het chassis direct aan het lichtnet hadden, wat dus spanningvoerend was. In dat geval moet je de signaaltoevoer via een trafo doen, om je signaalbron vrij te houden van het lichtnet.

Hé, toevallig. Ik heb hier ook 2 van die dingen liggen maar dan van Sony.
/edit Staat op het zijlabel, op de beelbuis staat Hanse /

De connector rechts onderaan is 12v gnd gnd en video in (even uitzoeken of dit bij jou ook zo is.)
De connector links boven is voor 2 potmetertjes, contrast en helderheid.

Ze werken met een "standaard" videosignaal, 450 lijnen.

Ik heb er nog een stuk of 6 met meer electronica aan en andere connectoren.
Nog uit te zoeken (zal voor na mijn pensioen zijn :+ )
Ze komen allemaal uit video parlofoons.

Waarschijnlijk 625 (576i) lijnen bij 450 TVL? Anders is het geen standaardsignaal.

Standaard frequenties H15,625kHz V50Hz

Ik heb er zelf nog niets op aangesloten, liggen hier stof te vergaren, maar heb wel wat zotte ideen :)
Zal voor volgend jaar zijn, eerst de rest van mijn zooi eindelijk afwerken.

Zei hij.

Zo te zien zowel geschikt voor 625 lijnen (CCIR 576i) als 525 lijnen (EIA 480i), of dat zijn twee varianten van dit type monitor.

De horizontale resolutie bedraagt inderdaad 450 TVL, dat is het aantal wisselingen tussen zwart en wit wat je op 1 stukje van een beeldlijn ter lengte van de hoogte van het beeld gepropt kunt krijgen, soort van analoge pixels zeg maar en een tamelijk onhandige definitie als je wilt vergelijken met pixels (TVL moet je nog x1,33 doen om het totaal aantal wisselingen te krijgen op een 4:3 beeldbuis).

450 TVL is in elk geval behoorlijk goed. Meer dan je op zo'n klein schermpje nodig hebt.

Op zaterdag 18 oktober 2025 22:23:43 schreef eSe:

De connector rechts onderaan is 12v gnd gnd en video in (even uitzoeken of dit bij jou ook zo is.)
De connector links boven is voor 2 potmetertjes, contrast en helderheid.

Ze werken met een "standaard" videosignaal, 450 lijnen.

Ja dit is bij mij ook zo. En de connector met de grijs en witte draad is H en die met blauw en zwart is V

Op zaterdag 18 oktober 2025 21:47:58 schreef buzzy:
[...]In de TV zit een audioversterker, die je daarvoor kunt gebruiken.
Let er wel op dat de meeste zwartwit tv's en ook veel oudere kleuren tv's het chassis direct aan het lichtnet hadden, wat dus spanningvoerend was. In dat geval moet je de signaaltoevoer via een trafo doen, om je signaalbron vrij te houden van het lichtnet.

Deze kleine monitors zijn zonder audio. Ik heb hem uit een oude video-deurbel, er zat nog een extra pcb bij met een audiogedeelte voor de hoorn, maar die heb ik niet meer.

Op zaterdag 18 oktober 2025 21:47:58 schreef buzzy:
[...]In de TV zit een audioversterker, die je daarvoor kunt gebruiken.

Deze kleine monitors zijn zonder audio. Ik heb hem uit een oude video-deurbel, er zat nog een extra pcb bij met een audiogedeelte voor de hoorn, maar die heb ik niet meer.

[...]

[...]

Op deze manier?