Hey all, ik vroeg me af of iemand hier wat van kan maken?
Ik zit met een kookplaat die ik wil vervangen, naar mijn beste weten is deze aangesloten met een gewone stekker (omdat het om een 1-fase aansluiting gaat). Nu wil ik die vervangen met een nieuwe kookplaat die ook de optie heeft tot 1-fase aansluiting. Zie hieronder de foto's van de aansluiting van de nieuwe plaat, de meterkast groep, foto van de stekker (best mogelijk) en de handleidingen van beide.
Kan iemand mij vertellen of dit zo klopt en welke stroomkabel ik moet aansluiten op de nieuwe kookplaat - is dat 3x4mm2 of kan de 3x1.5mm2 hier ook op worden aangesloten en kan ik mijn huidige stekker hergebruiken.
Ik ben voor 90% zeker dat het 230V is vanwege de aansluiting van de huidige kookplaat (geen perilex stekker).
Enkelfasig kan, aansluiten zoals de eerste optie:
En afhankelijk van je plaat het vermogen beperken.
[Bericht gewijzigd door Sine op (13%)]
Op donderdag 23 oktober 2025 12:04:44 schreef Sine:
Enkelfasig kan, aansluiten zoals de eerste optie:[bijlage]
[bijlage]
Kijk aan, dank voor de verheldering! 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
En overweeg om een "kookgroep" aan te (laten) leggen, zodat je drie hokjes hoger kan met de vermogensbeperking....
Op donderdag 23 oktober 2025 14:34:21 schreef rew:
En overweeg om een "kookgroep" aan te (laten) leggen, zodat je drie hokjes hoger kan met de vermogensbeperking....
Als het geen huurhuis was had ik dat zeker gedaan 
Op donderdag 23 oktober 2025 12:04:44 schreef Sine:
Enkelfasig kan, aansluiten zoals de eerste optie:[bijlage]
[bijlage]
Je ziet bij dit soort aansluitschema's ook vaak de 1 fase oplossing tot 32A/7400W.
Dit wordt natuurlijk dikkere bedrading vanaf de groepenkast plus een 32 zekering maar ik zie mij zelf daar geen blauwe Ceeform wcd tussen zetten en direct op de kookplaat aansluiten moet je niet willen.
Zou dit voor andere landen in de EU of UK zijn?
Op donderdag 23 oktober 2025 14:36:10 schreef Artician:
Ik zou eerst ff overleggen of het mag, of hij (mee) wil betalen of het wil overnemen als je vertrekt.
Zóveel kost het toch ook niet, dat je je dat plezier/gemak wilt ontzeggen?
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
O.a. België.
Energieleveranciers/intercommunales maken in sommige regio's het steeds lastiger om een 3-fase aansluiting (3x25A/3x400V+N of 3x32A/3x230V) te bekomen.
1x63A integendeel is dan weer geen probleem.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Op donderdag 23 oktober 2025 14:56:34 schreef T-sec:
[...]Je ziet bij dit soort aansluitschema's ook vaak de 1 fase oplossing tot 32A/7400W.
Dit wordt natuurlijk dikkere bedrading vanaf de groepenkast plus een 32 zekering maar ik zie mij zelf daar geen blauwe Ceeform wcd tussen zetten en direct op de kookplaat aansluiten moet je niet willen.
Zou dit voor andere landen in de EU of UK zijn?
Onder andere in België. Voor het 'fornuis' zoals wij zeggen in België worden voor monofasige aansluitingen (40A hoofdautomaat) een 6# getrokken van de zekeringenkast naar een vaste aansluiting (neusdoos). Als beveiliging nemen we dan een automaat van 32A
Op donderdag 23 oktober 2025 14:36:10 schreef Artician:
ik snap nooit zo goed waarom mensen zich daardoor laten weerhouden.
Naast de automaat voor de kookaansluiting is nog ruimte, er kan dus makkelijk een dubbele automaat voor in de plaats. Kijk of je door de buis er nog twee draden bij kunt krijgen en in de keuken zet je een Perilex in plaats van de normale wcd.
De waarde van het huis vermindert daardoor niet, dus de verhuurder zal geen bezwaar maken. ik zou het ook niet vragen of melden, gewoon doen en ook geen vergoeding van de verhuurder vragen. Je vergroot je eigen gebruiksgemak en dat mag wat kosten.
Als ik de groepenkast zo bekijk zijn de groepen op 16 ampère afgezekerd en maakt dat de kookplaat niet op 1 fase aangesloten kan worden.
In het aansluitschema staat dat ook want voor 1 fase 230 volt dient de groep op 32 ampère afgezekerd te zijn.
Op donderdag 23 oktober 2025 16:24:36 schreef ronny530:
Als ik de groepenkast zo bekijk zijn de groepen op 16 ampère afgezekerd en maakt dat de kookplaat niet op 1 fase aangesloten kan worden.
In het aansluitschema staat dat ook want voor 1 fase 230 volt dient de groep op 32 ampère afgezekerd te zijn.
Volgens mij is die 32A alleen voor als je de kookplaat op vol vermogen (7,4kW) gebruikt en niet zoals ik ga doen op gelimiteerd vermogen (3,7kW), tenminste dat is wat ik er met mijn onderzoek van kan maken.
Op donderdag 23 oktober 2025 16:37:36 schreef RAAF12:
Toevallig heeft de verhuurder hier vorige week een fornuisgroep gemaakt, en een inductieplaat geplaatst. Van het gas af is het motto, maar de CV is nog wel gasgestookt. Ik kon ook 'gratis' fornuis kiezen maar niet gedaan i.v.m de ruimte. [bijlage]
Dat is het betere werk, mijn verhuurder is nog niet zo van het verbeteren van de woning (al mag ik niet klagen, geen gas en zonnepanelen zitten er al bij).
RAAF12
Golden Member
Dat scheelt al een stuk in de vaste lasten! Ik heb zo'n kookplaat gekregen van het merk Etna. Dat werkt goed met die tiptoetsen. De manual heeft het over 2 fasen. Ik ben niet bekend met nieuw installatiewerk maar steek er wel wat van op hier op de site. Misschien zwicht de verhuurder als je het zelf aansluit. Installateurs zijn duur en zijn vaak maanden volgeboekt. Er gaat zomaar 40% bovenop de prijs van het fornuis, heb ik uit eerste hand van een kennis dus zelf kopen en aansluiten is veel voordeliger! klik voor groter...
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op donderdag 23 oktober 2025 16:43:08 schreef Artician:
[...]
Volgens mij is die 32A alleen voor als je de kookplaat op vol vermogen (7,4kW) gebruikt en niet zoals ik ga doen op gelimiteerd vermogen (3,7kW), tenminste dat is wat ik er met mijn onderzoek van kan maken.
Als het kan, doe dat niet, je gaat het je beklagen.
Ik heb een 7.4kW inductieplaat, niet gelimiteerd, en ik heb quasi dagelijks een tekort aan vermogen als ik 3 of 4 zones gebruik.
Elke zone is instelbaar van 1 tot 18, ik stel vast dat de plaat begint te 'switchen' tussen zones als ik in totaal boven ca. 24 kom.
Bvb. vlees braden op stand 12, aardappelen koken op stand 9, groenten en saus elk op stand 4 (totaal 29), en de miserie begint...
Het vlees pruttelt intermittent i.p.v. te braden, de aardappelen koken intermittent, alles warmt intermittent...
De enige oplossing die ik actueel zie is de verschillende gerechten sequentiëel bereiden (met het nadeel dat sommige dan nagenoeg lauw aan tafel komen...).
Met 3.7kW ga je 2 zones op redelijk vermogen kunnen gebruiken, of meer zones met sterk verminderd vermogen.
Mijn volgende inductieplaat wordt met 100% zekerheid een 11kW model en liefst een 6-zone model, al moet ik daarvoor ingrijpende aanpassingen doen aan onze elektrische installatie.
Alleen al hierdoor mis ik een gasfornuis (geen stadsgas beschikbaar hier), altijd het volle vermogen beschikbaar.
Op donderdag 23 oktober 2025 17:33:20 schreef Turbokeu:
De enige oplossing die ik actueel zie is de verschillende gerechten sequentiëel bereiden (met het nadeel dat sommige dan nagenoeg lauw aan tafel komen...).
Dat lauw op tafel kun je voorkomen door de pan op stand 1 of 2 op temperatuur te houden.
Mijn ervaring met een 7,4kW vierpits inductiekookplaat is zeer positief. Ik kom nooit meer vermogen tekort vergeleken met een standaard gaskookplaat.
Een pan water kookt voor mijn gevoel dubbel zo snel op de een na grootste pit, en als ik m'n wok gebruik is het geluid van de sissende groente in de pan oorverdovend op vol vermogen op de grootste pit.
Hij begint wel traag te PWM'en als een pannetje rijst zachtjes staat te koken. Je ziet de bubbeltjes met tussenpozen van een seconde ontstaan. Dit heeft echter geen invloed op de kooktijd of het eindresultaat bij rijst of groente. Wil je dit vermijden dan pak je een pit die verder terug te regelen is zonder te pwm'en. Dit vind ik geen 'net' ontwerp, maar ik stoor me er ook niet aan.
Ik zou eens kijken of dit bij jou niet ook het geval is in plaats van dat ie op vermogen in de knoop zit, Turbokeu.
Als je wel echt op vermogen vastloopt, overweeg dan om je aardappels of groente in de magnetron te stomen. Ik stoom mijn aardappels in de schil. Dat gaat sneller dan koken en is erg lekker. De magnetron is veel 'misbruikt' in de jaren 80 (tot vlees bereiden aan toe, brrrrr) maar heeft daadwerkelijk voordelen op culinair gebied, voor specifieke bereidingen. Ik gebruik 'm ook om 'dichte' groente te blancheren voordat ze de wok in gaan, zoals broccoli. Een minuut er in, en dan in de wok.
Meer dan twee zones tegelijk gebruik ik zelden. Er zit wel een begrenzingssysteem in, dat vermoedelijk ingrijpt als de grote pit maximaal staat en je daarbij een kleine pit inschakelt. De pitten zijn per twee 'gekoppeld'. Maar de grote pit gebruik ik in principe slechts kort maximaal. De boel brandt direct aan zodra je ook maar een minuut stopt met roeren. Ik heb nog nooit zo snel zoveel hitte in een pan kunnen krijgen.
Volgens mij zit ik meestal op hooguit 5kW aan vermogen, meer dan dat zie ik nooit op m'n P1 monitor als piekverbruik staan.
Het enige waar ik nog steeds van baal, is dat er niet doodnormale draaiknoppen op zitten. Ja, makkelijk schoon te maken en de tiptoetsen werken wel gewoon, maar toch vind ik het minder prettig.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op donderdag 23 oktober 2025 17:33:20 schreef Turbokeu:
[...]Als het kan, doe dat niet, je gaat het je beklagen.
Ik heb een 7.3kW inductieplaat, niet gelimiteerd, en ik heb quasi dagelijks een tekort aan vermogen als ik 3 of 4 zones gebruik.
Elke zone is instelbaar van 1 tot 18, ik stel vast dat de plaat begint te 'switchen' tussen zones als ik in totaal boven ca. 24 kom.
De onze (een 7,8 kW model geloof ik) doet dat sowieso al bij gebruik van 1 plaat. Ik dacht ook dat het ding zou moduleren en de puls/pauze tijd zou wijzigen (er zullen vast platen zijn die dat doen) maar ook bij gebruik van 1 plaat op halve kracht hoor je aan het gebrom duidelijk dat het een grove amplitude modulatie is, met een aan/uit verhouding die wijzigt naarmate je de knop verder opendraait.
Maar zet je een andere plaat aan, dan wijzigt het gedrag wel iets, maar niets noemenswaardigs.
Echter gebruik ik zelden 2 pitten tegelijk op volle kracht. De aardappels gaan eerst op volle kracht, zodra die koken gaan ze naar 9 (van de 18) en gaat het vlees op 12 of zo. Na pakweg 6 minuten koken van de aardappels gaan de groenten op volle kracht aan tot het water kookt.
Volgens mij is het hoogste verbruik hooguit 5 kW of zo, tenzij je twee platen tegelijk op volle kracht zet, dan zal het een iets ander verhaal zijn, maar dan hangt het er weer vanaf wélke plaat, want ze zijn per 2 gescheiden: de linker platen zitten op 1 fase, de andere 2 op de andere fase en de oven op de derde fase.
@ Ledlover, ook hier positieve ervaringen
daarom hebben mijn ouders lang gezocht naar een plaat met draaiknoppen: bij 1 bedrijf hadden ze die zelfs niets eens meer en bij menig ander bedrijf was het vaak een kwestie 'waarom zou u dat willen?' Tja, dan moet je net bij m'n ouders zijn, die staan dan gewoon op en gaan naar een andere zaak.
Ik had enorme mazzel dat ik exact hetzelfde model kookplaat op Marktplaats kon scoren voor een leuke prijs voor in m'n eigen appartement. Ik heb het ook niet op tiptoetsen namelijk (twee keer meegemaakt, 1 keer in een vakantiehuis en 1 keer in het huis van een collega die op vakantie was en waar ik op het huis en de huisdieren paste, maar ik wist meteen weer waarom ik geen tiptoetsen wou...
Een vriendin van mij heeft een keramische kookplaat van haar pa gekregen en goeiedag... dat valt tegen als je inductie gewend bent!
RAAF12
Golden Member
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 23 oktober 2025 17:00:02 schreef RAAF12:
Dat scheelt al een stuk in de vaste lasten! Ik heb zo'n kookplaat gekregen van het merk Etna. Dat werkt goed met die tiptoetsen.
Oh! Dat is nieuw voor mij. 
Stel je wilt iets anders doen dan koken. Appeltaart maken bijvoorbeeld. En terwijl er appels geschild worden wil je het deeg uitrollen op de mooie vlakke glasplaat.
Om te voorkomen dat het ding allerlei dingen gaat doen en gaat piepen en zo, zet je hem op slot.
Vervolgens ga je met je deeg op de glasplaat aan de slag... En dan?
Bij mij gaat ie dan "foutcode F0E0" lopen roepen en piepen.
RAAF12
Golden Member