Hoi Allen,

Ik heb een bijzonder probleem met mijn Beckman HD110.
Als ik gelijk of wisselstroom meet geeft hij exact de helft aan van wat het zou moeten zijn. Een ander meter met dezelfde kabels geeft wel de juiste waarde aan.
Verder kloppen de weerstand metingen wel precies.
Er zit een nieuwe batterij in.

Als iemand een idee heeft wat het zou kunnen zijn, graag!

Groet, Marcel

Is dat op alle bereiken van de spanningsmeting.
Heeft de DMM het ervoor het wel goed gedaan?

Heb je ook andere meetsnoeren geprobeerd.

Er zit mogelijk ergens een spanningsdeler want een meet IC kan meestal niet meer dan hooguit 15V aan. Die weerstanden zou ik eens testen. Kijk ook of er ergens protectie zit die bv half short is. Ik heb dat bij een MOV gehad. Boven een bepaalde spanning ging hij geleiden. De fout moet vlak voor de meetingang van het DMM IC zitten, waarschijnlijk gebruikt weerstand een eigen spanningdeler want anders zou 1 van de ranges moeten kloppen.

Doet hij dit op alle bereiken?

Weerstand en stroommeting gebruiken ook het DC volt bereik (AC ook na gelijkrichten) dus de uiteindelijke volt meting werkt. Ik gok op een gezamenlijke weerstand voor de verschillende ranges ergens na het gelijkricht deel van AC dus na de range/function schakelaar.

Dat is al een ouwetje

[Bericht gewijzigd door fred101 op (14%)]

Bedankt voor je snelle respons!

Ja, ik heb ook andere snoeren geprobeerd en het vreemde is dat ze alle bij een andere meter wel goed werken. Verder gaat weerstanden meten wel goed.

Ik heb een aantal DC spanningen geprobeerd en ook AC uit het lichtnet. Alles precies de helft van de waarde.

Ik heb hem gekregen van een vintage audio verzamelaar die er ook mee gewerkt heeft. Sinds ik hem heb meet hij de helft bij spanning.

Maak eens een foto van de binnenkant.

Ja, het is zeker een ouwetje, past goed bij de vintage audio waar ik aan werk.

Ik heb het diagram nog gevonden

Als je een andere DMM hebt dan kan je die gebruiken om de interne weerstand van deze DMM te meten. De te meten DMM hoeft dan enkel aan te staan en vast op een bereik te staan. Deze heeft enkele vaste bereiken en dan kan je voor elke bereik gewoon de weerstand meten met een andere DMM.

Het zou mooi zijn als je een spanning kleiner dan 200mV kan aanbieden dan zit er zo goed als geen extra weerstand tussen.

Zo te zien gebruikt de weerstandsmeting ook de 200mV ingang. Daar staan dan in het schema bij de schakelaars in de meter steeds ohms bij geschreven.

Wijkt 'ie op alle AC/DC bereiken hetzelfde af? (ook het 2VDC bereik?)
Iets duidelijker schema:

Ik zou denken een doorgeslagen C6 maar dan zou weerstand ook af moeten wijken. Die hele weerstand deler werkt naast volt ook voor stroom en weerstand. Ik heb altijd moeite met schemas met veel schakelaars vooral als je niet zeker bent welke wanneer schakelen.

En hierbij de foto's van de binnenkant, Er zitten 2 printplaten op. Dit zijn de foto's van de grote

En de kleinere plaat waar ook de draaischijf op zit

Wijkt het 2VDC bereik ook af?

Ik heb net even een 1,5V batterij doorgemeten en ook hier exact de helft van wat het zou moeten zijn. De andere meter meet gewoon 1,6V

Bedankt voor het betere schema Arco!

Ik zou in ieder geval alle composiet weerstanden doormeten en/of vervangen: die verlopen altijd sterk in waarde.

Wat ik zou doen is eerst alle schakelcontacten van de draaischakelaar goed schoonmaken en licht invetten.
Daarna kijken of de meter goed werkt op alle standen.

Ik heb nog een paar weerstanden doorgemeten. Het is lastig te zien welke welke is maar ik heb R6 gevonden op precies 270ohm. De weerstand ernaast waarvan ik verwacht dat het R10 is geeft 1600ohm. Die zou eigenlijk 750 moeten zijn. Het zijn de 2 op de hoek van de kleine plaat (de bruine). Dat is het misschien wel....

Precies de 2 die je aangaf Arco. Ik denk dat dat R6 en R10 zijn

Schoonmaken en invetten zal ik ook zeker even doen

Ik heb even de kleurcodes gecheckt en de bovenste composiet is 270 gemeten en hoort 240 te zijn. De onderste is 1,6 en hoort 2,0 kohm te zijn. Ik zal de rest ook nog even checken

Ik zou beginnen met S6B en R8 controleren. En wat is RV1 voor een 'dinges'?

De vr diodes lijken mij zeners te zijn daar andere diodes met cr worden geduid. Het kan dus zijn dat een van die 'beveiligingszeners'(?) ooit eens een 'klapper' hebben opgevangen.

Het is mij verder ook niet duidelijk of van de processor en ad converter er misschien nog geschakeld wordt met referentie spanningen.

[Bericht gewijzigd door harry64 op (68%)]

De onderste is 1,6 en hoort 2,0 kohm te zijn.

Je meet in het circuit en dan meet je alle weerstanden.

Mijn eerdere vraag as om de met een andere DMM deze aan te sluiten op de gele DMM.
Dmm1 zet je dan op weerstand en de gele DMM zet je aan en je meet dan de weerstand van alle spanning bereiken.
Het zou mooi zijn als deze waarden ook in de datasheet staan.

Daarnaast of je nog aan 150mV oid wil meten.

Deze meter lijkt te zin opgebouwd rond een 3,5 digit DMM ic dat zelf alleen maar 200mV kan meten. Onder de 200mV zitten er geen deler weerstanden tussen en de ingangsweerstand van R1 2k ohm.

Die hele weerstand deler werkt naast volt ook voor stroom en weerstand. Ik heb altijd moeite met schemas met veel schakelaars vooral als je niet zeker bent welke wanneer schakelen.

Ik zie schakelaar met ohms erbij staan. En dat lijkt wel te kloppen met de weerstandsmeting.

In de stand ohm gaat er eerste een stroom door een 240 ohm weerstand naar de banaanbus V/Ω. Vanaf hier gaat de te meten spanning eerst via R1 van 2k ohm en daarna via de schakelaar ohms verder helemaal buiten de spanningsdelers om.

Ik denk dat het hier ergens moet zitten want daar komt het signaal van zowel AC als DC en als daar het signaal maar half wordt gemeten is dat geldig voor elke range. In de grote deler kan niet want dan zouden er teveel weerstanden precies gelijk in waarde zijn verlopen.

Een wilde gok, R8 omdat S6B niet schakelt? Mogelijk dat bv R8 alleen voor weerstand of voor de rest wordt gebruikt. Iets in die hoek. Als het de "Vref" was (ik denk bij die instelpot) dan had dat ook weerstand moeten beïnvloeden.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (29%)]

R8 is ook weer gemeenschappelijk in de weerstandsmeting.

Maar als TS nu gewoon even de interne weerstand van de meter meet en dat vergelijkt met wat het moet zijn volgens de datasheet kan je denk ik wat meer gericht gaan zoeken.