Ongeveer drie jaar geleden heb ik een Bosch-koelkast gekocht bij MediaMarkt. De garantieperiode was twee jaar. Na twee jaar en drie maanden stopte de koelkast met koelen en ging het alarm af.
Na enig onderzoek ontdekte ik dat de inverter-unit defect was. Ik heb via Bosch een nieuwe inverter gekocht en vervolgens werkte de koelkast weer goed.
Nu, zeven maanden na de vervanging van de inverter, is de koelkast opnieuw gestopt en blijkt de inverter weer kapot te zijn. Ik heb contact opgenomen met Bosch om te informeren naar de garantie van de inverter (type Embraco FMXY/A). Zij vertelden mij dat er geen garantie geldt, omdat ik de vervanging zelf heb uitgevoerd.
Als een monteur van Bosch zou komen, kost dat 140 euro voorrijkosten plus 13,60 euro per 6 minuten arbeid, en de prijs van een nieuwe inverter is ongeveer 80 euro. In totaal zou de reparatie waarschijnlijk tussen de 350 en 400 euro kosten, wat bijna de helft is van de prijs van een nieuwe koelkast.
Daarnaast vertrouw ik er niet op dat een nieuwe inverter dit keer wel goed zal blijven werken.
Ik ben elektrotechnisch ingenieur en heb op internet gezocht hoe ik de inverter zelf kan repareren, maar de schema’s die ik online vind komen niet overeen met het model dat ik heb. Heeft iemand hier misschien ervaring mee of advies?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Plaats eens een foto van het PCB.
Voedingspanningen aanwezig op bv IC's en elco's ?
Zekering gecontroleerd?
IGBT's / mosfets / diodes getest?
Verbrande/ontplofte onderdelen?
Heb je (de)soldeer gereedschap en een multimeter ?
Een video die uitlegt hoe dit soort inverters werken. https://youtu.be/Up5fK9-H4IQ?si=mJbYJKwsT-OczBY8
Beste Fred,
De IGBT's / mosfets / diodes getest. werken goed.
de 350 v is goed en de 5 v is goed , op de enige condensator is 15.5 volt aanwezig.
de klein condensator is goed
Maar ik weet niet waar ik de18 volt kan zien?
Roland11
Golden Member
Weet je wel zeker dat de inverter defect is, en niet iets anders?
En deze inverter heeft geen IGBT module of losse IGBT's?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sorry, ik was vergeten de andere kant te sturen.
Ik heb een multimeter en een soldeerbout, en ik heb goede ervaring met elektronica.
Hoe kan ik weten of de inverter kapot is? Nadat ik de inverter had vervangen, werkte de koelkast namelijk weer goed.
Ook heb ik de spanning gemeten op de punten die met de compressor zijn verbonden, maar daar stond geen spanning op.
Ik heb de compressor aangeraakt, maar die werkte niet.
Is er iets wat ik nog kan controleren? Kan dit misschien de reden zijn dat de koelkast niet werkt?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Je had er niet aan moeten zitten, je had nog garantie. Een koelkast moet écht wel meer dan 2,¼ jaar meegaan.
Meer info op Consuwijzer.
Nu zit je op de blaren.
Dat verhaaltje van Bosch lijkt me discutabel. Als je als volleerd technicus zoiets doet, heeft Bosch geen poot om op te staan. Anders misschien ook wel niet, maar dat is écht voer voor juristen.
Belletje naar een rechtsbijstandverzekering kan je mss van advies voorzien.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zijn ic's/drivers van IR, maar type is niet te lezen.
Dit soort laserprint is alleen bij vlakke(re) lichtinval goed te lezen...
Ik heb de tweede inverter uit de koelkast gehaald, maar deze werkt ook niet.
Ik heb de inverter op de compressor aangesloten en de spanning gemeten, maar er stond geen spanning op.
De compressor doet niets."
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
1: doet de compressor iets van geluid bij start? Een klein tikje of drg? Niet makkelijk vast te stellen. Een compressor wordt niet zomaar aangestuurd. Soms duurt het 5 a 10 minuten vooraleer er gestart wordt.
2: wat is het type nr. Liefst een goto vh typeplaatje. Mss dat de compressor manueel aangestuurd kan worden. Dat moet wel iemand anders doen want voor naar de compressor te luisteren moet je wel je oor erop of bijna erop houden.
3: De 3 igbt (6 stuks) uitgangen meet je uit door ze onderling met een ohmmeter te vergelijken. Wel eerst zien dat de spanning vd dikke elco weg is!! #knal of #auw
De 8-pins IC's zijn zo te zien de IR2304 van (inmiddels) Infineon:
infineon-ir2304-datasheet-en.pdf
Check R519 ook even, als er iets kortgesloten is kan die ook weleens open zijn geraakt. Die zou 30mΩ moeten zijn, dus op je multimeter in essentie een kortsluiting.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (52%)]
benleentje
Golden Member
Dat verhaaltje van Bosch lijkt me discutabel. Als je als volleerd technicus zoiets doet, heeft Bosch geen poot om op te staan. Anders misschien ook wel niet,
Ze leveren reserve onderdelen aan iedereen en dan zit er op die onderdelen toch ook garantie.
Maar het opnemen tegen iemand die groter is dan jouw is moeilijk.
En wat kan je verkeerd doen aan het vervangen van een printplaats alles zit met stekkers.
Normaal kunnen ze al het moet op de TD bij bosch ook wel zien of een klant het verkeerd heeft aangesloten of dat het gewoon een fout in de PCB is.
Ik ben elektrotechnisch ingenieur en heb op internet gezocht hoe ik de inverter zelf kan repareren,
Het repareren van elektronica is een vak apart wat je ook moet liggen. Het wil niet automatisch zeggen dat als je goed bent in het ontwerpen je ook goed bent in repareren.
Meestal zijn het de elcotjes, die kleine grijze tonnetjes en de X2 serie condensators. De Inverter kan je NIET los dus zonder compressor starten, dan staakt de processor door Underload. Daarnaast moet de print een PWM signaal van de koelkast electronica ontvangen om start te kunnen uitvoeren en op welk vermogen
Beste Benleentje,
Je kunt contact opnemen met Bosch en uitleggen dat je zelf een omvormer hebt gekocht en vervangen. Vertel dat deze ongeveer zeven maanden goed heeft gewerkt, maar daarna defect is geraakt. Geef aan dat je graag een nieuwe omvormer wilt ontvangen zonder extra kosten, omdat het apparaat nog onder garantie valt.
Als Bosch daarmee akkoord gaat, zou ik dat enorm waarderen. En als ze akkoord waren gegaan, had ik de omvormer natuurlijk al vervangen — dat lijkt me immers beter dan te moeten zoeken naar een reparatie.
Wat was de gemeten waarde van R519 ook alweer?
De spanningen op de IC's lijken te kloppen met een inverter die niet draait.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (47%)]
Ik snap niet hoe je bij die kosten komt
Als je op de site van bosch kijkt zie je dat in het 3de jaar 75 % korting wordt gegeven op de totale reparatie.
Dan heb je ook 2 jaar garantie op de reparatie
benleentje
Golden Member
Op vrijdag 31 oktober 2025 19:17:40 schreef Issa:
Beste Benleentje,
Ik bedoel enkel dat het zo zou moeten werken.
Op vrijdag 31 oktober 2025 21:15:10 schreef Issa:
de value van de resistence R519 is 0 om
OK, die is dan nog wel goed. De IGBT's zijn dan waarschijnlijk ook nog wel OK, maar meten is (zeker) weten.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
De meeste metingen die je nu doet zijn waardeloos omdat de inverter en de rest niet werkt zonder sensor en motor aangesloten, dus hou daar rekening mee.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
kans is groot dat het een losse soldering is, dat komt bij die inverters met rohs tin wel meer voor. heb er van de zomer nog 1 nagesoldeerd die ineens af liet weten bij 35 graden.