Op vrijdag 31 oktober 2025 13:08:43 schreef bprosman:
Ik weet dat het hier voor velen een vies woord is maar ik gebruik inmiddels al een paar jaar Microsoft Onedrive. Draait op iedere PC/laptop, en als ik van laptop wissel, of van PC heb ik gewoon de laatst bijgewerkte bestanden.
[...]
Een NAS is leuk, gebruik ik zelf ook, totdat je huis afbrand of bij een inbraak meegenomen word.

NAS is geen backup, RAID ook niet overigens.

Je zult altijd een backup buiten de deur moeten hebben wil je het echt goed doen.

De 321 regel is daar een goede houvast voor.

The 3-2-1 backup rule is a data protection strategy that requires three copies of your data, stored on two different types of media, with one copy kept off-site.

En denk ook vooral niet dat clouddiensten de oplossing voor al je problemen zijn. Zowel MS en Google hebben al verschillende accounts gesloten (MS 50.000 in 2020) omdat er niet aan hun "terms of service" zou worden voldaan.
Wat dat wilt zeggen mag je zelf verzinnen, beide partijen geven geen verdere uitleg en je data is onherroepelijk niet meer bereikbaar.

Even zoeken en je komt meerdere gevallen tegen:
https://tweakers.net/reviews/9094/account-geblokkeerd-wat-nu.html
https://www.reddit.com/r/microsoft/comments/15bkzik/unfortunetely_i_lo…
https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/14my819/google_just_term…

Dus vertrouw ook vooral niet 100% op de cloud als je data je lief is. Het is hooguit een mooie optie om aan de '1' van 321 te voldoen "with one copy kept off-site"
Voordeel is dat je het vanuit je NAS geautomatiseerd (en versleuteld!!) naar zo'n service kunt schrijven.
Of andersom natuurlijk als je dan toch met alle geweld onedrive moet gebruiken, (laat een NAS) periodiek snapshots maken van die opslag.

Ik zou het anders formuleren: Een NAS, RAID of clouddienst zijn geen backups.

Op maandag 3 november 2025 13:04:51 schreef maartenbakker:
Ik zou het anders formuleren: Een NAS, RAID of clouddienst zijn geen backups.

Nou ja, ik zou zeggen dat hangt af van hoe je het inricht. Zo is RAID bedoelt om uptime/beschikbaarheid te vergroten, dat is dan de bedrijfsmatige benadering. In de privé situatie is het maar wat makkelijk als er van de gespiegelde hdd's er ééntje uitstapt je er een nieuwe indrukt en de zaak is geregeld. Maar wat heb je geregeld voor als beide hdd's einde oefening zijn is dan de vraag...

Of je nas ontploft, of iets gebeurt waardoor data verminkt / verwijderd wordt. Je hangt zelf bijvoorbeeld de lompe Harry uit en drukt *del* bij bestanden die je toch echt nog nodig had.

@Maarten,
NAS of Cloud is geen garantie voor databehoud, daar hoort in beide gevallen een stuk backup bij.

[Bericht gewijzigd door Sine op (22%)]

Dit topic is nu ineens naar de koffie corner verplaatst.
Echter TS Fcapri heeft geen membership, dus ziet zijne igen topic niet meer.

Ik weet neit wat de aanleiding was van de verplaatseing (misschien omdat eht nu over netwerken en NAS drives gaat, maar heb niet alles gelezen) echter best wel interessant om TS hier even in te lichten.