Voordat ik de mouwen opstroop en de boel uit elkaar haal, wil ik graag wat informatie verzamelen.
Ik heb een Miele H4020BM inbouw combimagnetron en hoewel het een relatief eenvoudig apparaat is, voldoet het. Alleen is de magnetronfunctie uitgevallen: de ovenfunctie werkt nog perfect, maar in magnetronstand gaat het lampje aan, de ventilator draait, alleen wordt er niks warm. Verder geen geluid hoorbaar zoals ik bij een andere magnetron wel gewend ben: bij het inschakelen van de magetronbuis hoor je kort een soort "Boeng" geluid, dat gebeurt bij die Miele niet (meer). Eerlijk gezegd is het al een aantal maanden sinds het uitviel, ik kan me niet meer herinneren hoe de Miele klonk toen het nog wel werkte.
Valt er op afstand iets te zeggen over mogelijke oorzaken? Bijvoorbeeld: magnetronbuis defect of zekering defect of ... afijn ik hoor het graag. Alvast dank.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Dei 'Boeng' zal het inschakelen van de transformator wel zijn, waarschijnlijk. Dus als je dat niet meer hoort is de zekering defect. (Dat kan spontaan, maar waarschijnlijker is er dan iets met de deurschakelaars mis).
Maar... Het kan ook een invertermagnetron zijn, die maken minder/ander geluid. (De magnetron alhier doet een soort 'Bzzrt', geen 'boeng').
Magnetrons zijn wel typisch dingen die je als normale sterveling niet zomaar hoort open te schroeven, vanwege de hoogspanningscondensator die ook met de stekker er uit nog gevaarlijk kan blijven. Idealiter vind je een servicemanual, zodat je alvast weet waar 'ie zit en hoe je 'm veilig ontlaad.
Zo lang je nergens aan zit kun je wel gewoon kijken, maar dus ook bij het er af tillen van de kap uitkijken dat je niet met je vingers onder de kap door iets raakt.
De echte magnetronexperts zullen zo wel langskomen 
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Eenvoudige dingen. Houdt rekening met de dodelijke spanningen!! Ben je bekend met de basics ve magnetron lay out?(schematisch)
Zoek een zekering intern. Soms op de print. Soms elders. Meet of er 230 op de primaire vd trafo komt.
Een schema zou handig zijn. Is hij zo oud dat er onder het deksel nog 1 zit of is hij jonger dan 15j?
Ik zal zeker voorzichtig zijn. Hoe oud het ding is weet ik niet, het zou wel eens ca. 15 jaar kunnen zijn. Misschien kom ik wel iets tegen als ik 'm ga openmaken, maar voor ik daaraan begin, hoop ik meer te weten te komen.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ik weet niet in hoeverre je bekend bent met een magnetron maar ik zal snel even de basics uit de doeken doen.
Er zit een vette (joekel) trafo in waar je niet naast kunt kijken. Primair krijgt die 230vac als de magnetron aangestuurd wordt. Secundair heeft die meer dan 1000v zonder stroombeperking. Dus de spanning zakt niet in bij aanraking zoals bij een oude TV. 1 zijde zit aan de omkasting wat maakt dat de hoogspanning tov de aarding zit. Levensgevaarlijk bij zelfs maar met een geïsoleerde schroevendraaier er naartoe wijzen. De secundaire kant gaat naar een diode die met de aarding (kast) verbonden is en naar een condensator 1uF2100V. Vandaar gaan 2 draden naar de magnetron (een ijzeren doos met koelribben waar een ventilator op gericht is.
Ik raad je aan om metingen te doen met ofwel de primaire vd trafo los. Zodat er gevaar is voor hoogspanning of met klemmetjes op de multimeter zodat je tijdens tests ver weg bent met je handen.
Over de condensator zit een 10Mohm weerstand. Deze zorgt er voor dat de hoogspanning traag ontlaad na uitschakeling. Na een seconde of 30 is het meestal veilig. Wat ik altijd doe is iets (bv een draad) aan de kast houden (aarding/omkasting) en daarmee de hoogspanning aantikken. Dit ter verzekering dat er niets van lading is. Ik raad je dus aan ergens tss de kast een ontblote draad te schroeven. Deze kun je altijd laten zitten tijdens de tests. Met het uiteinde kun je na 30 seconden dat de stekker uit het stopkontakt is nog eens even tegen de magnetron stekkertjes contact geven. Gezien deze draad reeds aan de kast hangt ben je veilig deze draad te hanteren.
Het is dus vooreerst zaak om uit te zoeken of het probleem zich aan de primaire kant bevind (deurcontact, zekering, thermische veiligheid...) of secundair (Diode, condensator, magnetron). Of beide. De primaire zekering kan bv stuk zijn door een defecte kortgesloten diode. Maar vooreerst moet er dus primaire spanning zijn.
Effe het schema uitleggen:
Z1 is de inkomende spanning aan het snoer. L is de lijn spanning (meestal bruine draad) die naar 1F66 en 2f66 gaat. Beide deurcontacten. Cruciaal dus. Vandaar gaat het naar de L zijde vd trafo via F1/2. Een thermische veiligheid die aan de zijkant vd magnetron zit. (moet nul ohm geven met de ohmmeter).
De N Op Z1 gaat via de keuzeschakelaar (contactpunten 5-5a) Naar de inschakelvertraging print. Daarop zit vooreerst een 12A zekering. Meet ook de vette (joekel) van een vermogenweerstand (R34) eens na die op die print zit. De waarde staat erop geschreven. Ik verwacht iets rond de 20-40 ohm.
Relais 7 op die print is de inschakelstroombeperker. Deze gaat eerst aan en een halve seconde daarna gaat relais 6 aan. Dit uiteraard na het starten vd magnetron functie.
Er staan tss F8 en De 2 relais nog 2 extra deurcontacten geschakeld.
Er staat dus behoorlijk wat van componenten tss het snoer en de trafo. Maar uiteindelijk is het allemaal basic spul.
Stel dat de zekering stuk is dan zou het kunnen dat deze terug stuk springt. Het is dan de bedoeling dat we verder diagnosticeren. Het zal dan gaan over een defect deurcontact (koevoetbeveiliging) of een defecte hoogspanning.
Veel succes!