benleentje
Golden Member
Ja dat was de beschermplaat een veerring achter een lager ziet er anders uit.
En is ook exact even groot als het lager.
Dit word soms gebruikt zodat het anker niet te star in de behuizing zit
[Bericht gewijzigd door benleentje op (39%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dus: "lager stuk, koop een nieuwe".
D'r zat een "ZZ" in. RS schijnt beter te zijn tegen "stof en vuil" wat in het binnenwerk kan komen. Voor mijn fiets werd mij aangeraden om RS te nemen.
Maar voor een maaimachine denk ik dat RS mogelijk een toerental-maximum heeft waar je overheen kan gaan. Mijn fiets heeft een max van iets van 250 RPM. (=4 omw/sec => 9m/s = 31km/u).
Edit: even googlen/AI vragen: Schijnbaar zitten de RPM limieten VEEL hoger. Die maaimachine draait max 3000 RPM, en ik krijg limieten van 15000 RPM en hoger te zien.
[Bericht gewijzigd door rew op (18%)]
De veerring heb ik niet gefotografeerd, maar het leek alsof de veerring deuken in de beschermplaat van het lager had gemaakt. Mogelijk zaten die deuken er al van in het begin in, wie zal het zeggen...
De afmetingen van het lager zijn 40mm buitendiameter, 17mm asdiameter en hoogte van 12mm.
Ik ben het nu aan het spoelen in IPA en het lager kan nu soepel draaien.
Ik ben 100% akkoord dat het lager (of zelfs beide lagers) vervangen de veiligste en beste optie is. Alleen heb ik geen lagertrekker of iets dergelijk en zal ik het lager met een Dremel voorzichtig moeten doorslijpen om het van de as te krijgen.
Ik heb hier een bevriende garagist om de hoek wonen die dat waarschijnlijk snel geregeld krijgt maar dan komt de economische realiteit bovendrijven. Die doet dat weliswaar voor niks, maar je geeft die al gauw twintig euro voor de moeite... Ik doe ook al wel eens iets voor hem met elektronica en dat regelen we dat ook zo...
De huidige grasmachine heeft meer dan 10 jaar geleden minder dan 100 euro gekost en je hebt nu al een nieuwe voor 130-140 euro. Dat wil zeggen dat ik niet veel geld kan spenderen aan de herstelling. Het is ook niet voor mezelf, maar voor de buurvrouw. Anders kon ik er nog wel mee leven. Ik heb haar net nog gesproken en zij is meer geneigd voor een nieuwe machine te gaan dan nog wat geld aan deze machine uit te geven...
Nu is de CO2-uitstoot van het verschroten van deze machine en de productie van een nieuwe significant. Dat allemaal omdat het te goedkoop is geworden om te herstellen. Als het om renovatie van gebouwen gaat daarentegen, dan komt het tegenwoordig niet meer aan op 10.000 euro meer of minder om toch maar de laatste grammetjes CO2-uitstoot eraf te krijgen.
Je hebt een "6203" nodig, zie bijlage.
Kijk ook even onderaan voor de afdichtingscode.
Deze koopt en verkoopt lagers zijn vaak magazijnvoorraden die hij opkoopt.
https://www.lagerboer.nl/search/?search=6203
Lager verwijderen, deels.
Lagerkooi op 1 plek doorboren of lospeuteren en verwijderen.
Kogels naar 1 kant schuiven, buitenring wegpakken.
Binnendeel eventueel met dremel inslijpen, daarna met beitel en hamer splijten.
Veiligheidsbril gebruiken !!!
benleentje
Golden Member
En als je met dremel of slijptol door de lagerschaal in de as gaat maakt dat ook niets uit. Het nieuwe lager zit er dan nog net zo goed op.
Maar beter is om de as zo min mogelijk te beschadigen.
Zelf val ik soms een lager direct aan met de slijptol en slijp eerst de buiten ring door op 2 plaatsen en dan de binnenring.
Hartelijk dank voor de links, de prijzen vallen wel heel goed mee. Ik ben helaas niet zo goed thuis in dit wereldje.
Nog een vraagje, hoe krijg ik een nieuw lager weer op de as? Op YouTube zag ik iemand een lager in een plastic zakje in kokend water leggen om het doen uitzetten zodat het makkelijk over de as schuift.
EricP
mét CE
Nog een vraagje, hoe krijg ik een nieuw lager weer op de as?
Bankschroef. De kant waar de as uitsteekt eerst: bekken zo ver open dat de as er net tussen door past, maar de binnenring van het lager absoluut niet. Tikken met een montage hamer.
Andere kant: klemmen in de bankschroef en zachtjes aandraaien.
Als je natuurlijk een stukkie ijzeren pijp hebt (pijpsleutel?) die strak om de as past, maar goed draagt op de binnenring van het lager, kan dat natuurlijk ook prima.
In beide gevallen: zorg dat de krachten uitsluitend op de binnenring komen. En het zal je verbazen hoe makkelijk je het doorgaans in elkaar krijgt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 3 november 2025 19:03:40 schreef McAwesome:
Hartelijk dank voor de links, de prijzen vallen wel heel goed mee. Ik ben helaas niet zo goed thuis in dit wereldje.Nog een vraagje, hoe krijg ik een nieuw lager weer op de as? Op YouTube zag ik iemand een lager in een plastic zakje in kokend water leggen om het doen uitzetten zodat het makkelijk over de as schuift.
ik tik ze vaak met een passende kabelschoen over de as, meer omdat die op t werk toch liggen tot formaat wiellager
en mij is geleerd dat je dat doet met materiaal wat zachter is als de lager.. ook is tikken op de binnenkern als deze op de as gaat niet erg, wel op de buitenkern. andersom natuurlijk als je de lager in de kap tikt..
doorgaans zitten lagers niet gekrompen, dat is weleens bij tandwielen zo. of t lager is goed heet gelopen ( blauw ), dan wil het ook weleens klemmen.
edit: ik heb weleens een zuiger te vervangen van een hakhamer, dan moet een veerring over de as maar er zit ook een sterke veer ( overslag bij overbelasten )onder die ingedrukt moet worden. dat doe ik met de kolomboormachine en een dop van 32mm. anders is die ring onder die veerdruk er niet op te krijgen.
[Bericht gewijzigd door testman op (14%)]
benleentje
Golden Member
Dat heb ik nog nooit gedaan.
Met een pers is het mooiste.
Met beleid en een hamer is ook goed.
Zorg dat je bij montage op de as enkel druk en kracht uitoefent op de binnen ring.
Zoek eerst een rond voorwerp van de juist maat als de binnenring van de lager. Soms is dat een stuk pijp maar meestal een dop van eenratelsleutel.
En als je een goed passend hulpstuk heb gevonden dan sla je met een hamer op de hulpstuk de lager op de as.
En dat mag best hard, maar zorg dat je dan nooit de buitenring of de kogel zelf raakt.
Oja, span de motor goed in zodat de druk enkel op de as is en niet op de rotor zelf.
Als het 1 doorlopende as is dan steund de andere kant van de as op je werkbank of op de vloer.
Voeg eventueel hout of ander dempend materiaal toe.
benleentje
Golden Member
doorgaans zitten lagers niet gekrompen,
Wel bij heel grote assen en grote lagers. Maar bij dit soort dingen zitten de lagers er vrij normaal op met enkel een pers.
Kleine motor assen tot ca 14cm passen precies in mijn bankschroef en dat is ook een goede lager pers.
Die lagers die echt gekrompen zijn trek je er ook niet met een hydraulische poelie trekker ervan af. Daar moet ook eerst heel veel warmte in dat lager om het los te laten komen. En vaak doen ze dat niet eens maar snijbranden ze het bijna door en trekken ze het er dan ervan af.
Heb al heel wat van Pakistaanse yt bekeken. Machtig mooi hoe ze daar met vrij primitief gereedschap alles kunnen repareren. En met primitief bedoel ik soms 70 jaar oude machines en gereedschap.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik dacht ik ga een grap maken over lagers in de microwave om ze warm te maken.... maar ik vond deze: https://www.youtube.com/watch?v=LVODJm05plw
(Ik hield het voor mogelijk dat de geinduceerde stromen via de balletjes leuk gingen vonken, maar kennelijk doet ie dat niet).
nonius
set SCE to AUX.
Ik moet eerlijk zeggen dat, als het verwijderen van de oude lagers en een setje nieuwe lagers op de as persen teveel tijd/moeite/geld kost, dan vraag ik me af waarom de eigenaresse überhaupt een reparatieverzoek heeft gedaan. Want veel makkelijker en goedkoper dan een setje nieuwe lagers kan het nauwelijks worden, mijns inziens. Dergelijke lagers, van een gerenommeerd merk (SKF bijv.) kosten hooguit 5 euro per stuk.
En inderdaad, wat Benleentje al zei, bij gebrek aan poelietrekkers gewoon doorslijpen met een haakse slijper (ik zie mezelf zoiets trouwens niet doen met een Dremeltje....).
Ik dacht ik ga een grap maken over lagers in de microwave om ze warm te maken....
[nonius bekijkt de video, ziet 'AvE', en denkt 'tuurlijk, wie anders?!'
]
Heb ooit m'n eigen bearingheater gebouwd rond de kern van een oude magnetron trafo, met een zelf-gewikkelde nieuwe primaire spoel. Het werkt uit de kunst om lagers beheerst te verhitten. Niet dat OP een bearingheater nodig heeft hier: om de lagers te verwijderen heb je er weinig aan (of het zou een induction-heater moeten zijn), en om zulke kleine lagertjes te installeren is het volstrekt ook niet nodig om ze eerst te verhitten - een klap met de hamer (via een pijpje dat steunt op de BINNENring!) is afdoende.
i.p.v. lager verhitten kan je ook de rotor een nachtje in de vriezer leggen.
Enne volgende dag wel even opletten met de voorbereidingen van de warme maaltijd........
benleentje
Golden Member
een klap met de hamer (via een pijpje dat steunt op de BINNENring!) is afdoende.
Met een binnen ring van 17mm is dat wel iets meer dan 1 klap en beter wat minder hard tikken en met wat beleid mag ook. Maar met een lklap of 10 moet het er wel opzitten.
en om zulke kleine lagertjes te installeren is het volstrekt ook niet nodig om ze eerst te verhitten
HEeft denk niet alleen met de maar van het lager te maken maar ook met hoed de as gemaakt is.
In standaard motoren zitten standaard assen met standaard maten bedoel ik.
Op die standaard maten passen standaard lager.
Maar er zijn ook assen die met een draaibank op maat worden gemaakt en dan maken ze de as soms expres net even iets te dik.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (47%)]
nonius
set SCE to AUX.
Correct Benleentje, beter een paar lichtere tikjes dan één megaklap. Want in dat geval kan het lager alsnog beschadigen (door de traagheid van de buitenring en kogeltjes kunnen er beschadigingen aan het 'race' (hoe heet dat in ut Hollans? loopvlak?) ontstaan.
Zelf gebruik ik ook vaak de bankschroef als geïmproviseerd lagerpersje.
Maar met de hamer gaat ook prima, mits gebruikt met gevoel en gezond verstand.
Maar er zijn ook assen die met een draaibank op maat worden gemaakt en dan maken ze de as soms expres net even iets te dik.
Passingsmaten met negatieve speling, bedoel je? Want zo hoort het eigenlijk inderdaad.
Overigens, bij mijn weten horen lagerpassingen eigenlijk geslepen te worden. Maar bij gebrek aan een rondslijpbank draai ik ze zelf noodgedwongen op de draaibank. En ik denk velen met mij.
testman
of china made motoren, die hanteren vaak net iets afwijkende asmaten waardoor een merk lager te los zit en dus niet lagert, of op de as in de lager lagert. dan kom je weer op china spul uit of oude lager reinigen/ nieuw vet erin, als dat nog kan.
Ik heb van de buurman een poelietrekker in bruikleen gekregen. Ik ga die morgen uitproberen. Als het niet lukt zijn er nog altijd andere opties.
Het oude lager is schoon en draait weer vrij soepel (niet ingevet). Er zit wel redelijk wat speling op waardoor ik toch voor vervanging ga. Hier in de buurt zit een winkel met auto-onderdelen en die hebben ook allerlei lagers goedkoop op voorraad.
Op het oude lager stond "China", dat is misschien een minder goed teken en misschien dat een merklager dan minder goed gaat passen.
Ik hou jullie verder op de hoogte van mijn vorderingen.
EricP
mét CE
As ff meten. Huis ff meten. En als je mazzel hebt, dan kun je op 1 van de ringen een nummer ontcijferen.
Evt. ook ff bij lagerkoning kijken.
benleentje
Golden Member
Op het oude lager stond "China", dat is misschien een minder goed teken en misschien dat een merklager dan minder goed gaat passen.
Als er een type nummer op dat lager staat en het is ook een 6203 staat is elk lager met dit type nummer exact dezelfde maat.
En zo een motor heet een standaard maat as en 40mm is ook geen probleem.
Passingsmaten met negatieve speling, bedoel je? Want zo hoort het eigenlijk inderdaad.
Niet zo negatief doen. 
Ik bedoel dat soms letterlijk de as net iets te dik houden, hoeveel in /1000ste of /100ste weet ik niet. Maar die jongen die weten dan wel wat ze doen.
Op het oude lager staat CHINA NH (of HN) 6208Z denk ik, het kan ook 62082 zijn met een rare "2" dan. Die Z of 2 staat juist waar het afdekplaatje fel gedeukt was.
Ik vermoed dat het 6208-Z wil zeggen.
testman
rew
Ja, het zal 6208-Z zijn. Soms is het -ZZ of -2Z om aan te geven dat het metalen plaatje aan beide kanten zit. Kennelijk kan je ook "met aan 1 kant een plaatje" kopen (maar ik heb het nog nooit in levende lijve gezien). Misschien was jou lager ook wel zo als er -Z op staat.
Jacques1956
Jacques van Montfort
Met de juiste spullen is het lager er zo af te trekken en op te persen. Ik doe het al jaren. Helaas woon je niet in de buurt anders had ik je hulp aangeboden. En de lagers zijn gewoon al een eeuw gestandaliseerd en zo verkrijgbaar.
Op maandag 3 november 2025 21:05:24 schreef McAwesome:
Op het oude lager staat CHINA NH (of HN) 6208Z denk ik, het kan ook 62082 zijn met een rare "2" dan. Die Z of 2 staat juist waar het afdekplaatje fel gedeukt was.Ik vermoed dat het 6208-Z wil zeggen.
Volgens de maten die je eerder opgaf was het een 6203, de 6208 is veel groter, zie ook pdf'je in 1 van mijn eerdere posts.