Boudie
Vervangen DOOR.
Als het doel van al dat sloopwerk is: het huis energiezuiniger maken, dan zou ik investeren in isolatie.
Denk aan dubbel glas of voorzetramen en geïsoleerde voorzetwanden. Niet zo sexy als 3d-printen of ventilatoren aansturen, maar veel effectiever.
Die radiatorkraan kan je denk ik wel vervangen door een haaks E-clipse ventiel. Die zijn druk onafhankelijk. Daar past dan weer een elektrische knop op met m30.
Ga je zelf stralen en spuiten? Anders is wellicht een andere radiator met meer vermogen nog interessant?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het vermogen van die 1 plaats radiator is niet heel hoog, er zitten geen extra lamellen achter. dat scheelt zeker wel 1/4 tot 1/3 aan vermogen. die in de huiskamer zit is zeker eens vervangen, dat is een model van ~ max 20 jaar oud. in slaapkamers van oude huizen zit een radiator die op 17 graden is berekend. als je dus 21 graden wilt stoken in de slaapkamer dan moet de thermostaat in de huiskamer omhoog, die is wel op 20/21 graden berekend.
Truffel.
www.aelyra.nl Defined by human, refined by data.
Op woensdag 5 november 2025 17:37:25 schreef Boudie:
Als het doel van al dat sloopwerk is: het huis energiezuiniger maken, dan zou ik investeren in isolatie.
Denk aan dubbel glas of voorzetramen en geïsoleerde voorzetwanden. Niet zo sexy als 3d-printen of ventilatoren aansturen, maar veel effectiever.
Alles is al dubbelglas HR+ en spouwmuren vorig jaar geïsoleerd, alleen onder de vloer kan ik nog met iets, maar dat levert maar minimaal op volgens alle berekeningen en kan niet echt uit (Houten vloer met lucht onder de woning i.v.m. rotten). Voor in het voorjaar of wellicht nog dit jaar al het laminaat er uit (zit geen folie of isolatie onder het laminaat).
Op woensdag 5 november 2025 19:21:21 schreef leime:
Die radiatorkraan kan je denk ik wel vervangen door een haaks E-clipse ventiel. Die zijn druk onafhankelijk. Daar past dan weer een elektrische knop op met m30.Ga je zelf stralen en spuiten? Anders is wellicht een andere radiator met meer vermogen nog interessant?
Ik wou zelf stralen en spuiten, heb alles daarvoor staan. Maar een nieuwe radiator is niet eens zo duur ben ik achter gekomen, dus wellicht een beter passend model een betere optie. E-clips is prima zo te zien en passen de slimme kranen op, dat is perfect.
Op woensdag 5 november 2025 20:05:30 schreef testman:
het vermogen van die 1 plaats radiator is niet heel hoog, er zitten geen extra lamellen achter. dat scheelt zeker wel 1/4 tot 1/3 aan vermogen. die in de huiskamer zit is zeker eens vervangen, dat is een model van ~ max 20 jaar oud. in slaapkamers van oude huizen zit een radiator die op 17 graden is berekend. als je dus 21 graden wilt stoken in de slaapkamer dan moet de thermostaat in de huiskamer omhoog, die is wel op 20/21 graden berekend.
Er zitten lamellen achter, maar zie bovenstaande opmerking dat vervangen wellicht veel beter is.
Op woensdag 5 november 2025 17:32:50 schreef testman:
[...]dat kan die ketel, maar je hebt een losse optionele module nodig voor opentherm.
Module blijkt 100 euro te kosten en moet mijn nieuwe thermostaat dan terugsturen.... Even overwegen wat voor opties ik heb en of dit mij echt gaat helpen. Ik denk dat bij mij comfort een groot punt is en besparing wellicht iets minder in deze optie. Ik las heel vaag iets van een eigen module bouwen die op tuya kan, maar verder niet uitgezocht.
---------------------------
Ondertussen alles voor de ventilatoren besteld: PWM, Sensor, adapters, magneten en vele extra fans op maat. Zal over een dikke week wel binnen komen en kan dan alles maken.
Ook even beter opgezocht hoe het zit met radiatorfolie en dat van mij is nog verre van optimaal, dus domweg aanpassen en een nieuw rolletje erbij aanschaffen. Komt eerst een stuk tempex op de muur, dan 4cm ruimte, en dan folie op radiator zelf. Nu heb ik folie op de muur zitten wat slecht werkt volgens de expert.
Deze week even een teststuk plakken van folie voor over het kozijn zodat je als het ware een drie laags raam krijgt. Gevoelsmatig denk ik dat het drie keer niets is..... Verder voor alle ramen rolgordijnen ophalen, heb nu gordijnen die tot de vloer gaan en voor de verwarming langs, hier heb ik wel een mooie bespaarslag te pakken en niet eens heel duur.
Met afgekapte vensterbank is de werkkamer een stuk aangenamer warm nu en merk dat de spreiding vele malen beter is.
Afijn, thermostaat systeem beter bedenken en slimme kranen.
Edit: https://www.sleiderink.nl/pir-2-zijdig-aluminium?child_id=52927&qu… voor onder het laminaat.
Truffel.
Verbruik afgelopen jaar 630 m3.
Vensterbank stuk geslagen voor betere circulatie.
Ventilatoren onder alle verwarmingen (100 euro)
Isolatie onder laminaat. (500 euro < telt niet echt mee want moet gewoon nieuw laminaat hebben)
Tochtstrippen door het huis. (40 euro)
Radiator van 85 naar 55 (of 60)
Rolgordijnen radiatorfolie overal netjes doen, helft mist en zit niet goed. (200 euro)
Tempex tegen muur achter verwarming. (20 euro)
Totaal: 860 ongeveer. Verdient zich in een 10 jaar terug maar krijg heel veel comfort!
Optioneel maar weinig winst en verdient zich amper nog terug:
Slimme radiatorkranen (geen inregeling meer) 420 euro
Opentherm (module en nieuwe thermostaat) 180 euro
Moraal van het verhaal, het gaat dus om comfort wat ik nu mis. Terugverdienen boeit niet eens zo zeer met dit soort bedragen. Verder kan ik alles een keer wat warmer stoken dan anders, ben de kou wel een beetje zat en het werkt door op mijn welzijn; teveel klachten gehad door bang te zijn voor de rekening en in de kou leven.
Mijn situatie: Afgekeurd 100% (NAH met epilepsie) en minimumloon. Nu weer 1000 euro spaargeld extra (naast noodgeld) en wil dat goed inzetten voor mijn welzijn.
Truffel.
Budget: 1000
Ventilatoren en aansturing 100 euro.
20 x 80mm fan 12V DC
12 x 50mm fan 12V DC
5 x Adapter 12V 2A
5x W1209 12V DC temperatuur regelaar
5x PWM 12V DC
200 x magneet 8x1 mm
Kabels, extra en etc zelf in huis.
thermostaat Tuya 32 euro
Over: 868 euro.
Met fan onder radiator neemt vensterbank de warmte op en geleid naar de buitenmuur.... Soort pvc buis met isolatie er achter zodat de luchtstroom buigt?
Truffel.
Als ik schakel en er is al beweging dan draait het de andere kant op, ooit een beetje getest en in de woonkamer is het heel prettig als deze lucht aanzuigt naar het plafon. Dit deed ik gewoon handmatig, maar heb nog een ongebruikte 220 regelaar liggen. Kan ik de fan altijd 1 kant op laten draaien of niet mogelijk?
Edit: ik kan de bladen flippen!
Truffel.
Ik ga er ook niet omheen draaien, door de NAH en beschadiging op mijn kleine hersenen en visuele cortex gaat er bij mij veel mis. Ik koop elke twee jaar een nieuw matras omdat mijn lichaam temperatuur niet daalt tijdens slaap en daarom verschimmelt alles, daarom is het zo van belang om alles met temperatuur en vocht goed te hebben. Ik ben nu een jaar bezig met sensoren en AI om er iets van te maken en heb al veel voordelen gehad, maar loop nu ook tegen het punt dat ik verder wil en niet alles goed weet. Het zijn allemaal losse test projecten en maar gokken; dat wil ik niet meer.
Ik heb een absurd beest van een pc met twee videokaarten (AI) die de werkkamer warm kan houden. Ik vreet dus nu ook heel veel stroom. Dankzij dit leef ik het afgelopen jaar wel heel gelukkig en gaat het beter met mij. Bij een NAH lotgenoten groep praat iedereen over accepteren en dat doe ik niet nu ik weet dat ik het mijzelf met elektronica en systemen heel goed kan maken voor mijzelf. Ik ben hier al een paar jaar mee bezig maar heb er niet echt super veel verstand van, ik doe en leer het omdat het beter voor mij is.
Ik eet gemiddeld per dag een 3600 Kcal zodat ik op gewicht blijf, dat is veel meer dan normaal voor iemand die al amper iets doet. Als ik actief ben moet ik het omhoog rammen omdat ik anders omval of te snel gewicht verlies. En ik heb al meer dan 8 jaar intensieve leerweg over voeding.
Truffel.
Ik slaap in de woonkamer omdat hier het meeste volume is zodat klimaat te doen is, maar dan nog is het niet optimaal. Ik wil hier niet slapen, ik vind het verschrikkelijk, maar ik heb niets beter.
Ik ben nu ook wel op het punt dat geld niet zo heel veel uitmaakt meer, ik heb wel meer dan die 1000 euro en de maandlasten mogen wel flink omhoog. Nu ik ouder ben geworden merk ik gewoon dat het niet meer wil zoals ik bezig was. Het eindeloos vechten en volhouden eist een ongenadige tol die ik niet meer wil.
[Bericht gewijzigd door Truffel. op (42%)]
Truffel.
Voor mij is het een now or never geval, ik heb de eerste poging met mislukking gedaan. Ik ben nu echt hulp nodig en wil niet meer alleen proberen en vechten.
Ik zal alles in een lijst zetten wat ik heb en op de grond leggen.
https://www.youtube.com/watch?v=IGE_zbXsrGI
Dit is mijn noodkreet!
[Bericht gewijzigd door Truffel. op (12%)]
Op donderdag 6 november 2025 15:47:15 schreef Truffel.:
Voor mij is het een now or never geval, ik heb de eerste poging met mislukking gedaan. Ik ben nu echt hulp nodig en wil niet meer alleen proberen en vechten.
Je gaat toch geen gekke dingen doen hoop ik?
Als je zo'n last hebt van vocht, waarom koop je dan geen luchtontvochtiger. Drogere lucht verwarmd ook nog eens makkelijker en dat kost weer minder energie.
En lees dit eens door, zo verwarmen wij. Is echt ideaal, wij willen niet anders.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/62
Zo tezien heb je ook nog enkelglas [of zie ik dat verkeerd], maak daar voorzetramen voor. De prijs daarvoor valt ook mee, zeker als je dat zelf maakt.
testman
airco hangen, die heeft eenzelfde rendement als een cv ketel heeft. ir panelen en kacheltjes hebben een slecht rendement. tevens kan een airco ook koelen en ontvochtigen. die gaatjes achter de plant gaan naar naar de schoorsteen van de haard die er ooit zat? dat is ook een permanente tocht. 630M2 gas is overigens niks abnormaals voor 1 jaar. en je kunt geen jaar tegen een ander jaar wegzetten kwa gasverbruik, 1 milde maand tussen oktober en april en je wint vlot 50-100 kuub gas. de cv ketel op max 60 graden zetten scheelt ook, een HR ketel zit dan op zn beste rendement.
Op donderdag 6 november 2025 20:51:29 schreef testman:
airco hangen, die heeft eenzelfde rendement als een cv ketel heeft. ir panelen en kacheltjes hebben een slecht rendement.
Wij ervaren dat toch iets anders. Als wij de kosten vergelijken met mensen die een warmtepomp of een airco hebben, gebruiken wij toch veel minder energie.
50kW tegen 15kW per dag vindt ik toch een groot verschil.
testman
50kW per dag is wel heel erg veel. heb je het dan wel over even grote ruimten en met vergelijkbare isolatie. ir is lokale verwarming, dan heb je er 1 nodig bij de bank, maar aan tafel is het dan weer koud. dat is stuur en stoelverwarming vergelijken met de luchtkachel in de auto. als je een dik gordijn hangt middenin de kamer dan bereik je ook tegen de 50% minder stookkosten..
Op donderdag 6 november 2025 22:16:06 schreef testman:
50kW per dag is wel heel erg veel. heb je het dan wel over even grote ruimten en met vergelijkbare isolatie. ir is lokale verwarming, dan heb je er 1 nodig bij de bank, maar aan tafel is het dan weer koud. dat is stuur en stoelverwarming vergelijken met de luchtkachel in de auto. als je een dik gordijn hangt middenin de kamer dan bereik je ook tegen de 50% minder stookkosten..
Ja dan heb ik het over dezelfde oppervlakte.
Wij hebben dan drie platen aan, bij elkaar 850W voor +/- 15 uur.
Wij willen echt geen warmtepomp.
Truffel.
Ik doe geen gekke dingen, maar wil het nu definitief goed hebben omdat ik het niet meer trek. Ergens in het voorjaar heb ik een paar maanden heerlijk geslapen in de woonkamer, maar nu het weer omslaat is alles weer compleet mis. Woning heeft geheel dubbelglas en spouwmuur isolatie.
Vocht is een groot probleem, ik kan verwarmen en heb er aanzienlijk minder last van, maar dan slaap ik niet meer. Dus een sterke ontvochtiger die slim is, is wellicht een heel goed begin! Ik heb sensoren gehad in alle kamers waar ik sliep en alles loopt op naar 84+ %. Ook diverse sensoren in het matras en kussen gemaakt, en mijn lichaam loopt op naar 38,3 met een zomerdekbed. Met nachten waarin ik sluimer epilepsie heb is het einde zoek en moet dan uit bed en soms koud douchen. Ik moet mijn matras dan ook omhoog zetten met een ventilator er tegenaan om weer droog te krijgen.
Morgen verder aan de slag en de spullen netjes bij elkaar leggen. Zal de RPI zooi ook weer bij elkaar zoeken en alles weer volhangen met sensoren.
Truffel.
Ik heb twee van deze fans gekocht voor 40 euro (zou een 1000m3 doen) met het doel de kamers heel snel te kunnen luchten/koelen. Geen idee hoe en waar ik ze aansluit, maar kreeg ze aangeboden dat ik dacht... doen. "koorts" lokt epilepsie uit dus koelen is van belang en blaas zo de kamer leeg van warme lucht.
[Bericht gewijzigd door Truffel. op (17%)]
Truffel.
@Lambiek Op basis van een artikel van jou een paar jaar geleden heb ik een paneel aangeschaft van een merk wat jij adviseerde. Loopt op naar 100 graden en werkt goed, maar geen aansnijding dus als ik er onder zit voelt deze op den duur als een brandende zon.
Omdat ik heel snel wil koelen is een paneel juist interessant voor mij, maar dan moet ik de aansnijdingsmodule maken. Het nadeel is dat de werkkamer zelf vochtig blijft nu en daar iets teveel duur spul staat. Maar als ik een unit heb voor ontvochtigen die ook de werkkamer nog deels kan pakken zit ik goed.
Die luchtvochtigheid is natuurlijk veel te hoog, die moet naar beneden. Koop nu gewoon een luchtontvochtiger, zo duur zijn die dingen niet. Ik snap best dat het warm en benauwt is, die hoge luchtvochtigheid is zeer ongezond.
Truffel.
Welke, en ik bestel hem nu nog!
Ruimte is 30m2 en ongeveer 75m3
Werkkamer is ongeveer 12m2 en 30m3
Optie: Eurom DryBest 30 WiFi - 30 liter per dag
[Bericht gewijzigd door Truffel. op (20%)]
De lucht buiten is nu inderdaad vochtig. Bijvoorbeeld vandaag was het hier buiten 10 graden en 96% luchtvochtig. Maar zodra die lucht binnen is en opwarmt naar 20 graden is dat nog maar ongeveer 50%. Dat is het leuke aan dat het om relative luchtvochtigheid gaat. Ventileren is dus zeker wel een goed idee.
Mocht je t daar niet mee redden werkt een luchtontvochtiger ook goed, een actieve. Wij gebruiken dat nu in onze nieuwe badkamer die voorlopig nog even niet aan de ventilatie aangesloten kan worden. Deze units maken wel wat geluid, ik zou er zelf niet bij kunnen slapen.
Qua isolatie onder je vloer zou ik dat misschien eerst testen met één plaat. Omdat een PIR plaat veel lucht bevat klinkt het gauw heel hol. Tenminste, dat vind ik. Misschien krijg je onder laminaat wel veel loop geluid.
Op vrijdag 7 november 2025 23:03:13 schreef Truffel.:
Welke, en ik bestel hem nu nog!
Wij hebben een Zibro Kamin en een Eurom. Die Eurom houd 100 kuub droog, staat een halt uur per dag aan.
Truffel.
RPI5 klaargemaakt (Basis voor alle aansturing en loggen) met intern wifi netwerk en pico met sensoren gekoppeld. Ook twee losse meters met temp en vocht. Nacht is opgelopen naar 87% op 17 graden.
Overdag nu verwarmen (en kort luchten af en toe) naar 21 en zit op 65% als laagste.
@Lambiek, poos gezocht maar niet kunnen vinden.
Aangeschaft (Dinsdag binnen):
Absorptiedroger 60m2 34dB eco nacht.
Reden: Kan goed op koudere temperaturen en niets smart zodat ik het zelf slim kan maken. Ik heb 30m2 en deze gaat tot 60m2. Verbruik tussen de 370 en 560 in, maar dat is acceptabel voor mij. Heeft ook een turbo stand, dat kan makkelijk zijn in de nacht op iets hoger dB. Standje naar plafon gericht dat warmte van radiatoren ook beter gaat spreiden. Afvoer maak ik onder de grond door en heb een plek waar al een oude 32mm loopt.
Budget over: 621 euro.
Besteld: Philips PureProtect 3200?(AC3220/10)
Budget over: 361