Misschien past het niet in de goede categorie maar ik vraag het toch even hier;).
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met de keuze van een nieuwe PLC voor een project en zit momenteel in dubio tussen twee modellen:
Delta PLC DVP 12SE11R
Omron CP2E
Wat ik tot nu toe heb gezien, is dat de Omron CP2E in principe goedkoper is qua initiële aanschafprijs, maar de licentie voor programmeren zou dan weer duurder zijn. Aan de andere kant is de Delta PLC misschien iets duurder qua aanschaf, maar zonder veel bijkomende kosten.
Wat ik me afvraag:
Welke van de twee heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding, vooral als je kijkt naar de langetermijnkosten?
Wat is de ervaring met de software voor beide systemen? Is de licentie voor de Omron echt zo duur en ingewikkeld om mee te werken?
Zijn er nog andere belangrijke overwegingen waar ik rekening mee moet houden?
Veel mensen hoor ik positief over de delta plc s of click plcs.
En over het algemeen wat raden jullie aan kwa plc? Ben in de plc wereld vrij nieuw, heb ondertussen veel projecten gedaan met siemens logo maar wil een overstap maken naar een plc ivm grotere projecten en uitdagingn.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en wat jullie zouden aanraden.
Groet,
Sven
Je zit met je keuze een beetje in het middensegment.
Delta is goed en heeft een enorme keuze.
Neemt niet weg dat ik qua mogelijkheden toch zou gaan voor de Koyo Click en als het allemaal wat groter moet de grote broer van de Click: de Productivity series.
De Click en de Productivity haal je bij PLCdirect, een betrouwbare leverancie mét een goede (technische) ondersteuning.
Voor de Click waren pas de levertijden wel erg lang, dat is iets om rekening mee te houden.
De Delta PLC's kun je o.a. bestellen bij Duranmatic, ook een goede leverancier.
Omron heeft mij in het verleden een paar keer in de steek gelaten als het ging om ondersteuning, voor mij hoeven die niet meer.
Siemens staat bij mij even op een laag pitje wegens gedoe met het TIA portal en problemen met servicemogelijkheden in de toekomst. Siemens geeft geen enkele garantie dat je over 5 of 10 jaar nog normaal service kan bieden.
Voor de HMI's is er momenteel voor wat mij betreft één merk dat met kop en schouders boven de rest uit steekt en dat is Weintek, ook via PLC direct.
Ik zou ook eens kijken bij Codesys PLC's van bv Wago en Hitachi (HX-RIO3 series). Niet om mee te beginnen, maar wel om eens op te oefenen.
Mijn ervaring is dat licentie en aanschafkosten totaal onrelevant zijn voor de meeste klanten
Je wil vooral gewoon een open programma, en meerdere bedrijven op korte afstand met kennis van jouw systeem
Maar dan zijn regio gebonden dingen,
Als jij de enige omron of click aanbieder bent binnen 50km is dat voor mij al een reden om voor een andere aanbieder te kiezen
Oke, dank je wel voor je reactie!
Ik zal eens een Delta PLC deze kant op laten komen. Dus als ik het goed begrijpt is in het wereldje liever de voorkeur voor een gratis licentie ivm toegankelijkheid van bijvoorbeeld een td die iets willen aanpassen? Dus dan gaat de voorkeur naar click koyo of delta.
Wat betreft de HMI's, ik heb zelf goede ervaringen met Kinco HMI’s (icm siemens logo) maar merk inderdaad ook dat Weintek steeds vaker genoemd wordt, vooral vanwege EasyAccess.
Dat lijkt me inderdaad handig als je niet altijd in de buurt bent.
Alleen vraag ik me af: kan je met EasyAccess ook daadwerkelijk je Codesys-bestanden aanpassen, of gaat het echt alleen om het HMI-scherm?
En hoe zit het eigenlijk met beveiligde verbindingen – ik kan me voorstellen dat het niet ideaal is om een Modbus TCP zomaar aan het internet te hangen?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen…
Overigens mochten er nog interessante projecten binnen de automatisering zijn, dan sta ik daar zeker voor open.Ben er altijd wel voor om nieuwe ervaringen op te doen,
Groet,
Sven
Met easyacces kun je alle software aanpassen, zolang het maar met ethernet aan de hmi hangt.
Dus ook je codesys plc, je servodrives, frequentieregelaars, enz enz
En easyacces is gewoon veilig. Je hangt niet met je modbusTCP aan internet. Het loopt via de tweede ethernetpoort via een vpn verbinding.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (21%)]
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Interessant topic. Komt hier net goed uit.
Ik krijg namelijk net de vraag binnen welke keuze van PLC goed zou zijn met deze requirements, het is niet voor mezelf maar ik ken de PLC-markt niet voldoende:
- een open systeem m.b.t. software waar iedereen in kan werken zonder restricties of licentieproblemen, dus open source of zo
- ook voor een beginner goed te gebruiken (geen ladder dus)
- en dat voor een systeem met HMI, niet te complex, PLC, en externe motor drives voor stappenmotors of via CAN of Modbus of zo
- alles moet te vervangen zijn (HMI, PLC) door andere devices bij reparatie en dus ook door geheel andere/moderne types te vervangen zijn
Dat bedrijf heeft machines die 30+ jaren meegaan en zit altijd in de ellende met PLCs en systemen die kapot gaan, niet te repareren zijn, geen originele sources hebben, geen support meer. Ze willen daar gewoon vanaf en alles voortaan zelf bouwen.
Ter info: ik heb pas gehoord van een machine met relais besturing uit 1976 die gewoon nog werkt.
Ahh, ja dan zou click of delta dus een goede keuze moeten zijn .
Heb laatst gehoord van een gevelliftinstallatie uit 1968 met relais dat nog als een tierelier werkte. Dat lijkt me altijd nog wel het degelijkst (in natte/ condens omgevingen). Vaak moeten we de late jaren 90/2000 plc besturingen (die daar gevoelig voor zijn) dan weer vervangen voor conventionele (interface) relaisbesturingen icm degelijke nidec regelaars. (En als de besturing niet te ingewikkeld is).