Ook ik heb een paar oude VHS banden met opnamen die ik graag wil omtoveren naar .mp4 bestanden.
Ik bestelde hiervoor een redelijk goedkope VideoGrabber.
De hardwareID van dit apparaat is usb\vid_534D&PID_0021&REV_2101&MI_00, wat een EasyCAP/AV-to-USB capture device zou zijn.

Als ik het ding op de PC aansluit maakt Windows daar meteen een USB Video device van met de standaard Windows driver usbvideo.sys
Voor het 'grabben' van de Video gebruik ik OBS Studio. Dit werkt, maar toch mis je een aantal opties.
Zo levert de driver van WIndows standaard 30 fps op, de standaard voor ntsc. Terwijl ik pal 25 fps wil.

Ik kan de Windows driver op geen enkele manier wijzigen. Ik vond wat externe drivers voor dit ding (UTV0007 etv). maar zodra ik deze kies zegt Windows "je hebt al de goede driver" en laat het niet wijzigen.
Windows herkent het apparaatje eigenlijk als een webcam. En niet als een Video device.
Van alles geprobeerd, apparaat verwijderd in apparaatbeheer, internet afkoppelen, de externe driver toekennen maar steeds herstelt Windows dat naar zijn standaard driver.
Ik heb zowel Windows 11, 10 en zelfs een kale Windows 7 installatie geprobeerd, niets helpt.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Dat zit toch niet in de driver, maar in de capture software?
Heb je hier iets aan?: https://obsproject.com/forum/threads/digitizing-vhs-pal-settings.17024…

Ik heb ook met dat OBS zitten rommelen, ik moest een aantal unieke banden met opnames van een orgel ( deels zwart wit) overzetten.
Uiteindelijk Magix video saver gekocht omdat alle andere probeersels niet goed werkten.
Een USB dongle met de nodige verloopjes, oa naar scart en de Magix software.
Kost iets van 6 tientjes.
Werkt perfect, je kan zelfs nog wat oppoetsen hier en daar.

Ik geef er de voorkeur aan om analoog CVBS (PAL 50Hz) en analoog stereo audio te converteren / digitaliseren naar DV (digitaal video en digitaal stereo audio) stream formaat. Dat is de beste conversie kwaliteit die je kunt bereiken voor analoge (PAL 50Hz) video / audio. Vanuit DV kun je middels software (bijv. met ffmpeg) op je computer er evt. MPEGII, MP4 etc. van maken.
1 uur analoge video / audio levert ongeveer 12Gb aan DV op.

Het lastige is dat Windows het ding meteen als een soort Webcam ziet, en niet als een Video-Capture device.
Dat beperkt je in de mogelijkheden die OBS bijvoorbeeld biedt.

Op internet zie je veel filmpjes hierover en dan zouden drivers kunnen worden gekozen.
ik heb er nog niet eentje kunnen vinden die werkt. En met Windows heb ik ook veel lopen experimenteren, zelfs een kale Windows 7 op een PC gezet omdat die wat minder stringent zou zijn met 'handtekeningen' van de drivers.
Maar helaas. Zelfs als ik usbvideo.sys verwijder, haalt Windows hem - zelfs zonder internet - weer tevoorschijn uit zijn interne archieven.

Het kan denk ik ook heel goed te maken hebben dat de VideoGrabber een goedkope kloon is.
Maar ik dacht, ach een paar filmfragmentjes van een VHS band ophalen, daarvoor ga ik niet echt investeren.
Ik gebruik OBS Studio als software, maar dat is best een oerwoud aan instellingen, zeker als je beginner bent met video-captures etc.
Voordat je dat aan de praat hebt...

Een ander dingetje is dat als ik de output van de - van de kringloop verkregen VHS recorder - via zijn tulp op een TV aansluit, het een redelijk beeld oplevert.
De VideoGrabber heeft echter wel behoorlijke moeite met de sync merk ik. Dat levert dan soms flitsende en instabiele beelden op.
Plus dat ik nu wel enigszins filmpjes kan overzetten , maar het geluid zit niet in de aangemaakt .mp4 file.

Dit is dus materie dat je niet 'zomaar' even doet.

Je moet geen bestand verwijderen maar een driver in apparaatbeheer.

Ik zou in ieder geval op Windows 7 (of in Windows 7 compatibility mode ) installeren, met Win10/11 schijnt het niet goed te werken...
Windows heeft inderdaad een 'repair mode', alle systeemfiles die verkeerd worden geacht worden uit een backup vervangen.

Om dat te omzeilen moet het installatieprogramma dat installeren op een bepaalde manier doen (bijv. met een .msi file)

Ik vind nergens uitgebreide specs van die videograbber anders dan wat summiere opsommingen op de site zelf...

Op vrijdag 14 november 2025 13:34:11 schreef maartenbakker:
Je moet geen bestand verwijderen maar een driver in apparaatbeheer.

Dat weet ik. Maar als je het apparaat verwijdert, inclusief stuurprogramma, voegt Windows de driver onmiddelijk weer toe. Zelfs als je zegt ik zelf kiezen, negeert hij dat met de melding dat je al de beste driver hebt.
Heel hardnekkig houdt Wundows vast aan zijn eigen driver. Vandaar dat ik naar de details van de driver keek, zag dat het usbvideo.sys was en dacht weet je wat? Ik verwijder hem uit windows\system32\drivers met de gedachte dan kan hij die mooi niet laden.
Mooi wel dus, hij tovert hem gewoon weer tevoorschijn.
Ook in de modus opstarten zonder handtekeningcontrole voegt hij hem toe.
En omdat Windows volhardt dat het een webcam is, ben je dus beperkt in OBS.

En het ding wordt herkend als een webcam met 30fps, ntsc. USA standaard dus, geen PAL.
Wijzig je dit, dan verandert OBS dat terug, dat krijgt hij van die Windows driver.

Op vrijdag 14 november 2025 16:18:52 schreef Bobosje:
Ik vind nergens uitgebreide specs van die videograbber anders dan wat summiere opsommingen op de site zelf...

Dit is hem. https://www.aliexpress.com/item/1005008494612138.html

Op vrijdag 14 november 2025 14:32:36 schreef Arco:
Ik zou in ieder geval op Windows 7 (of in Windows 7 compatibility mode ) installeren, met Win10/11 schijnt het niet goed te werken...
Windows heeft inderdaad een 'repair mode', alle systeemfiles die verkeerd worden geacht worden uit een backup vervangen.

Om dat te omzeilen moet het installatieprogramma dat installeren op een bepaalde manier doen (bijv. met een .msi file)

Zoiets zocht ik ook maar heb het niet kunnen vinden, alle youtube filmpjes ten spijt.

Windows moet je weg van het internet houden als je drivers verwijderd, anders trekt hij meteen zijn eigen driver via windows update weer binnen inderdaad

Op vrijdag 14 november 2025 21:27:13 schreef Bavelt:
[...]
Dit is hem. https://www.aliexpress.com/item/1005008494612138.html

Misschien kijk ik niet goed maar uit de info kan ik niet echt opmaken wat de grabber nu wel en niet kan.
Ik zie PAL genoemd en 720P staan, dat matched niet echt.

Op vrijdag 14 november 2025 22:42:49 schreef DK:
Windows moet je weg van het internet houden als je drivers verwijderd,
anders trekt hij meteen zijn eigen driver via windows update weer binnen inderdaad

Dat heeft niks met internetverbindingen te maken. Windows heeft een backup directory met originele systeemfiles.
Als er een onbekende versie van een systeemfile wordt gedetecteerd, wordt die vervangen door een 'goede' uit de systeembackup. (ook zonder internet)

Op donderdag 13 november 2025 17:47:45 schreef Bavelt:

Als ik het ding op de PC aansluit maakt Windows daar meteen een USB Video device van met de standaard Windows driver usbvideo.sys
Voor het 'grabben' van de Video gebruik ik OBS Studio. Dit werkt, maar toch mis je een aantal opties.
Zo levert de driver van WIndows standaard 30 fps op, de standaard voor ntsc. Terwijl ik pal 25 fps wil.

?

misschien kan die videograbber enkel PAL 30fps aan (en wordt daarom 30fps ingesteld door de driver)?

Op zaterdag 15 november 2025 09:11:24 schreef kris van damme:
[...]

misschien kan die videograbber enkel PAL 30fps aan (en wordt daarom 30fps ingesteld door de driver)?

Ik dacht dat PAL altijd 25 fps als standaard heeft. En voor een een VHS band zou de bijbehorende resolutie 720x576 moeten zijn.
Die grabber werd ook zonder driver geleverd (wat wil je ook voor deze prijs) en als 'handleiding' een heel klein vierkant papiertje met wat gebrabbel over een Phone...

Op zaterdag 15 november 2025 08:59:15 schreef Arco:
[...]
Windows heeft een backup directory met originele systeemfiles.

windows zoekt wel degelijk op internet naar drivers,
Alsof windows een directory heeft met drivers voor elk apparaat op deze wereld

Op zaterdag 15 november 2025 12:44:17 schreef DK:
[...] Alsof windows een directory heeft met drivers voor elk apparaat op deze wereld

Dat zeg ik toch ook niet???

Windows heeft een 'shadow copy' van alle originele systeemfiles lokaal opgeslagen. (ik heb het nergens over third party drivers)
Als er zonder toestemming van Windows eentje vervangen wordt door iets onbekends, dan wordt die file weer terug vervangen door de originele file.

Een systeemfile is een file die Microsoft als onderdeel van het OS heeft geinstalleerd, een third party driver is dat niet.

Inderdaad, en van daaruit wordt-ie teruggezet.

Als je ervoor kiest om de driver te verwijderen, zou dat echter niet het geval moeten zijn.

Ik verwacht dat het om een driver gaat die door Windows wordt meegeleverd, maar durf zo even niet te zeggen hoe je die uit de buurt kunt houden.

Je zou in de .inf van de gewenste driver eens moeten kijken of jouw VID, ID en REV daar ook wel echt exact in staan. Zo ja dan zou die toch installeerbaar moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (23%)]

Dit principe van systeem protectie zit er al in sinds Windows 2000.
Zonder toestemming van Windows systeem drivers of systeem dlls verwijderen resulteert erin dat Windows deze zelf weer terugzet.

Is ook logisch:
Als derden in de systeemfiles gaan zitten knoeien, kan Microsoft geen enkele garantie meer geven dat die file nog steeds werkt zoals bedoeld...

Ja dat klopt op zich wel.

Maar het gaat er om dat Windows ook geen andere driver accepteert. Ik heb wat drivers hier en daar gedownload, krijg .inf bestanden maar als ik deze kies zegt Windows "Je hebt al de beste driver".

Ja, omdat hij het ding als een webcam ziet (Camera in apparaatbeheer) ipv een video capture device.
Dat schiet dus niet op.
Ondertussen heeft mijn kringloop-VHS recorder het en passent ook begeven..

Ondertussen heeft mijn kringloop-VHS recorder het en passent ook begeven..

Weer een leuk reparatieprojectje erbij?... ;)
Hoe en wat er geinstalleerd kan worden staat in de .inf file beschreven.

Videolan VLC geprobeerd? Open source. Die kan ook vanalles grabben en streamen.