PIRON
Golden Member
Hoi,
Op Ali zag ik een dual multimeter met scoop, is dat iets ?
Zie foto.
Bedankt voor je info en groetjes
Voor die prijs, komt dat gegarandeerd met een hele hoop beperkingen.
Maar of dat 'iets' is hangt nogal af van wat je er mee wilt doen voor de prijs kun je er geen te harde bult aan vallen, maar verwacht er vooral niet te veel van.
-edit-
Voordat je jezelf rijk rekent ... merk op dat die prijs enkel voor een setje probes is.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De set met 2 scoop probes kost iets van 75 euro. (met 1 probe wat goedkoper)
Ik heb er eentje: hij doet wat je ervan verwachten mag (voor niet al te hoge frequenties goed bruikbaar)
Jeroen
Moderator
Er zijn meer van dit soort Chinese scoop multimeters, zo heb je ook de Fnirsi 2C53T. Hier moet je waarschijnlijk ook niet te hoge verwachtingen van hebben
.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik heb de ZOYI 703S 3-in-1 Dual Channel 50MHZ, voor het geld best een aardig ding.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een 100MHz scoop heeft 1Gs/s nodig om voor 1 kanaal een sinus van 100 MHz weer te geven met een 3dB verlies in amplitude. Om een blokgolf perfect weer te geven moet je dat door 10 delen dus 10 MHz.
Die Chinees is 280Ms/s. Dat is dus max een 28 MHz sinus met 3dB demping bij gebruik van 1 kanaal (bij gebruik van beide kanalen wordt het 140 Ms/s. Je kunt hem voor niet repetitieve of non-sinus signalen van 2,8MHz gebruiken. Dit voor makkelijk te triggeren signalen want meestal meten ze minder dan 10% van de tijd en de rest van de tijd berekenen ze wat er op het scherm moet komen. Al die tijd wordt er dus niet getriggerd.
Mijn mening: Leuke gadget maar ze zijn voornamelijk bruikbaar voor audio reparatie waarbij je een signaal wil volgen om te kijken waar het wegvalt of om bv naar een rimpel op een voedingrail te kijken. En dan aan laagspanning signalen.
Op dinsdag 1 juli 2025 09:19:04 schreef Sine:
-edit-Voordat je jezelf rijk rekent ... merk op dat die prijs enkel voor een setje probes is.
Ja dat doen ze vaker, erg irritant voor de nieuwkomer. 
@TS Wat wil je ermee gaan doen? Mijn ervaring is dat werken met goedkope meetinstrumenten moeilijker is omdat je beter moet weten wat de imperfecties zijn en doen met je meetresultaat. Dat plaatst zo een ding voor mij toch een beetje in de speelgoed categorie. Kan in die hoedanigheid nog steeds interessant zijn, maar ik zou er geen afhankelijkheid van willen hebben.
Zo je zo een "ding" kunnen misbruiken als 2 kanaal-datalogger voor traag variërende signalen. vb de druk en de temperatuur in een verwarmingsinstallatie ?
Druk en temperatuur sensoren (4-20 mA) vind je wel, maar een echte datalogger kost een arm en een been.
Dus buiten een extra voeding om de sensoren te laten werken, is de vraag of je de meetpunten in de vorm van een array met tijdsmarkering kan downloaden.
[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op (23%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb liever zo'n compact ding bij me als niets, een grote werkplaatsversie heb je zelden ter beschikking als je onderweg bent...
En voor audio en microcontrollersignalen is 'ie prima geschikt...
benleentje
Golden Member
Op dinsdag 1 juli 2025 13:00:20 schreef fred101:
Een 100MHz scoop heeft 1Gs/s nodig om voor 1 kanaal een sinus van 100 MHz weer te geven met een 3dB verlies in amplitude.
Sorry als ik fout zit maar volgens mij zijn dit 2 verschillende dingen.
Je hebt minimaal 500Ms/s nodig voor een goed sinus en 1Gs/s voor een hele goede sinus. Maar het - 3dB punt word daar niet door bepaalt dat word bepaalt door hoe de scope ingang is opgebouwd.
Ik had een scope van HP met maar 20Ms/s die een analoge ingang had van 500Mhz bij -3dB.
Op dinsdag 1 juli 2025 15:13:54 schreef Arco:
Ik heb liever zo'n compact ding bij me als niets,
Maar dan alleen als je er dan ook van op aan kunt.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (15%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De bandbreedte van de scope is de frequentie waar de amplitude 3dB lager is. De ingang van de scope is daar onder meer verantwoordelijk voor. Hoe hoger de sample rate, des te meer details zichtbaar worden. Met 280Ms/s wordt alles op 50 MHz een perfecte sinus, ook een driehoek, puls met DC% of een blokgolf. Je kunt zelfs een te lage frequentie gaan zien. (50 MHz terwijl het bv een 150 MHz signaal is)
Een sinus is in theorie een perfecte golfvorm, er is dus eigenlijk geen goede of slechte sinus.
Dat sampelen is gewoon het aantal punten dat hij per seconde meet, de software heeft meestal een "math functie" waarmee hij de lijntjes tussen de punten zet. Als je er van uit gaat dat je bv 4 amplitude metingen per seconde nodig (compleet random nummer) hebt om een signaal weer te geven en dat dan "berekent met die" sin(x) functie dan wordt bij 50MHz het 3dB punt (dankzij de ingang) het signaal weergegeven als een sinus maar heeft weinig tot niks meer met de werkelijkheid te maken.
Bij bench DSO's wordt dat soms equivalent sampling mode genoemd. Het is ook een beetje wat de analoge sampling scopes deden.
Om een blokgolf goed weer te geven heb je 10x de frequentie aan bandbreedte nodig. Hoe minder keer, des te meer wordt je blokgolf een sinus. 10x wordt algemeen gezien als voldoende maar sommige vinden 5x voldoende. Ligt helemaal aan je toepassing. Als je een blokgolf generator perfect wil af regelen is mogelijk 10x nog niet genoeg. Wil je weten of een clock draait dan is 1x al voldoende want het gaat dan niet meer om de golfvorm.
Dit zo even quick en dirty uitgelegd.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ik heb ook zo een Zoyi ZT-703s, is goed genoeg voor wat huis, tuin en keukengebruik. En best nauwkeurig te noemen. Toen ik hem bestelde stond ie in promo voor 49 Euro met twee probes erbij.
Voor de liefhebbers; Er is een firmware update beschikbaar naar V1.5.7. Die van mij had nieuw V1.4.2, zojuist update uitgevoerd. Er zijn veel vervelende bugs eruit gehaald en wat nieuwe functies.
https://drive.google.com/file/d/1did2_dDTP_rK_eO7O9-joANWN-guBZ_P/view
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Voor de liefhebbers, firmware update naar V1.5.7
Het bestand nu voor de toekomst beschikbaar in dit topic, mocht het weer weg raken is van die drive. 
[Bericht gewijzigd door vergeten op (16%)]
Op dinsdag 1 juli 2025 15:13:54 schreef Arco:
Ik heb liever zo'n compact ding bij me als niets, een grote werkplaatsversie heb je zelden ter beschikking als je onderweg bent...
.
tegenwoordig kijkt men naar jou of je van Mars bent als je naar een scoop vraagt...
Ik wou ook wel eens zo een speelgoedscoopje aanschaffen, maar bestel liever niet op Ali en co. vorige week "botste" ik op joy-it voor een klein prijsje (+- € 100) scoop, multimeter, functiegenerator met snoeren, probes en tas.
deze dus:
veel knoppen staan er niet op, het is dus een hele studie om uit te vogelen hoe je gevoeligheid, sweep etc instelt. maar, de auto instelling doet gelukkig zo goed dat manueel instellen vaak niet aan de orde is.
als een van de "lastige " proeftesten duwde ik de probe in het MF van een oude radio, op een van de ratiodetecterdiodes. en dan auto duwen.
tot mijn grote verbazing wist het ding zich juist in te stellen en wist me zelfs de frequentie van het signaal te geven.. tweede verbazing is dat het MF niet ging oscilleren. door de capacitieve load en straling van vele probes is dat vaak het gevolg. Het zal een grote scoop niet vervangen, maar voor een stukje speelgoed is het meer dan ok.
Echt bijzonder is dit niet tegenwoordig. Bij Eleshop zitten er b.v. 51 "oscilloscopen" in de "handheld" category. Het begint met de "fnirsi" prut, de kwaliteit is al van de naam af te lezen. Maar je hebt ook al een Owon met een 40MHz bandbreedte voor EUR86. D'as nog wel 1 kanaal scoop, en ik zou zelf zeker gaan voor 2 kanalen, zodat je ingang en uitgang van een schakeling kunt meten, of hem als "differentiele" scoop kan gebruiken.
https://eleshop.eu/test-measure/oscilloscopes/all-oscilloscopes/filter…
Gossie, 2 kanaals Owon met 25MHz kan ook voor EUR86.
https://eleshop.eu/owon-hds25-handheld-digital-oscilloscope.html
Kerry Wong heeft best goede reviews op Youtube staan, waar hij de handhelds van Owon en Hantek met elkaar vergelijkt.
Wat mij betreft is het al iets waard als je iets bij Eleshop kan krijgen, want die gasten gooien niet gewoon alles wat ze op AliBaba vinden in de verkoop, en hebben het product zo ver ik weet altijd wel geëvalueerd en weten waar het origineel vandaan komt. Er lijkt verder een rationele prijs-/kwaliteitsverhouding aan hun producten te zitten. Uiteindelijk moet je wel nadenken over wat je koopt, want anders kan alles een tegenvaller worden, maar op Eleshop beginnen te zoeken is wat mij betreft geen slechte methode. Zeker nu je simpele en goedkope scoopjes lokaal kan kopen hoef je dat niet meer te doen via AliExpress, met hun gebrekkige garanties en consistentie.
Dat die Fnirsi misschien niet heel spectaculair is zie je wat mij betreft beter aan de prijs dan aan de naam, want het ding is maar €33. Voor dat geld kan je je best veroorloven om het ding maar een paar keer nodig te hebben. Dat neemt niet weg dat die Fnirsi apparaatjes op verschillende plekken op het web helemaal geen slechte indruk lijken te wekken. Zo een klein batterijgevoed scoopje is in erg veel gevallen best nuttig, zelfs met slechts één kanaal en de matige bandbreedte en gebruikers-interface. Als je al een "volwassen" oscilloscoop hebt staan wordt de overweging heel anders, maar als je alleen een multimeter hebt maakt dit dingen zichtbaar die je anders alleen op moeilijke wijze kan afleiden. Daarmee kan je foutzoeken en diagnoses stellen een stuk makkelijker en sneller maken. Ik weet van geen gevestigd merk dat in dit marktsegment een geloofwaardig alternatief biedt. Batterij-opties zijn op één of andere manier alleen aanwezig of redelijk geprijsd op Chinese scoops, wat ik niet helemaal snap omdat het zelden echte stroomvreters zijn en een zwevende voeding erg veel metingen een stuk makkelijker maakt.
PS Zelf zat ik verlekkerd te kijken naar de Hantek 2D82 met de stroomtang opties. Dan krijg je bij je draagbare scoop ook een tweetal AC/DC stroomtangen, waar ik ook talloze toepassingen voor zou hebben. De scoop staat aangeprezen als "automotive" apparaat, maar ik denk dat dit tekort doet aan het nut van een draagbare 80MHz scoop met ingebouwde functiegenerator en stroomtangen.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (11%)]
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Er is een nieuwe update beschikbaar voor de Zoyi ZT-703S firmware versie 1.6.4.
Die kan je hier downloaden; https://zotektools.com/products/triple-in-one-instrument-combining-osc…
Je kan er veel over zeuren dat het een goedkope meter is, maar ze hebben tenminste regelmatig een firmware update ervoor. Veel bekende merken hebben helemaal geen updates... Je zou eerder het omgekeerde verwachten.
De man van youtube channel, Adrian's Digital Basement gebruikt hem in elke aflevering.
What is new;
Improved Oscilloscope Stability
• Better handling of high-frequency signals at the 50 MHz bandwidth limit.
• Reduced glitches when switching between time-base ranges.
Enhanced Measurement Accuracy
• Fine-tuning of voltage and current readings, especially in auto-range mode.
• More consistent results when measuring low-resistance values.
Bug Fixes
• Corrected occasional freezes when saving waveforms or switching between oscilloscope and multimeter functions.
• Fixed minor UI display errors in certain measurement modes.
USB/PC Connectivity Improvements
• More stable communication when connected to a PC for data logging or firmware updates.
• Reduced risk of dropped connections during long measurement sessions.
• General Performance Optimizations
• Faster response when changing measurement ranges.
• Smoother transitions between oscilloscope channels.
MGP
LDmicro user.
Op dinsdag 1 juli 2025 12:27:47 schreef Jeroen:
Er zijn meer van dit soort Chinese scoop multimeters, zo heb je ook de Fnirsi 2C53T. Hier moet je waarschijnlijk ook niet te hoge verwachtingen van hebben.
14dagen geleden is de mijne ( 2C53T+2snoeren: 87euro) aangekomen, heel tevreden over.
Voor de meeste mensen hier op CO is dat meer dan voldoende, wel even wennen aan de bediening.
Ik heb een PM3055 op de werkbank (in huis) staan, die 2C53T is voor op verplaatsing... naar mijn tuinhuis, ik moest iets draagbaar hebben 
fred101
Golden Member
De Fnirsi 1C15 is 110 MHz, 500Ms/s , heeft knoppen voor de belangrijke dingen en is gewoon hier in NL te koop voor 59 euro https://www.eleshop.nl/fnirsi-1c15.html. Ik heb hem niet, ik vind dit ook niks maar voor iemand die zelden een scoop nodig heeft en het niks mag kosten, zou ik deze nemen (op papier dan, ik heb er geen reviews van bekeken omdat de meeste puur gesponsorde reclame zijn. Ik koop er geen om eens aan de tand te voelen want ik heb al 2 echt bruikbare scoopmeters (geïsoleerde 60MHz Siglent scoopmeter en een 10MHz CEM meter-scoop, niet vergelijkbaar met bv een Fluke maar wel gewoon goed, geen speelgoed)
MGP
LDmicro user.
Op maandag 17 november 2025 08:34:49 schreef fred101:
De Fnirsi 1C15 is 110 MHz, 500Ms/s , heeft knoppen voor de belangrijke dingen en is gewoon hier in NL te koop voor 59 euro https://www.eleshop.nl/fnirsi-1c15.html. Ik heb hem niet, ik vind dit ook niks maar voor iemand die zelden een scoop nodig heeft en het niks mag kosten, zou ik deze nemen (op papier dan,
...
Koop nooit een 1 kanaals scoop, ook al is het voor occasioneel gebruik.
fred101
Golden Member
Mijn CEM is 1 kanaals, voor wat ik er mee doe is dat meer dan genoeg. Mijn R&S heeft 4 kanalen, 90% van de tijd gebruik ik er maar 1 maar het handig ivm diverse probes. Op kanaal 1 heb ik standaard een HV diff probe, op 2 en 3 gewone 10x probes, op 4 meestal een stroomprobe.
Maar in dit geval (ultra low budget) liever 1 kanaal met een beetje normale bediening dan 2 kanalen bij nauwelijks sample snelheid en een debiel user interface voor de bediening. De mensen die dit kopen weten vaak al amper wat ze met 1 probe moeten doen, laat staan dat ze met diverse vormen van triggering op het juiste kanaal moeten gaan klooien voor twee probes zonder speciale knoppen, zonder veel kennis/ervaring en het ergens in een menu in een user interface zien te vinden. Als het zo lastig wordt gebruik je het toch niet.
Ervaren scoop gebruikers kopen dit om het mee te nemen "voor het geval dat" of gewoon om er uit nieuwsgierigheid mee te spelen want het is veel te beperkt om echt als enige scoop te gebruiken (tenzij je eigenlijk bijna nooit een scoop nodig hebt en alleen maar naar dingen als bv naar rimpel kijkt of een audiosignaal volgt. Maar dan zijn 2 kanalen handig als je de kanalen wil vergelijken. (Maar met 1 probe gaat dat ook prima)
MGP
LDmicro user.
Dat uw 1 kanaals voor u goed is, komt enkel omdat je ook een andere scoop hebt met meer kanalen.
Vroeger heb ik jaren met een 1kanaals gewerkt en je wilt niet weten hoeveel ik een dubbelkanaals heb gemist.
Een 1kanaals is geldverspilling.
Arco
Special Member
Op maandag 17 november 2025 19:28:34 schreef MGP:
Dat uw 1 kanaals voor u goed is, komt enkel omdat je ook een andere scoop hebt met meer kanalen.
Vroeger heb ik jaren met een 1kanaals gewerkt en je wilt niet weten hoeveel ik een dubbelkanaals heb gemist.
Een 1kanaals is geldverspilling.
Daar valt niks zinnigs over te zeggen, is voor iedereen anders. (als je nooit meer als 1 kanaal gebruikt heb je weinig aan meer kanalen.)
Ik gebruik maar zelden 2 kanalen (en ik heb er 4...)
Voor logische signalen vergelijken gebruik ik mijn LA doosje met 8 kanalen: die is daarvoor gemaakt.
Ik vind wel het display van die Yoi-it veel te klein: postzegelformaat scherm kan me niet echt bekoren...
fred101
Golden Member
OK, maar die 1 kanaal was al stukken beter dan helemaal geen scoop, niet??. Jij vergelijkt appels met rotte peren. Als scope A min of meer een "echte" scoop is en er in 2 en 1 kanaal is, koop dan 2 kanaals. Geen twijfel mogelijk. Je hebt gelijk.
Maar als B twee kanaals is, maar door UI/sample rate/geheugen enz eigenlijk onbruikbaar is, koop hem dan niet. Koop een betere 2 kanaals die wel door een beginner te bedienen is. Maar als alternatief als dat te duur is, koop dan een wel redelijk bruikbare 1 kanaals. Het is allemaal vreselijk beperkt in die klasse maar is al snel zo beperkt dat het over de grens van bruikbaar gaat. Zeker op zo'n minischermpje.
Mijn persoonlijke mening als ik nog geen scoop had, een oude analoge van 2 tientjes boven elk Chinees low budget gedrocht.
Een 4x4 in het terrein is beter dan 2 wiel aangedreven maar liever 2 wiel drive op goede banden dan 4x4 op slicks. Ben ik nu duidelijker?