Ha Sine,

Ik dacht 5 euro betaald te hebben. En dat voor een mooie, zeer bruikbare kast.
En verder inderdaad de Elma systeemknoppen. Multiturn pots, mooie Elma? meerstandenschakelaars en Amphenol geïsoleerde BNC's
De kwaliteit zat aan de buitenkant :-). Ik ben er blij mee.

groet, Gertjan.

Op zondag 16 november 2025 10:50:36 schreef Sine:
Het defecte hamegje kon ik voor 5 euro niet laten liggen,

Die kleine Hamegjes had ik ook gezien, Een HM107 en een HM207. De jouwe lijkt nóg ouder.
Een paar jaar terug zou ik ze gekocht hebben voor rbeckers.....

https://www.miedema.dyndns.org/co/2025/IMG_6796__Rosmalen_Hameg_MH207-600pix.jpg

https://www.miedema.dyndns.org/co/2025/IMG_6795__Rosmalen_Hameg_MH107-600pix.jpg

groet, Gertjan.

Die oude 107 komt van hetzelfde standje als jouw knoppendoos :)

Toch nog wat leuks gevonden op de Unipuls printen:
Een 1N3717 tunnel diode, en twee 1N823 temperatuur gecompenseerde referentie zeners. :-)

groet, Gertjan

Inmiddels teruggekeerd in Borger.
Gezien de forse af te leggen afstand hadden wij ( echtgenote en zwager Theo )
In het dorp Rossem twee hotelkamers geboekt.
Dus lekker ontspannen.
Maria naar den Bosch ( o.a. bossche bollen inslaan) en het brabants museum.
Wij naar de dvda.
Over de wachttijd is al voldoende geschreven.

De co standbemanning heeft mij het nodige in de maag gesplitst w.o. een ongedempte draaispoelmeter A41, een kabelfoutontdekker( echoflex T11/2A) en het troetelkindje van High met henk.
Het kindje weegt wel dik 20 kg.
Bij andere verkopers een Ultrakust termophil T203 en ook een LT470 van Braun.

De echoflix bleek een groen uitgeslagen nicad blok te hebben. Na deze te hebben verwijderd en een andere voeding aangesloten deed dit apparaat het naar behoren.

De A41 ligt bij de voorraad:,,komt nog aan de beurt"

De thermophil met een soort lensje waarachter een warmtevoeler ( medische toepassing) is in orde.

De LT470 bleek zwaar gemodificeerd ( met veel gevoel voor understatement) en om het ding aan het werk te krijgen moet ik stevig aan de bak.
Dus.... wie heeft info over deze 70 cm zend/ontvanger. De beide eindtorren zijn verdwenen.

Tenslotte de zogenoemde bootanker, de PE 1527/00 Philips
NL9416-015-27001
Het bevat een triac in de voorregeling en wel de BTX94800
Bij inschakelen blijft de voltmeter aarzelend op 30 volt staan. Draaien aan de de potmeters levert geen verandering op,
Evenmin via de bereikschakelaar.
De uitgangsklemmen leveren niets, geen spanning laat staan wat bescheiden ,,amperetjes".

Ik weet uit eerdere topics dat Fred101 en Gert jan of schemas of manuals of beide hebben .
Wellicht kan ik hopen op enige hulp.

T

Zojuist zag ik drie uiterst droevige foto's.
Zodra ik weer in het ,,lab" ben komt er weer een poging tot vereeuwiging.

Leuke DvdRA impressie, hij heeft er zelfs een liedje voor gemaakt :)

https://youtu.be/Pep1BfsDmw4?si=a9w5U2l29h7QuIFO

Op maandag 17 november 2025 16:59:50 schreef pietplof:
Tenslotte de zogenoemde bootanker, de PE 1527/00 Philips
NL9416-015-27001
Ik weet uit eerdere topics dat Fred101 en Gert jan of schemas of manuals of beide hebben .
Wellicht kan ik hopen op enige hulp.

Ha PietPlof,

Je hebt mail :-). (Philips PE1527 power supply manual, inclusief schema).

Succes er mee & groet, Gertjan.

Een 1N3717 tunnel diode

Leuk! Heb er nog nooit eentje 'in het echt' gezien. Zijn haast mythische componentjes en een beetje zoals eenhoorns: er zijn veel boeken over geschreven maar nooit in het wild waargenomen....

Bij het zien van al die buit krijg ik wel een beetje spijt dat ik niet geweest ben. Aan de andere kant, beperkte ruimte vormt toch een vrij harde bovenlimiet aan de hoeveelheid rommel meetapparatuur en electrschroot hier ten huize.

Edit: In die laatste video zie ik de lange rij wachtenden buiten. Denk dat ik zelf, bij aankomst en het zien van zo'n rij, rechtsomkeer zou hebben gemaakt. Dát gaan we dus eventjes niet doen! Ain't nobody got time for that sh!t.

Vermoedelijk hebben meer dan een paar mensen datzelfde idee gehad.... het moet allemaal wel leuk blijven.

Op maandag 17 november 2025 17:41:08 schreef nonius:
[...]

Leuk! Heb er nog nooit eentje 'in het echt' gezien. Zijn haast mythische componentjes en een beetje zoals eenhoorns: er zijn veel boeken over geschreven maar nooit in het wild waargenomen....

Bij het zien van al die buit krijg ik wel een beetje spijt dat ik niet geweest ben. Aan de andere kant, beperkte ruimte vormt toch een vrij harde bovenlimiet aan de hoeveelheid rommel meetapparatuur en electrschroot hier ten huize.

Ik heb in mijn loods op 150 km afstand nog een kubike meter of 3 aan 'electroschroot' staan...
Aan boord kan ik het niet hebben.

Op maandag 17 november 2025 16:59:50 schreef pietplof:
foto's

Staat 'ie op een soort draaischijf? Dat is eigenlijk wel een handig trucje voor reparatie aan logge apparatuur...
Moet ik onthouden.

[...]

Scoor ergens een Tek465 of 465B ;) Zitten er 4 in*. Andere oude tektronix oscilloscopen waarschijnlijk ook, die zullen een vergelijkbaar triggercircuit hebben.

(uit "Troubleshooting Your Oscilloscope: Getting Down to Basics, 068-0315-00")

(Uit de "Tektronix 465b user/service manual, 070-4273-00")

Ze doen iets slims waarbij 1 stroombron niet genoeg stroom kan leveren 2 tunneldiodes te doen schakelen: eentje gebruikt als "arm" en eentje als "trigger". Als de 'arm' tunneldiode eenmaal omgeschakeld is, komt er daardoor stroom beschikbaar om de 'trigger' tunnediode om te schakelen (en als die omschakelt wordt dat gedetecteerd en een sweep gestart - zo triggert die 'scope. In Single Sweep met trigger armed is dus de ene TD 500mV (arm TD, CR7350) en de andere 0V (CR7349), tot er een trigger is. Bij NORM of AUTO sweep zal er dus iets zijn dat die "arm" TD steeds omschakelt op het juiste moment in de sequentie om de trigger te her-armen na de holdoff. Gelukkig zat het issue in mijn 'scope niet daar, dus ik weet niet exact hoe dat werkt).

Aan de andere kant, beperkte ruimte

Hum, dan misschien niet. Maar ik denk dat een zoekertje hier bij V&A wel kans heeft. Ik wil de mijne niet kwijt, maar in mijn zoektocht naar het 155-0049 IC kreeg ik een aanbod van iemand die er 2 had, waarvan 1 werkend.

Op papier is 'ie portable. (11.5 kg, 32.8 cm breed en 46 cm diep, 19.1 cm hoog, er van uitgaande dat tas en handvat gemonteerd zijn en het handvat ingeklapt is, anders heeft 'ie meer diepte nodig). In de praktijk is 'ie dus goed verplaatsbaar maar niet echt iets om mee te forenzen.

*) In het trigger circuit 2 voor de A trigger en 2 voor de B (delayed) trigger. Als ze elders ook zitten zijn het er zelfs meer, maar ik denk dat dat het is.

Mijn 140A HP scoop bevat legio van dat soort diodes.
Die dingen waren een hype. Elektuur publiceerde zelfs een fm-bug daarmee !

Ik zal morgen eens tellen. Mogelijk heb ik er zelfs nog eentje liggen als reseve, maar ze zijn zo klein, dat hij best 'verdwenen' kan zijn....

Vanavond mijn gescoorde antieke Wheatsone brug eens nader bekeken. Een Oeteldonker heeft er een 4,5V Duracel batterij in laten zitten, die ondertussen aardig heeft liggen lekken. Gevolg is dat een van de aansluitklemmen een aansluitlip heeft waarvan de schroef in de prut is 'vastgelast' :( Ik heb de lippen maar doorgeknipt om de batterij te verwijderen

Iemand een idee hoe je dat kan losweken?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (43%)]

maar ze zijn zo klein, dat hij best 'verdwenen' kan zijn

Je bedoelt dat hij een kleine bijdrage heeft geleverd aan het vergroten van de entropie in een gesloten systeem (i.e. Huize Tidak Ada)? >:)

Mocht je er toch nog eentje tegenkomen (tunneldiode - geen HP140....) dan hou ik me in elk geval aanbevolen.

En inderdaad, er was ooit een tijd dat de tunneldiode aangeprezen werd als de oplossing voor bijna elk electronica-probleem....

Kruipolie? Verhitten? Lange tijd in de ultrasoonreiniger? Of anders misschien gewoon schroefkop afzagen, uitboren en opnieuw tappen?

Fotootje van het geoxideerde contactje, om een beeld te krijgen?

Op maandag 17 november 2025 23:38:52 schreef nonius:
[...]

Je bedoelt dat hij een kleine bijdrage heeft geleverd aan het vergroten van de entropie in een gesloten systeem (i.e. Huize Tidak Ada)? >:)

Mocht je er toch nog eentje tegenkomen dan hou ik me in elk geval aanbevolen. Is een component dat ik nog nooit aan de curvetracer heb gehangen.

En inderdaad, er was ooit een tijd dat de tunneldiode aangeprezen werd als de oplossing voor bijna elk electronica-probleem....

Ik had nog willen vragen of ik je mee zou nemen naar Rosmalen, maar twee zaken hebben dat verhinderd:

1) Ik ga daar altijd naar toe met mijn campertje en dan zou jij buiten moeten slepen.
2) Na afloop gaat het team altijd natafelen bij 'Het Wapen van Rosmalen'

Ik ga daar altijd naar toe met mijn campertje en dan zou jij buiten moeten slepen.

De verhalen over mijn snurken zijn nochtans schromelijk overdreven....

Na afloop gaat het team altijd natafelen bij 'Het Wapen van Rosmalen'

Ah, *nu* weet ik waar de opbrengst van de beursverkopen blijft! Ad Fundum! :9

@nonius: geloof mij, dat het wel heel erg knus met Tidak Ada in zijn campertje wordt: dat ding is niet veel groter als een 1 persoons bed. dus voor je het weet krijgen we kleine Noniak Ada's of Tidakius

(ik ben elektroman en heb bij biologie niet zo goed opgelet ;) )

Op maandag 17 november 2025 22:46:45 schreef Lucky Luke:
[...]

Staat 'ie op een soort draaischijf? Dat is eigenlijk wel een handig trucje voor reparatie aan logge apparatuur...
Moet ik onthouden.

[...]

Ik vond dat ook een heel handig idee toen ik de foto zag, zo'n Lazy Susan.

Op maandag 17 november 2025 23:30:32 schreef Tidak Ada:

Als het een alkaline batterij is: azijn. Maar waren die 4,5V blokken niet vaak zink/kool (zinkchloride)? Dan zou je juist een base willen om te neutraliseren. Water met (bak)soda?

Ik heb wel eens met succes een vastgeroest schroefje losgeweekt in Cola (fosforzuur. De suiker en karamel hebben hier geen nut voor). Maar kruipolie en warmte of temperatuurwisselingen zijn geloof ik gebruikelijker.

Op maandag 17 november 2025 23:30:32 schreef Tidak Ada:
Een Oeteldonker

Nee, een kroosduiker. ;)
Of beter gezegd, die heeft geen moeite gedaan om de dan al lekkende batterij eruit te halen met het risico de boel te slopen, toen hij het ding redde van de container.

Lucky luke;
Goed gezien,
Ik heb eeb vrij forse draaischijf en die is voor een onderzoeksklus ,waarbij je aan alle kanten moet snuffelen/ meten, bijzonder praktisch.
Het ding heeft zelfs geen probleem met die zware voeding.

Heel lang geleden heb ik eens voorgesteld een topic te starten waarin de collegae werden uitgenodigd hun trucks en hints aan ons mee te delen maar dat initiatief is een stille dood gestorven.

Staat 'ie op een soort draaischijf? Dat is eigenlijk wel een handig trucje voor reparatie aan logge apparatuur... Moet ik onthouden.

Redelijk simpel zelf te bouwen met een flink taatslager. Of wat ik zelf ook wel eens heb gebruikt: twee identieke houten onderzetters waar een groef in zat. Men voege een handvol glazen knikkers toe.... klaar.

Als het de bedoeling is de contraptie wat vaker te gebruiken dan zou ik wel nog een boutje & moertje toevoegen om het geheel bij elkaar te houden, zodat de knikkers niet bij het minste geringste over de vloer rondrollen. (of evt. twee flinke ronde NdFeB magneetjes in het midden, die elkaar net niet raken maar het geheel toch voldoende samenklemmen. Bijv. 20x10mm.)

Kosten: twee onderzetters bij de huishoudafdeling van de lokale kringloopwinkel en een zak knikkers van de speelgoedafdeling.

Een dergelijke draaischijf heb ik zelfs. Iets kleiner, en bedoeld voor pottenbakken. Helaas geërfd, mogelijk zelfs zelfgemaakt (maar ik denk het eigenlijk niet). Ook met glazen knikkers, maar afaik 2 lagen (5 schijven), zodat 'ie nog soepeler draait. De knikkers liggen in gaten in een tussenschijf, en kunnen niet ontsnappen. Er zit inderdaad een boutje doorheen om de schijven op elkaar te houden. Het is een slimme constructie maar best zelfmaakbaar.

Maar ik had er nog niet aan gedacht die te gebruiken voor logge apparatuur. (Is 'ie misschien ook te klein voor, maar het concept is een goed idee)

Deze heb ik eens gekocht bij Conrad:
https://www.conrad.be/nl/p/toolcraft-monitordraaischijf-hoogte-2-cm-ma…
Doet wat het moet doen voor de meeste toepassingen.
Ze hebben ook nog "professionele" modellen, zoeken op "draaischijf"

Als het niet al te zwaar is..een paar eurie bij de Action.Is met kogels tussen de schijven.
Gebruik ik bij het (verf)spuiten.

Of deze,2 platen multiplex erop schroeven en gaan.Er mag 30 kg op.
Of plaatje 3.Mag tot 150 kg belast worden.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (10%)]

Niet al te zwaar,..,.. wij hebben het over een bakbeest can 27 kg,
De voedingstrafo is de ,,schuldige".