Beste allen
Tijdens de werking is foutcode F04 op het scherm verschenen.
(EDIT: Foutcode verscheen bij aanzetten machine, niet tijdens een programma)
Sindsdien doet de oven niets meer, buiten deze foutcode tonen.
Volgens de handleiding zou dit met een stroomonderbreking moeten te maken hebben, wat ik raar zou vinden.
Foutcode blijft op scherm staan, zelfs na uitschakelen met draaiknop.
Bij het uitschakelen van de automatische zekering valt het scherm uiteraard uit.
Na opnieuw inschakelen van zowel zekering als draaiknop komt de foutcode er terug op.
Toestel reageert op geen enkele toets meer.
Ik heb reeds watertoevoer getest + geschud met klep aan watertoevoer.
Voor volgende stappen zou ik graag tips krijgen. Het toestel zit vrij gecompliceerd ingebouwd 
Ik heb een tweede identiek toestel voor eventuele testen/reserveonderdelen.
Alvast bedankt!
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Onder de grote aan/uit draaiknop zit een reset knop voor de overtemperatuurbeveiliging. Deze stevig indrukken. Als hij klikt (en dus afgesprongen was) zit je met een overhittingsprobleem. Droogkook hoogstwaarschijnlijk. Kan ook door schuimvorming.
Beste Eric
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik vermoed dat die beveiliging niet is uitgesprongen. Ik krijg hem niet ingedrukt, ook niet met vrij veel kracht.
Stijn
EricN
Heb je lang genoeg gewacht na het uitschakelen met de draaiknop? Het toestel blijft dan nog even actief en werkt de uitschakelprocedure eers af. Telkenmale je de automaat uit zet ga je terug een F04 genereren.
Ja Ik heb al eens gewacht, reeds meer dan 2 uur...
Ik moet wel iets recht zetten.
De foutcode verscheen op het moment dat het toestel werd ingeschakeld met de draaiknop.
Er was dus nog geen programma bezig.
Mijn excuses hiervoor.
EricN
Het kan ook altijd iets elektronisch zijn. Dat is al een pak complexer. De opto schakeling detecteert de netsynchronisatie of uitval dacht ik. De opto staat in de "cirkel".
Ok dat klinkt inderdaad al iets complexer... 
Is die printplaat makkelijk bereikbaar + is die optoschakelaar controleerbaar/meetbaar?
Zouden mijn 3 fasen effectief niet synchroon lopen?
Zou jij gewoon ander toestel steken of toch eens proberen te fixen?
Dank je wel
EricN
Begin met te meten dat je wel overal 3 fasen krijgt. De netsynchronisatie dient niet om het net of de spanningen te synchroniseren maar om te kijken of er wel spanning is. Het genereert ook 50hz signaal voor de processor.
Aan de print kun je makkelijk aan.
Afhankelijk van je kennis v elektronica is dit ook een optie mss:
Zie link in dit topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/170501
[Bericht gewijzigd door EricN op (22%)]
Gemeten aan de achterkant van het toestel: 226V, 224V en 224V tov neutrale.
Waarschijnlijk dus inderdaad een elektronisch probleem?
Ik lees straks de andere post eens door.
Op dinsdag 18 november 2025 16:35:26 schreef EricN:
Begin met te meten dat je wel overal 3 fasen krijgt. De netsynchronisatie dient niet om het net of de spanningen te synchroniseren maar om te kijken of er wel spanning is. Het genereert ook 50hz signaal voor de processor.Aan de print kun je makkelijk aan.
Afhankelijk van je kennis v elektronica is dit ook een optie mss:
Zie link in dit topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/170501
Eric
Ik weet niet of dat extra topic veel met mijn probleem te maken heeft... Tenzij jij daar anders over denkt?
Zijn F04 en F14 gelijkaardig?
Weet je toevallig van een service manual of schema's?
Ik heb het reserve toestel ondertussen van onder het stof gehaald en zie (inderdaad makkelijk te bereiken) de printplaat zitten. Enkel weet ik niet goed op welke pinnetjes ik wat moet meten...
Op stoomovenreparatie.nl zie ik dat er niet wordt aangeraden te werken met onthard water. Echter is dat bij ons wel zo. Ik kan er ook vrij moeilijk omheen. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Ik raad maar wat... Maar het zou wel leuk zijn het probleem om gelost te krijgen.
Dank
EricN
Het andere topic was enkel bedoeld voor de link(firma). Een totaal ander probleem.
Voor info is een mailadres nodig.
Wat is je kennisniveau van elektronica? want eens je daar in duikt ga je wel wat inzicht nodig hebben.
Onthard water is agressief. Meestal zit er nog wel kalk in het water als je een centraalontharder hebt. Dat wordt nooit op nul gezet of dat mag alleszins niet gedaan worden. Onthard water schuim ook zeer snel.
Wissel de print eens om. Dan krijg je al een idee of het daadwerkelijk in de print zit of dat er een andere oorzaak speelt (fase ergens ontbrekend, verliesstroom,.?). Als het in de print blijkt te zitten kan je ook beide printen ohms naast elkaar gaan vergelijken.
Dag Eric
email is: ////
Het wisselen en/of vergelijken van de printen is een goed idee. Ik ga eerst het reservetoestel eens testen of het zijn ding nog naar behoren doet, daarna volgt hoogstwaarschijnlijk een vergelijking.
Ik heb ook gemerkt dat het typenummer anders is. Het reservetoestel is een DGL4664. Denk je dat er veel verschillen zijn?
Alvast bedankt
EricN
@Stijn VO: zet je e-mail adres in je profiel en niet zo open en bloot op het forum. Spam bots zullen er stevig op los gaan!
Op donderdag 20 november 2025 12:40:52 schreef MNM(tm):
@Stijn VO: zet je e-mail adres in je profiel en niet zo open en bloot op het forum. Spam bots zullen er stevig op los gaan!
Was de bedoeling het er even te zetten voor Eric en dan te verwijderen (ondertussen reeds gebeurd).
Bedankt voor de tip.
Spam bots hebben maar tienden van seconden nodig om een e-mail adres op te pikken. Hopelijk blijf je van die ellende gespaard. 
EricN
Zo'n vaart loopt het nu ook weer niet maar ik raad meestal aan (als je je gegevens wil prive houden, zoals ik) om snel een tijdelijk gmailtje aan te maken. Kost 2 minuten tijd. Maar als het geen issue is dan zal kort openbaar zetten niet zo erg zijn.
Gisteren avond het reservetoestel getest.
Tegen het einde van het programma begon die te lekken uit de stoomkamer.
Er werd geen water weggepompt uit het afvoerbakje.
Bij uitschakelen van het toestel met de draaiknop werd er wel water weg gepompt.
Ik vermoed dus dat de pomp zijn werk nog doet, echter waarschijnlijk een sensor die defect is.
Bevindingen welkom, normaal gezien dit weekend wel wat tijd om vanalles uit te zoeken en een vergelijkende test wat betreft de printplaten.
EricN
Ik weet niet hoe je op de diagnose "defecte sensor" komt maar ik begrijp je uitleg ook niet goed.
"Lekken uit stoomkamer" waar exact? Druppels of stoomverlies? Miniem? Groot verlies?
"Er werd geen water weggepompt uit het afvoerbakje". Wat is een afvoerbakje? Bedoel je het waterkastje? Wat is weggepomp? Richting boiler gepompt? Terwijl de ruitenwisserpomp draait zakt het water niet? De ruitenwisserpomp draait niet?
Ik lees met jullie mee, ik heb hier twee dozen met printplaten van die HD ovens ter reparatie. En een oven met enkel en een met dubbel display om te testen. Enkele printen hebben waarneembare gebreken, ontplofte filter condensatoren of printbanen verdwenen ed maar aan veel is helemaal niets te zien. Die F04 staat ook regelmatig als klacht op het board geschreven.
Volgens de documentatie die ik ooit van Eric heb ontvangen zij de foutcodes veranderd bij het twee display model, maar ik zie de F04 niet in de nieuwe lijst met foutcodes.
Het apparaat heeft geen service mode of andere manier om een betere diagnose te stellen.
EricN
Die ontstoorders zijn van die beige RIFA brol.
Op het schema staat duidelijk "netausfall erkennung". De opto functie dus. Dat zal F04 geven. Dus iets is weggevallen v spanning naar de opto of het opto circuit mankt.
Het probleem is gevonden. Niets elektronisch. Twee fiches aan de pomp elkaar raken en het eigenlijk niet mogen doen.
Daardoor te veel stroom door een printbaan en die is gesmolten (X5.2)
De fiches waren bijna aan elkaar gesoldeerd.
Ik ga dat stukje printbaan vervangen door een kabeltje en een testje doen.
Op zaterdag 22 november 2025 12:10:28 schreef Stijn VO:
Het probleem is gevonden. Niets elektronisch. Twee fiches aan de pomp elkaar raken en het eigenlijk niet mogen doen.
Daardoor te veel stroom door een printbaan en die is gesmolten (X5.2)
De fiches waren bijna aan elkaar gesoldeerd.Ik ga dat stukje printbaan vervangen door een kabeltje en een testje doen.
Je zou het relais voor de zekerheid even kunnen lossolderen om te controleren op plakken. Maar of dit die F04 verklaart.