Op woensdag 24 september 2025 19:33:32 schreef vergeten:
[...]

3A x 5volt = 15 watt, 15 watt bij 12 volt is 1,25A.
De marge die je wenst is dan hetzelfde.

Het gaat natuurlijk om het echte stroomverbruik en dat is veel lager!
Dat kun je hier lezen (duits)
https://stromrechner.com/stromverbrauch-raspberry-pi/

Ja maar behalve de raspberry pi heb ik een gevoede usb hub voor extra verbruikers. Die 3A bij 5v is een schatting.

Op woensdag 24 september 2025 18:20:54 schreef Paulinha_B:
... of anders gezegd: de diodes kunnen nooit allebei geleiden (behalve bij defect). Het verband met electrolyse zie ik al helemaal niet.

Tja, ik weet ook niet precies hoe en wanneer die electrolyse tot stand komt maar bij boten schijnt dat kritisch te zijn. De schade als gevolg daarvan kan ernorm zijn.
Dus ook de massa's aan elkaar knopen vind ik spannend. Ik wil er geen enkel risico mee nemen.

Maar wellicht een scheidingtrafo stelt mij gerust of een 230v-15v adapter met een interne scheiding....

Op woensdag 24 september 2025 19:54:19 schreef fietsje:
[...]
Tja, ik weet ook niet precies hoe en wanneer die electrolyse tot stand komt maar bij boten schijnt dat kritisch te zijn. De schade als gevolg daarvan kan ernorm zijn.
Dus ook de massa's aan elkaar knopen vind ik spannend. Ik wil er geen enkel risico mee nemen.

Maar wellicht een scheidingtrafo stelt mij gerust of een 230v-15v adapter met een interne scheiding....

Ok, galvanische scheiding kan ik realiseren door een laptopvoeding te nemen, die geeft 19v maar heeft ook een galvanische scheiding. Dus electrolyse is geen probleem (als dat er al was).

Dank voor alle hulp, ik ga aan de slag met de diodes....

Ik heb nu twee voedingen gecombineerd met twee schottkey diodes.
Nu heb ik de raspberry pi aangesloten via een 19volts laptopvoeding -> schottkey -> 12-24v to 5v converter.

Nu werkt de rapberrypi na een korte tijd niet meer goed. Zo maakt hij geen vpn verbinding meer.
Als ik de rapberry pi met een gewone 230 -> 5V adapter voedt werkt hij prima.
Als ik de raspberry pi met 12 v voedt via de 12-24v to 5v adapter (dus zonder schottkey) dan werkt hij ook goed.
Ik heb nog niet geprobeerd wat 12v -> schottkey -> 12-24 to 5v converter doet.

Maar kan het probleem aan de schottkey liggen? Moet ik nog met condensatoren werken?

Op woensdag 24 september 2025 19:51:17 schreef fietsje:
[...]

Ja maar behalve de raspberry pi heb ik een gevoede usb hub voor extra verbruikers. Die 3A bij 5v is een schatting.

Die 3A bij 5V is wat je 5V voeding minimaal moet kunnen leveren om ook alle USB devices te kunnen voeden.

Ik draai op mijn kantoor iets van 7 Raspberry pi's op een 12V 1A voeding met een zelf-gemaakte DCDC converter naar de 5V voor de pi.

Die dc-dc 5v kan zat leveren. Met de dc-dc zonder schotkey ertussen (dus 12v accu -> dcdc 5v) gaat probleemloos.
Maar 230v -> 19v laptopvoeding -> schotkey -> dc-dc 5v gaat niet goed.

Ik moet 12v -> schottkey -> dc-dc 5v nog testen.

Ik zou verwachten dat een relais gewoon gaat werken. Zeker als je zorgt voor een condensator die de schakeltijd opvangt. Ik weet niet of ze er zijn, maar een relais dat maakt voordat hij breekt icm 2 diodes zou het probleem wellicht ook afvangen.

Wat ik persoonlijk zou doen is een hat kopen. Zoiets als dit, dat is er speciaal voor gemaakt en scheelt je een hoop knutselwerk. Als je wilt kan je nog steeds je relais plaatsen, deze hat zorgt er dan voor dat tijdens het omschakelen je raspberry gewoon blijft draaien.
https://www.sossolutions.nl/li-ion-battery-hat-voor-raspberry-pi

Ja, een hat heb ik ook overwogen maar ik wil geen li-on batterij gebruiken. Het systeem is lange tijd onbeheerd en ik vind het een risico (de kans op brand is misschien niet zo groot maar het gevolg wel).
En hoewel ik zie dat het een oplossing kan zijn zou het ook eigenlijk in deze situatie niet nodig moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door fietsje op (12%)]

Inmiddels heb ik getest:

230 -> 19V -> schottkey -> dc-dc 5v -> Raspberry gaat niet goed.
12v accu -> schottkey -> dc-dc 5v -> Raspberry gaat wel goed.
Als het niet goed gaat dan draai de raspberry pi goed maar de wifi verbinding (of de vpn verbinding) wordt verstoord. Die doet het dan of niet of af en toe heel even....

Dus moet ik iets met condensatoren doen, en wat dan precies?

Een elco over de voeding net voor de schottkey. Waarde (in microF): proefondervindelijk, wel een waarde hoger nemen dan je dan uitgevogeld hebt.

Kun je stellen hoe groter hoe beter?
En wat voor type, een electroliet of een ander type?

Het lijkt me dat "random oplossingen voor een random probleem" gaan proberen niet zo kosteneffectief is.

Als dezelfde DCDC wel werkt op een 12V accu, maar niet op een 19V voeding, dan is er iets raars aan de hand. Dat zou eventueel kunnen zijn dat de DCDC zodanige pieken trekt dat de voeding even gaat hikken, maar mij lijkt me dat stug.

Ik wordt dan automatisch benieuwd naar die DC/DC converter. Is dat knap spul of zo'n goedkoop aliexpress printje dat waarschijnlijk alle aanbevolen ontstoring ontbeert?

In het laatste geval zou het kunnen dat het ding bij grotere verschillen tussen in- en uitgangsspanning meer gaat storen dan bij kleinere verschillen.

Dit of een wisselwerking met wat rommel uit de 19 Volt voeding. Ik heb ooit een ritmisch gloeiende LEDstrip gezien omdat de HF-rommel uit een ouderwetser type voeding blijkbaar de regeling van zo'n DC/DC converter in de war schopte. Het gevolg was een automatisch lichteffect.

De dc-dc 5v is zo'n goedkoop dingetje uit Aliexpress. Dat is zo'n alluminium ingegoten blok.
Die werkt overigens prima.
Kan het ook zijn dat die 19v voeding veel storing uitstraalt waardoor wifi (mijn vpn verbinding) problemen krijgt?
Het is een oude laptopvoeding die dan op zo' n 40 cm van de raspberry pi af ligt.

Dit geeft chatgpt als mogelijke oplossing:
Praktische componentwaarden en opstelling (voorbeeld)

1. Direct bij DC-DC ingang:
100 nF MLCC dicht op de input pins (≤5 mm),
10 µF MLCC of tantalum binnen 1–2 cm.
100 µF electrolytic dicht daarna.

2. Serie-element:
10–47 µH ferrite-kern spoel (≥ de stroom van je Pi; bijv. 2–5 A rating).

3. Ferrietkraal(en):
Eén op +19 V net vóór de schottky, en één op de uitgang +5 V naar de Pi indien nodig.

4. Snubber (optioneel over diode):
100 Ω in serie met 100 nF (plaats experimenteel).

Ik ga het eerst maar eens proberen met de eerste optie...

GPT lult weer eens, moet je ook niet gebruiken voor dit soort vragen.

die 10 / 100 / 1000 truc is voor ontkoppeling.

Op dinsdag 18 november 2025 14:45:45 schreef Sine:
GPT lult weer eens, moet je ook niet gebruiken voor dit soort vragen.

die 10 / 100 / 1000 truc is voor ontkoppeling.

Ok, wat moet ik dan doen om dit op te lossen?
Want met dit antwoord kan ik niets zo veel...

Als het niet werkt op de 19V voeding dan ligt voor de hand dat die voeding niet zwaar genoeg is voor het werk dat van hem verlangd wordt. Dat los je niet op met condensatoren.

Maar omdat de meeste 19V voedingen in een eerder leven een laptop aan het voeden waren, is de kans dat ie een RPI niet aankan... nihil. Dus er is iets raars aan de hand. Ik weet niet wat er aan de hand is.

Sommige mensen hier, en chatgpt ook, gaan dan "random" oplossingen voorstellen die in bepaalde gevallen misschien jou probleem kunnen oplossen. In theorie kan zo'n "gok" wel eens werken. En in sommige gevallen is zo'n gok terecht: het kan weinig anders zijn dan de gegokte oorzaak en dan is de oplossing duidelijk.

Maar in jou geval... Ik tast in ieder geval in het duister. Geen gevoel van wat er hier aan de hand kan zijn. Dus ik denk dat "ontkoppelcondensatoren monteren" een erg kleine kans heeft.

M.i. moet je eerst uitzoeken wat er misgaat voordat je random dingen gaat proberen.

Maar als je zegt: Ik wil vandaag iets doen en ik heb ze gewoon op voorraad, niet geprobeerd, altijd mis. Dat kan. Baat het niet dan schaad het niet is denk ik niet helemaal van toepassing. Als een beginner ergens aan gaat zitten solderen is er altijd kans op schade.

Ah, ok. De laptop voeding moet dit natuurlijk gemakkelijk aankunnen.
Misschien is die laptopvoeding niet in orde.
Ik zal hem eerst eens vervangen door een andere.....

die laptopvoeding zou wel eens enorm kunnen gaan storen (uitgangscondensatoren versleten van die voeding) en zo die DC converter erna in de war sturen. DC converter na DC converter lijkt mij zeker niet ideaal (die laptopvoeding is dat ook, die gaat van 300V DC naar 19V DC intern).

ik zou simpele voedingen gaan nemen. een gewone transfo blok van 12V AC, diodegelijkrichter en elko eraan.. GEEN schakelende laptopvoeding. als er iets kapot zal gaan, zal het die wel zijn.
zo een stokoude transfo blok gaat amper stuk tenzij je hem overbelast. en een transfo is ook direct galvanisch gescheiden van het net.

je kan dan meerdere inputs maken, met diodes naar 1 uitgang en daar de DC converter aan van de rpi (die DC converter is wel single point of failure weer)
aan elke ingang kan je ook een groen ledje met weerstand zetten (neem 0,5mA ruststroom) zodat je weet welke voedingen het nog doen.
ik heb destijds hetzelfde gebouwd voor mijn raspberry server, maar nu gewoon simpel gehouden.

Ik gebruik 12V 1A voedingen van 0.76 euro om m'n raspberry pi's te voeden (via een zelfgemaakte DCDC voeding die 5V maakt voor de raspberry pi, die dan vervolgens met een DCDC converter daar 3.3V, 1.8V en 1.1V van maakt om binnen de raspberry pi eea te voeden.)

m.i. is "geen DCDC achter een DCDC" grote onzin. Sorry.

ik heb vroeger ook zo gespeelt en gemerkt dat het soms rare effecten geeft. er blijft altijd iets van rimpel zitten en dat kan de 2de converter beinvloeden.

ik heb ook nog met labvoeding gespeelt vroeger, dat ding hier was HEEEEL SNEL kapot. weet nog altijd niet wat er aan scheelt, heb er niet meer achter gezocht. het idee leek nogthans heel eenvoudig een regelbare DC/DC 3A voeding achter een laptop adapter van 19V 4A.
toen ik de voeding de eerste keer gebruikte in praktijk kreeg ik rare dingen.
tijdens het nameten is één van de 2 gesneuveld want komt niks meer uit
https://www.fordcapri.be/off/pics/eo/labvoeding.jpg

19V voeding intern, potmeter vooraan, voltmeter vooraan, luidspreker connector achteraan waar zowal banaanstekkers als losse draden in passen

UPDATE: laptop adapter doet het nog, want er is beeld. moet de 2de dc dus zijn die kapot is

update 2: binnenin zit al een andere primaire voeding EN een andere DC/DC converter. beide zijn dus al eens gesneuveld en vervangen, en nog werkt het niet. het ontwerp rammelt dus

2 DC/DC achter elkaar, heb slechte ervaring mee ;-)

[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]

Jaren geleden heb ik iets anders gebouwd,
1 x Meanwell UPS PSU met 2x 12V 7Ah loodaccu
1 x Meanwell 230Vac 12Vdc 3A
1 x Meanwell DC/DC 12V 3A out
2 x Meanwell DC/DC 5V 5A out

Dit is de basis voeding voor alles in huis.
2 Siemens PLC's
6 Raspberry's
+10 ESP
Noodverlichting 24V
Druk en temp sensors
...

Kost mss iets meer dan anders... maar geen omkijken naar.
En geen rare storingen.

Ondertussen zijn de loodaccus vernieuwd en wat groter.

Ja, maar hier gaat het erom om van 230v naar >15v te komen. Want deze voeding moet het "winnen" van de 12v accu om de stroom te mogen leveren door de shottkey diode.
Zo wordt de accu niet belast als er 230v aanewezig is maar neemt de accu het wel over als de 230v uitvalt.

Dit type voedingen heeft vaak een potmetertje waarmee je hem dan wat op en neer kan draaien.

maar direct 15V is ook te krijgen.