Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Je schreef je dacht dat je het had gevonden met een losse aarddraad verbinding. Staat het chalet met een metalen frame op de grond zijn er metalen water of gas leidingen die in de grond verdwijnen?
Hunebedbouwer,
Ik dat ook dat de losse aardedraad in de verdeeldoos de oorzaak was, is een week goed gegaan nadat de aardedraad goed was gemonteerd.
Chalet staat los vd grond op zware bielzen. Er zijn geen metalen leidingen onder de chalet die de grond ingaan.
Op zondag 16 november 2025 12:46:28 schreef Hunebedbouwer:
Je schreef je dacht dat je het had gevonden met een losse aarddraad verbinding. Staat het chalet met een metalen frame op de grond zijn er metalen water of gas leidingen die in de grond verdwijnen?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
of die draad lag bewust los omdat de aardlek er eerst ook uitging. zal niet de eerste keer zijn dat dat word gedaan..
Op zaterdag 15 november 2025 10:39:07 schreef Hunebedbouwer:
Is de spannings verlies uit je eerdere topik deels opgelost door de nul en de aarde aan elkaar te verbinden?
Nul met veiligheidsaarde verbonden ná de aardlek kan de aardlek er ook uitgooien omdat dan een der spoelen in de aardlek spanningsloos wordt en de aardlek dat als verlies ziet.
Excuus voor de late reactie....het probleem is nog niet opgelost ook niet na het vervangen van de hoofdschakelaar in de kast van het park.
Zou ik de grondkabel van het park (na het loskoppelen van de chalet) kunnen testen?
1. Een lamp aansluiten op de fase en nuldraad om te kijken of dit wel blijft werken zonder dat de hoofdschakelaar eruit springt?
2. Of moet ik een lamp aansluiten met een randaardestekker? Daarmee test je dan toch de aardedraad in de grondkabel lijkt me?
nonius
set SCE to AUX.
Zou ik de grondkabel van het park (na het loskoppelen van de chalet) kunnen testen?
Een Megger (oftewel isolatieweerstandsmeter) is het gebruikelijke instrument hiervoor, zoals ook al door anderen aangegeven.
Misschien kan u er eentje lenen van iemand (hoewel ik zelf nooit gereedschap of meetapparatuur uitleen), of een bevriend electriciën vragen, of zelf eentje aanschaffen (vanaf ca. 100 euro in NL, waarschijnlijk goedkoper in China).
https://www.eleshop.nl/uni-t-ut511-insulation-resistance-tester.html
https://www.eleshop.nl/uni-t-ut502a.html
https://www.eleshop.nl/uni-t-ut512-isolatie-weerstand-tester.html
etc.
(heb zelf een Megger MIT-230)
Op marktplaats staan waarschijnlijk ook wel enkele oude Meggers (met een zwengel, om zelf de hoogspanning op te wekken) voor een paar euro. Daar moet het ook prima mee lukken.
Aanschaf van een dergelijk instrument en zelf meten is waarschijnlijk goedkoper dan een electriciën langs laten komen, mits u uiteraard weet wat u doet.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Op marktplaats staan waarschijnlijk ook wel enkele oude Meggers (met een zwengel, om zelf de hoogspanning op te wekken) voor een paar euro. Daar moet het ook prima mee lukken.
Oud met een zwengel is een vrij relatief begrip... die komen nog regelmatig langs in ons kalibratielab ter controle op de goede werking en worden nog steeds op de markt aangeboden. Beetje onhandig met in 1 hand de camera en andere hand de zwengel, maar toch een impressie in bijlage.
Megger MJ 15, testje op 100 Meg
EricP
mét CE
Grappig. Ik heb er ook nog 2 van, met slinger. Vooral dat 5kV bereik... Ik kom niet verder dan 1kV 
Enige nadeel: je hebt 2 handen nodig om te 'meten' (ofwel: apparaat vast houden en slingeren). Met de batterij gestookte is het niet zelden met 1 hand de meetpennen op hun plek houden en met de andere de knop drukken.
Maar goed... Zolang een ALS nog 'hoofdschakelaar' blijft heten... Denk ik toch dat iemand inschakelen met wat meer kennis de aangewezen weg is. Het klinkt als een kleine installatie, het probleem vinden zou niet meer dan een uurtje werk moeten zijn (het oplossing is wellicht een ander paar mouwen
).
Ik zie ook niet zo 1-2-3 een scenario waarbij het herstellen van een losse aardedraad een dergelijk iets zou oplossen.
EricP
mét CE
Ik heb deze PTT megger nog liggen.
Wat is die nog mooi! Ik had er ook eentje. Maar een jaar of wat geleden wat opgeruimd (hoeveel meters wil je hebben?). Nu nog 2 zwengelaars en 2 batterij gestookte exemplaren over...
We hadden ook een "hoofdschakelaar klapt er door" , met de juiste benaming was dat ook veel eerder opgelost door de netbeheerder.
Precies dat... En als men het dan houdt bij een omschrijving van de waarneming in plaats van zelf verzonnen en interessant klinkende kreten te gebruiken... Maar goed, andere discussie...
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Grappig. Ik heb er ook nog 2 van, met slinger. Vooral dat 5kV bereik... Ik kom niet verder dan 1kV
Die 5000V aanzwengelen valt nog relatief goed mee, geen krachttraining nodig...
deze uit mijn vorige post heeft alle tests doorstaan vandaag... vanaf 5kV moet ik er wel onze 10kV divider tussen zetten om de kalibrator niet op te blazen
On top/
Denk dat TS hier al veel nuttige tips heeft gekregen om dit euvel op te lossen. En inderdaad, de juiste termen gebruiken is al half gewonnen...
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Heb je de aardlekschakelaar in het chalet getest op de goede werking?
Heb je een aparte stroombeveiliging en aarlek schakelaar in de parkkast ...Amp/...mAmp, of een aardlekautomaat Amp/mAmp?
De aardlek in de parkkast hoeft alleen de kabel naar je chalet beveiligen en mag 300 mAmp zijn, je eindgroepen zijn al met 30 mAmp beveiligt.
nonius
set SCE to AUX.
Oud met een zwengel is een vrij relatief begrip...
Toegegeven, ik was wat kort door de bocht 
Ik heb hier een oude *met* zwengel liggen, een oude *zonder* zwengel, en een moderne zonder zwengel. En ze zijn alledrie prima geschikt voor hun taak. I.t.t. tot Revado worden beide oudjes allebei nog incidenteel gebruikt. En zijn ook handig als je even snel een hoge gelijkspanning nodig hebt, zeg, om een neon-lampje te testen o.i.d.
Familieportret:
Voor OP zou in principe elk van bovenstaande Meggers goed genoeg zijn. Maar als hij er z'n beroep van zou gaan maken zou ik toch eerder voor de meest-rechtse kiezen....
Op vrijdag 21 november 2025 08:43:39 schreef EricP:
[...]Wat is die nog mooi! Ik had er ook eentje. Maar een jaar of wat geleden wat opgeruimd (hoeveel meters wil je hebben?). Nu nog 2 zwengelaars en 2 batterij gestookte exemplaren over...[...]Precies dat... En als men het dan houdt bij een omschrijving van de waarneming in plaats van zelf verzonnen en interessant klinkende kreten te gebruiken... Maar goed, andere discussie...
Die foto is van het net geplukt, maar die ik heb liggen is ongeveer zo netjes.
Ik heb 2 moderne, een Nieaf Smitt en een Megger MIT230.
De MIT ligt altijd in de auto ( in zijn eigen originele plastic koffertje).
Die MIT vind ik het lekkerste werken, de Nieaf op een of andere manier niet.
En zo,n draaimegger werkt ook als de infrastructuur is uitgevallen...Niet dat je er dan nog wat aan hebt..Dan heb je meer aan een opwindradio 
Die middelste op de foto van nonius heb ik ook..Na een val deed hij het niet meer,er was een elco van de print gescheurd door de klap.Ding doet het nog steeds.
[Bericht gewijzigd door mel op (36%)]
Op vrijdag 21 november 2025 00:01:07 schreef Ed de R:
Excuus voor de late reactie....het probleem is nog niet opgelost ook niet na het vervangen van de hoofdschakelaar in de kast van het park.
[...]
Niet gaan prullen en iemand met een megger langs laten komen en gericht gaan zoeken.
Vul in uw profiel even uw woonplaats of regio in en het komt vast wel goed..
EricP
mét CE
En zo,n draaimegger werkt ook als de infrastructuur is uitgevallen...Niet dat je er dan nog wat aan hebt..
Juist wel. De infrastructuur van TS is uitgevallen en het klinkt alsof-ie er dringend behoefte aan heeft 
En die opwindradio? Mwah... Er zit er eentje in de auto. Daar zit een accu in. En vast ook nog wel wat brandstof. En dan maar hopen dat je geen DAB+ hebt - met al die kleine cellen dus veel kleine zendertjes nodig. Die ook allemaal na een paar uur uit de lucht zijn. Maar goed... Dat is een andere discussie.
Terug naar de megger 
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zaterdag 22 november 2025 07:34:40 schreef mel:
En zo,n draaimegger werkt ook als de infrastructuur is uitgevallen...Niet dat je er dan nog wat aan hebt..Dan heb je meer aan een opwindradio
Op zaterdag 22 november 2025 08:39:55 schreef EricP:
[...] Juist wel.
@Mel bedoeld de uitgevallen stedelijke en/of regionale infrastructuur. 

Probleem kortsluiting chalet gevonden.......
Onder de chalet zat nog een "verborgen" verdeeldoos waar een grijze kabel van de grondkabel was afgetakt.
Deze grijze kabel was van een oude slagboom en die maakte kortsluiting (was dus niet goed afgeschermd tegen vocht......
Grijze kabel uit de verdeeldoos gehaald en probleem opgelost.
Iedereen bedankt voor de tips en hulp.
Mvg, Ed
testman
dus ze takken nog een slagboom af op een ( bemeterde ? ) aansluiting voor een chalet?
een isolatietester is wel zo fijn, van de week nog een schuifhek aangesloten, voeding ging erop en t knetterde wat. alles was onder de 0,05Mohm. bleek er door de kabel heen geboord te zijn, maar n klein ankertje erin van M14 
testman
Op donderdag 27 november 2025 21:12:58 schreef Ed de R:
Klopt......aftakken van onze chalet.....daar gaat een vergoeding voor komen
met terugwerkende kracht, en ik zou die kabel van een stekker of eigen groep voorzien voor als het weer fout gaat. hoef je iig niet in t donker en pokkeweer onder het chalet te klimmen.
Op de foto zie in een 80A/30mA zitten met daarnaast een B16 emat
Ik mag hopen dat de chalet achter de B16 zit gezien de kabeldikte op de laatste foto met kabeldoos.
Voor de voedingskabel was een 300mA selectief veel gebruikelijker geweest en in de chalet gebruik je dan 30mA. Gezien de foto's een beetje hobbybob installatie
Kabeldozen losliggend
Waardeloze wartels
testman
dat kastje zit in het chalet zelf. voeding is wrs 1x16 of 20A. de aardlek van 80A maakt geen hol uit, gaat immers om de eindbeveiliging van de groepen. maar de automaat links doet 32A dus die gaat er niet uit, wel de automaat in de kast van het park zelf.
de doos hing aan de balk met tieraps zo te zien, de onderste wartel is wel frut in een ak1 doos, dat is een wartel uit een b9k doos die je moet boren om passend te krijgen.
[Bericht gewijzigd door testman op (26%)]