Wat is dit voor meuk op de pinnen van de TQFP's

Het is plastisch, makkelijke snijbaar (je trekt het met een pincet kapot). Het smelt onder de soldeerbout, en lijkt bij langer stoken ook te verbranden. Laat nauwelijks residu achter, alsof het voor een groot deel uit water bestaat.

Achtergrond:
De foto is van de DIM (driver information module, wijzertjes en lampjes deel) van een Volvo V70 uit 2002. Het probleem hier was dat het knipperlicht buiten de auto wel werkte, maar de indicator (op de DIM), inclusief klik-geluid niet.
Dergelijke problemen zijn bekend in de V70-community, de oplossing is alle TQFP's opnieuw solderen. (of een nieuwe DIM bij de dealer, 1200 euro). Youtube filmpjes genoeg.

Omdat ik geen zin had alle blauwe meuk te verwijderen heb ik met een pincet alle pinnen gecontroleerd (je prikt probleemloos door die meuk heen), en alle losse pinnen (een stuk of 10!) alsnog/opnieuw vastgesoldeerd. Dat loste het probleem op.

Maar weet iemand wat die meuk is en waar het voor is?

Het is geen conformal coating (de rest van de PCB is gewoon "kaal"), en ook geen mechanische lijm (denk ik). De Elco rechts naast de Yazaki chip is mechanisch veel gevoeliger, en daar is niets mee gedaan. De SOIC'tjes nog verder rechts ook niet.

Tweede vraag: Waren die 10 pinnen altijd al los, en hebben ze pas nu contact gemaakt? Of zijn ze later (waardoor?) losgekomen. Er waren geen zichtbare sporen op de loss pinnen, ze hadden evenveel soldeer, en gelijk verdeelt als de "vaste" pinnen.

En deze print is nog pre-RoHS, soldeer gedroeg zich ook als loodhoudend. Dus slechte loodvrij solderingen lijkt me een onlogische verklaring.

Verzoeken om dingen uit te proberen sla ik respectvol af: De DIM zit weer in mijn auto en alles werkt: Dat hou ik graag zo :-)

Wat het is, weet ik niet. Het doet me echter een beetje denken aan de 'siliconenbukkake" die Samsung in televisievoedingen toepast om kruipstroompjes en overslagen door vocht te voorkomen.

Dus misschien toch een beetje zoals conformal coating, maar dan anders.

Nooit eerder gezien geloof ik. Toch een soort conformal coating, maar waarom zo lokaal? Ook nog nooit van Yazaki gehoord, het schijnt een ARM microcontroller te zijn.

YG5003B is a QFP80 package microcontroller manufactured by YAZAKI. It is a 32-bit RISC microcontroller based on the ARM Cortex-M3 core. It has a maximum operating frequency of 80MHz and a maximum flash memory of 1MB. It also has 128KB of SRAM and multiple peripherals, including a 10-bit ADC, two CAN controllers, two UARTs, two I2C controllers, and two SPI controllers. The YG5003B is suitable for a variety of applications, such as industrial automation, automotive, consumer electronics, and medical devices. It is also suitable for applications that require low power consumption and high performance. (For reference only)

Op maandag 1 december 2025 16:20:52 schreef PE9SMS:
Toch een soort conformal coating, maar waarom zo lokaal?

Omdat daar de onbeschermde baantjes het dichtst bij elkaar liggen. (pitch zo te zien 0.4 of 0.5mm)
Het voorkomt ook eventuele 'creep' van loodvrije soldeer...

Op maandag 1 december 2025 14:07:05 schreef blurp:
Het is geen conformal coating (de rest van de PCB is gewoon "kaal"),

Dan kan het nog steeds conformal coating zijn ;) . Ik heb op m'n werk genoeg zaken waar dat ook niet overal toegepast wordt of mag worden.

Op maandag 1 december 2025 14:07:05 schreef blurp:
Tweede vraag: Waren die 10 pinnen altijd al los, en hebben ze pas nu contact gemaakt?

Dat lijkt me toch niet. In de automobiel industrie, als de fabrikant IPC aanhoudt, mogen pinnen slechts onder uitzondering ongesoldeerd blijven als ik me dat goed herinner.

Is het niet vanwege mechanische oorzaak (een losse pin kan gaan trillen en uiteindelijk afbreken en ondermijnt de totale mechanische sterkte van het gesoldeerde IC) dan wel vanwege het feit dat je bij dit soort IC's met zoveel verbindingen te maken hebt dat je dan niet meer kan zien of er een doormetalisering onder de chip zit of niet dus niet met zekerheid kan zeggen of het klopt dat de pin vast zit of niet vast zit.

Ook nog nooit van Yazaki gehoord, het schijnt een ARM microcontroller te zijn.

De cortex-M3 is van 2004. Deze module van 2002. Dus het is zeker geen Cortex-M3.

Gezien dat er elders op de PCB een Motorola (ja, Motorola. Geen Freescale of NXP) MC912DG128 microcontroller zit (inderdaad nog steeds leverbaar bij (nu wel) NXP)) denk ik ook niet dat deze yazaki chip een controller is. Eerder een soort IO expander. Yazaki is ook de OEM-fabrikant van deze module, en het model is uit 2000. Toen waren custom IC's nog een stuk betaalbaarder, en Volvo heeft geloof ik een half miljoen exemplaren van dit model (met dit dashboard!) gemaakt.

Op maandag 1 december 2025 16:32:13 schreef Arco:
Omdat daar de onbeschermde baantjes het dichtst bij elkaar liggen. (pitch zo te zien 0.4 of 0.5mm)
Het voorkomt ook eventuele 'creep' van loodvrije soldeer...

Die pitch is wel een argument, de rest van de pcb is ruimer. Loodvrij geloof ik niet, ik ben 99% zeker dat er met lood gesoldeerd is. (RoHS is uit 2003, dit ontwerp uit 1999)

Op maandag 1 december 2025 16:38:46 schreef weardguy:
Dat lijkt me toch niet. In de automobiel industrie, als de fabrikant IPC aanhoudt, mogen pinnen slechts onder uitzondering ongesoldeerd blijven als ik me dat goed herinner.

De losse pinnen waren ook niet on-purpose ongesoldeerd: Er zat gewoon soldeer op zowel de pin als het vlak. Ik kon geen sporen zien van breuk (als een soldeerverbinding afbreekt dan zie je de doffe breukvlakken, zeker bij loodhoudend soldeer).
Misschien dat dat anders is bij langdurige trilling, daar heb ik geen ervaring mee.

Voor de goede orde, ik heb gekeken met een goede stereomicroscoop (10x).

.

[Bericht gewijzigd door blurp op (100%)]

Nooit eerder gezien geloof ik. Toch een soort conformal coating, maar waarom zo lokaal? Ook nog nooit van Yazaki gehoord, het schijnt een ARM microcontroller te zijn.
[...]

De tekst die je citeert lijkt van Utsource te komen. Maar utsource zegt ook dat het een 30V 5A diode is die tegelijk in een DO-214AC en een QFP80 behuizing zit. Ook weegt hij 8kg en werkt op 230VAC maar daar staat dan wel weer AI boven.

Ik heb een tijd terug een module uit een Mercedes wagen gezien waarvan de print volledig was bedekt met een doorschijnende kleurloze laag, net water, maar dan rubberachtig/gelachtig en vrij makkelijk weg te schrapen. Dat had ik ook nog niet eerder gezien. Dat was ook geen gewone print maar het leek meer een soort keramisch substraat met onderdelen erop.

Op maandag 1 december 2025 17:33:34 schreef maartenbakker:
[...]
De tekst die je citeert lijkt van Utsource te komen. Maar utsource zegt ook dat het een 30V 5A diode is die tegelijk in een DO-214AC en een QFP80 behuizing zit. Ook weegt hij 8kg en werkt op 230VAC maar daar staat dan wel weer AI boven.

ja klopt, utsource. De verwarring met de diode komt door de gedeeltelijke overeenkomst in typenummer met de BYG50 (NXP). Maar een mcu in qfp80 leek me in dit geval waarschijnlijker. :)

Geinspiereerd door de (helaas foute) resultaten uit UTsource, heb ik voor de grap chatgpt gevraagd "What is the Yazaki YG5003B". Wat die (o.a.) vond:

Anecdotal “in-the-wild” use

There are discussion threads regarding car dashboard repairs (specifically in older Volvo V70 and related models) that mention a “Yazaki chip YG5003B”. According to those users, resoldering that chip sometimes restored functionality to the dashboard’s meters/gauges.
volvo-forum.nl
+1

However — those are anecdotal reports on forums, not official documentation. The actual identity or function of the chip in those dashboards remains unclear, and that doesn’t guarantee that YG5003B is the same as the datasheet part.

Valt me toch weer mee :-)

Google AI reutelde iets over dat het een bekende fabrikant van autoonderdelen was en wat voor stappen ik kon ondernemen om meer te weten te komen.

De kwaliteit van verschillende AI lijkt toch wel flink te verschillen.

Het clown-antwoord zou zijn "Het is lijm, daarmee zit die chip vast, maar solderen zou beter geweest zijn" >:)

Ik heb ook wel 's doorzichtig spul over de pinnen van een TQFP-gezien, maar ik weet niet meer of dat een ereader was of een cdrom-drive of iets anders. Het leek me een soort halve waterproofing. Ik heb niet geprobbeerd of het te verwijderen was (whatever ding het in zat werkte nog en moest blijven werken), maar het voelde aan als hard plastic / glasachtig hard. Niet als siliconenspul.

Op maandag 1 december 2025 21:02:32 schreef maartenbakker:
Google AI reutelde iets over dat het een bekende fabrikant van autoonderdelen was en wat voor stappen ik kon ondernemen om meer te weten te komen.

De kwaliteit van verschillende AI lijkt toch wel flink te verschillen.

Klopt, daarom heb ik 2 betaalde accounts. De ene is rechtlijniger wat handig is bij software en andere problemen oplossen, de andere wat handiger in schrijven van teksten en rapporten. Maar de enige goede manier tot nu toe die ik heb gevonden voor dataverwerking is AI Python code te laten maken die ik dan weer zelf gebruik. AI vergeet continue van alles, loopt in rondjes, ziet niet dat hij (zij?) eerder al dingen geprobeerd heeft.

AI is geen search engine. Wil je echt resultaat dan ben je zeker een dag bezig met data er uit proberen te trekken. Ik ben al meerdere keren aan het eind van zijn mogelijkheden gekomen.

De kunst is meerdere chats te hebben, een voor de architectuur en dan dat weer opsplitsen in kleine chats waarin je dingen doet die AI kan behappen. "Even" wat vragen doe ik ook wel maar dan kom je amper verder dan je met Google was gekomen.

Ben ik de enige die denkt aan loctite? Het heeft een specifieke glans die loctite ook heeft

Op maandag 1 december 2025 22:43:50 schreef rudig76:
Ben ik de enige die denkt aan loctite? Het heeft een specifieke glans die loctite ook heeft

wat bedoel je met loctite ? das een merk en die maken zowat alles wat uit een tube komt, op tandpasta na :-).

Mij lijkt het een afscherming tegen condensvocht, is niet ongewoon in electronika die onderhevig is aan extreem koud en warm, mogelijks binnen één etmaal.

de temperatuurstress is ook de oorzaak dat pootjes met de jaren loskomen zonder dat je het ziet. (ze zien er nog steeds uit alsof ze goed contact hebben met het soldeer, maar liggen er gewoon op..)

Dit had je eerder voor met loodhoudend soldeer dan met loodvrije soldeer.

Hoogstwaarschijnlijk een acrylic conformal coating.

Zoals onderstaand produkt.
Verkrijgbaar in de kleuren : Clear, Green, Blue, Black, White.

CircuitWorks Overcoat Pen.pdf

Op maandag 1 december 2025 22:43:50 schreef rudig76:

Er zijn er heel veel! Welk nummer bedoel je dan?

Op dinsdag 2 december 2025 00:03:17 schreef kris van damme:
Mij lijkt het een afscherming tegen condensvocht, is niet ongewoon in electronika die onderhevig is aan extreem koud en warm, mogelijks binnen één etmaal.

Maar waarom dan alleen op de TQFP's? Mijn ervaring is toch dat dan meestal de hele (of een deel) van de print gecoat is, niet slechts een paar specifieke devices.

de temperatuurstress is ook de oorzaak dat pootjes met de jaren loskomen zonder dat je het ziet. (ze zien er nog steeds uit alsof ze goed contact hebben met het soldeer, maar liggen er gewoon op..)
Dit had je eerder voor met loodhoudend soldeer dan met loodvrije soldeer.

Ah, dat is nieuw voor mij! Maar het zag er inderdaad precies uit zoals je nu omschrijft.

Op dinsdag 2 december 2025 08:54:06 schreef blurp:
[...]

Maar waarom dan alleen op de TQFP's? Mijn ervaring is toch dat dan meestal de hele (of een deel) van de print gecoat is, niet slechts een paar specifieke devices.

.

het is nu niet dat er massaal veel condensatie kan optreden, de ruimte in de wagen is beperkt. Er ontstaat dus in het ongunstigste geval een fijne waasafzetting. de pootjes van die chip staan zo dicht bij elkaar dat die er last kan van hebben. de print zelf is beschermd door de bedrukking en bij de andere componenten is de afstand groter. btw, die techniek wordt nog volop toegepast voor electronika die bijna buiten zit. (airco bvb)

Het is vast conformal coating, waarschijnlijk een van deze twee:

• acrylic coating is te verwijderen met coating remover/solvent
  • silicone/urethane is wat sterker, gewoon wegkrabben, er zijn wel removers voor

Afhankelijk van de tinsamenstelling zijn solderingen onder de 13.2 °C ook (in meer of mindere mate) onderhevig aan degradatie op lange termijn.
Tin is een allotrope stof: β-tin (de normale vorm, geleidend) verandert langzaam in α-tin (grijs poeder, niet geleidend)

Hierdoor komen de solderingen los. (vooral smd wat vaak héél erg mager gesoldeerd is heeft daar last van)

SAC mag daar niet last van hebben. Maar in de beginperiode van loodvrij werd er wel eens puur tin gebruik wat een minder goed idee is.

De conformal coating kan daar ook voor bedoeld zijn: zonder zuurstof gaat de omzetting naar α-tin beduidend langzamer.

Op dinsdag 2 december 2025 08:54:06 schreef blurp:
[...]

Mijn ervaring is toch dat dan meestal de hele (of een deel) van de print gecoat is, niet slechts een paar specifieke devices.

[...]

De reden van mijn plastische omschrijving van wat samsung met hun voedingen doet, is dat dat er behoorlijk 'random' uit ziet. Niet helemaal random natuurlijk, vooral op kritische plekken en oppervlakken maar het is kennelijk goedkoper en makkelijker om de kitspuit er op te zetten dan om de hele print te coaten.