hallo allemaal
een beetje sneller dan gehoopt een nieuw probleem .
wij hebben een quooker pro3-vaq van 2005 die het eigenlijk zonder problemen heeft gedaan
we hebben regelmatig het filter vervangen en de boel ontkalkt als het nodig was .
wij hebben er wel al de tijd een tijdschakelaar tussen gehad wat , ik zoal lees , niet echt heel goed is voor een quooker .
nu is ie er van de week mee gestopt hij ging even aan daarna gelijk weer uit en schakelde de aardlek eruit .
na de aardlek er weer opgezet te hebben is deze er niet weer uitgegaan toen ik de quooker weer probeerde aan te zetten .
hij had eerder in de week wel een paar keer een storing aangegeven met een constant knipperend lampje op de kraan .
meestal is dat na het wisselen van het filter over maar deze keer is ie er gewoon mee gestopt .
ik heb de verwarming gemeten die maakt geen contact naar buiten en de meter geeft 33ohm aan .
ik heb de printplaat eruit gehaald maar daar zie ik natuurlijk niks aan en heb ook geen idee waar ik naar moet kijken
is er iemand die hier wat van weet of een idee heeft of is een quooker heel lastig om wat mee te doen .
ik hoor het graag weer .
groet luc
[Bericht gewijzigd door luc63 op (10%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Pootje 1 van de connector lijkt een "cirkeltje" om de pin te hebben wat kan duiden op een slechte/losgewerkte soldering.
Bij twijfel nasolderen (alle pootjes)
Op de print zit op het oog niet veel dat een aardlek kan maken.
Zelfs de anti-prik 100 k weerstanden tussen PE en GND kunnen weinig kwaad.
Een bekend experiment in dit soort gevallen is de steker eens om te draaien. Als het lek aan de "fase zijde" van het verwamingselement zit gaat de aardlek er uit, als het aan de nul-zijde zit minder snel. Hoe zien de aansluitingen van het element er uit? Geen vocht sporen?
[offtopic]
Aardig om te zien dat hier een hybride relais, een TRAIC die na schakelen wordt overbrugd met een relais wordt toegepast. Het zal vaak moeten kunnen schakelen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
ik heb de verwarming gemeten die maakt geen contact naar buiten en de meter geeft 33ohm aan .
Ik neem aan dat je bedoeld dat het element een weerstand van 33 ohm tussen beide aansluitingen en dat er tussen beide aansluitingen en de PE (aarde) aansluiting een oneindig hoge weerstand is.
Ik ga er van uit dat je dat met een multimeter hebt gemeten. Als dat zo is dan heb ik slecht nieuws, dat zegt weinig, dit moet je met een isolatie tester (megger) meten. Die zet er 500Vdc op en meet dan de (aard)lekstroom.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ter zijde: quooker is gigantisch overpriced.
Betreffende je probleem: je hebt een megger nodig.
Voorspelling: je krijgt een nieuwe, mits betaling.
[Bericht gewijzigd door EricN op (22%)]
@ arco ik ga morgen meten wat of ie doet .
@vergeten zal even met een loep goed de pootjes bekijken of ik er wat aan kan zien .
maar zou die dan geen verkleuring moeten hebben als het daar slecht contact heeft gemaakt en daarna er mee uitscheid .
@aart dit had ik al geprobeerd ervaring met amerikaanse koelkast waar dat ook bij moest haha geleerd van smd
maar de aardlek is er 1x uitgegaan toen de quooker er mee stopte daarna heeft de quooker niets meer gedaan .
[offtopic]
nu heb ik ook het idee dat de aardlek best op zijn teentjes loopt want ik meen dat ik hier wel eens gelezen heb dat er niet te veel groepen op een aardlek mogen zitten .
er zitten bij ons 2x aardlek waarvan 1aardlek met 6 x 16amp schakelaars zitten waarvan 1 een dubbele is en 1aardlek met 4x16amp schakelaars zitten.
dit is in het begin dat we hier kwamen wonen met de verbouwing aangelegd omdat de nieuwe keuken meer groepen moest hebben dus we zijn er van uitgegaan dat het wel goed was .
er waren toen de tijd hier alleen 2 ouwerwetse stoppen van 16amp waarvan 1 voor de wasmachine en 1 voor de rest van het huis en de schuren/garage .
er schijn ook een verkeerde hoofdschakelaar in te zitten volgen de man van liander die ooit de nieuwe meter heeft geplaatst .
er is iets met 1fase terwijl wij 3x25amp hoofdstoppen hebben maar dat kon wel gewoon werken ?
het werkt allemaal alleen zal er een keer naar gekeken moeten worden of het wel allemaal klopt zeker nu alles steeds meer elektrisch moet worden .
@fred101 ja de 33ohm is tussen de aansluitingen op de aarde blijft mijn meter op OL. ? staan .
nee een megger heb ik niet dus ik denk dat hier het voor mij zelf ophoud wat dat betreft .
ik zal dat dan bij een ander moeten gaan vragen .
@EricN ja een quooker is best een duur ding maar hij heeft het 20jaar goed gedaan dus we kunnen er weinig van zeggen en we hadden hem bij de nieuwe keuken gekregen.
we hebben er een hoop gemak van gehad maar ik weet niet of er ook een andere voor terug komt .
wij zijn wel heel erg gewend aan om direct zulk heet water te hebben we gebruiken het ook best vaak en vonden het makkelijk.
maar daar heeft ieder zijn eigen idee over.
onze cv ketel hangt ongeveer 14meter van de keukenkraan af waardoor het hete water wel heel lang weg bleef en we hebben het ook wel eens geprobeerd met een kleine boiler maar dat beviel ook niet echt en die verbruikte bij meting een stuk meer dan de quooker bij het zelfde gebruik van ons .
maar dat terzijde .
ik denk wel dat je gelijk heb als ik zo de reacties lees dat het of een nieuw elektrisch gedeelte moet worden of iets anders .
zoals ik al vermeld heb heb ik geen megger dus daar moet ik even voor rond vragen .
allemaal bedankt voor de reacties
ik ga de paar dingen die jullie voor gesteld hebben kijken of ik er wat mee kan anders houd het gewoon op .
alles scheid er een keer me uit en niet alles is te repareren voor een leek zoals ik al ben ik met jullie hulp toch al een paar keer best ver gekomen .
ik laat het weten wat het geworden is .
groet luc
EricN
Een mogelijke test:
Indien de verwarming 2 faston klemmen heeft:
Neem een netsnoer en zet het rechtstreeks op de verwarming. Op een minuut gaat dat geen 100 graden hebben. Dus wel testen met volle boiler!!
Ook zeker de aarding aansluiten!!
Steek even (10sec of zo) in het stopkontakt. Let op. Het is een test dus houd het veilig.
Draai daarna de 2 stroomdraden om. Dus de fase en neuter op de ander verwarmaansluiting.
Wees er dus ook zeker van dat het stopkontakt dewelke je gebruikt correct geaard is.
Heeft de verwarming verlies dan zal de diff in 1 vd 2 opstellingen springen. Niet zolang testen tot het kookt.
Een alternatief is een 30€ megger kopen op aliexpress. Prima dingen. Dan heb je zoiets gelijk in huis voor andere projecten.
Als er een temp sensor op zit zou ik die ook uitmeten naar de aarding toe.
Verlies brengt soms de elektronica in de war. Er zit een optocoupler op de print. Als die een verkeerd signaal genereert tgv verliesstromen is dat een mogelijke oorzaak.
hallo ericn
dank je voor de tip ik ga het morgen gelijk proberen en ja ik let wel op de veiligheid ik ben niet zo happig op stroom 
heet een megger ook daadwerkelijk een megger of heeft het officieel een andere naam .
weet niet of ik hem dan ooit nog een keer nodig heb maar omdat ik het best leuk vind om met jullie hulp elektrische dingen in huis te repareren kan het geen kwaad om er 1 te hebben .
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Megger is een merknaam die een eigen leven is gaan lijden.
Net zoals Bahco, Ty-wraps en duct-tape.
Wat die doet is met een hoge spanning (vaak instelbaar) de isolatieweerstand meten. Bij die hoge spanning meet je ineens wel een aardlek (als die er is) tov een multimeter.
(Je zou het ook een "hoogspannings" weerstandmeter kunnen noemen.)
Op donderdag 11 december 2025 19:29:22 schreef luc63:
@vergeten zal even met een loep goed de pootjes bekijken of ik er wat aan kan zien. Maar zou die dan geen verkleuring moeten hebben als het daar slecht contact heeft gemaakt en daarna er mee uitscheid .
Dat hoeft niet te verkleuren, alleen bij veel stroom gebeurt dat meestal wel (het staat dan te vonken en soms te knetteren) en dan hangt het ook nog af van de overgangsweerstand van die slechte verbinding.
En als dat vonken en knetteren heeft plaatsgevonden dan zit er vaak een zwartige open ring op de pen/pin.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het heet, zoals ik eerder schreef, een isolatie tester (maar ook soms PAT tester). Megger is een bekend merk wat die dingen maakt. Bijna alle goede merken van meetapparatuur maken ze. o.a. Fluke en G&M.. Goede zijn er van diverse merken met de overeenkomst dat ze erg duur zijn. Die China meuk kost drie keer niks maar persoonlijk zou ik er niet op vertrouwen. De meest onveilige apparatuur die er is voor een veiligheidsmeting gebruiken is nogal krom. (Maar ik zal dat wel weer verkeerd zien) Beter een goede lenen want je gaat hem waarschijnlijk toch verder niet gebruiken. Ik gok dat 95% van de COers er geen heeft.
Ik repareer voor mijn werk, ik heb er een van G&M, 1 van Megger en 1 van Fluke. Ik heb in 15 jaar 1x een isolatietester nodig gehad voor een isolatie test.
Bruine verkleuring kunnen ook gewoon flux resten zijn.
EricN
Ik heb er 3.
2 echte Kyoritsu.
En 1 van ali. Puur uit nieuwsgierigheid. Voor die prijs kon ik niet weerstaan. Wat het op lange termijn geeft weet ik niet maar in zoverre ik hem al gebruikt of getest heb merk ik geen verschil met de dure. Die 2 dure zijn overigens best einde rit. Dus mogelijk ga ik bij laatste adem ervan de ali versie dagelijks in gebruik nemen. Dan weet ik wat het op lange termijn wordt.
Heden 32€ zie ik.
@fred: ik gebruik het bijna dagelijks. De diff is mij ondertussen al beu gezien 
dank jullie voor de uitgebreide uitleg vind het leuk om toch weer wat bij te leren al zal ik er niet veel mee hoeven doen .
ik ga morgen eerst de test doen met de verwarming en alles goed bekijken .
daarna zal ik eerst even zien of er iemand in de buurt is die zo'n ding heeft .
ik laat het weten als ik wat verder ben gekomen
Het beste is de warmhoudfles open te maken, vaak ligt er een ferme laag kalk op de bodem. Als element die warmte niet kwijt kan, dan scheuren ze open. en ja, dan heb je een aardlek! Vaak komt het ook voor dat de thermische zekering in de buis stuk is.. Vind het drama dingen, Voor die prijs koop ik 25 zeer luxe waterkokers!!
@EricN ik heb de verwarming vandaag getest
hij werd vrij vlot warm en bleef het gewoon doen ook na omdraaien van de kabels.
hij kookte in 6a7 minuten dus daar zit het waarschijnlijk niet in .
@arco ik heb de transformator gemeten
op pin 1+5 220volt en op 7+9 18volt
dus ik ben al weer veel verder weet nu wat er wel iets doet .
ik zal me alvast maar gaan verdiepen in de alternatief voor eventueel een quooker .
@ smd de ketel halen we jaarlijks open om te ontkalken en dan gelijk een nieuw filter erin
wat dat betreft heb je wel gelijk het zijn eigenlijk ondingen maar daar in tegen best makkelijk in gebruik .
wij hebben voor de rest geen heet water in de keuken dus het is makkelijk om even snel iets met heel heet water af te wassen
ik ga me wel even verdiepen in wat er mogelijk is in plaats van de quooker
fred101
Golden Member
Op donderdag 11 december 2025 20:03:01 schreef EricN:
@fred: ik gebruik het bijna dagelijks. De diff is mij ondertussen al beu gezien
Ik heb er een G&M omdat ik ze repareer (Ik heb er denk ik al een stuk of 50 gerepareerd), er ligt er nu weer een op de werkbank. Die van mijne is een frankenstein en niet alles werkt maar voor mij goed genoeg om vergelijkende metingen te kunnen doen.
Mijn meest gebruikte instrumenten(zo'n beetje iedere reparatie): DMM, Scoop+een berg verschillende probes, LCR meter, AC en DC labvoedingen, Peak Atlas pro halfgeleider tester. De rest heb ik regelmatig nodig maar niet iedere reparatie (bv mijn super deluxe uitgebreid breadboard, mijn DC stroommeet tang( werkt op buizen), AC+DC wideband powermeter, diverse IC testers en de nodige zelfgebouwde testers voor specifieke dingen (opamp/555/relais/opto/lineaire regelaar/lm317/4Q triac tester etc). De rest is verzameling of gewoon heel af en toe nodig of bv nodig bij zelfbouw.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
aardlek eruit klinkt als element met aardsluiting. soms zo simpel als een lekkende koppeling of sifon die in het wcd drupt oid. heb ook nog zo'n 1e reeks quooker in onderhoud, amper iets aan gehad in dik 20 jaar. filter 1x en 1x kraankop vervangen. zit ook op een klok, scheelt een bak kalk overigens. de oude waren overigens niet bijster zuinig, 22W stby deden die nog. dat snel knipperen ook eens gehad, stekker eruit reset dat. meen dat 1x de filter is vervangen toen dat steeds snel terug kwam.
[Bericht gewijzigd door testman op (16%)]
@testman
de aardlek gaat hier volgens mij best wel snel eruit het is nu elke keer bij een defect apparaat al gebeurt dus ik weet niet zeker of het altijd aan het apparaat heeft gelegen al is het wel alleen als er iets stuk gaat .
alles is droog waar de quooker staat dus er is geen water in aanraking geweest .
ik heb ook wel een paar keer het filter vervangen in die 20 jaar en ook hier een keer een lekkende kraan gehad maar verder heeft ie het altijd goed gedaan .
ik maakte hem wel elk jaar schoon van binnen zodat er geen kalk aanslag in kwam
en oke het plastic rand van de kap is ook niet helemaal goed meer maar dat loste ducktape wel op .
ik had hem op een klok staan omdat wij in de ochtend eigenlijk geen warm water nodig hebben en ook 's avonds ging ie bijtijds uit .
maar aan alles komt een keer een einde .
het is jammer dat ze nog best wel aan de prijs zijn als je ze nieuw koopt .
maar we zitten toch een beetje te twijfelen of we toch niet weer 1 zullen nemen nu hij stuk is merk je pas hoe een gewenning het is .
[Bericht gewijzigd door luc63 op (23%)]
Je doet er IDD een hoop aan om in leven te houden! maar meet de max thermo zekering in de dunne buis, vaak stuk gezien doordat relais soms blijft " plakken". Elco's en NTC ook soms stuk. Trafo stuk, dat kan.
@ts,
Het kan best zijn dat er al wat meer apparaten wat aardlekstromen veroorzaken, en net de quooker de druppel is geweest die de aardlekschakelaar doet trippen.
Mocht het niet lukken met de quooker dan kan ik je een plintboiler aanbevelen, maar dan niet in de plint maar direct onder de gootsteen. Heb je ook in een mum van tijd 60° warm/heet water.
Wat is er met het 2e pinnetje links naast de sticker aan de onderkant van de print? Die lijkt los. Wijkt op de foto in ieder geval af van de rest.
Ik vermoed dat de relais ook weleens boosdoener kunnen zijn.
Immers, je verwarming werkt, en op de print zit niet veel spannends. Moet te maken zijn..
Edit:
Ik zou die hele print even doorsolderen, in ieder geval de grote componenten zoals trafo en relais. De overige 3 relaispootjes zien er ook niet best uit. Kringen op de foto zichtbaar.
[Bericht gewijzigd door maus0611 op (24%)]
Niet alles gelezen. Ik weet wel dat het vervangen van de elektronica heel vlot en voordelig was geregeld (opgestuurd met factuurtje erbij) na een belletje met Quooker Support. Ik dacht voor iets van €100 de hele dekselmodule.
Op zaterdag 13 december 2025 19:49:44 schreef keebrev:
@ts,Het kan best zijn dat er al wat meer apparaten wat aardlekstromen veroorzaken, en net de quooker de druppel is geweest die de aardlekschakelaar doet trippen.
Inderdaad
Op zaterdag 13 december 2025 19:49:44 schreef keebrev:
@ts,
Mocht het niet lukken met de quooker dan kan ik je een plintboiler aanbevelen, maar dan niet in de plint maar direct onder de gootsteen. Heb je ook in een mum van tijd 60° warm/heet water.
Wat een geld voor een boilertje ("tegenwoordig")
Als je toch bezig bent, zie dit :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2605497#2605497