Beste CO-ers,
ik heb een elektrische fiets met Bosch middenmotor en purion display .
Ik wil hier een draadloze GSM oplader op aansluiten . Deze werkt op 12v dus heb ik een stepdown module gekocht die de spanning van 36V naar 12 V brengt .
Ik heb een aftakking gemaakt op de kabel tussen batterij en motor en dit via een 2 Amp zekering naar stepdown module gebracht .
Als ik alles aansluit start mijn fiets nier meer op . Als ik zekering vewijder gaat deze wel . Als ik zekering monteer nadat fiets is opgestart , dan werkt alles . Echter , als ik fiets af en terug op wil zeetn werkt deze niet .
Dus dacht ik , ik zet een relais tussen module zodat deze enkel spanning krijgt als ik mij licht aan zet .
Alles aangesloten , fiets start niet op . Als ik licht aan zet hoor ik relais schakelen maar als ik fiets tracht op te sarten doet deze het niet . Enkel als ik zekering weg neem start fiets op .
Ik begrijp dit niet ! Heeft iemand hier een verklaring voor of een oplossing ?
Jan
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
waar heb je afgetakt. ik meen dat bosh met één of andere canbus werkt. mogelijks stoort die DC converter zo erg, dat de accu niet meer opstart.
wat ook kan, die accu's schakelen uit en mogelijkst blijft er ergens een paar volt achter zodat de fiets de accu kan starten. als uw dc/DC converter deze spanning onderuit trekt, kan die ook niet meer starten.
heb je een dc/dc die bv instelbaar is dat die niet werk bij een ingestelde spanning (bv 12V) zodat die "niet" werkt op die lage spanning
k heb ook geen idee of je niet via de verlichting kan aftakken? ik heb al fietsen gehad met halogeen koplampen ipv led. dus dat levert wel wat stroom dan.
persoonlijk zou ik gewoon een powerbank meenemen om je gsm te laden
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ja dit systeem werkt met canbus, zowel motor, display an accu. Je kan dus niet zomaar ergens power gaan aftappen met dit systeem. Het systeem denkt dan abusievelijk dat er een storing is in het power gedeelte.
Op de lichten is misschien mogelijk, of inderdaad gewoon een powerbank voor wat die nu nog kosten...
Van de batterij gaan er 3 draden naar de motor ( zwart - rrod en dun groen).
Ik denk niet dat dit de canbus is .
Ik weet niet waarom ik fiets niet meer kan starten .
Maar mij tweede poging zou toch moeten werken : daar heb ik een relais gezet tussen de ingang van de omvormer ( enkel de postieve) De spoel van de relais is aangesloten op het voorlicht , dus als ik het licht op zet dat gaat relais in en krijgt omvormer stroom .
Waarom werkt dit niet met relais en wel als ik de zekering in dezelfde lijn weg neem . Dat lijkt mij echt niet logisch !
Jan
PS : een powerbank is geen optie voor mij omdat ik al een grote batterij mee zeul , kan voor mij niet principieel
fcapri
en waarom sluit je de dc/dc dan niet gewoon aan met een fysieke schakelaar ipv een relais.
fiets aanzetten en daarna schakelaar verzetten om DC te starten
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Waarom dat relais, dat trekt alleen maar stroom. Ik zou die DC/DC op de verlichting aansluiten.
Waarom het met relais niet werkt weet ik niet, ik kan me voorstellen dat het direct niet werkt omdat het BMS dan ziet dat er motor stroom loopt terwijl dat er niet hoort te lopen. Ook kan die DC/DC zo slecht gefilterd en afgeschermd is (low budget van Ali) dat hij het BMS stoort. Dat kun je meten maar dat vereist de nodige apparatuur. Je kunt het ook gewoon aan de constructie zien als je weet waar je op moet letten. Heb je een foto en link naar de verkoper ?
Als test zou je ipv die DC/DC een weerstand kunnen aansluiten die net zoveel stroom trekt als je DC/DC. Werkt het dan wel dan stoort de DC/DC te veel en heb je een betere nodig.
Dubbelpolig relais lijkt mij ook de volgende stap maar ik wil begrijpen waarom enkelpolig niet werkt . Moet volgens mij met relais te maken hebben .
Met schakelaar zou ook gaan maar ik wil niet teveel bedrading bijleggen en extra knopjes plaatsen .
Bedankt voor suggesties .
Jan
@Fred,
Rechtstreeks op verlichting vind ik tricky , ik weet niet hoeveel stroom deze uitgang mag trekken, daarom doe ik dit liever niet .
In bijlage enkele foto’s van omvormer.
Jan
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Heb je de omvormer ook apart getest, bv op een labvoeding ? Mogelijk is hij kapot en trekt hij te veel stroom. Sluit er dan bv een 15W 12V lampje op aan.
Die foto verteld helaas niets, als je zoekt op die foto dan zijn er honderden dingen te koop in die behuizing met als enige verschil dat witte stickertje. Van spanningregelaar voor een motor tot buck of boostconverters Als het EMI is dan zou een metalen plaatje over dat zwart de boel afschermen (als dat aluminium kleurige deel tenminste ook echt metaal is. Dan denk ik gelijk richting low-budget merkloos Chinees en zou voor mij een reden zijn het ding eerst eens heel goed te testen/meten of het wel doet wat het moet doen.
Je kunt gewoon meten wat hij aan stroom trekt met een multimeter.
Een schakelaar vergt geen extra bedrading, die sluit je gewoon aan ipv het relais.
Het fietsdeel (jouw aftakking) kun je testen met een weerstand als load of vier 12V autolampjes in serie.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 2 december 2023 19:26:18 schreef CrossFireX:
Ja dit systeem werkt met canbus, zowel motor, display an accu. Je kan dus niet zomaar ergens power gaan aftappen met dit systeem.
Dat vind ik een vreemde gevolgtrekking: als het systeem zou communiceren met RS485 zou het opeens wel kunnen?
Ik kan niet alles wat de TS geprobeerd heeft helemaal volgen, maar wat zou kunnen is dat het BMS probeert de condensators in de motorregelaar rustig op te laden, en dat niet lukt vanwege de DC/DC converter.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (24%)]
Met labovoeding werkt alles zoals het hoort .
Wat ik wel zie als ik de zekering monteer dat deze een vonk trekt . Even loopt er dus een vrij hoge stroom ( zekering is 2 Amp)
Jan
fcapri
dat kreng is een ZWARE omvormer. dat wordt gebruikt in electrische scooters om de verlichting (halogeen voor/achter en de knipperlichten) en claxon mee aan te sturen. gebruik ik nu ook in mijn ligfiets.
die trekt AARDIG veel stroom als je die inschakelt, en mogelijks trekt die daar de BMS van onderuit. als je die loskoppel en aansluit, ga je een grote vonk zien zelf.
begin eens met een kleinere DC/DC, want als je hier aan de telefoonzijde een fout mee maakt, blaast die gegarandeerd je hele telefoon op. dat ding levert met gemak 10A als puls. zitten ferme elco's in
fred101
Golden Member
Fcapri, dat zelfde kastje wordt voor van alles en nog wat gebruikt. De jouwe kan iets totaal anders zijn. Van AC/DC tot DC/DC converters. En in allerlei vermogens en spanningen. Zelfde draden, zelfde kastje, alleen een ander stickertje.
Zoek maar eens op de foto, je vindt er tientallen. Chinezen maken elkaar altijd massaal na.
Maar waarschijnlijk heb je gelijk qua opstart stroom
fcapri
Op 3 december 2023 22:06:41 schreef fred101:
Fcapri, dat zelfde kastje wordt voor van alles en nog wat gebruikt.
ja, klopt, de mijne gaat tot 60V (was voor een 48V scooter waar de accuspanning vol tot 56V gaat).
in electrische scooters zitten die overal in, omdat de hele brommer circuits nog op 12V zitten, en enkel de motorcontroller en motor zelf op 36/48/60/72V draait.
op foto zie je al dat die 36W doet. met 8V input is dat vlot 5A. als ik de mijne aansluit dan heb ik een hoop geknetter (als je het herinnert, mijn 36V li-ion had zo een inschakelvertraging met FET omdat die midmotor mijn connector roostert. met die 12V DC/DC dus ook.
die zal bij inschakelen een danig hoge piekstroom trekken dat de BMS van de accu zowieso al uitschakelt. want die gaat ervan uit dat er GEEN hoge motor stroom loopt bij inschakelen. die detecteerd dus een fout.
een softstart zou misschien wel een oplossing zijn hier (serieweerstand met een overbrug relais of transistor
https://www.circuitsonline.net/forum/view/155106
[Bericht gewijzigd door fcapri op (21%)]
Vergeten aan te vullen .
Ondertussen heb een kleinere omvormer besteld en aangesloten en werkt prima .
Jan
SB69
Special Member
Op zaterdag 28 september 2024 17:55:07 schreef JanEB:
Vergeten aan te vullen .
Ondertussen heb een kleinere omvormer besteld en aangesloten en werkt prima .Beste Jan,
Welke omvormer heb je gekocht die wel werkt? Ik wil graag aanvullende led verlichting maken op de bakfiets van mijn dochter zodat ze veilig met mijn 2 kleinkinderen door het verkeer kan rijden en heb daarvoor ook graag 12 volt van de Bosch boordaccu ter beschikking. Kan je me helpen?
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
fred101
Golden Member
Ik denk dat hij hem over een deel van de accu wil aansluiten. Dat lijkt me overigens een slecht idee, maar ik kan er naast zitten, want alle cell-groepen moeten de zelfde spanning houden. Als het BMS niet gaat tegensputteren dan gaat het de andere groepen ook ontladen waardoor je dus eigenlijk 10x zo veel stroom onnodig opstookt. Of het doet niets maar stopt wanneer die groep het minimum heeft bereikt en dan stopt de hulp aandrijving ondanks dat de accu nog niet leeg is. Totdat het BMS op slot gaat omdat 1 group "slecht" lijkt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dit verhaal begon toch omdat ie op de externe aansluitingen iets aan het aansluiten was. Dus binnen in de accu halverwege iets aftappen dat lijkt me niet aan de orde.
Bij een Lithium accu moet je dat "halverwege aftappen" gewoon NOOIT DOEN. Echt NOOIT. In theorie kan een BMS het "corrigeren", maar dat moet je echt niet willen. Gewoon een goed DCDC kopen die de boel aankan.
Als je een 50x50 mm printje met goede DCDC die "tot 50 V" aankan, wil hebben, dan heb ik er pas een paar prototypes gemaakt die "na het testen" ("het werkt") weg mogen. Beetje lomp "tot 10A" oid, maar wel goed.
Op maandag 15 december 2025 17:02:07 schreef BenI2C:
Letop. De fiets accu spanning is veel hoger dan die stepdown aankan
Typisch weer een Ali ding.
Boven staat 24 volt max, in de tekst 36 volt....
TS had aangegeven de draden van de accu te gebruiken.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of die telefoon dan zo slecht is dat hij onderweg geladen moet worden?
De accu van de fiets gaat leeg na een x tiental kilometers en als de telefoon dan al leeg is?
Ik gebruik dit nu al 2 jaar zonder enig probleem . Er staat een draadloze oplader aan gekoppeld die ALTIJD aan staat .
Accu van fiets is nooit leeg zelfs niet nadat deze 2 maand niet gebruikt is in de winter.
De step doen is aangesloten op de 36v uitgang van de batterij met een extra zekering tussen .
Jan
fred101
Golden Member
Op maandag 15 december 2025 18:26:28 schreef rew:
Dit verhaal begon toch omdat ie op de externe aansluitingen iets aan het aansluiten was. Dus binnen in de accu halverwege iets aftappen dat lijkt me niet aan de orde.
Sorry, dan heb ik dat verkeerd begrepen, dat versta ik onder aftakken en ook omdat de TS adviseerde die simpele max-24V DC/DC te kopen.