Aeg kookfornuis probleem met dubbele zone verwarmings element

Hallo,
Heeft er soms iemand enig idee waarom mijn dubbele zone verwarmings elenment maar eerste zone opwarmt
Heb de vermogensschakelaar en verwarmings reeds element vervangen.
Er zit ook continu 230 volt op de aansluitingsdraden van dit verwarmings element.

mis je een fase van het fornuis?

Op maandag 29 december 2025 20:12:20 schreef testman:
mis je een fase van het fornuis?

Neen toch niet het is monofase aansluiting al vanaf wij hier wonen

Nogmaals mijn vraag opnieuw voorleggen.
Aeg keramische kookfornuis met de voorste linkse zone die raar doet.
Buitenste ring van deze zone wil niet meer opwarmen.
Heb reeds de zone en vermogensschakelaar vervangen maar helaas helpt ook niet.
Ik meet ook continu 230 volt op de aansluitklemmen van die zone
Kan er iemand zeggen wat hier het probleem zou kunnen zijn?
Dank bij voorbaat.

Type/modelnummer vermelden zou handig zijn want AEG heeft meerdere modellen verkocht.

Bij deze het productnr:
914915704/01
Serienr:
40100037

Google kan niks met deze nummers.
Als mijn vermoeden klopt is hier geen elektronica aan boord.
Stel het schema op van de betrokken plaat en dan moet dat euvel boven water komen.
En spanning over een nieuw element dat dan toch niet warm wordt lijkt me een meetfout

Dank voor uw reactie,
Ik heb de bedrading al overlopen en vind niets abnormaal.
En neen het is geen meetfout.
In bijlage de foto van de 230v die ik meet bij deze uitgeschakelde zone

Spanning zonder dat het element warm wordt lijkt me een meting over een open contact...
Daarom eerst die bedrading eens uittekenen en hier posten.
Vervangen op basis van natte vinger is altijd gokken...
Met de juiste metingen en een bedradingsschema spoor je de boosdoener zo op

[Bericht gewijzigd door OXO op (31%)]

Op dinsdag 30 december 2025 17:39:56 schreef OXO:
Spanning zonder dat het element warm wordt lijkt me een meting over een open contact...
Daarom eerst die bedrading eens uittekenen en hier posten.
Vervangen op basis van natte vinger is altijd gokken...
Met de juiste metingen en een bedradingsschema spoor je de boosdoener zo op

Of het element zelf is door een breukje in de gloeispiraal gewoon stuk.

Koppel het element zelf eens los en doe dan eens een weerstandsmeting over het element. Als je het vermogen weet van dat element kun je eenvoudig uitrekenen wat de weerstand van dat element moet zijn. En die weerstand moet je kunnen meten.

Wat is dat voor meetapparaat wat u gebruikt? Een een of tweedraads meettoestel? Een fout (geinterpreteerde) meting is ook nog mogelijk.

Wat de andere zeggen dat wel spanning over een element meten en niet warm worden van dat element blijft vreemd.

Als het een monofase is, draai dan de nul en fase om door stekker om te draaien on de draden om te draaien, dan meet je waarschijnlijk geen spanning met je spanningszoeker. Ik vermoed toch een fout met de vermogensschakelaar??

Het heeft altijd goed gewerkt. Staat hier al van 2020.
Tot een aantal weken terug toen begon deze zone te falen.
Heb de bedrading al nagekeken en vind niet direct een probleem
Buiten dat er zich 230v op de aansluitcontacten van de zone zit zonder dat deze zone in gebruik is.[attachme

nt=0]

Op dinsdag 30 december 2025 15:00:19 schreef Langeman:
Bij deze het productnr:
914915704/01

Dat is het nummer van het element, of is het soms deze: AEG LR63R144
Anders graag het juiste typenummer van de hele kookplaat.

Serienr: 40100037

Serienummer hebben we helemaal niets aan.

Niet van het boekje maar van het apparaat het echte typenummer (sticker) staat vast ergens in een randje van de deur.
Daar staat vaak meer nuttige info op.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (14%)]

We hebben echt wel een elektrisch bedradingsschema nodig voor diagnose
Een spanningzoeker is hier idd bijna waardeloos.
Vrees een beetje dat hier toch iemand met de juiste kwalificatie zal moeten langskomen, best jammer

@ Langeman,

Als ergens spanning op staat wil niet zeggen dat er ook stroom loopt.
Wel spanning en geen stroom is geen vermogen dus niet werken.

Maak de boel spanningsloos, haal de draden los van de buitenste ring en meet de weerstand. Mogelijk dat je nog een element hebt om het zo nodig te vergelijken.

bij een dubbele zone moet je na stand 9 of 12 doorklikken , dan komt er spanning op contact 4a . 2 en 4 zijn je aansluitingen voor het binnenelement, waarvan de 2 gezamenlijk is.

heb je de beveiligingen op de pit overgezet of zijn dat ook nieuwe? als dat een maximaal beveiliging is kan deze ook open zijn, stuk dus.

Op de foto van het element zelf zien de aansluitingen van het element zelf er ook niet meer fris uit want behalve aanslag/roest zie ik ook een soort van gaten in die aansluitingen.
Kijk ik verder naar de aansluitdraden en tekeningen wordt afhankelijk van meting de oranje draad als gemeenschappelijke toevoerdraad gebruikt en de groene en gele draad worden door de vermogensschakelaar in of uit geschakeld.
Om te meten of er 230 volt op het element komt zou er tussen de oranje draad en de gele of groene draad gemeten moeten worden al naar gelang de stand van de schakelaar.

Elke schakelaar heeft een opschrift P1 en P2. Hier moet je 230v meten. En nog belangrijker: 230v meten met de schakelaar ingeschakeld. Dit om zweefspanningen te vermijden.

Een verwarmingselement heeft 4 aansluitingen op de temperatuur limiter die in de zone zit. 2 voor de restwarmtelamp aan te doen. Een NO contact. En een NC contact om het glas te beschermen tegen overhitting. Zoek het NC contact (nul ohm) en meet ook ohms de zones door. Deze metingen met alleschakelaars in de uit positie en het toestel stroomloos geschakeld. Zekering af dus.

De plaat zelf zit aangesloten op 2 (neuter) en 4 (fase) en de uitbreiding op 4a.

Meten metenmeten en schema analyseren.

Alle aansluitklemmen zijn ok.
Nergens geen roest of corrosie.
Meet waardes zijn op elke zone dezelfde bij uitgeschakelde en ingeschakelde draaiknop.
Meet ook geen verlies
En dit in stroomloze toestand.
Heel bizar. Fornuis heeft jaren normaal gewerkt !!!!!
Zie foto's.

Het verwarmingselement en de schakelaar zijn al vervangen...
...meet dan die lichtblauwe draad tussen het (uitbreidings) element en de schakelaar maar eens ohms door.
Veel kans dat die onderbroken is... de plaats van onderbreking is meestal ook aan de isolatie zichtbaar/voelbaar.