Lithium Accu koppelen om een elektrische bakfiets meer bereik te geven.
Ik wil mijn bakfiets met een Lithium 42 volt accu meer bereik geven, door een 12 Volt 200 Ah accu te koppelen, door een gewone stepup converter gebruiken.
De originele accu op te laaien, of de 42 volt uit de grote accu als voeding voor de motor te gebruiken?
Waarom zo ingewikkeld?
Beter koop je een (of twee) extra accu's die er bij horen. Een 12v 200Ah accu is duur, een omvormer van 12v naar 42v nog duurder.
Verder weegt een 12v 200Ah accu tientallen kilo's, waardoor je dus heel veel aan laadvermogen inboet en ook nog eens extra energie verstookt om die boel op gang te krijgen (elektrische fietsen remmen immers voor zover ik weet niet regeneratief).
Niets is onmogelijk, maar je komt al heel snel op ofwel prutswerk (zoals een 12v loodaccu cyclisch gebruiken waardoor ie na 100-500 cycli al versleten is), ofwel een oplossing uit die duurder is dan extra accu's kopen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 31 december 2025 12:52:56 schreef Ledlover:
(elektrische fietsen remmen immers voor zover ik weet niet regeneratief).
De mijne wel.
Verder, zoals ook per mail, eens met ledlover.
Mijn zoon is naar Amerika verhuist.
Hij had een camper met drie zonnepanelen en een 200 Ah Lithium accu.
Een Lithium accu is wel wat groot, maar het gewicht is de helft van een 36 Ah loodaccu.
Ik heb een driewielige bakfiets waar deze gemakkelijk in kan.
Een stepup convector kost onder de €10,-
Een originele accu fietsaccu kost zeker €265,- . Dus een Stepup convector van een €10,- lijkt mij een goede oplossing.
Mijn fiets is een Keiler bakfiets met eenvoudige remblokken. De fiets is origineel zo`n 105 kilo en de 2,5 kilo van de Lithium accu is lichter dan mijn hond en het gereedschap dat ik meeneem.
Mijn vraag is eenvoudig. Met een acculader voor lithium accu`s laad ik de accu op. Op mijn fietsaccu (ook lithium) heb ik een ingang voor het laden.
Ik kan ook de motor met een 200 Ah 12volt een spanning maken van 42 volt en de motor daarmee laten lopen.
Onderweg het opladen van mijn fietsaccu lijkt een mogelijkheid, maar dan moet ik een acculader er tussen zetten om de nodige constante stroom te verzorgen. Eenvoudig de 42 volt gegenereerde spanning op de motor zetten, lijkt mij de beste oplossing en eenvoudig met een elektronisch relais schakelen.
Het verhaal vertellen geeft mij de juiste oplossing, zo lijkt mij de opgevoerde spanning het meest eenvoudige mogelijkheid.
koop gewoon een 36V li-ionfepo en hang die permanent parallel aan je bestaande accu. en hopla, groter bereik.
mijn fiets heeft een 36V 30Ah accu zitten, zelfbouw met lifepo4 cellen. 20stuks van deze rechtse (links ervan is 18650 en 21700 cellen)
kostprijs 140€ inclusief de BMS en ik kan hiermee meer dan 100km ver rijden aan 45-50km/h
je kan ook een dikke DCDC converter nemen. ik gebruik zo een 1500W ding om van 36V ebike accu naar 48V te gaan voor een Escooter, en werkt perfect.

let wel op, als jouw fiets 500W trekt (bij vertrekken uit stilstand normaal) is dat 12-13A op 36V. uit je 12V accu zal die DC/DC converter dan 40A gaan trekken
de eerste reactie die op mijn argument een antwoord geeft. De eerste reactie was niet alle bekend. Ik heb een 299 Ah accu, waar ik pas later vertelde. Ook dat ik een Keiler bakfiets met remblokken heb.
Maar dat mijn Trapondersteuning een grote stroom nodig heeft, daaraan had ik niet gedacht. Meten dus!!
Een degelijke step up converter die 40 a 50 ampere of zelfs meer kan leveren kost een vermogen...
En het is de vraag of de elektronica dat pikt, die wil ws een accu zien verwacht ik.
Dan zal een 300 Ah accu bij een 4 x zo hoge spanning dus ook maar 1/4 capaciteit hebben tegenover een 42 volt accu, dus je hebt dan in theorie maar hooguit 75 AH, die stepup heeft ook een verlies,
Gaat het niet worden helaas vrees ik..
En ik zag "42 volt direct op de motor zetten" .
Dan is je typegoedkeuring weg ... alle veiligheden zij dan buiten werking , dat moet je al helemaal niet willen lijkt mij.
[Bericht gewijzigd door revado op (17%)]
Fcapri, onverantwoord advies, 'Gewoon een 36v lifepo parallel zetten'. De TS zou dat kunnen interpreteren als 'Het kan gewoon parallel' terwijl er veel meer bij komt kijken. Een 36v lifepo parallel aan de 42v accu is een recept voor op z'n best twee op tilt slaande BMS'en, maar op z'n slechtst een fikse lithiumaccubrand.
De TS is niet ervaren op dit vlak. Ik ook niet, maar ik weet wel enigzins wat onverstandig is om te doen!
Verder - ja, je kan een fietsaccu laden met een 12v-230v omvormer en dan je acculader er weer achter, maar niet tijdens het fietsen! Maar dan ga je dus permanent zeg 75kg aan spul meetorsen om een beetje aan bereik te winnen. Of je daar nou zo blij van wordt...
Aan iets anders zou ik ook niet beginnen tot je eerst flink wat ervaring met kleine lithiumaccu's, BMS'en en laders op hebt gedaan (formaatje 2/3/4x 18650 zegmaar). De risico's met dit soort hoge stromen, capaciteiten en vermogens zijn niet te verwaarlozen.
Een omvormer van een tientje is géén lader, kan je dus niet je 42v accu mee laden. Een omvormer van een tientje kan ook geen fietsmotor aandrijven, want je gaat daar nooit dat vermogen uithalen. En ten slotte is een omvormer van een tientje waarschijnlijk niet uitgerust met de mogelijk aanwezige data/communicatie/enable lijntjes waarmee de fiets tegen de accu zegt dat ie stroom mag leveren.
lifepo was fout. bedoelde dus gewoon om een 36V li-ion parallel aan de bestaande 36V accu te zetten. en dan wel PERMANENT parallel, dus ook samen opladen en ontladen en niet zomaar een 2de inpluggen.
ik rijd ook met zoiets hoor. ik heb wel lifepo en li-ion parallel staan, maar ik rijd maar op 1 van de 2 tegelijk (de versleten 36V li-ion als backup als de lifepo zijn bms uitvalt)
2 batterijen parallel kan perfect hoor. ze gaan samen opladen naar 42V, samen ontladen naar 30V en als de accu leeg is schakelt de BMS uit. als de 2de nog niet uitviel, zal die dat heel kort erna ook doen.
ik heb thuis 36V 94Ah blokken parallel hangen.
maakt ook weinig uit. de BMS zijn oplaad en ontlaad kabel zitten op dezelfde plaats
[Bericht gewijzigd door fcapri op (39%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Steviger meetrappen helpt ook.....
Op mijn e-bike stelde ik de hulp minimaal in en die slaat dan zelden aan, howel ik meestal boven de 25 km/h reed.
Ik ben het wel met Ledlover eens .
Iemand met weinig of geen ervaring met accu's en dergelijke, wat ik vermoed bij TS gezien de vraag over de stepup, laten rommelen met potentiele brandbommen als Li-ion is wat mij betreft geen goed advies.
Dan moet je toch wel heel zeker weten wat je doet.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik dacht eerst dat 't een bakfiets voor in Amerika was...
(dan moet je wel een soort 'death wish' hebben, alles zonder motor zien ze daar als 'road-kill'...
)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Een 500W stepup convector(*) kost meer dan een paar tientjes.
"gewoon 42V" op de motor zetten. Prima plan. Werkt. Klaar. Wel zorgen voor 500+ W van de converter. en effe de lithium accu afschakelen, want anders ga je die met 500W lopen laden en daar gaat ie stuk van.
Echt. Het is niet zo eenvoudig. Eenvoudiger/goedkoper is iets met een 10S lithium accu bouwen. Denk aan die 265euro.
Tja, Een "aliexpress boost/laad converter" zou kunnen. Dan zou je 2A kunnen bijladen. Maar het wordt weer ingewikkeld als je de loodaccu nog een tweede keer wil gebruiken.
(*) 
dan nog, met 2A laden.
je fiets verbruikt 250W (worst case dat de motor heel de tijd vollop ondersteund).
stel dat je een 36V 10Ah accu hebt of 360Wh. met 250W verbruik rijd je dus 1h25min ongeveer en geraak je 36km ver
op die 1h25 kan je met 2A dan 2.88Ah weer bijladen. dat geeft je ongeveer 20min extra rijdtijd of 8km.
moet je dan wel die grotere accu meezeulen.
als je nu een simpele 36V 10Ah bijkoopt en je kan
1) met een schakelaar wisselen tussen de ene en de andere accu (moet de controller die 'andere' battery wel accepteren
2) de 2 batterijen volgeladen parallel zetten en aangezien de fiets de originele accu nog ziet, zal die gewoon rijden.
dan verdubbel je gewoon de autonomie en haal je 72km.
een 36V 10S batterij met BMS (je kan zo een step accu kopen) kost je 200-250€
https://enerprof.de/en/products/softpack-akku-36v-10ah-10x2-bms-20a-xl…
https://enerprof.de/en/products/softpack-akku-36v-10ah-360wh-in-barak-…
voor 210€ ben je al met een complete accu vertrokken, daar zou ik zelf niet aan twijfelen.
mijn eerste accu in mijn ebike die 4,5jaar gewerkt heeft, koste 180€ bij enerprof (36V 20Ah)
zelfbouw kan ook maar dan moet je weten wat je doet. dat kost een 100€. 20€ voor een BMS, 80€ voor de cellen, nog een behuizing maken, een laad/ontlaad stekker, een zekering....
maar met die 200Ah 12V accu... je hebt nu die li-ion batterijen. maar je moet ze ook opladen. dus een 12V lader aanschaffen, een frame of behuizing maken om die accu in te steken, een DC/DC converter, kabels voorzien. en dan hopen dat de accu tegelijk kan rijden EN opladen. een diepontlaadbeveiliging (want vertrouwen op de bms om op tijd te stoppen doe ik niet en die DC/DC converter stopt ook niet direct)
[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]
rew
Op donderdag 1 januari 2026 08:48:51 schreef fcapri:
op die 1h25 kan je met 2A dan 2.88Ah weer bijladen. dat geeft je ongeveer 20min extra rijdtijd of 8km.
moet je dan wel die grotere accu meezeulen.
Op zich is het in de praktijk minder erg dan wat je hier voordoet. Het bijladen kan doorgaan terwijl je voor stoplichten of andere verkeers-situaties stilstaat. Dus alleen "tegen de wind in naar oma die 50km verderop woont" zal niet gaan. Maar anderzijds, met die 2.4kWh uit de accu is je actieradius dus fors toegenomen. (uitgaande dat je de accu leegrijd, hetgeen weer een beetje clashed, met de accu nog een keer willen gebruiken).