In mijn Citroen Xantia had ik een probleem met de AM ontvangst, en dat werd steeds erger. Op het laatst was de storing zo erg dat zelfs het sterkste MG signaal (mn eigen zender) niet meer te ontvangen was.

De auto is in brand gestoken en total loss verklaard.
De cabine was nog intact en ik kon alle spullen er uithalen inclusief de autoradio.
En toen viel op dat bij een antenne plug er veel witte oxidatie te voorschijn kwam.
En nu denk ik dat dit de oorzaak was van de storing, geen goede massa aansluiting antennekabel.
Wel jammer dat eerst de auto moest afbranden.

Het toeval wil dat ik hetzelfde bij de zender heb meegemaakt, witte oxidatie bij plug, en zender sloeg af wegens VSWR fout.

Ik dacht even aan aluminium, maar zink of verzinkte pluggen willen dat ook nog wel eens doen als die in aanraking komen met (condens) vocht.

Schiet mij ook net te binnen dat ik die witte uitslag ook wel eens ben tegengekomen op PL295 pluggen. Bleek later dat de coax isolatie lek was en er regenwater via de mantel de plug in liep. Die pluggen hadden een verzinkte ijzeren pen.

Klote streek wel van het buurttuig om je auto in de fik te steken.

Ik ben een wat luie zendamateur, maar er zijn een hoop zendamateurs (en waarschijnlijk andere RF enthousiastelingen) die allerlei vormen van storing kunnen herkennen aan het geluid. Ik weet niet of een slecht contact of oxidatie een bepaald geluid of een bepaalde storing veroorzaakt, of dat het signaal gewoon zwakker wordt.

Bij oxidatie denk ik ook een beetje aan intermodulatie.

Soortgelijk probleem meegemaakt met mijn bus.
Steeds slechtere ontvangst ook van DAB bleek de aansluiting bij de dakantenne te zijn. Deze zat wat los en denk ik ook oxidatie tussen gekomen.

Antenne die lek is (was)?

Succes met het vinden van een andere vierwieler en die je 'eigen' maken.

Op zondag 4 januari 2026 04:42:48 schreef harry64:

Schiet mij ook net te binnen dat ik die witte uitslag ook wel eens ben tegengekomen op PL295 pluggen. Bleek later dat de coax isolatie lek was en er regenwater via de mantel de plug in liep. Die pluggen hadden een verzinkte ijzeren pen.

.

Dat kwam ook wel voor bij de televisie antennes op het dak, als de coaxkabel aan de bovenkant niet goed in de aansluitdoos zat, of een lekje in de aansluitdoos. De mantel was dan over de voolle lengte gecorrodeerd.

Die aansluitdoosjes (en mastversterkers) waren meestal ook bewoond door kriebelbeestjes die daar dan ook allemaal kriebelbeestjes 'wiegjes' in hadden gebouwd. :P

Gewoon een beetje vaseline op de contacten van de plug. Dat werk echt geweldig goed. Wordt een beetje vies misschien maar het houd echt alle corrosie tegen.

Wij gebruikten vroeger voor antennes voor mobilofoon basisposten in de mast of zelfvulcaniserend tape of van dat smerige vetband.
Bij beide kwamen de connectoren er na jaren splinternieuw onderuit.
Een beetje vaseline is ook prima.

Pararuud, waardeloos dat je auto er aan is gegaan, sterkte.
Het kost altijd geld ook al keert de verzekering eventueel iets uit.

Ik gebruik tegenwoordig accupoolvet, dat is er speciaal voor gemaakt, maar volgens mij werkt vaseline net zo goed. https://www.conrad.nl/nl/p/liqui-moly-3140-accupoolvet-50-g-893270.htm…

Het gaat er maar om dat er wat smurrie zit. Waar smurrie zit kan geen zuurstof zitten. Het is wel zaak dat de smurrie geen corrosieve stoffen bevat die metalen aantast, en daar is accupoolvet gegarandeerd goed. Vaseline ook (hoewel mensen nog steeds 'zuurvrije' vaseline zeggen, is vaseline al ruim honder jaar zuurvrij vanwege het gebruikte productieproces, heb ik me ooit wijs laten maken door een chemicus).

Bij het gebruik van zelfvulcaniserende tape is het wel belangrijk om daar nog een laagje electratape overheen te doen, EN die electratape op een paar plekken nog eens een keertje extra te zekeren met wat tie-wraps. Zelfvulcaniserende tape kan slecht tegen UV-licht, daar beschermt dan het electratape voor. Maar de kleeflaag van electratape wil het ook wel eens begeven, daar zijn dan weer de tie-wraps voor. En ja, ook tie-wraps kunnen niet zo goed tegen UV-licht....

Bij een autoradio heb je daar uiteraard allemaal geen last van, dan is wat accupoolvet of vaseline al meer dan genoeg. Overigens gebruik ik dat vet bij alle electrische verbindingen op de fiets of auto. Zelfs bij de electrische contactjes van de fietsomputer is wat vet echt nodig om een 'Wackelkontakt' te voorkomen.

[Edit: het leuke bij zendantennes is ook nog eens dat die metaaloxides in combinatie met het metaal als halfgeleider (lees: diode) kunnen gaan werken. Een niet-lineair element, zoals een diode, gaat dan harmonischen opwekken die de antenne weer vrolijk uitstraalt. Het principe van een varactor-multiplier, of zelfs een diode-mixer....

Gewoon een beetje vaseline op de contacten van de plug. Dat werk echt geweldig goed. Wordt een beetje vies misschien maar het houd echt alle corrosie tegen.

Zolang het water niet 'van boven' komt wel ja :) (maar coax kabel is soms net waterleiding als er 'boven' iets lek is).

of van dat smerige vetband.

Geweldig spul! Is er nog aan te komen? Ik heb het eigenlijk al een tijd niet meer gezien.

@nonius: het lijkt wel of je gebruiksaanwijzing van 3M zelf vulcaniserende tape hier over tikt :). Maar inderdaad, zoiets is het. Voor die ty-raps: dat is een kwestie van de juiste kopen. En tot mijn grote verbazing zijn dat niet eens de duurste... Al is 'UV bestendig' hier wat anders dan in zuid Frankrijk... Overigens lijkt de zelf vulcaniserende tape die ik hier nu heb best goed tegen UV te kunnen. Vanwege allerlei inspectie gedoe moet vrijwel alles na 5 jaar weer los. 5 jaar UV in NL doorstaat het zonder enig probleem. Het is iets grijs geworden ipv. diep zwart. Soit. Nitto self fusing butyl rubber tape.

het lijkt wel of je gebruiksaanwijzing van 3M zelf vulcaniserende tape hier over tikt

Ik, gebruiksaanwijzingen lezen?! :+ 8)7

Als die vetband nog ergens te koop is hoor ik het trouwens ook graag! Ik meen dat er een paar maanden geleden nog wel een rolletje hier in 'Vraag en Aanbod' heeft gestaan.

[Edit: die advertentie was in juli 2024.... Maar het goede nieuws: ja, vetband (Densoband) is nog gewoon te koop! O.a. hier in 50mm en 100mm breedte: https://www.binnenvaartwinkel.nl/densoband-vetband-6060/; en ook gewoon bij Warmteservice in 100mm-uitvoering, alleen dan wel erg duur: https://www.warmteservice.nl/Huis-%26-Gereedschap/Chemische-producten/…

Vetband is blijkbaar gewoon katoen of polyester geïmpregneerd met vaseline. Dus in noodgevallen ook nog zelf te maken van een aan repen gescheurd oud T-shirt en wat vaseline....]

[Bericht gewijzigd door nonius op (11%)]

UV-bestendigheid van kunststof wordt meestal, zoals bij ty-raps, vergroot door het toegevoegde zwarte materiaal (roet?). Roet is overigens ook verantwoordelijk voor de kleur van vinyl grammofoonplaten.

Ik gebruik hier goedkope zwarte tie-wraps van de Action om de bamboestokken bij elkaar te binden als klimrek voor de stokbonen in de moestuin. Die tiewraps houden het slechts met veel moeite een zomer vol.

In de herfst zijn ze al zo verweerd en zwak geworden dat ik ze met de hand kan breken; er is geen tang meer voor nodig om ze door te knippen....

Er liggen een hoop bruikbare spulletjes bij Action. Er liggen ook spulletjes die daar prima liggen. Ty-raps behoren daar toe. De 'tang' om ze aan te trekken - een ERG-50 - trekt ze op standje 'voorzichtig' meestal al stuk - hoef je geen zomer voor te wachten :)

Op zondag 4 januari 2026 17:41:54 schreef EricP:
[...]Geweldig spul! Is er nog aan te komen? Ik heb het eigenlijk al een tijd niet meer gezien.

Geweldig spul is het zeker, alleen zijn handschoentjes noodzakelijk :)
Het is nog zeker te koop, maar dan in de loodgietershoek.
Het wordt oa gebruikt als noodverband voor kapotte rioleringen.

Allen hartelijk dank voor de reacties!
Water onder het dashboard denk ik.

Overigens zat daar een gaat je in, al bij het kopen, en wel bij de Airbag.
Op zeker moment bleef het lampje vd airbag maar knipperen, vrijwel zeker vochtig geworden.
En toen het warmer werd en de zaak droog werd ging het lampje vanzelf uit. Het lampje en controle was goed want bij starten ging het wel even aan.

De storing op de autoradio was weg als ik de antenne plug er uit trok. Dus zat het niet in de voeding wat ik eerst dacht. De oxidatie zat in een tussenplugje van een kabeltje dat er tussen moest, en die haalde ik helaas nooit eerder los.

(De auto was WA verzekerd, dus ik krijg niets, overigens ben ik van mening dat de Oveheid iets moet regelen los van verzekering die door die autobranden extra duur wordt om die branden te voorkomen en ook mensen met een oude auto en alleen WA toch te compenseren, het aantal autobranden is volledig uit de hand gelopen)