Op maandag 19 januari 2026 08:22:01 schreef Gerard Slikker:
Door schade en schande wijs geworden en wegens de wet van behoud van ellende, heb ik geleerd enthousiast gerepareerde dingen een dag of wat open te laten liggen

En ja hoor, er is nog wat, een van de 2 potmetertjes die je kunt gebruiken als koptelefoonvolumeregelaar of balansregelaar kraakt iets, die moet ik vervangen of er gaatjes inboren en proberen er spul doorheen te spuiten/droogmaken. Vooralsnog kies ik voor t laatste.

Spuit er eerst gewoon wat IPA in voor je het met kontaktspray verwoest...
En anders als het niet anders kan tunerspray.

Op maandag 19 januari 2026 08:22:01 schreef Gerard Slikker:

En ja hoor, er is nog wat, een van de 2 potmetertjes die je kunt gebruiken als koptelefoonvolumeregelaar of balansregelaar kraakt iets, die moet ik vervangen of er gaatjes inboren en proberen er spul doorheen te spuiten/droogmaken. Vooralsnog kies ik voor t laatste.

Ik zie ze niet op de foto's maar gaatjes boren lijkt me een erg slecht idee, al is het maar vanwege het boorsel wat je dan als extra probleem introduceert.
Overigens zie ik nu date er faston lippen aan de assen van de schakelaar zitten ... wat is daar het nut van?

Op maandag 19 januari 2026 08:40:21 schreef revado:
[...]

Spuit er eerst gewoon wat IPA in voor je het met kontaktspray verwoest...
En anders als het niet anders kan tunerspray.

Kontakt60 werkt anders wel goed. Helaas maar 2 weken. En daarna begint alles weg te rotten. Je moet die troep zeer goed wegspoelen na gebruik. Zelf zou ik voor een andere oplossing gaan, ik neem aan dat er hier wel meerderen met o.a. tunersprays etc gaan komen.

Ik zou eerst met iets doen wat alleen reinigt en niet iets wat agressief oxides oplost. En daarna reinigen met bijvoorbeeld IPA of een spray. En dan eventueel iets licht smerends wat oxideren (van wat je net droog en blootgesteld aan de lucht hebt gemaakt) tegengaat. Maar niet iets waar stof makkelijk aan blijft hangen, moet niet kleven, meer een film vormen.

gelukkig bleek de potmeter gewoon open aan de onderkant en na schoonmaken op de huntron tracker getest, daar kun je heel makkelijk potmeter gekraak op zien tijdens het draaien eraan.

Die Fastons? ik denk via het veertje aarding van de knoppen en asjes (heb zoiets ooit al eens ergens anders gezien met verenstaal langs een asje). De asjes lopen namelijk door een teflon busje in het frontpaneel.
Dezelfde Fastons zitten op de banaan chassisdelen, dus die hadden ze al.