Die elco's van Alie zien er eigenlijk precies zo uit als dat ik ze koop bij de elektronicawinkel.
En die dingen komen ook uit China volgens mij.

Waar zit dan precies het verschil? Kun je ergens herkennen dat het junk is of 'echte'?

Op vrijdag 23 januari 2026 11:53:07 schreef fred101:
Geen Ali junk er in zetten. Ze halen vaak niet eens de opgedrukte working voltage. De enige data die wat zegt is de data van de fabrikant en die geeft D voor 100Hz. Voor ESR kun je alleen uitgaan van allerlei lijstjes die rond zwerven op het net. Zoek er wel een die gemaakt is voor jou meter want veel ESR meters meten niet de ESR maar de impedantie. (op 100 kHz is dat voor elco's vanaf een 100 uH ook verwaarloosbaar.)

68uF heeft een reactantie van -0,0234j ohm. Je ziet dat dat bij een ESR van 0,03 dus niet te verwaarlozen is.
Als jou meter echt de ESR meet dan is |Z| dus 0,038 ohm
Als jouw meter |Z|=0,03 meet (dus de impedantie), dan is de echte ESR: 0,01877
Als er een datasheet van die elco is die de impedantie op 100kHz geeft, dan kun je dus uitrekenen wat op die frequentie de ESR is. Maar het blijft altijd een gok. Veelal zijn die lijstjes beter dan niets en echt rotte vis je er wel mee uit.

Deze ESR 70 van Peak heeft redelijk goerde reviews. Maar om heel snel een 'rotte' elco er uit te halen, bij welke ESR waarde van deze meter is een elco nu 'rot'?

Wat is nu wijsheid, die originele er weer in of te kiezen voor de nieuwe met een hogere ESR?

Wat Fred101 ook zegt, direct de oude Philips elco's er terug in!

Bij deze hoogspanningsbufferelco's is de ESR veel minder relevant: deze elco's werken bij hoge spanning maar relatief kleine stromen (vergeleken met de laagspanningszijde van de voeding). Door die veel kleinere stromen wordt er veel minder vermogen verstookt in de elco (P=I²*ESR). Bovendien zijn de elco's fysiek veel groter dus zullen ze veel minder in temperatuur stijgen voor een bepaald verliesvermogen.

Ik zou geen seconde twijfelen en die ouwe Philipsen terugplaatsen!

bij welke ESR waarde van deze meter is een elco nu 'rot'?

Het is niet zo zwart/wit. Een hogere ESR kan op de ene plek volstrekt onaanvaardbaar zijn, en op een andere plek geen enkel probleem. Er komt enige kunst en kunde kijken bij het correct interpreteren van de resultaten. Maar bij twijfel: niet twijfelen maar vervangen.

[Bericht gewijzigd door nonius op (21%)]

Bij die ESR 70 zat toch een tabelletje? Dat is geen exacte wetenschap, maar puur indicatief. Toch geeft het een idee waar je aan moet denken om een elco te beoordelen.
Die 68µF van jou is gewoon goed.

Het probleem van de internetchinees is dat het een gelukspel is. Ze hebben echt goede dingen. Ze hebben ook rommel.
Een aantal van die dingen kun je op basis van de advertentie wel inschatten. Electronica componenten is wat dat betreft heel erg lastig. Dus ja, ik koop er wel eens zoiets. Maar dan is het wel een 'last resort': elders kom ik er niet aan. Het idee is dan: stuk is het al, in het ergste geval wordt het niet beter - en dan gok ik het wel eens.
Elco's zijn gewoon goed verkrijgbaar van behoorlijke merken. En daar ben je dan ook gelijk bij een selectie criterium: behoorlijk merk. Bij een behoorlijk merk hoort een behoorlijke datasheet. Daar kun je specifiek van DIE elco vinden wat de eigenschappen zijn. Wat de door de fabrikant gespecificeerde levensduur is en hoe erg je het ding mag mishandelen om daar serieus op in te leveren.

Hoe je een slechte van een goede elco kunt onderscheiden? Uiterlijk, div. eigenschappen meten. Wat dan 'goed' is, dat hangt van de toepassing af. Bij een lineaire voeding, is de ESR (of waar die dan ook vanaf geleid wordt) niet zo spannend. Bij een switcher kan het een heel ander verhaal zijn (een probleem bij een switcher is dat 'weerstand' in die elco warmte genereert. De stromen zijn vaak veel groter dan bij 'lineair' en aangezien vermogen iets van I2R is, wordt dat bij grotere stromen ook snel groter. Elco's houden niet van 'warm'. Ofwel: het ding wordt suicidaal 'by desgin' in een dergelijke toepassing.)

Kortom: in deze moet je een beetje vertrouwen op wat de fabrikant je vertelt. Dus koop je bij een 'grotere' fabrikant en zoek je daar iets wat qua werkspanning en capaciteit bruikbaar is, qua 'hoe erg kan ik 'm mishandelen' bestand is tegen wat het ding gaat meemaken en last but not least: het moet ook nog geen passen (alhoewel dat laatste meestal wel lukt, in de tijd zijn vergelijkbare elco's kleiner geworden, niet groter).
En ja, de internetchinees is goedkoper. Do you feel lucky? :)

[edit]nonius zegt dus ongeveer hetzelfde, maar postte iets eerder[/edit]

In eerste instantie naar de capaciteit kijken, de rotte met halve of lager zie je zo.
De echt rotte geven open circuit of short circuit aan zelfs.
De genoemde gewoon terug zetten die is prima.

Ik gebruik zelf bijna alleen panasonic low esr voor vervanging, koop die bij RS of Farnell meestal per 100 of zo.
Ik repareer een bepaalde interface print bij tientallen, zitten "ali-gebakjes " op, ding is chinese herkomst en dat geeft na een jaar of wat storing en uitval.
Dat apparaat hangt aan het lan netwerk en de communicatie wordt dan langzaam of hapert steeds.
De oorzaak is hoofdzakelijk een 10u elcotje ( de kleintjes worden het snelst gaar) .
Daar gaan alle 6, 2 x 1000u, 100u, 2 x 22u en 10u, frisse panasonics op en geen enkel probleem meer.
Ik pik de rotte er zo uit met de peak , maar vervang gewoon alles voor de zekerheid en dan gaan ze als ruilprint weer naar de klant.

Je krijgt een handje "test" elco's van mij Bavelt :)

Tante Truusknop, ouwelullenknop.... voor mij is het meer de luie-donderknop. Of de 'gemak-dient-de-mens'knop. Maar ik gebruik hem eigenlijk standaard op al m'n scopes, en ga van daaruit evt. nog wat finetunen met tijdbasis, amplitude of triggering.

V.w.b. de hoogspanningsaansluiting: inderdaad, dat was met zo'n knopje. Ik herinner me nu dat het bij mij op die PM3055 meestal ook een flink aantal pogingen kostte om, op goed geluk, de aansluiting op de knop gedrukt te krijgen. En door het vacuüm bleef de zuignap toch wel zitten, óók als er geen contact was.

Ik heb trouwens geen enkele keer een opdonder gehad van de voeding of beeldbuis, dus volgens mij doet u toch iets verkeerd. (heb zelfs nog nooit een opdonder van een beeldbuis gehad in m'n leven. Maar TV-beeldbuizen ontlaadde ik vroeger altijd wel heel erg goed. Meerdere malen.)

Op mijn zelfbouw ESR-meter zit trouwens een extra testknopje om kortgesloten elco's er uit te vissen. Want een kortgesloten elco heeft wel een hele goede ESR.... maar is toch niet meer bruikbaar. :)

Haalt die Peak-tester kortgesloten elco's er ook uit?

Laat ik het zo zeggen, bij low budget "merk" consumenten apparatuur zijn elco's het zwakke punt. Die hebben nog een buitenlandse klant die eisen stelt. Bij "direct uit China" merken (Chinees merk/label wat direct aan consumenten levert van uit China) is het nog veel erger. Die gebruiken de elco's voor producten bedoeld voor binnenlandse afname. Dat zijn de merken die ook via Ali/Temu etc leveren en die elco's zijn nog beroerder. Gebruik elco's van merken als Nichicon, ChemiCon, Vishai, Panasonic etc (die kunnen best in China gemaakt worden maar volgens Japanse specs incl controle. Controle die er Ali crap niet is. Daar gaat het alleen om zo goedkoop mogelijk en de specs zijn net zo overdreven als bij alles wat daar wordt verkocht.

Op vrijdag 23 januari 2026 12:42:35 schreef rob040:
Bij die ESR 70 zat toch een tabelletje? Dat is geen exacte wetenschap, maar puur indicatief. Toch geeft het een idee waar je aan moet denken om een elco te beoordelen.
Die 68µF van jou is gewoon goed.

Ik had in mijn enthousiasme :P het boekje niet gepakt maar direct met de meter aan de gang..

Op vrijdag 23 januari 2026 12:42:40 schreef EricP:
Het probleem van de internetchinees is dat het een gelukspel is. Ze hebben echt goede dingen. Ze hebben ook rommel.
Een aantal van die dingen kun je op basis van de advertentie wel inschatten. Electronica componenten is wat dat betreft heel erg lastig. Dus ja, ik koop er wel eens zoiets. Maar dan is het wel een 'last resort': elders kom ik er niet aan. Het idee is dan: stuk is het al, in het ergste geval wordt het niet beter - en dan gok ik het wel eens.
Elco's zijn gewoon goed verkrijgbaar van behoorlijke merken. En daar ben je dan ook gelijk bij een selectie criterium: behoorlijk merk. Bij een behoorlijk merk hoort een behoorlijke datasheet. Daar kun je specifiek van DIE elco vinden wat de eigenschappen zijn. Wat de door de fabrikant gespecificeerde levensduur is en hoe erg je het ding mag mishandelen om daar serieus op in te leveren.

Hoe je een slechte van een goede elco kunt onderscheiden? Uiterlijk, div. eigenschappen meten. Wat dan 'goed' is, dat hangt van de toepassing af. Bij een lineaire voeding, is de ESR (of waar die dan ook vanaf geleid wordt) niet zo spannend. Bij een switcher kan het een heel ander verhaal zijn (een probleem bij een switcher is dat 'weerstand' in die elco warmte genereert. De stromen zijn vaak veel groter dan bij 'lineair' en aangezien vermogen iets van I2R is, wordt dat bij grotere stromen ook snel groter. Elco's houden niet van 'warm'. Ofwel: het ding wordt suicidaal 'by desgin' in een dergelijke toepassing.)

Kortom: in deze moet je een beetje vertrouwen op wat de fabrikant je vertelt. Dus koop je bij een 'grotere' fabrikant en zoek je daar iets wat qua werkspanning en capaciteit bruikbaar is, qua 'hoe erg kan ik 'm mishandelen' bestand is tegen wat het ding gaat meemaken en last but not least: het moet ook nog geen passen (alhoewel dat laatste meestal wel lukt, in de tijd zijn vergelijkbare elco's kleiner geworden, niet groter).
En ja, de internetchinees is goedkoper. Do you feel lucky? :)

[edit]nonius zegt dus ongeveer hetzelfde, maar postte iets eerder[/edit]

Maar bij de 'electronicaboer' hier koop ik een elco en dan wordt er helemaal geen merk o.i.d. genoemd.
Ze zijn wel vrij prijzig vind ik , bv een elco van €100 uF 350 V voor € 6,25

Dat is prijzig, een Nichicon kost bij Mouser 2,79 ex btw.

Dat onderdelen bij een kleine lokale onderdelenboer duurder zijn lijkt me logisch: hij moet ook ergens van leven...

Bij goedkoop Chinees spul moet je ook uitkijken: ik heb ook al Nichicom gezien (ipv. Nichicon), die waren bar en boos slecht...
Of 'M3' (ipv. '3M'), zelfde lettertype en valt niet op als je vluchtig kijkt...

Die 6,25 incl. BTW is denk ik de inkoopprijs over de kop, die is dan 2,58 ex. BTW. Ik hou zelf lagere marges aan, maar die fysieke winkel moet wel ergens van betaald worden dus het is duur maar niet onredelijk duur. Een winkel in de buurt is tegenwoordig al een luxe.

Elco's zijn over het algemeen ook geen heel erg goedkope onderdelen. Ik reken bijvoorbeeld 4,95 voor een 470u 385V NOS Philips bekerelco voor printmontage (inclusief instructie om hem te formeren) en dat is al prijzig vergeleken met beurs/dumpprijzen maar wel goedkoper dan wanneer je hem uit verse productie zou moeten kopen. Ik heb ook nog wat lagere waardes, toch maar eens online gaan zetten. Als de concurrent 6,25 vraagt voor 100u moet ik er wel wat omzet aan kunnen behalen.

Op vrijdag 23 januari 2026 13:06:25 schreef nonius:

Haalt die Peak-tester kortgesloten elco's er ook uit?

Ja dat doet ie , en ook open.
Ik heb even wat gruis uit het afvalbakje gehaald... zijn 3 verschillende van allen 10uf
Een kortgesloten zag ik niet zo snel, pas het bakje met gruis leeg gegooid...
De middelste is omgeschoold naar weerstand :)

Volgens mij zijn veel kortgesloten elco's niet echt kortgesloten als in nul ohm. Ze slaan meestal door boven een bepaalde spanning. Als ze wel hard short zijn dan is de weerstand waarschijnlijk net zo hoog als de ESR. De meter zou met DC moeten meten om een echte short te vinden. Ik heb wel eens geprobeerd te achterhalen hoe de ESR 60 werkt maar het hele meetproces is een hele korte 100 kHz burst dus er is tijd genoeg om een DC meting te doen.

Maar bij de 'electronicaboer' hier koop ik een elco en dan wordt er helemaal geen merk o.i.d. genoemd.

Het hangt erg van de electronica boer af. De enige 'lokale' die we hier nog hebben, snapt donders goed wat je zoekt als je dat specificeert. Of het komt zo uit een bakje, of het wordt voor je besteld en dan is het er een paar dagen later. Maar dat is dus iemand met kennis van zaken. En dat ik denk ik ook het voornaamste bestaansrecht, met als directe 2de: er ligt veel, dus vaak heb je het ook meteen.

Als dat een brug te ver is, dan wordt het bestellen. Wellicht wil iemand hier het voor je meenemen bij Farnell, Digikey of Mouser. Je kunt ook eens kijken bij Sinuss (feitelijk een laag om Farnell heen), Reichelt of desnoods Conrad.
Ik gun de 'middenstander' z'n handel, maar als ik daar ongeveer net zo wijs wordt als bij de internetchinees, dan schiet het niet op...

Ik ga de originele blauwe 'deukcondensatoren' er maar weer inzetten, die zijn dus gewoon goed.
En het waren dus kwaliteitsonderdelen.
De de Alie's gaan er weer uit.

Dit keer heb ik heel voorzichtig de connectoren weer losgehaald, ook van de BB.
De HSP unit op de kaart zit met hars ingegoten. daar komt dan de HSP kabel met de zuignap uit.

Maar zelfs na een half uur, als ik voor de zekerheid toch de zuignap richting GND beweeg springt er een vonk over. Dit keer niet via mijn lichaam..
Blijkbaar zit daar een HSP elco in dat unit.
Hoe lang kan zo'n ding de lading vasthouden?

Het is een cascade cq tripler, die bevat condensatoren en diodes.

[Bericht gewijzigd door harry64 op (36%)]

Cockcroft-Walton multiplier. En die mannen hebben hele grote spanningen opgewekt in hun Frankenstein-achtige lab https://en.wikipedia.org/wiki/Cockcroft%E2%80%93Walton_generator

Lukt het niet om de beeldbuis te ontladen terwijl de connector/zuignap nog bevestigd zit, door met een geaarde schroevendraaier onder het rubber te schuiven?

Frappant want ik heb bij mijn PM3055 de beeldbuis nooit ontladen. Wel raak ik na demontage altijd met de zuignap eventjes een geaard stukje metaal aan (volgens mij de beugel rondom de HSP-cascade). Da's inderdaad om de condensators (geen elco's!) in de cascade te ontladen.

Ik heb het spul in elkaar. Originele elco's er in en hij doet het.

Of toch..
Het beeld knippert om de seconde (of minder).

https://youtu.be/T5MnGs9wfcM

Toch ergens iets lek?

Youtube filmpje staat op "prive".
Even op "besloten "zetten dan werkt de link wel.

Mooi dat je hem zover aan de gang hebt!

Even de 'ouderwetse' test gedaan: in het stikdonker gekeken naar het werkende ding.
Er springt nergens een vonkje over, HSP-lek is het dus niet..

Op vrijdag 23 januari 2026 12:16:36 schreef Bavelt:
Die elco's van Alie zien er eigenlijk precies zo uit als dat ik ze koop bij de elektronicawinkel.
En die dingen komen ook uit China volgens mij.

Waar zit dan precies het verschil? Kun je ergens herkennen dat het junk is of 'echte'?

Een elco is opgerolde alufolie met elektroliet wat in een aluminum huisje gaat wat afgedicht word.
Aan de buitenkant kunnen ze dat zo mooi maken als ze willen maar wat erin zit zie je niet. Bij minder goede merken zal de kwaliteit van het elektroliet en de folie minder goed zijn. Maar waar het verschil echt zit weet ik niet.

Herkennen is niet zo heel moeilijk er staat een merk en type nr op. Panasonic is bv een goed merk maar dat is ook de eneige die ik kan onthouden de rest weet ik nu even niet.

Op vrijdag 23 januari 2026 22:18:57 schreef Bavelt:
Even de 'ouderwetse' test gedaan: in het stikdonker gekeken naar het werkende ding.
Er springt nergens een vonkje over, HSP-lek is het dus niet..

Het geknipper begint na ca 5 seconden. En dan heel regelmatig. Het lijkt er op dat er iets dan ontladen wordt, opgeladen wordt etc.
Dit had ik niet met de Alie-elco's. ..
Uitzoeken zal lastig zijn, zo'n geknipper vind je vast overal op de voeding terug.
Of kent iemand dit verschijnsel?