Hallo, Toestel On gezet. Start. displ 2:40; na 1 minuut stopt die op 2:39 met rode led van kraan AAN (zoals vanaf het aanzetten eigenlijk). Geen foutcodes .
rotor van evacuatiepomp is vrij. Na reset via 3 seconden duwen op startknop: idem.
E nr: SMS50M72EU/32 (FD9109)
type SD6P1B
Graag tip.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Foutgeheugen uitlezen. Daar gaat normaal wel een code zitten.
Ventiel (ad kraan) of flowmeter zijn mogelijkheden. Hoor je iets van water door het ventiel? Luisteren aan de kraan.
[Bericht gewijzigd door EricN op (50%)]
in foutregister: E18,5,18,18,18,16,26; water is aangesloten doch ik hoor niks stromen; ik voelde wel een zeer korte vibratie thv vanne (1/2 seconde of minder), daarna blijft de tijd op 2:39 en licht gerommel in machine, doch geen water te zien; vanne testen?
[Bericht gewijzigd door patpin op (50%)]
EricN
Ventiel idd testen. De stekker zit achteraan waar hij in de machine binnen komt. Gezien de hoeveelheid uiteenlopende fouten zou ik ook een algemene checkup doen. Hoe ziet de bodem er uit? Waterschade? Print open maken en op schade nakijken. Oxidatie en drg... . Je kan ook simpelweg een testprogramma starten. Dat is P1 ipv de P0 waar het foutregister zit.
De ventielen gaan zeer weinig stuk dus ogen en oren open voor andere mogelijkheden.
Vorige keer was het precies ook al niet meer in goede staat.
Als processor nog teken van leven geeft, dan is processor poort vaak nog OK. IDD ventiel ook vervangen!!
EricN
Yep. Prima waarde. Maar, een triac laat het leven niet zomaar. Meestal is er intern het ventiel een surge geweest. Dus koop maar een stel sterke zonnebrillen voor tijdens de tests
en zelfs al het even prima gaat kan het later alsnog knallen. Leuk voor op feestjes maar voor in de vaatwas net iets minder. U weze hierbij 3x gewaarschuwd.
EricN
Jazeker. Dat geeft al enige zekerheid maar verre van zeker. Wat je zou kunnen doen (als je na je test het er toch wil op wagen) is enige zekering inbouwen. Mogelijkheden
1. Zoek de datasheet vd triac. Bepaal maximum stroom en voorzie een zekering. Het ventiel trekt max 60mA.
2. Of plaats een veiligheidsweerstand in serie. Bv 1k. Ik schrijf maar iets. Dat moet op stroom efficiëntie en wattage nog grondig herberekend worden
3. Of voorzie beide.
Zo voorkom je dat de boel terug volledig sneuvelt. En voorkom je te hoge kosten. Het ding lijkt me zo te lezen zwaar afgeleefd.
oud doch weinig gebruikt; geen kalk in water dus wellicht gn mechan. knellen. Ik wou er een BT134W-500 instoppen (1A);mag ik zelfde gate R behouden :100 Ohm?
EricN
Kijk wl de gate aansturing na. Zit die op dezelfde poot? De gate stroom dezelfde? Z9M = 10mA dacht ik? BT134W = 25mA?